Suuri maatalouskeskustelu

Nyt on toukokuun puolen välin jälkeen kylvetyt aikaiset ohrat kuivia. :D

Laskin kärristä illalla kuivuriin, jyvien kosteus oli 9.9 % eli tunti lämmmössä, pari tuntia jäähyä, että esipuhdistaja ehtii puhdistaa ja pois.
Normaalisti kuivataan 14 %:iin, mutta kannattaa nuokin pyöräyttää läpi, on siellä joku vihreempi jyvä seassa.

En millään ehdi puida niin nopeasti, kuin kuivuri nyt vetäisi. Viime syksynä yhdellä Sampolla tulppasi kuivurin yhdellä kuivauserällä vuorokaudeksi.
Kuivurissa palaa löpöä 24 litraa/h. Joten kustannussäästö on nyt valtava. Jotain hyvääkin näistä kuivista ja kuumista keleistä.

Edit: Ilman suhteelinen kosteus klo 18 tänään paikallisessa sääennusteessa vain 36%, paljonkaan parempaa puintikeliä ei Suomen elokuussa voi toivoa.:)
Puintipäivät on vielä tähän aikaan vuodesta pitkiä, yö/aamukasteet lieviä, tilanne on toinen kk:n päästä. Eilen tuli 10 h puimurin tuntimittariin eli rasvausväli.
Juuri sen rasvasin ja puhaltelin paineilmalla jäähdyttimen auki.
Sampoissahan on 10 h ja 50 h rasvanippoja varsin mielenkiintoisiiin paikkoihin sijoitettuna.. Yleensä lähes kaikilta Sampon omistajilta joku nippa jää löytämättä ja laakerin hajotessa senkin paikka sitten selviää:)
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas en maito juo enkä käytä juuri ollenkaan, lättytaikina taitaa olla ainoa mitä maidolla teen. Maitotuotteista syön kyllä juustoa ja aika paljon tulee käytettyä Deliciestin smetanaa.* (Valmistettu Virossa, mielestäni maku ja koostumus parempi kuin kotimainen kermaviili joka on mielestäni liian hapan ja vetinen.)

*http://deliciest.fi/tuotteet/maitotuotteet/smetana/

Ei juonut Lemmykään.

https://www.youtube.com/watch?v=GxmqAkNQP8c
 
Kävin eilen tuolla Limingan suunnalla kyyhkyjahdissa ja samalla tuli isäntää jututettua. Puimaan pääsi lähes kuukautta(tai no, 28 päivää) aikaisemmin kuin viime vuonna. Hyvät on kyllä puintikelit ja nelisen tuntia kestää kuivaaminen. Unohtui jo kauanko kesti viime vuonna mutta moninkertainen lukema se oli. Murheena kyllä oli, että ovat jyvät aika keveitä, mikä ei nyt tänä vuonna varmaan yllätyksenä tule. Toisaalta kuulin kyllä, että vastaanottaja olisi vastaanottokriteereitään hiukan höllentänyt kun on tälläinen vähän vaikea vuosi.
 
Nyt on toukokuun puolen välin jälkeen kylvetyt aikaiset ohrat kuivia. :D

Laskin kärristä illalla kuivuriin, jyvien kosteus oli 9.9 % eli tunti lämmmössä, pari tuntia jäähyä, että esipuhdistaja ehtii puhdistaa ja pois.
Normaalisti kuivataan 14 %:iin, mutta kannattaa nuokin pyöräyttää läpi, on siellä joku vihreempi jyvä seassa.

En millään ehdi puida niin nopeasti, kuin kuivuri nyt vetäisi. Viime syksynä yhdellä Sampolla tulppasi kuivurin yhdellä kuivauserällä vuorokaudeksi.
Kuivurissa palaa löpöä 24 litraa/h. Joten kustannussäästö on nyt valtava. Jotain hyvääkin näistä kuivista ja kuumista keleistä.

Edit: Ilman suhteelinen kosteus klo 18 tänään paikallisessa sääennusteessa vain 36%, paljonkaan parempaa puintikeliä ei Suomen elokuussa voi toivoa.:)
Puintipäivät on vielä tähän aikaan vuodesta pitkiä, yö/aamukasteet lieviä, tilanne on toinen kk:n päästä. Eilen tuli 10 h puimurin tuntimittariin eli rasvausväli.
Juuri sen rasvasin ja puhaltelin paineilmalla jäähdyttimen auki.
Sampoissahan on 10 h ja 50 h rasvanippoja varsin mielenkiintoisiiin paikkoihin sijoitettuna.. Yleensä lähes kaikilta Sampon omistajilta joku nippa jää löytämättä ja laakerin hajotessa senkin paikka sitten selviää:)

Kyllä nyt pääsee todella vähillä kustannuksilla kun on tämmöset kelit. Jos edes kohtalainen sato tulee niin pääsee parempaan tulokseen kuin viime vuonna kun kuivaaminen nieli niin pirusti. Eikä puimuri rasitu kun massa on kuivaa eikä tarvi rypeä. Ja peltomaa kiittää. On tässä hyviä puolia näin kun sortuu positiiviseen ajatteluun.

Se on toi Sampo semmonen omanlaisensa kapistus. Jakaa kanssa mielipiteitä voimakkaasti. Mut on siinä hyvät puolensa ja se on vuosien varrella kehittynyt paljon. Nää uudet alkaa olla jo aika mukavia ajaakin. Ja kyl noitten laakereitten kanssa on omat juttunsa muillakin. Ainakin Claasissa ne on mielenkiintoisia vaihdettavia silloin harvoin kun sattuvat hajoamaan. Tokihan tietysti Jontikka ja Nyykkäri niitä varsinaisia puimureita on....
 
Eipä hyvältä vaikuta.
Ja kun puhutaan ruuan tuotannosta niin, ollaan tärkeiden perusasioiden kanssa tekemisissä.


Jopa 1100 lypsykarjatilaa lopettaa vuoteen 2020 mennessä – Heikot sadot, tappiot ja uupumus kaatavat maatiloja
Kuivuus vauhdittaa nyt myös vilja- ja karjatilojen lopettamisia.

Suomen maatalous on syvässä kriisissä.
Tilojen kannattavuus on heikentynyt niin, että keskimäärin tuotanto on tappiollista niin viljan viljelyssä, lypsykarjataloudessa, lihantuotannossa, siipikarjataloudessa kuin kasvihuoneviljelyssäkin.

Maatalousyrittäjän keskimääräinen tuntipalkka on alle neljä euroa

Kolmannes Suomen maatiloista lopettaa vuoteen 2025 mennessä


https://yle.fi/uutiset/3-10339874

Hiukan eppäilen että noin moni lopettais. Eihän sitä tietysti tiedä, nähtäväksi jää, mutta suhtaudun varauksella kyllä. Toki vaikeat ajat kiihdyttää lopettamista, mutta silti investoineet tilat tuskin lopettavat ilman konkurssia. Niitäkin tulee, mutta kuinka paljon.

Itsekin tiedän useita tiloja jotka lopettavat seuraavan kymmenen vuoden aikana. Näissä kuitenkin kaikissa on isäntänä poikamies tai sitten pariskunnan jälkikasvu on aikoja sitten suuntautunut muihin hommiin. Näitä tiloja ei ole myöskään juuri kehitetty pitkiin aikoihin. Tämmöisiä tiloja lienee maassamme kohtalainen määrä. Ei niillä ole mitään tekemistä nykyisen taloudellisen tilanteen kanssa sinänsä.
 
Luulisi, että tämän hintaisiin vehkeisiin voitaisiin laittaa jo automaattirasvarit kuten kaivukoneissa.

Onko kukaan tutustunut GrainSenseen?

https://www.farmit.net/kasvinviljely/2018/08/10/seuraa-sadon-valmistumista-grainsensella
20180811_130918.jpg
Sikäli hankala, että nippoja on pyörivissä osissa. Puintikoneiston muuntimen pyöräpari. Kaikkiaan noista kahdesta löytyy lähelle kymmenen:)
Osa 10 h ja enimmät 50 h rasvaus välillä.

Sampot on keveitä ja puintikoneisto tehokas. Missä äijä jalan kulkee, siellä Sampo pui.

Keveys tuo haasteita kestävyyteen. Ihan se on silti luja hyvin huollettuna.

Tuo on 2000-sarjalainen, 3.5 m pöydällä, vallun kutonen vie 10 l tunnissa. Hydro eli mekaanista variaattoria ei ole. 90-luvulla valmistettu, joten eipä mitään uusinta mallia.
 
Sikäli hankala, että nippoja on pyörivissä osissa. Puintikoneiston muuntimen pyöräpari. Kaikkiaan noista kahdesta löytyy lähelle kymmenen:)
Osa 10 h ja enimmät 50 h rasvaus välillä.
Onhan noissa tullut joskus ryömittyä ja rasvailtua. Elevaattorit, puintikela, monet akselit yms voisi rasvata automaattisesti, toisaalta tuolla pitää muutenkin nuohota säätämässä, putsaamassa ja tarkistamassa. Viime kerrasta taitaa olla pian parikymmentä vuotta, ei taitaisi nipat löytyä enää :eek:

Meidän perheessä viinapullo kulki pitkään nimellä momettiavain. Puimuri oli hajonnut ja isä naapurin ukon kanssa kävi kaupungista hakemassa momenttiavaimen ja mukaan oli tarttunut viinapullo. Eihän siitä isoa elämää aikaan saanut mutta tarina eli pitkään.
 
Katso liite: 23433
Sikäli hankala, että nippoja on pyörivissä osissa. Puintikoneiston muuntimen pyöräpari. Kaikkiaan noista kahdesta löytyy lähelle kymmenen:)
Osa 10 h ja enimmät 50 h rasvaus välillä.

Sampot on keveitä ja puintikoneisto tehokas. Missä äijä jalan kulkee, siellä Sampo pui.

Keveys tuo haasteita kestävyyteen. Ihan se on silti luja hyvin huollettuna.

Tuo on 2000-sarjalainen, 3.5 m pöydällä, vallun kutonen vie 10 l tunnissa. Hydro eli mekaanista variaattoria ei ole. 90-luvulla valmistettu, joten eipä mitään uusinta mallia.
Tähän nyt pitää ehdottomasti pistää Sampo-miesten oma biisi :D

 
Se on toi Sampo semmonen omanlaisensa kapistus. Jakaa kanssa mielipiteitä voimakkaasti. Mut on siinä hyvät puolensa ja se on vuosien varrella kehittynyt paljon. Nää uudet alkaa olla jo aika mukavia ajaakin. Ja kyl noitten laakereitten kanssa on omat juttunsa muillakin. Ainakin Claasissa ne on mielenkiintoisia vaihdettavia silloin harvoin kun sattuvat hajoamaan. Tokihan tietysti Jontikka ja Nyykkäri niitä varsinaisia puimureita on....

Porissahan tätä on tehdään ja jo 680 ja siitä eteenpäin ne alkaa olla varsin hyviä puimureita. Kotimaisiin olosuhteisiin suunniteltu, 2000-sarjan puimuri painaa 6,5 tn. 2000-sarjan puintiteho on lohkosta ja viljasta riippuen 1,5-2 ha/h.

1534054741370.jpeg
Sampon etu on sen keveys eli sillä pääsee vielä, kun muut raudan äärellä tehdyt jo on upoksissa. Samalla sen keveys on sen heikkous, ohuet ainevahvuudet saattaa aiheuttaa murtumia jne. Legendaarinen Sampo 500 Valmetin 3-sylinterisellä oli sellainen täristäjä, että paikat hampaissa ei tahtoneet pysyä suussa:)
On tullut puitua tuollakin ja yksikään puimuri ei tuon kulkuominaisuuksia märissä olosuhteissa eikä jyrkillä rinteillä tule koskaan hakkaamaan.

Tekninen kestävyys tuossa Sampo 500:ssa ei ollut kyllä häävi. Milloin mitäkin, kytkinremppaa, laakereita, murtuneita peltejä jne. Hihnoja menee kaikista puimureista.

Sama puimuri MF:n väreissä verkun 4-pyttysellä koneella olikin jo paljon parempi. Tasaisempi käynti, ei ravistellut peltejä eikä kytkintä kappaleiksi.

Sampon puintikone on tehokas ja toimii myös kosteassa viljassa. Viime syksynä erittäin kostealla viljalla Fahr-miehet ei mallanneetkaan, kun puin Sampolla ilman mitään vaikeuksia. Ne tiesi, että Fahrin puintikoneisto ei selvitä ja peltoon menee.

Jontikat, Claasit ja Fahrit on raudan äärellä tehty. Saman tehoinen Claas kuin oma 2000-sarjan Sampo painaa 2-2,5 tn enemmän.
Kosteissa oloissa se näkyy etenemiskyvyssä ja peltojen syvempinä raiteina myös. Nythän rutikuivissa oloissa on ihan sama, vaikka puintikoneisto olisi laitettu T-54:n päälle, pellot kestää kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Porissahan tätä on tehdään ja jo 680 ja siitä eteenpäin ne alkaa olla varsin hyviä puimureita. Kotimaisiin olosuhteisiin suunniteltu, 2000-sarjan puimuri painaa 6,5 tn. 2000-sarjan puintiteho on lohkosta ja viljasta riippuen 1,5-2 ha/h.

Katso liite: 23437
Sampon etu on sen keveys eli sillä pääsee vielä, kun muut raudan äärellä tehdyt jo on upoksissa. Samalla sen keveys on sen heikkous, ohuet ainevahvuudet saattaa aiheuttaa murtumia jne. Legendaarinen Sampo 500 Valmetin 3-sylinterisellä oli sellainen täristäjä, että paikat hampaissa ei tahtoneet pysyä suussa:)
On tullu puitua tuollakin ja yksikään puimuri ei tuon kulkuominaisuuksia märissä olosuhteissa eikä jyrkillä rinteillä tule koskaan hakkaamaan.

Sama puimuri MF:n väreissä verkun 4-pyttysellä koneella olikin jo paljon parempi. Tasaisempi käynti, ei ravistellut peltejä eikä kytkintä kappaleiksi.

Sampon puintikone on tehokas ja toimii myös kosteassa viljassa. Viime syksynä erittäin kostealla viljalla Fahr-miehet ei mallanneetkaan, kun puin Sampolla ilman mitään vaikeuksia. Ne tiesi, että Fahrin puintikoneisto ei selvitä ja peltoon menee.

Jontikat, Claasit ja Fahrit on raudan äärellä tehty. Saman tehoinen Claas kuin oma 2000-sarjan Sampo painaa 2-2,5 tn enemmän.
Kosteissa oloissa se sitten etenemiskyvyssä ja peltojen syvempinä raiteina myös näkyy. Nythän rutikuivissa oloissa on ihan sama, vaikka puintikoneisto olisi laitettu T-54:n päälle, pellot kestää kyllä.
Juutuupista löytyy aika hupaisia videoita aiheesta, aika märkiä peltoja puivat.
 
Porissahan tätä on tehdään ja jo 680 ja siitä eteenpäin ne alkaa olla varsin hyviä puimureita. Kotimaisiin olosuhteisiin suunniteltu, 2000-sarjan puimuri painaa 6,5 tn. 2000-sarjan puintiteho on lohkosta ja viljasta riippuen 1,5-2 ha/h.

Katso liite: 23437
Sampon etu on sen keveys eli sillä pääsee vielä, kun muut raudan äärellä tehdyt jo on upoksissa. Samalla sen keveys on sen heikkous, ohuet ainevahvuudet saattaa aiheuttaa murtumia jne. Legendaarinen Sampo 500 Valmetin 3-sylinterisellä oli sellainen täristäjä, että paikat hampaissa ei tahtoneet pysyä suussa:)
On tullu puitua tuollakin ja yksikään puimuri ei tuon kulkuominaisuuksia märissä olosuhteissa eikä jyrkillä rinteillä tule koskaan hakkaamaan.

Sama puimuri MF:n väreissä verkun 4-pyttysellä koneella olikin jo paljon parempi. Tasaisempi käynti, ei ravistellut peltejä eikä kytkintä kappaleiksi.

Sampon puintikone on tehokas ja toimii myös kosteassa viljassa. Viime syksynä erittäin kostealla viljalla Fahr-miehet ei mallanneetkaan, kun puin Sampolla ilman mitään vaikeuksia. Ne tiesi, että Fahrin puintikoneisto ei selvitä ja peltoon menee.

Jontikat, Claasit ja Fahrit on raudan äärellä tehty. Saman tehoinen Claas kuin oma 2000-sarjan Sampo painaa 2-2,5 tn enemmän.
Kosteissa oloissa se sitten etenemiskyvyssä ja peltojen syvempinä raiteina myös näkyy. Nythän rutikuivissa oloissa on ihan sama, vaikka puintikoneisto olisi laitettu T-54:n päälle, pellot kestää kyllä.
Näitä Sampon puimureita olen muuten nähnyt mm. Pakistanissa ja Egyptissä. Lienekkö jotain viennin tuloksia, mutta Pakistanissa oli isollla pellolla varmaan 14 Sampoa yhtä aikaa.
 
Porissahan tätä on tehdään ja jo 680 ja siitä eteenpäin ne alkaa olla varsin hyviä puimureita. Kotimaisiin olosuhteisiin suunniteltu, 2000-sarjan puimuri painaa 6,5 tn. 2000-sarjan puintiteho on lohkosta ja viljasta riippuen 1,5-2 ha/h.

Katso liite: 23437
Sampon etu on sen keveys eli sillä pääsee vielä, kun muut raudan äärellä tehdyt jo on upoksissa. Samalla sen keveys on sen heikkous, ohuet ainevahvuudet saattaa aiheuttaa murtumia jne. Legendaarinen Sampo 500 Valmetin 3-sylinterisellä oli sellainen täristäjä, että paikat hampaissa ei tahtoneet pysyä suussa:)
On tullut puitua tuollakin ja yksikään puimuri ei tuon kulkuominaisuuksia märissä olosuhteissa eikä jyrkillä rinteillä tule koskaan hakkaamaan.

Tekninen kestävyys tuossa Sampo 500:ssa ei ollut kyllä häävi. Milloin mitäkin, kytkinremppaa, laakereita, murtuneita peltejä jne. Hihnoja menee kaikista puimureista.

Sama puimuri MF:n väreissä verkun 4-pyttysellä koneella olikin jo paljon parempi. Tasaisempi käynti, ei ravistellut peltejä eikä kytkintä kappaleiksi.

Sampon puintikone on tehokas ja toimii myös kosteassa viljassa. Viime syksynä erittäin kostealla viljalla Fahr-miehet ei mallanneetkaan, kun puin Sampolla ilman mitään vaikeuksia. Ne tiesi, että Fahrin puintikoneisto ei selvitä ja peltoon menee.

Jontikat, Claasit ja Fahrit on raudan äärellä tehty. Saman tehoinen Claas kuin oma 2000-sarjan Sampo painaa 2-2,5 tn enemmän.
Kosteissa oloissa se näkyy etenemiskyvyssä ja peltojen syvempinä raiteina myös. Nythän rutikuivissa oloissa on ihan sama, vaikka puintikoneisto olisi laitettu T-54:n päälle, pellot kestää kyllä.

Mun ymmärtääkseni painonjakauma oli se juttu, minkä takia takavuosien Sampot kulki pehmeellä paremmin kuin esim. Claasin 48-68 Dominatorit. Niissähän oli voimapaketti viljasäiliön etupuolella ja etupainoisuuden takia se sitten sukelsi helpommin pehmeellä. Tokihan 2000-sarjan Sampossa oli myös hydrovoimansiirto jo tuolloin kun pikku Claaseissa oli vielä variaattori ja hydro kyllä auttaa upottavalla kelillä myös. Mut kuussataset ja vastaavatkin oli hyviä kulkemaan kyllä. En tiedä miten on nykyään kun kaikki koneet on hydroja ja perusrakenne on kaikissa sama. Mahtaako parin tonnin painoero paljon vaikuttaa kun leveillä renkailla saa pintapaineet alas. Ennenvanhaan pikkupuimurit oli niin onnettomia kun pehmeellä niistä hävis ohjattavuus, loppui maavara, hyytyi moottoritehot tai rupes voimansiirron remmit luistamaan. Itse en kyllä muista näillä seuduilla puimureilla ryvetyn juuri ollenkaan 80-luvun jälkeen. Kertonee omalla tavallaan koneitten kulkukyvyn paranemisesta ja toisaalta peltojen ojituksen paranemisesta. Toki on ollut kuivia syksyjäkin, mutta esim. viime syksy oli tosi märkä, mutta rypemisongelmaa ei ollut oikein kenelläkään. Jälkiä tietysti jäi, mutta puimatonta ei jäänyt sen takia ettei ajamaan olis päässyt.
 
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.282454
Suomi on viljanhinnoissa taas Itämeren alueen peränpitäjä
Maatalous05:00Veikko Niittymaa
Iso viljavälittäjä arvelee hintaeron muuhun Eurooppaan kutistuvan, kun katovuoden takia viljaa joudutaan tuomaan Suomeen. Tällä hetkellä viljaa kannattaisi viedä Viroon.

JUKKA PASONEN
460152-jpg.jpg


Suomi on jäänyt tuttuun tapaan peränpitäjäksi viljan hinnoissa Itämerellä ja paljolti myös koko Euroopassa.
Kotimaassa hinnat ovat nousseet muita Itämeren maita verkkaisemmin, vaikka katovuoden takia viljaa joudutaan tuomaan satoja miljoonia kiloja.
Tilanne on nurinkurinen. Suomesta kannattaa tällä hetkellä viedä viljaa Viron kautta maailmanmarkkinoille, missä hinnat ovat Suomea parempia. Viro vie myös itsekin viljaa ja on todennäköistä, että vehnää tulee jossain vaiheessa myös Suomeen.
Viljavälittäjä Indrek Aigro CM-Groupista Tallinnasta arvelee, että hintaero Viroon ja muuhun Eurooppaan tulee supistumaan, mikäli Suomi joutuu paikkaamaan vajetta tuomalla viljaa. CM on Euroopan suurin viljan välittäjä.
Aigron mukaan Suomeen voidaan tuoda vehnää Baltiasta ja maissia Venäjältä. Tuonti painottunee rehuviljaan, sillä hellekesän takia sadon odotetaan olevan laadukasta. Baltiassa pääosa viljasta on puitu ja laatu on ollut hyvä.
Aigron mukaan viljatiloille tämä vuosi lienee viime vuotta parempi ainakin Baltiassa, kun kuivaus- ja varastointikulut jäävät pieniksi ja viljan hinnat ovat koholla.
 
Mun ymmärtääkseni painonjakauma oli se juttu, minkä takia takavuosien Sampot kulki pehmeellä paremmin kuin esim. Claasin 48-68 Dominatorit. Niissähän oli voimapaketti viljasäiliön etupuolella ja etupainoisuuden takia se sitten sukelsi helpommin pehmeellä. Tokihan 2000-sarjan Sampossa oli myös hydrovoimansiirto jo tuolloin kun pikku Claaseissa oli vielä variaattori ja hydro kyllä auttaa upottavalla kelillä myös. Mut kuussataset ja vastaavatkin oli hyviä kulkemaan kyllä. En tiedä miten on nykyään kun kaikki koneet on hydroja ja perusrakenne on kaikissa sama. Mahtaako parin tonnin painoero paljon vaikuttaa kun leveillä renkailla saa pintapaineet alas. Ennenvanhaan pikkupuimurit oli niin onnettomia kun pehmeellä niistä hävis ohjattavuus, loppui maavara, hyytyi moottoritehot tai rupes voimansiirron remmit luistamaan. Itse en kyllä muista näillä seuduilla puimureilla ryvetyn juuri ollenkaan 80-luvun jälkeen. Kertonee omalla tavallaan koneitten kulkukyvyn paranemisesta ja toisaalta peltojen ojituksen paranemisesta. Toki on ollut kuivia syksyjäkin, mutta esim. viime syksy oli tosi märkä, mutta rypemisongelmaa ei ollut oikein kenelläkään. Jälkiä tietysti jäi, mutta puimatonta ei jäänyt sen takia ettei ajamaan olis päässyt.
Kulkukykyyn näissä on varmaan auttanut älyttömästi ainakin että nykyisin ne etupyörät on 150-180 cm korkeita ja metrin leveitä. Ja takapyörät samalla raidevälillä ja isolla renkaalla nekin. Ja se hydroveto taitaa tosiaan olla kaikissa koneissa, monessa molemmilla askeleilla. Eli ero vanhaan kalustoon on melkoinen, takapyörät esim oli kokoa ”kottikärry” ja kapeammalla raidevälillä. Ja etupyörät oli myös samassa suhteessa pieniä ja matalia. Ja silloiset puimurit oli myös painavia suhteessa renkaisiin. Eli kun tällainen perinnepuimuri upposi sen muokkauskerroksen verran niin meno loppui tai oli yhtä rypemistä. Nykypuimurin ei taas paljoa hätkähdä jos on 25 cm pehmeää jos vain on kovaa pohjalla. Mutta jää ne puimurit nykyisinkin kiinni kun oikea kohta löytyy. Myös huonoimmat ja pehmeimmät pehmeimmät taitavat kasvaa heinää..
 
Mutta jää ne puimurit nykyisinkin kiinni kun oikea kohta löytyy.

Saa nekin upoksiin ja kuskistakin on paljon kiinni mihin tarttuu vai tarttuuko ollenkaan. Hydrolla, jolla oikea käsi on koko ajan ajokahvalla ehtii reagoida.
Näissähän ei ole perinteistä jalkakytkintä ollenkaan, vaan perusvaihe valitaan laatikosta, pellolla 2 , maantiellä 3 ja mitä etemmäs ajokahvaa viedään eteen ajonopeus kiihtyy portaattomasti perusvaihteen sallimissa rajoissa, 2000-sarjan Sampolla kakkosella noin 9 km /h max. Kun sauvaa vedetään taakse ajonopeus hidastuu ja kun taakse vetämistä jatketaan keskikohdan yli, ajosuunta vaihtuu. Pöydän ja kaatokelan korkeuden hallinta on ajokahvan päässä olevissa kytkimissä.

Pellon pettäessä toinen puoli vajoaa, välittömästi seis niin pakittamalla lähtee. Saahan ne väkisin ajamalla survottua upoksiin.

4 Wd olisi hyvä sivukaltoissa sekä pehmeällä. Eipä ole omassa. Jyrkissä sivurinteissä pärjää myötämäkeen ajamalla. Puimurilla on taipumus lähteä pidon kadotessa sivurinteessä vastamäkeen ajettuna vyörymään sivuttain sen sivukalton suuntaan. Mitä painavampi puimuri, sitä voimakkaampi taipumus sivuviertoon. Jos siellä on syvä oja tai kiviraunio, siellä sitä ollaan. Todennäköisesti vielä puimuri rullattuna nurin. Järjen käyttö on sallittu sekä suotavaa näissäkin hommissa.

(Sampo 500 ei koskaan vierinyt sivukaltoissakaan yhtään mihinkään. Legendaarinen vehje hyvässä ja pahassa. SOK möi 500:sta päät punaisena ja saman firman huoltomiehet korjasi samalla intensiteetillä:). Eikä koskaan jyrkässäkään vastamäessä alkanut renkailla montun kaivuun, kuten painavammat seuraajansa.)
 
Viimeksi muokattu:
MTK:n Partanen: "Kannattavuus on pohjalukemissa"

Maaseudun Tulevaisuuden vieraskolumnistin mukaan osa intohimoisimmistakin viljelijöistä harkitsee jo lopettamista

PENTTI VÄNSKÄ
460992-jpg.jpg

"Voi vain pohtia, onko maataloussiirtomaan status suomalaisille hyvä diili", kirjoittaa Kati Partanen.
"Viime aikoina on kuulunut viestejä, että tuotannon lopettamisesta ovat alkaneet puhua jo ne intohimoisimmatkin maatalousihmiset. Ne, jotka ovat unelmatyössään, rakastavat eläimiä tai peltotöitä. Ne, jotka ovat harjoittaneet kutsumusammattia sydämellään, ovat investoineet ja nähneet tulevaisuutensa tilalla", kirjoittaa viljelijä ja MTK:n johtokunnan jäsen Kati Partanen Maaseudun Tulevaisuuden vieraskolumnissaan.

Partasen mukaan viimeisimmät katovuodet ovat osoittaneet, kuinka ohuella marginaalilla suomalainen maatalous toimii.
"Monen talous saattaa olla juuri ja juuri raiteillaan, mutta sairastuminen tai koneiden rikkoutuminen suistavat sen niiltä pois", kirjoittaa Partanen.

Syytä tilanteeseen Partanen löytää muun muassa poliitikoista, jotka ovat kautta linjan vältelleet tilanteen vakavuuden myöntämistä.
"Kaikki sidosryhmät kyllä pitävät huolen omasta tilanteestaan, viljelijän ahdingon helpottaminenhan on ensisijaisesti jonkun muun tehtävä", Partanen toteaa.
Partanen näkee, että yksi vaihtoehto maatalouden kannattavuuden oikaisuun on se, että joku isompi maa kiinnostuu suomalaisista maataloustuotteista. Tässä piilee hänen mukaansa kuitenkin riskejä.
"Rahalla voi pian ostaa omalle kansalleen puhtaat ruuantuotanto-olot, jos ne omassa maassa käyvät heikoiksi. Voi vain pohtia, onko maataloussiirtomaan status suomalaisille hyvä diili. Silloin suomalaista ruokaa ei saa ehkä edes rahalla."

Lue Kati Partasen koko vieraskolumni.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.282969

Vieraskolumnista asiaa. Olen tässä ketjussa aikaisemminkin kirjoittanut, että kriisituilla eikä muillakaan tuilla ei ratkaista maatalouden vakavia kannattavuusongelmia. Tuottajahintoja on saatava paremmaksi, se on ainut konsti eikä muita ole.

Pienikin korotus suurella voluumilla tuottavan maatilan tuotteen yksikköhintaan tekisi jo paljon. Ei sitten millään, kauppa on haluton.
Ei väkisin, myykää ulkomaista, kotimaista ette kohta enää saa.
 
Back
Top