Mä luulen että olkea käytetään enenevissä määrin heinän jatkeenakin. Täällä oli hyvä eka heinäsato ja sit tuli kuivuus, sikälimikäli heinäpelto on mitoitettu niin että hyvänä/normaalina vuotena saa riittävästi heinää, on tällaisina vuosina kakka housussa. Mehän tehtiin vaan kerran heinä ja sekin heinä-elokuun vaihteessa.
Turvetta, etenkään vapon sellaista ei taida monikaan perusjamppa enää käyttää. Vapon läpimärästä ja ylihintaisesta siirryttiin ensin virolaiseen ja sitten kutteriin. Yhen talven hakkasin kirveellä kappaleiksi sitä vapon paskaa, teen vaikka mielummin hakoja kuin maksan siitä nollalaadusta. Ei sitä ilkeä kesälläkään käyttää, laatu niin huonoa.
Noista isoista laikuista tuli mieleen, meidän takapihalla on siemenviljelmä. Kuvitelkaa 27ha peltoa mihin on istutettu mäntyjä viivasuoriin riveihin, 5m etäisyyttä jokasuuntaan. Seisot keskellä sitä ja käännät päätäs, näät vaan tikkusuoria mäntyrivejä. Se on psykoa, käyn huomenissa räpsäsemässä kuvan.
Mulla on sekä öljy- että kuitupellavaa. Toki ihan testimielessä. Tämä mitä nyt keräsin kokeeksi on öljyä. Haluaisin sitä talveksi eläimille. Rehellisesti sanottuna, mua ei hirveenä haittais vaikka toi kuitupellava joutuisi vuohien hyökkäyksen kohteeksi. Keväällä se vaikutti ihan kivalta idealta. Karu totuus vaan on se että mulla oottaa jokunen säkki lampaan villaakin sitä että tulee rospuutto ja kaivan rukin esiin..