Suuri maatalouskeskustelu

Vielä tolpillaan, huomenna ole kuin 15 lämmintä. Vettä ja eväsleipiä välillä.
Pelkäänpä, että muutaman tunnin ja asteen päästä kotiin lähtö:) onneksi nyt tuulee.

Edit: 15-vuotiaalle pahassa maastossa aika kova pieti:). Lämpötilan noustua 25:een piti evakuoitua pois, alkoi keittää liian voimakkaasti. Hartian seudulta tuntui löytyvän uusia lihaksia.. pari-kolme päivää, vertyy taas raivauskuntoon.

Olihan se aikonaan aika kovaa koulua, mutta järkeä oli vähän ja pahaa sisua paljon. Muistan vieläkin kuinka kipeä olin sillon kun sen aikaset valjaat ei oikein ollut ergonomian riemuvoitto. Seuraavana kesänä olikin uusi tilhi ajokkina, sillä homma oli ihan juhlaa:)
Näin nykyään ilman omaa metsää elelevänä oon tyytynyt Stigan raivuriin millä ryskään nuo tontin reunat, aiinä saa olla mun raivaamiset nykyään.
 
Kesälämpimillä monesti yö on parasta aikaa sahailuun, kyllä hellepäivänä noutaja tulee ja perhana kun pahasti helteessä ryytyy fyysisessä työssä, niin palautuminen ei tapahdu ihan heti. Nestettä menee enemmän kuin maha voi vetää.

Tälle kesälle ei tuota souvvia ole tiedossa.
 
Raivaushommissa pystyy kyllä käymään pilvisenä päivänä kesälläkin. Mä en muutenkaan ole koskaan täyttä päivää vaan sen nelisen tuntia kerrallaan. Ei vaan jaksa/viitsi kun ei tee sitä säännöllisesti. Nyt jäi kevätkausi vähän tyngäksi kun lumi lähti vasta huhtikuun puolivälissä ja toukokuun toisella viikolla ei enää ollut taimikkoon mitään asiaa. Ehkä kohta pääsee kunhan viilenee. Ainakin nelisen hehtaaria pääte- ja harvennushakkuun etukäteisraivausta pitäis saada tehtyä kesän aikana. Mullakin päivätyö haittaa harrasteluja, niin viikonlopun säät ratkaisevat paljon vuoden aikaansaannosta.
 
Kylvöt maassa. Huomenna alkaa raivokas valmistautuminen ensiviikkoon joka lienee jo rehuntekoviikko. Ruustiina lupasi repiä pellosta näytteet ja lähettää analysoitavaksi. Muutama muukin juttu odottaa vielä tekijäänsä...20180531_215248.jpeg
 
Kylvöt maassa. Huomenna alkaa raivokas valmistautuminen ensiviikkoon joka lienee jo rehuntekoviikko. Ruustiina lupasi repiä pellosta näytteet ja lähettää analysoitavaksi. Muutama muukin juttu odottaa vielä tekijäänsä...Katso liite: 21938
Voin rehellisesti todeta p-kauden ja aukin Parolassa kayneena etta puoli-telaton kokotela-ajoneuvo on sydantariipaisevaa katseltavaa. Osanottoni.
Tassa ehka vahan voimaa tuon perkeleen punttaamisen ja korjaamisen jalki-elamaan:

 
Voin rehellisesti todeta p-kauden ja aukin Parolassa kayneena etta puoli-telaton kokotela-ajoneuvo on sydantariipaisevaa katseltavaa. Osanottoni.
Tassa ehka vahan voimaa tuon perkeleen punttaamisen ja korjaamisen jalki-elamaan:


Kyllä tämä tästä. :D

Hyvää tässä on se että, hauiksen koolla ei ole mitään merkitystä, sitä kun ei juuri löydy.
Tämä täytyy saada kiireesti läjään ja tulevalle rehuaumalle.

Telan kiristyssylinterin stefa alkoi vuotaa solkenaan. Niinpä jousi, sylinteri ja johtopyörä lähti korjaamolle.

Mieltä ei synkennä mikään, sillä jyvät on maassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kylvöt maassa. Huomenna alkaa raivokas valmistautuminen ensiviikkoon joka lienee jo rehuntekoviikko. Ruustiina lupasi repiä pellosta näytteet ja lähettää analysoitavaksi. Muutama muukin juttu odottaa vielä tekijäänsä...Katso liite: 21938
No jos yhtään lohduttaa niin on kahdenlaisia telakoneen kuskeja: niiltä joilta jo on tela lähtenyt päältä ja niiltä joilta ei vielä ole.. Vaan oma hommansa on siinä päällelaitossa!
 
Ei näytä pellot kosteilta @H.A sielläkään, siemenet itävät vasta kun sadetta saadaan. Kovaa tuulta ja rutikuiva pellon pinta, lähteeköhän heinänsiemenet toiseen pitäjään? Kiva yllätys ensi keväänä, piti tässä nurmensiemenkin olla, ei näytä siltä.. Onnea kaivuriremonttiin.

Nyt ei tarvitse vesikuormia rehunkorjuussa ajella, tosin ei juuri rehuakaan.

Mitenköhän maanäytekaira suostuu painumaan maahan? Ei helposti, luulen ma.
 
No jos yhtään lohduttaa niin on kahdenlaisia telakoneen kuskeja: niiltä joilta jo on tela lähtenyt päältä ja niiltä joilta ei vielä ole.. Vaan oma hommansa on siinä päällelaitossa!
tela menee nätisti päälle, kun löysäät kiristyspaineet ohjuripyörältä ja sitten kun ohjuripyörä perääntyy, kauhanpohjalla painat telan "vetoketjun" oikealle kohdalle ja uudelleen paineet päälle... Tosin vanhemmat koneet käyttävät sitä jousikiristystä, mutta se vaan löysälle ja sitten tela suoraan.
 
No jos yhtään lohduttaa niin on kahdenlaisia telakoneen kuskeja: niiltä joilta jo on tela lähtenyt päältä ja niiltä joilta ei vielä ole.. Vaan oma hommansa on siinä päällelaitossa!
Mulla lähti aikoinaan Parolassa kaks kertaa bemarin tela pois johtopyörältä. Se oli sentään vielä inhimillinen laittaa takas, alle puolen tunnin homma. Jos ei kaivurilla olis pitkä matka ollut pellonreunaan, niin olishan tuon puomin avulla nostamalla kitkutellut keskeltä sarkaa pois.

Huomenna on sitten mulla kevään ainoa kunnon kylvöpäivä, kun talviperunat menee maahan. Onneksi pottua ei kuiva maa haittaa ainakaan alkuun.
 
Mitä kaivurimerkkiä pidät parhaana? Olen kuullut alan miesten puhuvan jotain Volvosta.
Vaikka olen jäsen Facebookin ryhmässä "Ilo irti maansiirtotekniikasta" en ole sillä tavalla ammattilainen, että voisin koneita kunnolla vertailla. Maarakennus sivuaa omaa leipätyötä mutta sen verran etäältä, että kunnon otantaa ei synny.

Volvossa taitaa olla hinta-laatusuhde hyvä. En tiedä miksi Komatsut ovat jääneet vähän takamatkalle. Cateilla on oma innokas kannattajakuntansa.
 
Kyllä catti paras on. Mutta sen mukainen on hintakin. Volvo hyvä kakkonen järkevämmällä hinnalla. Itse ostaisin Volvon jos omaa harkitsisin, mutta mikäli raha ei ole tiukalla niin kyllähän catin puikoissa aika letkeää on, mitä muutaman kerran sen merkin tuotoksia pyöritellyt. Voodoot ja muut on sitten oma maailmansa.
 
Back
Top