Suuri maatalouskeskustelu

Katso liite: 43760
Sateen taas kerran uhatessa joutui päivää jatkamaan. Kaste ei lievässä tuulenvireessä kunnolla noussut, kuten lähes aina illan pimetessä nousee, sikäli oli tuuria.
Tulee jostain syystä Interstellar-vibat tästä... toissa vuonna lähti ruis... viime vuonna lähti jamssi... nyt on vain vehnää..ja haamu?? Maskit naamaan...

"You're the best pilot we ever had... get out there, and save the world."

#ikarus :)

 
Katso liite: 43760
Sateen taas kerran uhatessa joutui päivää jatkamaan. Kaste ei lievässä tuulenvireessä kunnolla noussut, kuten lähes aina illan pimetessä nousee, sikäli oli tuuria.
No täälläpäin alkoi sataa siinä 7- maissa tai oikeastaan vaan senverran että puinnit loppui. Mutta ei se haitannut sain juuri viimeisen kuorman täyteen ja nyt on vähänkin kottikärryä suuremmat täynnä.
Tänään sitten kuivataan ja "maataan vällyjen alla" pientä tihkua luvassa kokopäivän.
 
Se on ihan oma (ja harvalukuisempi) porukkansa jotka harrastavat sitä muovista, hetekoista, kuormalavoista ja toyotan sekä nissanin romuista koostuvaa rappioromanttista piha-arkkitehtuuria.

On siellä teilläpäin ainakin yksi rappioromantikko. Tuli tuossa viikonloppuna taas oltuna kuskina lintupöhköille ja siinä varhaisina aamun tunteina katselin erästä pihaa itsekseni todeten ja Tuntematonta mukaillen; "Kyl mää ymmärrän että tykätään näteist plikoista, mutta että vanhoista Taunuksista..."

edit: Somerolla on kanssa yksi tapaus. Tietääkseni hän on vängännyt tilataiteensa kanssa jo neljännes vuosisadan ympäristöviranomaisten kanssa...
 
Odota vaan kun saadaan Poliisikoulu Tampereelta ja Pelastuskoulu Kuopiosta mukaan, niitä siellä Hotelli Vantaankin sunnuntai-iloissa oli ainakin esillä... ja molempia sukupuolia siis! Ehkä jo valmistuneita, mutta silti... siellä oli varaa asua, ja käydä vähän baanalla

Edes menneessä Lady Moonissa oli arki iltoisin kyseiset ammattikunnat yleensä hyvin edustettuna.
 
Edes menneessä Lady Moonissa oli arki iltoisin kyseiset ammattikunnat yleensä hyvin edustettuna.
Joo, ja Helsingin sairaanhoitopiiri myös, ymmärtääkseni... toi porukka on varsinkin nuorempana usein viikonloput gineksessä, joten alkuviikosta on vapaa-aikaa, ja mahdollisuus viihteelle :). Mun intin ajan joukkueen yksi alikessu ja hyvä frendi valmistui Kuopiosta pelastussukeltajaksi, ja oli stadissa hommissa, niin tuli tuolla hengailtya niiden kanssa joskus vuonna Wartburg ja Villapaita.
Hyvää meininkiä, vaikka itsellä oli kouluilta!
 
Eikä pidä unohtaa Hamlet:tia, eli Hamua... liittyy ketjuun täysin koska hamu oli steissin eli Helsingin rautatieaseman vieressä, ja se oli luonnollinen pysäkki maalta tulijoille! Joita piisasi----
 
IMG_20200918_093524.jpg
Osa on puintinsa puinut, lähinnä ne, joilla on murskeviljalle kysyntää. Tähän porukkaan kuulun itse.

Osa ei ole vielä aloittanutkaan. Antoi sadetta jälleen 2 vrk:een noin 50 mm. Kuvassa näkyvän puintiyrityksen jäljet (ei sentään Sampon:)) ennen tätä viimeistä sadetta. Sinne tulevat kohtuullisen suurella varmuudella nuo jyvät myös jäämään.

Syksystä on muotoutumassa osalle viljelijöistä syksyn -17 kaltainen kärsimysnäytelmä. Tällä alueella 50 % viljoista vielä puimatta. Kun sää ei suosi, minkäpä sille voi.

Ihan selvillä vesillä en ole itsekään. Rahtipuintia olisi vielä. Pistänpä jonkun kuvan, jos/kun joudutaan hinaushommiin. Jos Sampoa hinataan, on jo äärimmäiset olosuhteet käsillä.

Nykyistä Sampoa en ole vielä koskaan tasaiselle pellolle kiinni ajanut. (Liukkaista syrjärinteistä on kyllä lipsahdellyt.) Aina on omin avuin peruuttamalla pois lähtenyt.
 
Katso liite: 43802
Osa on puintinsa puinut, lähinnä ne, joilla on murskeviljalle kysyntää. Tähän porukkaan kuulun itse.

Osa ei ole vielä aloittanutkaan. Antoi sadetta jälleen 2 vrk:een noin 50 mm. Kuvassa näkyvän puintiyrityksen jäljet (ei sentään Sampon:)) ennen tätä viimeistä sadetta. Sinne tulevat kohtuullisen suurella varmuudella nuo jyvät myös jäämään.

Syksystä on muotoutumassa osalle viljelijöistä syksyn -17 kaltainen kärsimysnäytelmä. Tällä alueella 50 % viljoista vielä puimatta. Kun sää ei suosi, minkäpä sille voi.

Ihan selvillä vesillä en ole itsekään. Rahtipuintia olisi vielä. Pistänpä jonkun kuvan, jos/kun joudutaan hinaushommiin. Jos Sampoa hinataan, on jo äärimmäiset olosuhteet käsillä.

Nykyistä Sampoa en ole vielä koskaan tasaiselle pellolle kiinni ajanut. (Liukkaista syrjärinteistä on kyllä lipsahdellyt.) Aina on omin avuin peruuttamalla pois lähtenyt.

Mielenkiinosta kysyn. Mikä on rahtipuinti?
 
Korvausta vastaan toiselle viljelijälle puintia eli koneurakointia puimurilla. Jonka suoritan omalla koneella ja polttoaineella. Yleensä tuntilaskutuksella.

Jaa. Miten tuollaisessa hommassa velotus menee? Otatko aina kiinteää tuntitaksaa vai vaihteleeko hinta esimerkiksi maaston mukaan (helppo maasto pienempi hinta, vaikea enemmän) vai tuleeko se ero suoraan työajan kautta?

(Juu, olen vähän outo. Minua kiinnostavat tuollaiset toisten bisnesten nippelitiedot jotka eivät millään lailla koske minua sinänsä. Epäilemättä yksi monista ärsyttävistä luonteenpiirteistäni:))
 
Korvausta vastaan toiselle viljelijälle puintia eli koneurakointia puimurilla. Jonka suoritan omalla koneella ja polttoaineella. Yleensä tuntilaskutuksella.

Silti sanot että puolet viljoista on vielä keräämättä. Onko se kiinni ajajista vai koneiden määrästä?
 
Jaa. Miten tuollaisessa hommassa velotus menee? Otatko aina kiinteää tuntitaksaa vai vaihteleeko hinta esimerkiksi maaston mukaan (helppo maasto pienempi hinta, vaikea enemmän) vai tuleeko se ero suoraan työajan kautta?

(Juu, olen vähän outo. Minua kiinnostavat tuollaiset toisten bisnesten nippelitiedot jotka eivät millään lailla koske minua sinänsä. Epäilemättä yksi monista ärsyttävistä luonteenpiirteistäni:))
Jotkut ajaa hehtaaritaksalla. Itse tuntitaksalla. Hehtaarista voi selvitä hyvällä pellolla ja sopivalla kasvustolla alle tunnissa, huonolla pellolla ja juolavehniköllä siihen voi mennä 2 h. Minä kannan urakoinnista jo muutenkin riskiä, (konerikot yms.) , huonoista oloista tai kasvustosta saa vastuun kantaa urakoinnin ostaja.

Ostaja pärjää tuntitaksalla hyvin hehtaaria kohti hyvällä pellolla, huonolla huonommin. Ellei tämä laskutusperiaate sovi urakoinnin ostajalle, puintiurakoitsijan voi vapaasti etsiä muualta.
 
Säästä. Viljat tuleentuivat hitaasti ja sitten alkoi sateinen sää.
Se vaan tuntuu pitävän paikkansa että kun keväällä on kylvöaikojen kohdilla ongelmia sateitten kanssa niin se on myös puintien aikaan sama homma.
Ne sateet on tänävuonna lähes kokonaan tulleet väärään aikaan.

Täälläpäin ei millejä noista viimeaikojen sateista ole kertynyt mutta hidastanut puinteja ihan riittämiin. Aloitinkin yhden viemärin putkituksen tässä puintien välissä, tavallisesti niitä hommia tehty vasta puintien jälkeen.
 
Back
Top