Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mihin lammas itse joutui :rolleyes:
Empiirisen kokeen ensimmäinen vaihe osoitti, että lampaantalja (pään kera) menee hyvin lumilingon sisään.
Kokeen toinen vaihe osoitti, että lampaantalja ei tule hyvin lumilingosta ulos. Itseasiassa lampaantalja ei tullut lumilingosta ulos laisinkaan, vaan kietoutui sangen tiiviisti lingon siipien ympärille. Sen sijaan toimintasauhu karkasi komeasti nivelakselin kytkinlevystä.

Vakuutan kaikin minulle suoduin valtuuksin, että koe on toisinnettavissa milloin tahansa, mutta vakuutan samoin valtuuksin, etten suosittele kokeilemaan. Huomenna suhailen 100km hakemassa uuden nivelakselin (vaihto-osat ovat tilaustavaraa ja lumi olisi pitänyt saada pois appivanhempien pihalta jo tänään) ja varmaankin purkailen hieman linkoa, että ne kääpäsilmän jäänteet saa pois.
Valitettavasti levyistä tuli mustia palapelejä (tosin valitan valmistajalle, koska kaikki palaset eivät selvästikään olleet tallessa).

Rautakanki vääntyi hassunkurisesti, kun satakiloa läskiä testasi sen avulla Newtonilaista fysiikkaa. Lingon osat eivät liikkuneet, mutta voisin vaikka vannoa, että se nauroi turhille ponnisteluilleni. Minua vähän itketti.

Onneksi akka oli repinyt (lumihankeen jättämänsä) taljan suurimmaksi osaksi pois lingosta sillä välin, kun olin kaupungissa hakemassa varaosia. Ihme ja kumma kaupassa oli vielä tarvittavat kaksi kytkinlevyä ja vastoin kaikkea todennäköisyyttä ne olivat vielä oikeaa kokoakin. Vaimon sukulaisen kanssa askartelimme osat paikalleen ja irrottelimme loput taljanpalat pois.

Ja pikkusen vitutti, kun koekäyttö meni ihan ok, mutta varsinainen akti epäonnistui kytkinlevyjen luistaessa. Onneksi tuo korjautui pultteja kiristämällä. Tosin vitutuskäyrä nousi jälleen, kun työvalot lakkasivat toimimasta, eli lähinnä otsalampun valossa lingottiin sitten. Kosketushäiriö, koska valot välillä palavat ja välillä eivät. Tänään tuo ei ollut fataalia, mutta eilen vitutti, kun valot sammuivat kesken matkan yleisellä tiellä. Onneksi pääsin kääntymään takaisin kotiin ennen valtatietä. Kuin myös hieman vitutti, kun ilmeisesti nuo lisävalot sitten söivät akun tyhjäksi, kun kampe pääsi lepäämään n. 2 tunniksi.

Ja ettei menisi pelkäksi chätiksi, niin todettakoon, että yläperällä rehutilanne taitaa olla aika katastrofaalinen. Meiltä on mennyt kolme kuormaa (=180 kpl) toistasataa kilometriä ylemmäs, huomenna lähtee seuraava ja kuulema lisää menisi. Juttelin tiistaina hakurekan kuskin kanssa ja sanoi, että silloin jonossa oli kymmenen kuormaa. Pisin matka oli hakea Oulun eteläpuolelta kaksi kuormaa ja viedä Sodankylän yläpuolelle. Viime keväänä parhaimmillaan (tai pahimmillaan) paalista maksettiin vissiin 75€. Saattaa tänä vuonna mennä tuokin rikki. Siihen vielä rahti päälle. Täällä pyydettiin jo kuukausi sitten sanomalehti-ilmoituksessa 45€, mutta ei me ihan tuota viitsitä riistää, kun kuitenkaan leipä ei meillä ole tästä kiinni, mutta maksajalla yleensä on.
Pitkä ja vanha juttu lyhyeksi. Teurastuksen yhteydessä "joku" jätti lampaantaljan lumen peitettäväksi. Allekirjoittanut sitten linkosi taljan lingon sisään ja kytkinlevyt menivät vaihtoon. Tuo valojen ja voiman ulosoton pätkiminen johtuikin sitten huonosta laturinhihnasta.
 
Viimeksi muokattu:
No siis, klikkaa hiiren oikealla napilla kuvaa ja tallenna kuva nimellä. Sitten kun se on koneella niin hiiren oikealla napilla kuvaa ja valikon pohjalta ominaisuudet ja sitten tiedot välilehti..

iOS-poppoo sitten tekee hommat toisin, en tiedä, en ole ipeopleja... :)
No juu, juu. Oon täällä puhelimella, varmaan sekin onnistuisi jotenkin.
Pointti oli kuitenkin, että kuva oli hyvä, valaistusolosuhteet huomioon ottaen.
Vaikea vastavalo ja salama? ei ole kuitenkaan polttanut, niin kuin käy omalla puhelimella. Ikaruksen kuvat ovat kyllä ennenkin olleet hyviä.
Taidevalokuva on taidevalokuva ja dokumentti on dokumentti.:)
 
Venäläisten rekat ajaa venäläistä märkää haketta lämpövoimaloihin putket punaisina. Kohta turvettakin, kunhan sikäläiset suot on tuotantoon kunnostettu ja suomalaisilta ostettu kalusto on saatu siellä käyttöön.

Suomaisten haketusyrittäjien kalusto kotimaassa vajaalla kapasiteetilla käytössä. Energiaa tuodaan sieltä, mistä halvimmalla saadaan.

Ei ehkä mennyt kansantalouden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

En tuosta turpeesta tiedä. Mutta muusta materiaalista.

Ostamme takkaklapia yhdeltä suomalaiselta firmalta. Ei mitään isoa määrää. Ihan kotitakan hupipolttoon talveksi. Ei siis lämmitykseen eli puhutaan muutamista kuutiosta. Tämä oli toinen vuosi samasta firmasta kun otimme. Kaveri tuli purkamaan nupista ja huvikseni kysyin mistä koivuklapi tuli. Tämä tuli eestistä. Kysäisin ostaako venäjältä, vastaus oli mielenkiintoinen.

Sanoi, että venäjältä tulee kyllä heillekkin tavaraa, mutta kuivaus ei ollut vielä kotitakkapuulle sopivaa. Joten he kuivaavat sitä lisää, mutta sanoi, että kun nyt on määrittelyt tehty, siellä on pistetty myllyyn hönkää ja lisätty kuivauskapasiteettia. Sanoi, että kilpailu kovenee juurikin venäjän takia. Ennen kukaan kotiostaja ei kysellyt kosteusprosentteja mutta nyt esitellään koska tarjonta kasvaa ja täytyy erottua. Ja todennäköisesti klapia tuodaan etelän takkoihin venäjältä tulevina vuosina.
 
Ensin veivät Karjalan, nyt vievät jo halkokaupan...

mutta jos ylen uutisointia on uskominen niin tussun tarjonnassa suomalainen on markkinavoittaja ainakin tarjonnassa..

On kyllä talvi ihan syvältä siitä tussun vierestä. Yhtä helvetillistä logistiikka painajaista tääkin viikko. Toki kävi ihan timanttinen tuurikin, nimittäin sulo vileeninä tulin hankkineeksi huomattavan edullista heinää lopettavalta tilalta ja ihan tästä vierestä eli kymmenen kilsan päästä. Sen taannoisen tissikalenteri-episodin jälkimainingeissa sain käyttööni ilmiömäisen hyvän lapsiorjan. Lapsiorjan millä on käytettävissä keskisuuren vilja- ja nautatilan koko konekanta, ja koska kyseessä on teini, sillä on myös joutilasta aikaa. Miettikää mikä munkkipossujen munkkipossu.

tuo heinäpaalien siirron aiheuttama logistiikkakriisi ratkesi oikeenkin helposti yhdistämällä lapsiorjan, traktorin, paalipihdit ja maansiirtokärrin näppäräksi kokonaisuudeksi. Tuo ”ihan tässä lähellä” kohta valitettavasti osoittautui sellaiseksi mukavaksi maisemareitiksi missä todennäköisesti kuvataan seuraava selviytyjät ja poljetaan tour de francen vuoristo-osuudet. Peilijäällä tottakai. Tietysti siinä tuli vähän huoli että kuinka lapsiorja mahtaa selviytyä hengissä siitä tuomiopäivän reissusta (erittäin hyvin, koska lapsiorja on ajanut ikänsä niitä vehkeitä) ja päätin vastuullisena aikuisena asemoida itseni siihen apukuskin jakkaralle. Koska ”pari paalia” oli siis 15 paalia, täytyi siltä reitiltä selviytyä hengissä pariin otteeseen. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt on pihassa varaheinää. Lapsiorjalla on luultavasti sekä kuulo- että aivovaurio (toivotaan että toipuu heinätöiksi, en ole uskaltanut vielä kysyä) oletan toki että tuonkin vanhemmat on yhtä kaukaa viisaita kuin minä ja ovat hankkineet lapsilleen ne vakuutukset mitkä korvaa psykoterapiankin.

seuraava ongelma olikin purupaalit ja säkkikavalkadi erilaisia nappuloita ja raksuja (pienille lehmille, isoille lehmille, nälkään kuoleville lehmille ja lihaville lehmille, kauppanimiltään pikkumullin-herkku, mullin herkku, aseto-melli ja kivennäinen). Tietysti pakkanen on syväjäädyttänyt volvon peräkontin. Kaiken tuon pakkaaminen korealaisvalmisteiseen kihveliin vaatii samoja supervoimia kuin tetriksen pelaaminen ja lastenkin täytyy sopia sekaan jättimäisine turvaistuimineen. Esitin puolisolleni toiveen josko se silmäilisi olisko myytävänä sopivaa pakettiautoa, vaatimuksena neliveto ja punainen tai keltainen väri (tietysti siksi että punaisesta saan maalattua leppiksen ja keltaisesta ampparin). Jännä kyllä ettei kuulema ollut ensimmäistäkään sopivaa myytävänä. Missään. Ikinä. Eli kärsin todennäköisesti lopunikääni tästä samasta logistiikkaongelmasta.

no nyt on heinän lisäksi purua ja lehmien ruokaa. Kävin samalla reissulla lääkärissäkin. Diagnoosi jäi odottamaan ämpärillistä verta ja muutamaa muuta pikkujuttua, epäilin keripukkia mutta lääkäri vaatii tarkempia tutkimuksia tukemaan tätä mun omaa diagnoosia, mutta koska kerrankin olin valkotakkisen pakeilla jostain muusta syystä kuin jalkovälistä pukkaavan vauvan tai ihon ulkopuolelle puskevien luunpäiden takia (no joo, on toki lisäksi se kaikkien tietyn ikäisten naisten kohdunkauloihin liittyvä kiinnostus mihin oikeen kirjepostilla kutsuvat) niin esitin pyynnön saada morfiinipumpun ja kassillisen rauhottavia, perusteluna oli asiointi näiden maatalouteen liittyvien tahojen kanssa, eli siis selviytyminen näiden kanssa asioinnista ilman henkilövahinkoja tai tuomiota. Ilman jäin.

ruokavirasto lähestyi tekstiviestillä. Heippahei! Sinulle on rekisteröity lampaita mutta et ole rekisteröitynyt lampaiden pitäjäksi blaaaablaablaa. Korjaa dorka virheesi asap tai saat kuritushuonetta.
paitsi että olen rekisteröitynyt lampaiden pitäjäksi 2006, 2012 ja 2018 plus ne kerrostalolampaisiin liittyvät episodit. Lampaita sen sijaan ei ole. Etsin ja luettelin niiden kaikkien kymmenen helvetin kauan sitten kuolleiden ja poistettujen lampaan eu-tunnukset ja poistopäivät. Olis vaatinut lätkän jotain rauhottavia. Eikä ole edes pääsiäinen ja nyt jo nousevat kuolleista.

lehmärintamalla on palattu lähtöruutuun (lisäksi toki se ay vasikka) eli lievästi autistinen trans-kyyttö Hulina palasi hivenen epäonnistuneelta ruskaretkeltä, kikkeliä tuli muttei vasikkaa. Hilkan lapin matkailu sen sijaan vaikuttaa tuottaneen tulosta, eli pulla on uunissa.
 
En usko jekuttaneen. Ei vain löydy sopivaa, siihen pihaan, hänen rahoillaan. Ikinä!

nimim: joskus puoliso kyseli vähän samaa asiaa kun peräkärryn kanssa oli niin hankalaa ja pakulla menisi paremmin... ei löytynyt sopivaa.. eikä löydy vieläkään..
... hommaisi edes ajokortin...
 
En usko jekuttaneen. Ei vain löydy sopivaa, siihen pihaan, hänen rahoillaan. Ikinä!
Ei pie paikkaansa!

Tuo ei vaadi kuin pari täplää kylkiinsä ja Leppäkerttu on valmis. Puolen miljoonan ajot kertovat, että tästä tiedetään että se kestää, ja erikoisominaisuus "ei tieliikennekelpoinen" on suoranainen edellytys, kun tarkemmin ajatellaan käyttäjää :rolleyes:


Tarkemmin kun katselin, niin näyttää kasvattavan ne täplät kylkiinsinä ihan ite
 
Ei pie paikkaansa!

Tuo ei vaadi kuin pari täplää kylkiinsä ja Leppäkerttu on valmis. Puolen miljoonan ajot kertovat, että tästä tiedetään että se kestää, ja erikoisominaisuus "ei tieliikennekelpoinen" on suoranainen edellytys, kun tarkemmin ajatellaan käyttäjää :rolleyes:


Tarkemmin kun katselin, niin näyttää kasvattavan ne täplät kylkiinsinä ihan ite
Jep, tuossa yksilössä on leppäkerttugamo jo hyvällä alulla.:)
 
Ei pie paikkaansa!

Tuo ei vaadi kuin pari täplää kylkiinsä ja Leppäkerttu on valmis. Puolen miljoonan ajot kertovat, että tästä tiedetään että se kestää, ja erikoisominaisuus "ei tieliikennekelpoinen" on suoranainen edellytys, kun tarkemmin ajatellaan käyttäjää :rolleyes:


Tarkemmin kun katselin, niin näyttää kasvattavan ne täplät kylkiinsinä ihan ite
Tuota tieliikennekelvottoman Haisun hintaa hetken ihmettelin.. Mutta vain hetken kun muistin että Tojot yleensä ja Hiacet/ Hiluxit erityisesti laivataan mustimpaan Afrikkaan oikopäätä ja oikotietä hintaa suuremmin kyselemättä.
 
Kyllä tässä pakuhankkeessa se suurin vastatuuli tuli juurikin taas siitä logistiikasta, rojut kulkee vähemmällä tetriksellä mutta sitten lapset kulkee postipaketteina tai matkahuollolla. Jokatapauksessa siis täytyy pitää muita kulkimia ja tällaisessa erityishalvan autoilun maassa lienee epäviisasta seisottaa pihassa ylimääräistä leppispakua odottelemassa tarvetta suuremmalle kuljetuskapasiteetille.

tuohon kuka ostaa ja kenen rahoilla-dilemmaan on helppo ratkaisu, kaksi kantaa rahaa yhteen kirstuun ja sieltä sitten otetaan kun tarve tulee. Ei nyt sentään kyse siitä ole että yhen leppispakun hankintahinta aiheuttaisi veneenalusmajoitukseen johtavan likviditeettikapeikon, muttakun ollaan suomessa, ei tosiaan voi tietää maksaako huomenna autoilu tonnin kilometriltä ja mokoman saastekipon omistaminen on yhtä rangaistavaa kuin keskisuuri kansanmurha, niin on turha keräillä nurkkiin mitään ylimääräistä minkä omistamisesta valtio voi muistaa erisuuruisilla verovelvoitteilla.
 

Mahdollisesti ainakin joku kohonnutta lämmityslaskuaan kiroava miettii seuraavissa eduskuntavaaleissa äänestyspäätöstään uudemman kerran.
Näin ME tienataan ihan kaikki täällä Suomessa ja maailma pelastuu, eiku?
Multa mennyt ohi uutinen että Suomi on johonkin maahan samaan aikaan tukemassa ja rahoittamassa turvevoimalaa kun täällä ajetaan sitä alas.
Näin vaan kuulin tänään, onkohan totta?
 
Näin ME tienataan ihan kaikki täällä Suomessa ja maailma pelastuu, eiku?
Multa mennyt ohi uutinen että Suomi on johonkin maahan samaan aikaan tukemassa ja rahoittamassa turvevoimalaa kun täällä ajetaan sitä alas.
Näin vaan kuulin tänään, onkohan totta?
 
Back
Top