Niinhän siinä kävi, että eilisen seesteiset puintitunnelmat vaihtuivat vähemmän seesteisiin. Kuvassa Sampon vaihdelaatikko, josta akselin juuressa näkyvä laakeri päätti ulkoistaa osan hauleista stefan läpi pellolle ja kun tiiviste lähtee, öljyn laatikossa pysyminen on heikkoa.
Onneksi naapurissa on asentaja, jolle sain puimurin varovasti keploteltua. Alkoi kuumeinen varaosakirjan selailu, osien soittelu ja lämiskä lattiassa varaosaliikkeeseen ajelu ennen liikkeen kiinni menoa.
Stefa löytyi jopa alkuperäisosana, laakeri tarvikkeena. Entinen laakeri murjottiin ulosvetäjällä pois, uudet osat tilalle. Uudet öljyt laatikkoon ja kylmä hiki otsalla koeajolle. Huhhuh, ei menny laatikko, se olisi ollut useamman tonnin tikki ja sen vaihtaminenkaan ei ole mikään helppo eikä nopea juttu.
Joten tuuria oli sikäli, että huomasin vaihteiston vuodon ennen sen täyttä tuhoa. Ehdin sillä jopa puida kuorman illalla ennen kasteen nousemista.
Nyt taas puimuri kunnossa ja odotellaan seuraavia puintikelejä. Eipä taida pariin päivään olla luvassa.
Puimurin kanssa pärjää 11 kk vuodesta mukavasti (sen ajan se seisoo) , käyttöjaksolla on useimmiten jotain teknisiä hankaluuksia, jos ei isoja niin pieniä.
Näillä viljan hinnoilla ei pysty (eikä kannata) uutta puimuria ostamaan, korjattava sitten välillä vanhaa, niin tympeää kuin se puinti katkoineen onkin. Sampoissa on se hyvä puoli, että osia noihin löytyy hyvin.
Kevyessä etenemiskyvyltään erinomaisessa puimurissa kääntöpuolena on sen parhaimmillaankin vain kohtalainen kestävyys. Umpiraudasta tehdyt JD:t, Claasit ja Fahrit ovat kestävämpiä, mutta missä märkänä kesänä sammakko kulkee, siellä Sampo pui