Suuri maatalouskeskustelu

ps. jos @Sardaukar oikeasti tuntuu että kommenttini oli nillittämistä niin osta sukkahousut
pistät ne päähän ja katoat huutaen vuorille.[/QUOTE]
ja mielestäni tässä viestissä ei puhuttu pelkästään ruuasta.
Tää oli vaan niin helppo etten voinut olla ottamatta esiin heppatyttöjä. Saman voi tehdä vaihtamalla tilalle bemarikuskin, insinöörin, maajussin.. Vitsejä, stereotypioita ja kauhukertomuksia riittää loputtomiin.

Sen sijaan jokaiseen takasurkean pirttiin kun ei tahdo löytyä emäntää, niin tässähän just kohtaa kysyntä ja tarjonta. Siinä kohtaa jos tila kyykkää konkkaan parin hevosen kuluihin (kotipihassa puhutaan ostoheinällä max. 100€/kk), taitaa syy olla jonkun muun kuin kaupunkilaisheitukan parin ponin.

Vaan kyllä minunkin tuttavapiirissä suurin osa hevosharrastajista on enempi normaaleja, samoin insinööreistä ja maajusseista. Yhtään vegaania ei tule nyt mieleen niin niihin en ota kantaa
 
ps. jos @Sardaukar oikeasti tuntuu että kommenttini oli nillittämistä niin osta sukkahousut
pistät ne päähän ja katoat huutaen vuorille.
ja mielestäni tässä viestissä ei puhuttu pelkästään ruuasta.[/QUOTE]

Nussitaanko pilkkua?

Kotipihassa=ei tallivuokraa, eli kaakki ei asu muiden nurkissa ja omistaja maksa sen hoidosta. Se ei kuulu tähän, onko kotipihasta velkaa vai ei.

Ostoheinällä= hevosen pää-asiallinen ravinto (heinä) ostetaan rahalla joltain tuottajalta. Kauraa, mikä myös on hevosen ruokaa, ei tähän laskettu koska hevosen ruokinnassa heinä on se mikä maksaa sikäli mikäli sitä ei itse tuota (maksaa se silloinkin, mutta vähemmän)
 
Eli osaava kengittäjä saisi varmaan mukavasti keikkaa jos sattuisi kiinnostamaan.
Paino sanalla "osaava". Kengityssepissä olen törmännyt tosi ammattilaisiin, mutta myös sutta ja sekundaa tekeviin. Hevoseni on lisäksi isokokoista rotua, eivätkä kaikki kengittäjät suostu sellaisia käsittelemään. Nykyisin polle saa kengät vain talviliukkaille, muulloin se saa kulkea kengättömänä. Vuolut teen yleensä itse, suurempia vuoleskeluja annan kyllä kengittäjän hoitaa.
 
Mutta alkaa olla loppuun järsitty tämä luu. Seuraavaksi voidaan alkaa keskustelemaan vaikka maatilalla asumisen hinnasta. Se on vähintään yhtä helppo ja suoraviivainen aihe.
 
Paino sanalla "osaava". Kengityssepissä olen törmännyt tosi ammattilaisiin, mutta myös sutta ja sekundaa tekeviin. Hevoseni on lisäksi isokokoista rotua, eivätkä kaikki kengittäjät suostu sellaisia käsittelemään. Nykyisin polle saa kengät vain talviliukkaille, muulloin se saa kulkea kengättömänä. Vuolut teen yleensä itse, suurempia vuoleskeluja annan kyllä kengittäjän hoitaa.
Joo, hyvä tuo korostus! Varmaan tässä kuten monessa muussakin hommassa se markan seppä (tai kengittäjä) voi tehdä kympin vahingon. Eli homma pitää osata. Ja oppiakseen pitää kouluttautua, harjoitella ja tehdä pitkän aikaa työtä. Ja olla oikeasti kiinnostunut aiheesta.
 
Mutta alkaa olla loppuun järsitty tämä luu. Seuraavaksi voidaan alkaa keskustelemaan vaikka maatilalla asumisen hinnasta. Se on vähintään yhtä helppo ja suoraviivainen aihe.
Ei näitä ehkä kannata niin vakavasti ottaa, vaikka joillakin onkin täällä tapana ottaa aika kulmikkaasti kantaa asioihin. Itselläkin on joskus mennyt kuppi nurin jonkun kanssa täällä vangätessä. Kyll se siitä, ainakin useimmiten..
 
Joo, hyvä tuo korostus! Varmaan tässä kuten monessa muussakin hommassa se markan seppä (tai kengittäjä) voi tehdä kympin vahingon. Eli homma pitää osata. Ja oppiakseen pitää kouluttautua, harjoitella ja tehdä pitkän aikaa työtä. Ja olla oikeasti kiinnostunut aiheesta.
Joo, keturalleen vuoltu kavio voi pahimmoillaan rampauttaa koko hevosen. Toisaalta hyvä kengitysseppä on usein näissä jalkavaiva-asioissa osaavampi kuin eläinlääkäri.
 
Ei näitä ehkä kannata niin vakavasti ottaa, vaikka joillakin onkin täällä tapana ottaa aika kulmikkaasti kantaa asioihin. Itselläkin on joskus mennyt kuppi nurin jonkun kanssa täällä vangätessä. Kyll se siitä, ainakin useimmiten..

Ei mulla mee kippo nurin. Kunhan ärsytän kiusallani. Tahallani lykkään näitä näkökulmia, joidenkin vaan on helpompi ymmärtää asioita esimerkin kautta; hevosenpidon kustannukset vs. Maatillalla asumisen kustannukset, yhtä helppoa vertailla. Kukin tavallaan ja tuhat asiaa vaikuttaa.

Mä saatan usein syyllistyä törkeään provosointiin ja mustaan huumoriin. Hermostumaan mua on vaikea saada netissä tai livenä.

Sellanen mua hermostuttaa kyllä kun joku, yleensä keskusteluun sen suuremmin osallistumaton alkaa vänkäämään jostain sivuosumasta.

Mä tykkään tästä keskustelusta. Mä en ole oikea maanviljelijä, mä oon tämmönen puuhastelija ja olen saanut ihan rauhassa, kenenkään tuomitsematta tai mussuttamatta osallistua tähän keskusteluun. Ei taatusti ole oikeaa maataloutta nillittää teiniankan kuoliaaksi nussimasta emoankasta, mut täällä saa huudella väliin siitäkin... Tai siis mä oon saanut koska kukaan ei ole kehdannut käskeä häipymään. ;)
 
Mä tykkään tästä keskustelusta. Mä en ole oikea maanviljelijä, mä oon tämmönen puuhastelija ja olen saanut ihan rauhassa, kenenkään tuomitsematta tai mussuttamatta osallistua tähän keskusteluun. Ei taatusti ole oikeaa maataloutta nillittää teiniankan kuoliaaksi nussimasta emoankasta, mut täällä saa huudella väliin siitäkin... Tai siis mä oon saanut koska kukaan ei ole kehdannut käskeä häipymään. ;)
Kaikki on hyvin kunnes jonain päivänä avaan suuren maatalouskeskustelun, ja huomaan HX sodan levinneen tähänkin ketjuun :D
 
Kaikki on hyvin kunnes jonain päivänä avaan suuren maatalouskeskustelun, ja huomaan HX sodan levinneen tähänkin ketjuun :D
F-35 on rotaatio-peltojen ilmalannoitukseen ehdottomasti sopivin väline, ominaisuuksiensa johdosta (ml. stealth, muttei rajoittuen siihen!)
En hyväksy vastaväitteitä tässä asiassa.

Alla kuva peltojen pari-pöllyttäjästä Norjan väreissä... tyypilistä norjalaista vuonomaastoa pilottien nokan alla.

 
F-35 on rotaatio-peltojen ilmalannoitukseen ehdottomasti sopivin väline, ominaisuuksiensa johdosta (ml. stealth, muttei rajoittuen siihen!)
En hyväksy vastaväitteitä tässä asiassa.

Alla kuva peltojen pari-pöllyttäjästä Norjan väreissä... tyypilistä norjalaista vuonomaastoa pilottien nokan alla.

Havaitessani rapsikuoriaisia, painan nappia ja F-35 laivue iskee kirurgisen tarkasti kuoriaisarmeijaa vastaan ennenkuin ne edes havaitsivat lähestyvää tuhoaan :unsure: kätevää
 
Otetaas vielä sentimentaalinen muistelo. Ajalta, kun pakettipeltoja tekohengitettiin uustuotantoon. Eli viis tai yli vuotta täysin koskemattomia peltoja otettiin taas rampan alle. Muistan erään tapauksen -sattumalta- hyvin. Syksyllä raivattiin ojista pahimmat pajukot, noin 2.5 tn kalkkia per ha, Oulun salpietaria ja Hiven-PK:ta. Tämä syksyllä ja keväällä Hiven-PK:ta ja salpietaria. Ok, luonnonheinää pääosin, mutta muistelen, ettei tarvinnut aivan pelkkiä terveisiä ajaa heinäaikaan. Kilomäärät saattoivat olla syksyllä 200 kg salpietaria ja suunnilleen saman verran Hiven-PKta, keväällä salpietaria ehkä noin 250 kiloa ja Hiventä ehkä 150. Ja heinätyksen jälkeen Rounduppia ja välttiä siitä muutama viikko, kalkkia ehkä se 2.5 tn, karjanlantaa.

Oliko takana silkka heinänahneus, toki tarvetta heinälle oli tuolloin ja kipeesti vai saavutettiinko tuolla menettelyllä jotain muutakin? Otettiin vähän niinkuin portaittain -levännyt- keto käyttöön, mitä arvelette?
 
Otetaas vielä sentimentaalinen muistelo. Ajalta, kun pakettipeltoja tekohengitettiin uustuotantoon. Eli viis tai yli vuotta täysin koskemattomia peltoja otettiin taas rampan alle. Muistan erään tapauksen -sattumalta- hyvin. Syksyllä raivattiin ojista pahimmat pajukot, noin 2.5 tn kalkkia per ha, Oulun salpietaria ja Hiven-PK:ta. Tämä syksyllä ja keväällä Hiven-PK:ta ja salpietaria. Ok, luonnonheinää pääosin, mutta muistelen, ettei tarvinnut aivan pelkkiä terveisiä ajaa heinäaikaan. Kilomäärät saattoivat olla syksyllä 200 kg salpietaria ja suunnilleen saman verran Hiven-PKta, keväällä salpietaria ehkä noin 250 kiloa ja Hiventä ehkä 150. Ja heinätyksen jälkeen Rounduppia ja välttiä siitä muutama viikko, kalkkia ehkä se 2.5 tn, karjanlantaa.

Oliko takana silkka heinänahneus, toki tarvetta heinälle oli tuolloin ja kipeesti vai saavutettiinko tuolla menettelyllä jotain muutakin? Otettiin vähän niinkuin portaittain -levännyt- keto käyttöön, mitä arvelette?
normal_koiranputkiniitty.jpg

Nykyään pitkään kesannolla olleen pellon viljelykäyttöön otto ei onnistu ilman kasvinsuojelutoimia, siitä pitää kuvassa näkyvä putkikasvi huolen.
Yleistynyt viimeiseen 10-15 vuoteen aika rajusti. Syynä voi olla suojakaistat, mistä pääsevät siementämään vapaasti. Koiranputki.

Muuten tuo metodi ihan ok, paitsi lannoitepanostuksen olisin jättänyt kokonaan kevääseen. Pellon ravinnetila kesannolla ollessa ei juuri muutu miksikään , sieltä ei sadon muodossa oteta ravinteita pois. Eikä se juuri happamoidu, kun taas voimakas lannoitus viljelyvuosina laskee ph:ta nopeasti.
Pelto on kesannolla ollessaan ikäänkuin levossa.
Säilörehu nurmissa sen huomaa, kun sinne nykyään ripotellaan 800-1000 kg/ha ostolannoitteita/v, ph:n lasku on nopeaa. Nurmi vaatii 5 tn/ha ylläpito kalkitukseen kalkkia kerran nurmikierrossa eli 4-5 vuoden välein. Usein nurmikierto on kolme satovuotta, glyfosaatilla lopetus ja tässä yhteydessä kalkki joko kynnön alle tai talvella kynnökselle, 1 viljavuosi ja toisena viljavuotena vilja heinänsiemenen suojaviljana. Optimaalinen kierto maan rakenteen kannalta.
 
F-35 on rotaatio-peltojen ilmalannoitukseen ehdottomasti sopivin väline, ominaisuuksiensa johdosta (ml. stealth, muttei rajoittuen siihen!)
En hyväksy vastaväitteitä tässä asiassa.

Alla kuva peltojen pari-pöllyttäjästä Norjan väreissä... tyypilistä norjalaista vuonomaastoa pilottien nokan alla.

Edellytän, että pakolaiset palkataan hoitamaan lentoruiskutukset näillä vehkeillä kuuden kuukauden kurssin jälkeen. Koska vastuu, kansainväliset sopimukset ja Arvo Pohja :rolleyes:
 
normal_koiranputkiniitty.jpg

Nykyään pitkään kesannolla olleen pellon viljelykäyttöön otto ei onnistu ilman kasvinsuojelutoimia, siitä pitää kuvassa näkyvä putkikasvi huolen.
Yleistynyt viimeiseen 10-15 vuoteen aika rajusti. Syynä voi olla suojakaistat, mistä pääsevät siementämään vapaasti. Koiranputki.

Muuten tuo metodi ihan ok, paitsi lannoitepanostuksen olisin jättänyt kokonaan kevääseen. Pellon ravinnetila kesannolla ollessa ei juuri muutu miksikään , sieltä ei sadon muodossa oteta ravinteita pois. Eikä se juuri happamoidu, kun taas voimakas lannoitus viljelyvuosina laskee ph:ta nopeasti.
Pelto on kesannolla ollessaan ikäänkuin levossa.
Säilörehu nurmissa sen huomaa, kun sinne nykyään ripotellaan 800-1000 kg/ha ostolannoitteita/v, ph:n lasku on nopeaa. Nurmi vaatii 5 tn/ha ylläpito kalkitukseen kalkkia kerran nurmikierrossa eli 4-5 vuoden välein. Usein nurmikierto on kolme satovuotta, glyfosaatilla lopetus ja tässä yhteydessä kalkki joko kynnön alle tai talvella kynnökselle, 1 viljavuosi ja toisena viljavuotena vilja heinänsiemenen suojaviljana. Optimaalinen kierto maan rakenteen kannalta.
Muuta syytä syksyn salpietarilisäykseen en oikein keksi, kuin yrittää saada nurmilauha- ja muiden mättäiden hajoamista käyntiin. Oulunsalpietarin aikaan tuo taisi olla halvinta typpeä, urea olisi ehkä toiminut paremmin.

Ei varsinkaan syksyllä annetusta nitraattitypestä enää keväällä suurta iloa ole. Jossakin vaiheessa taisi olla käytössä Didin-merkkistä nitrifikaation estäjää. Oli vaan vähän epäilyttävää, kun sen teho perustui nitrifikaatiobakteerien tappamiseen karjanlannasta, jolloin urea ja ammonium säilyivät kevääseen. Samaa kamaa taisi olla syysviljan Y-lannoksessa.

Onko kukaan koettanut viime aikoina ostaa Oulunsalpietaria eli ammoniumnitraattia, tuota kauppanimikettä ei enää ole? Muistanko oikein, että Breivikin pamaus oli siitä laadittu?
 
F-35 on rotaatio-peltojen ilmalannoitukseen ehdottomasti sopivin väline, ominaisuuksiensa johdosta (ml. stealth, muttei rajoittuen siihen!)
En hyväksy vastaväitteitä tässä asiassa.

Alla kuva peltojen pari-pöllyttäjästä Norjan väreissä... tyypilistä norjalaista vuonomaastoa pilottien nokan alla.

Äläs nyt viitsi vähätellä muiden kykyjä maatalouskoneina.

Meikäläisen profiilikuvassakin Gripukka kyntää peltoa nenä poskella.
Maajussit vieressä ihmettelemässä. Ei käy John Deerellä hommat noin joutuisasti.
 
Onko kukaan koettanut viime aikoina ostaa Oulunsalpietaria eli ammoniumnitraattia, tuota kauppanimikettä ei enää ole? Muistanko oikein, että Breivikin pamaus oli siitä laadittu?
Kauppanimike nykyään suomensalpietari, typpi on lantrattu alle 28 % ;n. Voidaan varastoida, kuten mikä tahansa muu lannoite.

Tymäkämpää AN:ää maailmalta saa ja myös meillä lannoitteena paljon käytetään. Varastointi vaatimukset on melkoiset.
No jos vaikkapa 50 tn an:ää lähtee, lähtee mukana jo aika paljon muutakin.
https://www.farmit.net/kasvinviljel...umnitraatin-kaytto-ja-varastointi-maatiloilla
 
Muuta syytä syksyn salpietarilisäykseen en oikein keksi, kuin yrittää saada nurmilauha- ja muiden mättäiden hajoamista käyntiin. Oulunsalpietarin aikaan tuo taisi olla halvinta typpeä, urea olisi ehkä toiminut paremmin.

Kyllä, ureaa käytettiin kyllä. Mutta antakaa anteeksi, jos muistan väärin: sitä ei ollut -aina- tarjolla tai sitten edullinen ostoerä oli niin suuri, että ihan joka vuosi ei hankittu.

Ureallahan sitä -pakkokasvatettiin- se viimeinen tippa irti pellosta. Huima määrä ureaa ja kasvoihan se vielä sen yhden kerran....sitten oli kyllä palauttelun paikka. Urealla -lypsetty- pelto oli syksyllä aika samean näköinen.

Oulun salpietari, typpirikas Y-lannos ja Hiven PK olivat ne säkit, jotka tulivat tutuiksi. Vihtu pojat sitä aikaa, kun säkki painoi 50 kiloa ja niitä kovia nyyttejä ajettiin junavaunuista. Ei se ole ihme, että kasvukeskuksen parhaat kirurrgit jatkuvalla syötöllä saavat ommella paikkoja säälliseen kuntoon.
 
Back
Top