Suuri maatalouskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No kun minusta tuo on ihan keskenkasvuinen rääppö. Tai ainaki kun vertaa emäänsä, muuta vertailukohdettahan mulla ei oo
Suomenkarja rinnanympärys yli 140 cm siemennettäessä, elopaino yli 240 kg väittää tuo linkki. Riittävä koko on tärkeäpi kuin ikä.
Eihän se vielä ole siemennys ikäinenkään, pitäisi olla noin 15 kk.

Elopainon mittaukseen on olemassa tarkoitukseen tehty mittanauha, jossa toisella puolen valmiiksi elopaino kilot, toisella sentit. Mitataan rinnanympärys.

https://docplayer.fi/18919963-Hieho...un-seuranta-ja-valmentautuminen-lehmaksi.html

Oliskohan käyny niin että se kelle tuosta hulinasta ny vasikkaa tehdään, muisti sen vanhemmaksi. No täytyy ny kuitenkin niitä kiimoja yrittää saada kiinni. On keväällä sitte pykälää helpompi alotella siemennyshommia

Kai Baltriberin navetassa on jakkara ja naulakko keinosiementäjälle :)

Ei mulla onneksi ole navettaa ensinkään ja jakkarakin on toistaiseksi vielä toimittamassa joulukuusen alapuolen virkaa, mutta eiköhän tää tästä. Kummosia kääpivöitä ne semmarit mahtaa olla ku tuo perinnemansikki on pikkasen yli metrin korkuinen ja jopa minä (160cm sulka päässä ja luistimet jalassa mitattuna) kuvittelisin että menis kainaloon asti varpistamatta.. Tai sitten siementäjän työnkuvaan kuuluu jotain muutakin kun tavaran tunkeminen tarakkaan, mihin siis sitä jakkaraa kaivataan.

Ei kyllä tuo perinnelehmä hoikistunut ihan toivotulla tavalla Hilkan siirryttyä sen ulkopuolelle. Vähän turskilta näyttää. Tietysti tuollanen vaakaraitahan leventää..

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Luettu: 14
Ei mulla onneksi ole navettaa ensinkään ja jakkarakin on toistaiseksi vielä toimittamassa joulukuusen alapuolen virkaa, mutta eiköhän tää tästä. Kummosia kääpivöitä ne semmarit mahtaa olla ku tuo perinnemansikki on pikkasen yli metrin korkuinen ja jopa minä (160cm sulka päässä ja luistimet jalassa mitattuna) kuvittelisin että menis kainaloon asti varpistamatta.. Tai sitten siementäjän työnkuvaan kuuluu jotain muutakin kun tavaran tunkeminen tarakkaan, mihin siis sitä jakkaraa kaivataan.

Ei kyllä tuo perinnelehmä hoikistunut ihan toivotulla tavalla Hilkan siirryttyä sen ulkopuolelle. Vähän turskilta näyttää. Tietysti tuollanen vaakaraitahan leventää..
Vanha vitsi vainen kun keinosiementäjä poikkesi vanhan mummon navettaan :)

Noo,kyllä niitäkin on,naapurikunnassa jäi holisoitunut vanha isäntä ryssän päältä kiinni,kaverini joka on mullikuski,yllätti sen :p

Voi olla että menee hetki toipua mielikuvasta.. Muinaislehmä, jakkara ja alaston kääpiö.

Ei menny kuin pari viestiä päästä lehmän kiimasta tähän, ei tartte yhtään ihmetellä niitä nukkebordelleja ja kuminukkeja pullistelevia puuliitereitä.

Tämä tapahtui jo kultaisella -80 luvulla,silloin ei kumityttöystäviä ollut vielä,ehkäpä ne ovat nykyisin lehmien pelastus :ROFLMAO:

Etsi juutuubista sanoilla "arvi ja potsi".
Enpä muuten kehtaa katsoa, meillä nimittäin oli maatalouskoulussa Arvi niminen sikalanhoitaja. Varsin erinoinen tyyppi, ja varsin erikoisia olivat myös hänen metodinsa kun hän "hivenen" stimuloi emakkoa kun tätä keinosiemennettiin. Uteliaille kerrottakoon että tämä tapahtui istumalla emakon selässä ja liikehtimällä kuin karju ikään. Epäselväksi jäi kumpi siinä touhussa kiihottui enemmän..

Olen sitä minäkin ollut potsin selässä,tosin väärinpäin,sikalassa kun aikanaan tyhjensin karsinaa suojaessu päällä niin eräs roikkukorva tuli suoraan kohti vauhdilla,nosti päätään juuri sopivasti että essu jäi pantteeseen jalkoihini ja minä nousin ja kaaduin,sain käsilläni pidetyksi hetken possun selästä kun nelistimme pitkin käytävää,minä perse menosuuntaan joulukinkun selässä,putosin tietysti kyydistä lattialle paskan sekaan,joulueväs jatkoi matkaa iloisin mielin.

80-90 taitteessa sai vielä tehdä kotilahteja joulun alla,kiertelin tekemässä sian teurastuksia taloissa,leikkasin ne myös,se oli aikaa se,tappoilta päättyi usein siihen että kotiin lähdettiin tukevassa hutikassa:) nykyisin joulukinkku löytyy kätevästi marketista.

Back