Baltriber
Eversti
Emolehmälle poikimisen jälkeen 1-3 kg väkirehua, joka on vilja tai edullinen täysrehu.
Tosiaan tarkoitus olikin vaan vasikalle ja vähän ylijäämä maitoa omaan käyttöön.
@Baltriber, onpas sinulla valoisa käsitys eräästä neuvontapalveluja maatiloille tarjoavasta firmasta.
Niiden palvelut on nykyään sen hintaisia, että möllit on potkittu mäkeen niistäkin hommista jo aika päiviä sitten. Aikanaan sai valtionapuja, epäilen että ei nykyään enää jenin hyrrää. Tuotot on otettava markkinoilta, (tässä tapauksessa maatiloilta) ja jos kallista/paskaa myyt, et myy pitkään.
Itse olen käyttänyt jossain määrin palveluja, mutta ei mulla niistä valittamista.
Tuo maaseututoimen tumpulointi tilatunnuksen suhteen kuullostaa uskomattomalta. Luultavasti osaisin itsekin niiden järjestelmällä maatilan ja sille tilatunnuksen perustaa.. Voi olla, että tilalla on tilatunnus joskus ollut, välillä se on poistettu käytöstä ja nyt se uudelleen aktivoinnissa kinnaa siellä järjestelmässä. Ja sen voin todeta, että se järjestelmä ei ole kaikkein yksinkertaisimmasta päästä kaikkine tukilaskenta komponentteineen.
Sehän tässä hauskinta onkin että kaikki on uusia tunnuksia, kahdessa paikassa joissa ei koskaan ole tunnuksia ollut, mä en myöskään saa mitään tukia, eli mikään tukiviidakko ongelma ei ole kyseessä. Luultavasti enempi ongelma onkin siinä että tukilappuja ne osaa täyttää ja muuta ei. En tiedä.
Mutta tää viimeisin perjantailta. Viimeksi ostin maatalouskaupasta säkin rypsitiivistettä, naapuri kertoi sen olevan varsin tömäkkää eli varovasti syöttäen muinaislehmälle ja vuohelle. No perjantaina hain lisää, ei ollutkaan samaa. Kassalla 15vuotta seissyt ääliö (oikeesti ihan jälkeenjäänyt) tolkutti vaan että ei ole kuin melassoitua rypsiä, pyysin hakemaan pelkkää rypsiä, ei kuulema ollut. Kysyin että miten tämä eroaa rypsitiivisteestä, ei tiennyt, kysyin että onko ketään kuka ymmärtää rehuista mitään. Ei ollut. Ei kauppias, ei varastomiehet, eivittukukaan. Samat tyypit siellä seissyt kädet taskussa sen 15vuotta. Ne tolvanat on ollu siellä iät ajat oppimatta mitään. Ihan sama onko koipi katki vai viimesillään tiineenä, ite kannat rehusäkit ja purupaalit autoos, varastoukot vetää röökiä seinään nojaten. Joskus on joku toinen asiakas tullut auttamaan.
Nyt mulla on melassoitua rypsiä. Jotain kökkäreitä. Yhtään en tiiä mitä noissa on ja miten uskaltaa syöttää. Tietääkö joku?
Siitä proAgriasta en kehtaa ees kertoo