Suuri maatalouskeskustelu

IMG_20190605_164832.jpg
Pihanurmikolla on vanha omenapuu. Ikää sillä arviolta 60 vuotta. Hienosti kukkii ja kaikki pörriäiset ei ole näköjään kuolleet, kukista kuuluu taukoamaton kova pörinä, vähintäänkin satoja mehiläisiä, ellei tuhansiakin.
Edit: foorumin entymologien toimesta kävi ilmi, että kimalaisia ja ampiaisia.(y)
 
Viimeksi muokattu:
Oikeinko mehiläisiä vai kimalaisia? Mulla käy pesillä julmettu trafiikki,jos kelit näin jatkuu niin hunajasato on valtaisa,kuminapellot kukassa nyt,viljelijät Täällä ruiskuttaa yöaikaan,suurkiitos heille!!! Potut maassa,tomaatit ja paprikat kasvamassa,sipulit haudattu myös multaan,ruokahuolto turvattu Kätkävaarassa
 
Oikeinko mehiläisiä vai kimalaisia? Mulla käy pesillä julmettu trafiikki,jos kelit näin jatkuu niin hunajasato on valtaisa,kuminapellot kukassa nyt,viljelijät Täällä ruiskuttaa yöaikaan,suurkiitos heille!!! Potut maassa,tomaatit ja paprikat kasvamassa,sipulit haudattu myös multaan,ruokahuolto turvattu Kätkävaarassa
IMG_20190605_175154.jpg
Kun en ole kovin kummallinen entymologi, piti käydä bongaamassa:) Noita isoja ja paksuja ehkä enemmän, mutta niitä ohempiakin oli ja ne on käsittääkseni juuri niitä mehiläisiä.
 
Tuo musta tynnyri josta mulle tulee jostain kumman syystä mieleen Brewster on juuri kimalainen,onko sulla lähistöllä mehiläistarha jos siellä on mehiläisiä,ne on niitä ampiaisia muistuttavia mutta karvaisempia lentäjiä,niitä on myös mustia,Pohjolan tumma mehiläinen kyseessä silloin,lentosäde mehiläisiä saattaa olla kuusikin kilometriä pesältä jos on hyvä mesipaikka.
 
Tuo musta tynnyri josta mulle tulee jostain kumman syystä mieleen Brewster on juuri kimalainen,onko sulla lähistöllä mehiläistarha jos siellä on mehiläisiä,ne on niitä ampiaisia muistuttavia mutta karvaisempia lentäjiä,niitä on myös mustia,Pohjolan tumma mehiläinen kyseessä silloin,lentosäde mehiläisiä saattaa olla kuusikin kilometriä pesältä jos on hyvä mesipaikka.
Ei ole lähellä pesiä. Eikös ne tee pesiä myös rakennuksiin, joskus myös maapesiä. Maapesät on pahoja metsätöissä. Joskus olen liikehtinyt sahan kanssa yllättävänkin reippaasti..juosten..

Vai onko ne niitä ampiaisia? Joskus syksyllä noilta saa pistoja ilman mitään syytä. Lentää vain päin pläsiä, pisto ja kohta on oma otsa turvoksissa.
 
Ampiaisia ovat jos tekevät maapesiä tai rakennuksiin pesiä,ne jotka tuottaa hunajaa eli mehiläiset,asuvat tarhaajien pesissä,ne ei tee rakennuksiin tai maahan pesiä,jos pesästä karkaa parvi niin se usein kyllä menee esim savupiippuun mutta ei selviä hengissä talven yli,ampiaisilta ei hunajaa saa,ampiainen pistää useamman kerran,mehiläinen vain kerran koska pistettyään se kuolee kun piikin mukana irtoaa suoli,mehiläinen ei pistä kuin tosi hädässä,siitä nuo on mukavia.
 
Mulla on Italialaisia mehiläisiä,säyseitä ovat,pesän lentoaukon vierellä voi kaverien puuhastelua katsella ja käpsehtiä pesän ympärillä ilman suojapukua,eivät tule päälle,mutta jos yhden murskaat niin sitten menee juoksuksi,silloin kimppuun ampuu paljon mehiläisiä jotka pistää varmasti,jotain hormonia niistä erittyy ilmaan jolloin muut tietää puolustaa pesää.
 
Nuo Brewsterit ovat kimalaisia. Yleisin meillä tavattava alalaji on mantukimalainen ja se tekee maapesiä. Kaksi sellaista pisti jalkapohjaan yhtä aikaa kun olin pikkupoika ja kirmasin niityllä ilman kenkiä. Kyllä sattui Juhaa leukaan...

@Ikarus : kuvan perusteella väittäisin äkkipäätä kuvassa olevan juuri tuo mainittu mantukimalainen. Ja kaikille pölyttäville pörriäisille :salut: sekä tervetuloa, kotipihan omppupuut ja tyrnipensaat tarvitsevat teitä!

Ampiaiset ovat kiiltäviä ja karvattomia (mustakeltaraitaisia kaitaisella poikkiraidoituksella). Villimehiläiset ovat etenkin keskiruumiista ja takaruumiista hivenen karvaisia. Kimalaiset ovat ”pandoja” eli karvaa joka puolella. Ja alalajeja tietysti löytyy kun hyönteisistä on kyse.

T. Ötökkä-Sarek1
 
Melkoinen pörinä käy ilmassa,monenmoista lentävää,mahtavaa kun ei ole melusaastetta ympäristössä niin kuulee tuon kaiken,porokoiran kanssa kävin kalliolammella,mehiläisiä laskeutui aivan viereen juomaan,tuo poromiehen sielu koiran ruumissa antaa niiden olla rauhassa,oppi kerrasta meni pentuna pesän viereen ja koitti purra niitä,sitten tuli kiire veteen,painoi häntä suorana pihalampeen kun sai pistot
 
Melkoinen pörinä käy ilmassa,monenmoista lentävää,mahtavaa kun ei ole melusaastetta ympäristössä niin kuulee tuon kaiken,porokoiran kanssa kävin kalliolammella,mehiläisiä laskeutui aivan viereen juomaan,tuo poromiehen sielu koiran ruumissa antaa niiden olla rauhassa,oppi kerrasta meni pentuna pesän viereen ja koitti purra niitä,sitten tuli kiire veteen,painoi häntä suorana pihalampeen kun sai pistot

Suosituksia noista porokoirista? Millaista kannattaa katsella ja mihin käyttöön?
 
Lapinkoira mulla on,Menesjärveläistä sukua,maatilakoira se on,ei karkaa pihasta,ajaa jänestä,kirjotellaan sinne koira lirpakkeeseen,setämies pistää muutoin taaksepoistumaan :)
 
OT, mutta noista pörriäisistä tuli mieleen: suositeltavaa kesälukemista niin meille cityhippiäisille, landeböndeille kuin kaikenlaisille kinttaan tiputtelijoille ja kattoon syljeskelijöille:

Pukke punamuurahaisen seikkailut
Kesäinen satu
Kertonut
Marjatta Kurenniemi​
 
Osaako joku arvioida tehontarvetta rullaäkeen edessä turvemailla? Kyseessä ei ole niinkään maanviljelys, vaan toimistotyöläisen terapiapuuhasteluharrastelua (voidaan unohtaa tuottavuudet yms, tässä ei tuu kuin tappiota). Veturina olisi 6300 Valmetti (muuten vakio, mutta suuttimet vaihdettu ja syöttöä lisätty). Minkä levyinen rullaäes tuon perässä nätisti kulkisi?
Se riippuu niin paljon siitä muokkaatko kynnöstä vai sänkeä. Ja tietysti myös äkeitä on monenlaisia. Joku kevyt vanha hankmo kulkee paljon helpommin kuin uudemmat moniakseliset ja painavat koneet. Sängellä mennään vielä aika kevyesti mutta kynnös vaatii järeällä lapiorullalla jo aika paljon voimaa. Lapiorullaäes edellyttää hyvän muokkaustuloksen aikaansaamiseksi varsin suurta ajonopeutta kuten kaikki muutkin pyöriviin teriin perustuvat muokkaimet. Kynnös ja kova ajonopeus ovat yhdistelmä joka saattaa pistää 6300:n aika koville tuolla mainitsemallasi 3,7m Kronoksellakin. Kyllä se varmaan vielä kulkee, mutta saattaa olla aikalailla "kaikki ulkona". Sehän ei tietysti sinällään haittaa mitään, tekee vaan harrastuksesta mielekkäämmän tai ainakin miehekkäämmän.
 
Mä olen nainen, siksi saan lähteä ihan kaikista henkseleistä yhen myrkkyruiskun takia. Myrkytys on myös ihan validi syy korkata siideri ja uhata polttaa koko tienoo näin tiistai-ehtoona.
Mä olen nainen, siksi saan lähteä ihan kaikista henkseleistä yhen myrkkyruiskun takia. Myrkytys on myös ihan validi syy korkata siideri ja uhata polttaa koko tienoo näin tiistai-ehtoona.


Naisena sulla oikeus mihin ikinä haluat. Tuon lorun jo tiedän.
 
Se riippuu niin paljon siitä muokkaatko kynnöstä vai sänkeä. Ja tietysti myös äkeitä on monenlaisia. Joku kevyt vanha hankmo kulkee paljon helpommin kuin uudemmat moniakseliset ja painavat koneet. Sängellä mennään vielä aika kevyesti mutta kynnös vaatii järeällä lapiorullalla jo aika paljon voimaa. Lapiorullaäes edellyttää hyvän muokkaustuloksen aikaansaamiseksi varsin suurta ajonopeutta kuten kaikki muutkin pyöriviin teriin perustuvat muokkaimet. Kynnös ja kova ajonopeus ovat yhdistelmä joka saattaa pistää 6300:n aika koville tuolla mainitsemallasi 3,7m Kronoksellakin. Kyllä se varmaan vielä kulkee, mutta saattaa olla aikalailla "kaikki ulkona". Sehän ei tietysti sinällään haittaa mitään, tekee vaan harrastuksesta mielekkäämmän tai ainakin miehekkäämmän.
Kronos prosyyrissään antaa mallin 4200 tehontarpeeksi 115 hp. Eipä kannata mallin 3.7 m yli tuolla veturilla lähteä. Ajonopeutta pitäisi voida pitää 12-15 km/h. No, ensimmäisellä äestyskerralla riittää yleensä kuskille vähempikin.

Kaikki jouduin ulkoistamaan kylvötöissä vähän yli 100 hp:n veturilla 3 m suorakylvökoneella. Menisihän se tasaisella, mutta kun tässä kohtaa maata ne tasaiset kohdat jäi luojamieheltä valmistamatta. Karstat lähti veturista, käy nyt kirkkaasti.

Isommalla traktorilla normaalisti tuon veto, teknisten ongelmien takia oli nyt käytössä plan b.
 
Naisena sulla oikeus mihin ikinä haluat. Tuon lorun jo tiedän.

Vaikka taitaa nykyään olla kiellettyä vedota sukupuoleen kun käyttäytyy huonosti, ylidramaattisesti ja erittäin lapsellisesti. Kun ollaan vaan sellasia henkilöitä kaikki.

Köröttelin tänään jonkun sata kilsaa, ensin eksyilin lahdessa ja siitä suoriuduin vantaalle, kummassakin kylässä pyörittyäni kaikkien niiden ihmisten seassa sekä autolla että jalan, alkoi ohuesti ahistaa. Ku vihdoin pääsin kotiin, ei vituttanu enää myrkytkään niin kamalasti.
 
jos yhden murskaat niin sitten menee juoksuksi,silloin kimppuun ampuu paljon mehiläisiä jotka pistää varmasti,jotain hormonia niistä erittyy ilmaan jolloin muut tietää puolustaa pesää.
Tuon olen huomannut myös ampiaisten kanssa. Useamman kerran on ampiaisparvi pöllähtänyt pesästä pyörimään ympärilleni, mutta olen säilynyt piikeiltä olemalla liikkumatta; ilmeisesti liike on omiaan laukaisemaan niiden hyökkäyksen. Kuitenkin jos yksi pistää, niin muutkin hyökkäävät, eikä silloin auta kuin juosta.
 
Se riippuu niin paljon siitä muokkaatko kynnöstä vai sänkeä. Ja tietysti myös äkeitä on monenlaisia. Joku kevyt vanha hankmo kulkee paljon helpommin kuin uudemmat moniakseliset ja painavat koneet. Sängellä mennään vielä aika kevyesti mutta kynnös vaatii järeällä lapiorullalla jo aika paljon voimaa. Lapiorullaäes edellyttää hyvän muokkaustuloksen aikaansaamiseksi varsin suurta ajonopeutta kuten kaikki muutkin pyöriviin teriin perustuvat muokkaimet. Kynnös ja kova ajonopeus ovat yhdistelmä joka saattaa pistää 6300:n aika koville tuolla mainitsemallasi 3,7m Kronoksellakin. Kyllä se varmaan vielä kulkee, mutta saattaa olla aikalailla "kaikki ulkona". Sehän ei tietysti sinällään haittaa mitään, tekee vaan harrastuksesta mielekkäämmän tai ainakin miehekkäämmän.

Kynnöstä. Noi maathan oli 15v. "vuokralla" yhdellä sukulaisella, jolla on hevosia. Olisi pitänyt irtisanoa se homma jo paljon aikaisemin, mutta kun isä oli hellämielinen ja sitä kiinnostaa enemmän metsät. Sitten huomasin, että siellä alkaa kasvaa pajua (mikään muu ei sitten enää kasvanutkaan) jo keskellä peltoa ja paloi lopullisesti käämit. Isoisähän nousisi haudastaan ja antais selkään jos tietäisi, että meidän pellolla kasvoi pajua.

Nyt me hoidetaan nuo maanmuokkaukset yms. ja paikallinen iso maitotila viljelee niillä kauraa tai nurmea pääasiassa. Sänkikynnös menee tuolla 3,8m piikkiäkeellä (ei muuten karstottumaan pääse senkään edessä), mutta muutaman vuoden vanhan nurmen kynnöksen kanssa menee ihan pelleilyksi.

Oli muuten vähän opettelemista, kun oli edellisen kerran kyntänyt 17 vuotiaana ja heti sitten perään 35 vuotiaana. Ei muuta kuin Youtubesta katsomaan miten aurat oikein säädetään :LOL:
 
Back
Top