Porissahan tätä on tehdään ja jo 680 ja siitä eteenpäin ne alkaa olla varsin hyviä puimureita. Kotimaisiin olosuhteisiin suunniteltu, 2000-sarjan puimuri painaa 6,5 tn. 2000-sarjan puintiteho on lohkosta ja viljasta riippuen 1,5-2 ha/h.
Katso liite: 23437
Sampon etu on sen keveys eli sillä pääsee vielä, kun muut raudan äärellä tehdyt jo on upoksissa. Samalla sen keveys on sen heikkous, ohuet ainevahvuudet saattaa aiheuttaa murtumia jne. Legendaarinen Sampo 500 Valmetin 3-sylinterisellä oli sellainen täristäjä, että paikat hampaissa ei tahtoneet pysyä suussa
On tullut puitua tuollakin ja yksikään puimuri ei tuon kulkuominaisuuksia märissä olosuhteissa eikä jyrkillä rinteillä tule koskaan hakkaamaan.
Tekninen kestävyys tuossa Sampo 500:ssa ei ollut kyllä häävi. Milloin mitäkin, kytkinremppaa, laakereita, murtuneita peltejä jne. Hihnoja menee kaikista puimureista.
Sama puimuri MF:n väreissä verkun 4-pyttysellä koneella olikin jo paljon parempi. Tasaisempi käynti, ei ravistellut peltejä eikä kytkintä kappaleiksi.
Sampon puintikone on tehokas ja toimii myös kosteassa viljassa. Viime syksynä erittäin kostealla viljalla Fahr-miehet ei mallanneetkaan, kun puin Sampolla ilman mitään vaikeuksia. Ne tiesi, että Fahrin puintikoneisto ei selvitä ja peltoon menee.
Jontikat, Claasit ja Fahrit on raudan äärellä tehty. Saman tehoinen Claas kuin oma 2000-sarjan Sampo painaa 2-2,5 tn enemmän.
Kosteissa oloissa se näkyy etenemiskyvyssä ja peltojen syvempinä raiteina myös. Nythän rutikuivissa oloissa on ihan sama, vaikka puintikoneisto olisi laitettu T-54:n päälle, pellot kestää kyllä.