Suuri maatalouskeskustelu

sanalla "konnunteko"

Konnunsuo, Konnunmäki, Konnunlampi....Konnu-nimistöä Suomessa kyllä on. Voisi viitata ihan hyvin konnuntekoon. Karjalaisilla saattoi olla samaa tarkoittava: kerppumetzäl. Vanhoissa veroluetteloissa on mainittu myös lehtikerput ja jos en aivan väärin muista, niin -kerput konnuissa- on se termi. Mm. ennen suuria kuolonvuosia mainitaan oikea ökytalo :cool: täällä meillä päin, jossa on 1200 kerppua konnussa. Tosin tämä ökytalo tarkoitti maakuoppa-asuntoa. :cool: Isot ökykaskikuninkaat eivät tuhlanneet aikaansa kerppuihin tai niittoihin niityillä....sen hoitivat orjat rengit ja piiat, jos nekään. Aika ja kirveet käytettiin kaskilla.
 
Justin Case

Pitääkö paikkansa, että herhiläiset voivat tuhota mehiläisyhdyskunnan? Kuulin tämän jo ammoin joltain kaakkoissuomessa vaikuttaneelta tarhurilta. Ja älä vaan sano, ettei Suomessa ole herhiläisiä. Niin monen mökkiremontin ohessa olen törmännyt herhiläispesiin ja monelta aikakaudelta, että niitä on varmasti. Googlekuvien perusteella pesän erottaa muista helposti.
Kyllä se mahdollista on,on mullakin herhiläinen kuivattuna,löysin ladosta toistakymmentä vuotta sitten,kyllähän niitä on täällä ollut,hetken taisivat olla poissa mutta nyt taasen ovat palailleet.
 
@Woodsman Mitä kuuluu maissiprojektille? Oliko kesä suotuisa, tuleeko miten satoa?
Komian korkiaa näytti olevan viime viikonloppuna kun ohi ajoin. Veli oli valiinnut hieman hiekkaisen rinteen ison kanavan vierestä ja näyttää menneen valinta nappiin siinä mielessä. Nythän se maissi alkaa vasta venymään kun yöt on pimeitä, niin ainakin olen ymmärtänyt. Pitää napta kuva kun ajelen ohi.
 
IMG_20190826_213523.jpg
Harvinainen ilta, että saattoi puida kasteelta niin pitkään, että valoja tarvitsi. Tuuli piti kasteen loitolla. Tyyntyi lopulta ja työ kohta seis.

Asesin pari ledityövaloa, niillä näkee kohtuudella. Alkuperäisillä hehkulamppupolttimoilla olleilla työvaloilla näki suunnilleen yhtä hyvin kuin kynttilöillä:)

Yleensä tyyntyy illalla. Harvinainen tilanne syksyllä, että tuulee ravakasti läpi yön, tällöin puintikin on mahdollista, jos vain kuski pysyy puintivireessä. Kovin paljon tuossa hommassa ei ole vara torkkua. Huomaa äkkiä olevansa päällään jossain jorpakossa/ ojassa tai puimuri on kyljellään jonkun romeikon päällä.

Jos tuollaisen peltiläjän pyörittelee ympäri, on se käytännössä korjauskelvoton. Niin saattaa olla myös kuski. Järjen käyttö on suotavaa mäkimailla noilla vehkeillä ajettaessa. Jyrkkään syrjärinteeseen ei mennä täydellä jyväsäiliöllä, ei käännetä tiukasti ja vauhdilla syrjärinteessä. Leikkuupöydällä voi ottaa tukea maan pinnasta pahassa paikassa laskemalla se alas. Lisäksi kuski voi kallistaa itseään ylämäen puolelle, se saattaa pitää painopisteen kriittisen paremmalla puolen, juuri ne ratkaisevat grammat:)
 
On villi tunne kun kone alkaa kallistumaan,855 meinasi kaatua mulla metällä,hytin kulmasta otti kiinni petäjään,ja jäi siihen,järki toimi ja sain lumikauhan alemmas jolloin traktori kallistui takaisin.
 
On villi tunne kun kone alkaa kallistumaan,855 meinasi kaatua mulla metällä,hytin kulmasta otti kiinni petäjään,ja jäi siihen,järki toimi ja sain lumikauhan alemmas jolloin traktori kallistui takaisin.
Ei siihen tarvitse kuin paali paalipihteihin ja kuormaajaa reilusti ylös sekä samalla pikkuisen tiukempi käännös pakitettaessa hieman liian kovalla vauhdilla, kun alusta on käännöksen suuntaan viettävä ja luminen. Melkein sai karistaa kakkaa lahkeesta kun käytiin kahdella rattaalla...

Olisko ollu viideskymmenes paali sille illalle, joten kyllästyminen ja rutiini sekä katteeton itsevarmuus yhdistettynä huolimattomaan puusilmäisyyteen aiheutti ylimääräisen jänskätyksen.
 
Liian kevyet vehkeet ts. ballsit. enämpi painoa koneeseen...
 
No, kun myy muutaman sata rehupaalia poromiehilletai katsoo rehurekkojen matkaa pohjoiseen, ymmärtää hyvin miksi poro ei ole luomua.
Mitäs jos ne on ollutkin luomurehupaaleja? :)
 
Välikevennyksenä tyttöjenjuttuja. Perinteet kunniaan. Liinakkotamma ja perinnelehmät.

1517F2A0-AD94-4BA3-8953-64A331797F14.jpeg

Mutta noin muuten, on kyllä paras aika vuodesta. Satokausi ja elämän helppous, senkun lompsii ympäriinsä keräilemässä sitä mitä tekee mieli syödä. Tänään oli kasvissosekeittoa, löytyi lehtien alla piilotellut jättikesäkurppa.
 
Katso liite: 32367
Sadonkorjuun jälkituote. Kuivia ohran olkia paalattuna.
Olen antanut kerätä nuo ilmaiseksi, naapurit ostaa minulta jyviä, saavat kerätä pehkut ikäänkuin kaupantekijäiseksi.

Kuivikepohjapihatoissa käytetään kuivikkeena ja ovat varsin haluttua tavaraa.
IMG_20190828_081841.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No en oikein tiedä, viikon jo vetänyt pää punaisena, aivan täydellä teholla:) Ei ole kyllä yhtään vara kiristää.

Saattaa olla että meidän sadonkorjuissa on jotain pieniä eroja. Mikäs tässä on kattoessa ku sipulit kuivuu ja samalla tehdä säilykkeitä (ostin teinin tekemään sen vittumaisimman hillopurkkihomman). Välissä kävin hakemassa lisää tarpeita kasvihuoneelta. Edes minä en kehtaa väittää että raskasta olis.
E2AB9D59-0EA6-4437-96A0-31BB8FF4817F.jpeg

Kyökin akkunasta samalla kyttäsin naapuria. Meinasin mennä halaamaan sitä ukkoa, nyt toi pelto puidaan. Vihdoin. Mua on ohuesti kyrsiny se kun monta vuotta vilja vedettiin silppurilla matalaksi. Nyt ne pui sitä niin että oljet jää pitkiksi ja ne paalataan kun kylällä on sellanen parinsadan lehmän robottikompleksi, menee oljet niille. Meinasin kyllä käydä kysymässä jos myisivät mulle pari paalia. Talikkohommissa olki on helvetillinen kuivikkeena, mutta perinnelehmille jos heinän jatkeena syöttäis ja linnuille alusiksi.

Menee eräskin tovi pyöriessä, 18ha tuokin läntti ja vaikka puimuri on liki belgian kokoinen, niin ei se vartissa valmistu

F86FE54A-2FFB-46BF-B74F-A28A13F8C3D1.jpeg

Kävin nykäisemässä tupon pellavaa kokeeksi, mutta (noloa myöntää..) mistä mä tiedän onko toi jo siinä jamassa että sen voi korjata?

D3E5718C-41A2-4D14-9B17-3735697EB636.jpeg
 

Lukaise tuo, jos olisi apua. Tiedän, minkä näköisestä kasvista on kyse ja sen, että öljypellava on pirullista puida. Siihen rajoittuu pellavatietämykseni.

Joku iso NH taitaa olla pyörimässä siinä naapurissasi. Kyllähän tuolla sen pui tunnissa, kuin minä Sampolla päivässä.
Tosin minun pahimmilla sivukalttorinteillä epäilen, että tuolla NH:llä puolet jäisi peltoon. Vaikka siinä olisi kallistuva pöytä.
Mukava olisi kokeilla.

Edit: me täällä ei nähdä edes päiväunia 18 ha:n yhtenäistä tasaisista peltoplänteistä:)
 
Viimeksi muokattu:
Tänään liikuin maakunnassa ja puinnit täydellä teholla käynnissä joka paikassa. Huomattavan paljon oli olkia jätetty karholle, monessa paikassa paalattiin tai oli jo paalattu. Ilmeisesti opittu parin vuoden takaisesta, kun kuivikkeet oli kiven alla.
Hyvien kuivikkeiden merkitystä ei ymmärrä, jos ei ole asian kanssa ollut tekemisissä. Tuntuu että oikeista ammattilaisistakin monet havahtuu vasta, kun tulee sellainen vuosi ettei olkea tai turvetta tahdo saada mistään.
 
Mä luulen että olkea käytetään enenevissä määrin heinän jatkeenakin. Täällä oli hyvä eka heinäsato ja sit tuli kuivuus, sikälimikäli heinäpelto on mitoitettu niin että hyvänä/normaalina vuotena saa riittävästi heinää, on tällaisina vuosina kakka housussa. Mehän tehtiin vaan kerran heinä ja sekin heinä-elokuun vaihteessa.

Turvetta, etenkään vapon sellaista ei taida monikaan perusjamppa enää käyttää. Vapon läpimärästä ja ylihintaisesta siirryttiin ensin virolaiseen ja sitten kutteriin. Yhen talven hakkasin kirveellä kappaleiksi sitä vapon paskaa, teen vaikka mielummin hakoja kuin maksan siitä nollalaadusta. Ei sitä ilkeä kesälläkään käyttää, laatu niin huonoa.

Noista isoista laikuista tuli mieleen, meidän takapihalla on siemenviljelmä. Kuvitelkaa 27ha peltoa mihin on istutettu mäntyjä viivasuoriin riveihin, 5m etäisyyttä jokasuuntaan. Seisot keskellä sitä ja käännät päätäs, näät vaan tikkusuoria mäntyrivejä. Se on psykoa, käyn huomenissa räpsäsemässä kuvan.

Mulla on sekä öljy- että kuitupellavaa. Toki ihan testimielessä. Tämä mitä nyt keräsin kokeeksi on öljyä. Haluaisin sitä talveksi eläimille. Rehellisesti sanottuna, mua ei hirveenä haittais vaikka toi kuitupellava joutuisi vuohien hyökkäyksen kohteeksi. Keväällä se vaikutti ihan kivalta idealta. Karu totuus vaan on se että mulla oottaa jokunen säkki lampaan villaakin sitä että tulee rospuutto ja kaivan rukin esiin..
 
Back
Top