Suuri maatalouskeskustelu

Alkoi tekemään kovasti mieli munaa,hyppäsin autoon,ajoin toiselle puolelle pitäjää,tutulta kanafarmarilta 8 isoa kennoa munia,nyt kelpaa taas,perkele kun saisi kaiken voita myöten suoraan tiloilta,menee rahat oikeaan paikkaan,suoraan tuottajalle!!

Et omia kanoja oo hankkinu?

Mietin muuten jos tekis makkaraa savustetusta kalkkunasta, mitä siihen olis hyvä lykätä matkaan? Silavaa nyt tietysti mutta mitä muuta?
 
Olen kyllä sitäkin miettinyt,mulla on nyt n 300000 mehiläistä tässä pihalla niin on jäänyt vaiheeseen tuo kanajuttu,olishan se kiva jos saisi omia muniakin,pirttihirmu oli kyllä sitä mieltä että kun kukko ensi kerran aamulla kiekuisi niin se olisi sen jälkeen vainaa..
 
Mulla on jossain kaapin kätköissä makkara reseptejä jotka sain eräältä makkaramestarilta,koetan huomenissa etsiä ne,jos olisi apua niistä.
 
Jos muuten haluaa saada kulkijat pois pihoilta niin mehiläispesiä vaan pihalle,kummasti ei kukaan kulje nurkissa:cool:
 
:love:

Muistan tuon oivallisen möyryäjän. Sitä kun kuski käski vastaseen kunnolla, niin pakoputkesta nousi näreen korkuinen onka ja meteli kuului varmasti etäs. Ihan ilman bensaa se ei kulkenut, oletko hajulla paljonko se veti tunnissa?
Varsin varmasti oli tämä oivallinen laite.
Volkkarin 25-30 hp bensakone, uskoakseni siinä noin 10-15 l tunnissa paloi bensaa.

Puimureita ei käytetä pellolla millään nätillä tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla vaan kaasuvipu nakataan selälleen ja pidetään se siinä. Moottorilla on jatkuva kova kuormitus puitaessa.
Tästä johtuen kuumissa ja pölyisissä olosuhteissa kuskin on syytä silmäillä ajoittain lämpömittaria ja ryhtyä jäähdyttäjän puhdistustoimiin heti, jos moottorin lämmöt alkavat nousta. Viime kesänä syyläri piti puhdistaa paineilmalla päivittäin, usein kesken puintipäivänkin. Moottorin saa noista huolettomalla käytöllä vähintäänkin kansipahvivikaisiksi suuremmitta vaikeuksitta.

Volkkarin ilmajäähdytteisessä ei kuitenkaan ollut tätä ongelmaa. Eikä ole Fahrin ilmajäähdytteisessä Deutzissa.
 
Vein talviruokintaa yhdelle pesälle tänään niin koetin pahuuttani ilman suojapukua,diagonaalit jalassa ja verkkopaidassa,hyörinä ympärillä oli kova muttei yksikään hyökännyt,tunteekohan nuo sittenkin tarhurinsa.
 
Et omia kanoja oo hankkinu?

Mietin muuten jos tekis makkaraa savustetusta kalkkunasta, mitä siihen olis hyvä lykätä matkaan? Silavaa nyt tietysti mutta mitä muuta?

Rulaus sikaa, täräys valkosipulia, sipulia ja mustapippuria, valkopippuria, paprikajauhetta ja ullatus ullatus: perusjauhelihamauste. Otaksun, että sopii savulintuun hyvin.
 
Meillä on piha pullollaan kaikkea rääkyvää (en nyt tarkoita itseäni), ne on sijoiteltu niin että tarttee poistua pirtistä jos haluaa kuunnella niitä. Mulla ei hermo montaa aamua kestäis kukkoa.

Muistin että @Justin Case omaa pitkän ja puuhakkaan historian makkaroiden parissa. Mä mielelläni testailen kaikkia juttuja mut ton kalkkunan kans hirvittää et jos tulee mauton ja kuivakka kökkö
 
Meillä on piha pullollaan kaikkea rääkyvää (en nyt tarkoita itseäni), ne on sijoiteltu niin että tarttee poistua pirtistä jos haluaa kuunnella niitä. Mulla ei hermo montaa aamua kestäis kukkoa.

Muistin että @Justin Case omaa pitkän ja puuhakkaan historian makkaroiden parissa. Mä mielelläni testailen kaikkia juttuja mut ton kalkkunan kans hirvittää et jos tulee mauton ja kuivakka kökkö

Pane sekaan puolet silavaista, veihän naapurin possun Manne! Olet varmaan kuullut tuon suomalaiskansallisen makkaranpanon ohjeen. :) Joku Paavo Ruotsalainen sitten lainasi tuota omiin tarkoituksiinsa.
 
No en itse ole makkaramestari,jotain on kyllä tullut tehtyä,tuo lintu on sellainen että siitä ei ole kokemusta itsellä,mutta ehkäpä niissä resepteissä on jotain,onko sulla lihamyllyä itsellä?
 
Pikkupelloilla ketterä, leikkuupöytä muistaakseni vaatimaton leveydeltään, pysyi pinnalla paremmin kuin ne oikeat puimurit. Muistaakseni ym. juolavehnä-rikat-kostea....paljon puitiin jyviä pelloille teeriä varten. :) Taisivat ukot pitää kohtuullisen hyvänä ja kiitollisena huollettavana ja korjattavana. Mutta niihin -oikeisiin- puimureihin verrattuna leikkikaluhan se oli. Aika halpa kai se oli hankkia aikana, jona myytiin jo niitä -oikeita- puimureita.
Jf:ä taisi meillä olla 8 tai ehkä 9-jalkainen, viimeisimmät olivat jo 10-jalkaisia. Ne kaikkein vanhimmat lienee ollut 6 tai 7-jalkaisia? En epäile kyllä hetkeäkään etteikö puiminen niillä ollut TOSI herkkuhommaa, vanhan ajan raktoreilla ilman ohjaustehostinta, kaksoiskytkintä ym herkkuja ja sopivia vaihteita pikavaihteista puhumattakaan. Halvempihan se luonnollisesti oli kun ei ollut omaa moottoria ja voimansiirtoa seisomassa 11 kk vuodessa.
Ennen Jf:ää meillä oli ollut juurikin se Sampo 10, mutta se ei saanut kehuja isältä. Muistelen jotain maatalousnäyttelyreissuja kun faija joutui jonkun toisen isännän kanssa ankaraan väittelyyn juuri tästä Jf vs muut puimurit teemasta, ehkä useimminkin. Se olisi varmaan nykyään vihapuhetta ..
 
Musta savu ja suola on paras mauste kaikelle lihalle,savustettu hevosen paisti on se paras minun mielestä,kunnon ötäkkä savu ja reilu suolaus,niinkuin ennen vanhaan,j a se oikea savu ei nykyajan savuaromi.
 
Ja niinkun arvon Baikal jo tuossa kirjoitti,sikaa joukkoon,rasvaista sellaista.
 
No en itse ole makkaramestari,jotain on kyllä tullut tehtyä,tuo lintu on sellainen että siitä ei ole kokemusta itsellä,mutta ehkäpä niissä resepteissä on jotain,onko sulla lihamyllyä itsellä?

On mulla mylly. Ensin tein mummovainaan veivattavalla mutta se tahtoi ikävästi kiristää tunnelmaa kyökissä kun veivaajalla tahtoo kädet levitä. Ostettiin sitte sähkönen mylly. Lykkäähän se joutusaan tavarat suoleen.

Orimattilassa on onneks se meronen, ei tartte suolia ja silavia kauempaa haeskella
 
Juu ei mitään savuaromeja, vaan ihan oikeasti savustettu. Ei pidä ihmisten lotraa minkään sellasen kanssa. Se päivä jos koittaa että mä uitan porkkanaa savuaromissa ja laitan teille porkkalasta kuvia, tulkaa lopettamaan mut.

Aattelin kyllä että kalkkuna on sellai ettei silavassa auta säästellä
 
Sen verran voin tunnustaa, että olin pari vuotta sitten paikallisen marttakerhon makkarantekokurssilla. Ja komppaan kyllä tuota rasvapitoisuutta suositeltavana ominaisuutena. Jos mahdollista, kannattaa tehdä kokeiluja rasvapitoisuuden sekä maustamisen kanssa.

Näihin suolijuttuihin: Jaa ja nauti! (Viittaus tieteiskuvitelmakirjallisuuteen)
 
Back
Top