Suuri maatalouskeskustelu

Ootko sinä Somalian Savolainen? Selvitäppäs nyt vähän niitä taustoja? Vasikka on kuitenkin vielä naiivi ja hentoinen joten ollaan kriittisiä kummisetien suhteen. Kaikenlaisia grooming tapauksia on kuitenkin tapahtunut nuorille.
Puolikas kokkamiestä, vartti Kannasta ja loput ihan tätä sydän-Hämettä. Somaliasta olen nähnyt kuvia, nykyisen asuinmaan inehmot näyttävät samalta ja 3/4 käyttäytyvätkin. Kyllä mä hyvä gummisetä olisin.
 
Tässähän ihan herkistyy siitä kuinka moni on ollu sydän syrjällään muinaislehmän puolesta. mä melkeen kuulen ne helpotuksen huokaisut ja korkin narahdukset..
Harvemmin kai (toivottavasti) lehmän poikimisesta tulee tämmönen draama. Se kyllä varmaan johtuu siitä että enemmistö poikivista lehmistä on sellaisten ihmisten käsissä kenellä on joku käsitys siitä mitä ne on tekemässä. Muinaislehmä ei onneksi käytä nettiä ja näin ollen se luultavasti ei ole tajunnut minkä järkipuolen käsiin se on joutunut.

Hilkan ylikummeja on ehdottomasti @baikal ja @Ikarus he nyt sentään jaksoi kuukausitolkulla vääntää rautalankaa aiheesta.

Kummeja voi toki olla kaikki halukkaat, sen kummemmin sukutaustoja kyselemättä. Kyllä itä-suomenkarjan kyytöllä voi olla vaikka tusina somaliansavolaista kummia. Ristiäiskaffet kyllä keittelen jos joku sattuu hämeessä kuleksimaan ja tahtoo Hilkan nähdä livenä.

juustoa testaan kyllä vielä tänään.
 
Hilkan ylikummeja on ehdottomasti @baikal ja @Ikarus he nyt sentään jaksoi kuukausitolkulla vääntää rautalankaa aiheesta.

Kiitos! Tämä on meille kunnia! Kummilapsia minulla onkin, mutta ei yhtään kummikyyttöä.:)

Muutoinkin meille itäsuomalaisille nimenomaan kyyttö on merkinnyt talvesta selviytymistä. Maailmalla aikuisten laktoosin sieto on olematon, meillä se on on ollut selviytymisen tae. Ne jotka eivät laktoosia sietäneet, kuolivat pois. Niinpä useimmat suomalaiset voivat edelleenkin juoda aikuisenakin lehmän maitoa. Näin teen myös minä, parempaa ruokajuomaa ei ole.

Nimenomaan kyytön ansiosta meidän esi-isämme ovat sukuaan jatkaneet ja niinpä meillä on veli @baikal n kanssa mahdollisuus neuvoja, joskus viisaita, toisen kerran vähemmän viisaita, jaella.

Nuo alkuperäisrodut saattavat nousta arvoon arvaamattomaan, jos tilanne syystä tai toisesta mennä reuskahtaa ruokahuollon suhteen maailmalla hankalaksi. Sehän selviytyy talvesta tiukassa paikassa hyvin vaatimattomilla eväillä. Siinä mielessä teet @Baltriber arvokasta työtä rodun säilyttämiseksi.(y)
 
Voe, eipä sitä ihan äskeen olla noin nätin tytön ylikummiksi päästykään.

Minusta on myös hyvin arvokasta säilyttää ns. alkuperäisrotuja laidasta laitaan, alkuperäiskasvien siementä jne. Olemme jotenkin hyvin ökkelöitä, jos emme tajua oman kulttuuriperimämme arvoa. Niin ne muutkin säilyttävät. Mm. islanninhevosen puolesta on tehty todella trakoonisia päätöksiä ja niin vain rotu säilyi. Norjalaiset ovat säilyttäneet omiaan ja amerikkalaiset pelastivat lopulta biisonit sukupuutolta jne.
 
Tässähän ihan herkistyy siitä kuinka moni on ollu sydän syrjällään muinaislehmän puolesta. mä melkeen kuulen ne helpotuksen huokaisut ja korkin narahdukset..
Harvemmin kai (toivottavasti) lehmän poikimisesta tulee tämmönen draama. Se kyllä varmaan johtuu siitä että enemmistö poikivista lehmistä on sellaisten ihmisten käsissä kenellä on joku käsitys siitä mitä ne on tekemässä. Muinaislehmä ei onneksi käytä nettiä ja näin ollen se luultavasti ei ole tajunnut minkä järkipuolen käsiin se on joutunut.

Hilkan ylikummeja on ehdottomasti @baikal ja @Ikarus he nyt sentään jaksoi kuukausitolkulla vääntää rautalankaa aiheesta.

Kummeja voi toki olla kaikki halukkaat, sen kummemmin sukutaustoja kyselemättä. Kyllä itä-suomenkarjan kyytöllä voi olla vaikka tusina somaliansavolaista kummia. Ristiäiskaffet kyllä keittelen jos joku sattuu hämeessä kuleksimaan ja tahtoo Hilkan nähdä livenä.

juustoa testaan kyllä vielä tänään.


Onnea ja menestystä
vaan Baikalille ja Ikarukselle kummisedän vaativaan rooliin.
Kummin tehtävät
Kummi

  • toimii todistajana kastetilaisuudessa. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan kaksi muuta henkilöä todistamaan kastetoimitusta.
  • on kummivasikkansa aikuinen ystävä
  • huolehtii vasikan kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummivasikan kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lehmävasikan puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä.
https://evl.fi/sv/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat
 
Nyt on tullut niin paljon tapahtumia ja onneksi positiivisia. Monta asiaa tekisi mieli kommentoida.
Olen satoja lehmiä ollut synnyttämässä ja osa niistä tapahtumista erikoisia. Tämä nettisynnytys @Baltriber lehmästä jää mieleen.
Pitkiä viestiä ei lue kukaan. Ainut käytännön @Baltriber tee juustosta jäävästä herasta ruisjauhoon taikina ja leivo seuraaavana päivänä siitä puu-uunissa rehtiä ruisleipää.

Minulla on vain yksi ääni ja vasikka on vissiin jo nimetty. Hilkka? Oikeasti?
 
@TomTom lähtee kohta hermot. Elämän ehtoopuolella huippuasiantuntijat kommentoi joka ketjuun, kun pari kaljaa alla kinkkua paistettaessa.
Palaute ketjuun joku jo liitti kummin tehtävät.
Minun pojalla ei ole yhtäkään kummitätiä. Normaali vanhanaikainen heteroperhe. Kunniavieraana äitini täti lotta.
Olisitte nähneet sen taistelun kuka pitää poikaan sylissä. Tehtiin sotilaallinen ratkaisu. Mutta isän piti ottaa kesken siunauksen poika syliin. Hipaisu korvan takaa.
Vihaan rinnastusia eläimiin. Turvallinen lähellä on paras.
 
Vasikasta tuli Hilkka. Tuo lehmä kun on tehnyt nyt kolme vasikkaa, Helmi, Hulina ja sitten nyt tää Hilkka.

Onneksi nyt ei ole vähään (pitkään) aikaan tiedossa nelijalkaisen syntymää, kaneja ei lasketa. Kohta alkaa tosin hautomakoneiden kanssa puljaaminen..
 
Onnea ja menestystä
vaan Baikalille ja Ikarukselle kummisedän vaativaan rooliin.
Kummin tehtävät
Kummi

  • toimii todistajana kastetilaisuudessa. Jos vähintään kaksi kummeista ei ole ristiäisissä mukana, tarvitaan kaksi muuta henkilöä todistamaan kastetoimitusta.
  • on kummivasikkansa aikuinen ystävä
  • huolehtii vasikan kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa. Hän voi esimerkiksi osallistua kummivasikan kanssa seurakunnan toimintaan, viedä messuun tai vaikkapa pyhäkouluun. Lehmävasikan puolesta rukoileminen on myös kummin etuoikeutettu tehtävä.
https://evl.fi/sv/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat
Nykyään kummin tehtäviin kuuluu ehdottomasti myös somevaaroista kertominen kummilapselle.
Ettei yksittäistapaukset yllätä lasta..
 
Mikään ei tuo mieleen lapsuuteni joulutunnelmaa kuin neljän tunnin traktoriremontti taivasalla, lämpömittarin näyttäessä -33 astetta. Hupaisaa on, että kaikki sääpalvelut väittivät pakkasta olevan Max 27 ja positiivisin oli sitä mieltä, -17 astetta oli kurantti lämpötila.
Nyt taidan ottaa hieman tummaa rommia.
 
Viistoista miestä arkulla vainaan –
Huh-hah-hei ja rommia pullo,
Viina ja hiisi vei miehen hautaan –
Huh-hah-hei ja rommia pullo!
Eipä ole muuten ihan äskettäin tullut luettua... Kyllä Stevensonin tekeleet aina vaikkapa satu-Hasselit voittaa, iästä riippumatta. Taas ohi langan aiheen, sori siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse luin nuorna miesnä suomennoksen
Viistoista vainaan arkulla viru,
Hei hiio-hoi ja rommia pullo.
Muut oli tappanu viina ja piru,
Hei hiio-hoi jne
Samoin itsekin, eikä sen jälkeen ole tullut luettua. Lainauksen varastin wikiquotesta, joten millainen vanhempi suomennos (kirja oli jo isoisällä, varmaankin 20- tai 30-luvulta) on, en varmaksi muista.

Nykyään taitaa olla tutumpi eräästä Barksin ankkasarjan suomennoksesta.
 
Lykkäänty uunijuusto huomiselle. Meni niin mellastamiseksi tääkin päivä että lopulta päädyin ottamaan torkut Hilkan kanssa. Hetkeks piti istahtaa karsinan nurkkaan mutta lämmin vasikka nukkumassa jalkoja vasten teki temput ja torkahin.

On melkosta tuo ternimaito. Ei todella mitään rasvatontakevytykkösmaitoa vaan keltaista, todella keltaista. Mä taidan olla taas ainoo ku yllätty.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Luettu: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    960.3 KB · Luettu: 12
Back
Top