Suuri maatalouskeskustelu

Tekevät rahaa ymppäystapeilla, se on bisnesidea.
Joo, se taitaa olla Suomessa agri-bisneksen vedenjakaja... on ihmiset jotka tekee, ja ihmiset jotka neuvoo. Ja tossa jälkimmäisessä on aina joku veroraha-suojatyökupru käynnissä, jollei omaa rahaa kiinni, tai omaa maata.

Sitten on vielä ihmiset jotka valvoo, mutta koska on maanantai en edes aloita tästä porukasta ja "osaamisestaan".
 
Resizer_16288618727020.jpg
Ei mennyt tämäkään päivä ihan kuin Strömsöössä. Kuiva rasahdus ohjaamon lattian alta, heti arvasin että joko vetokehä tai laatikko.

Vetokehä. Vähän muutakin samassa rasauksessa, vetoakselin pienessä hammaspyörässä sen verran jälkiä, että uusiin puihin meni. Laakerit kannattaa uusia samoin tein vetoakseliin. Kulungit noin 2 k, voi olla, ettei riitäkään.

Satoi eli paistoi, nyt tuli seisokkia, ei ole heti kiire puimaan.

Sampojen yksi Akilleen kantapää tuo vetokehä. Kevyesti tehty puimuri. Uudemmissa öljynavat, näissä vanhoissa ei ole.

No, oli 1. vetokehä. Melko paljon noilla kuitenkin vuosien mittaan puinut.
 
Katso liite: 52161
Ei mennyt tämäkään päivä ihan kuin Strömsöössä. Kuiva rasahdus ohjaamon lattian alta, heti arvasin että joko vetokehä tai laatikko.

Vetokehä. Vähän muutakin samassa rasauksessa, vetoakselin pienessä hammaspyörässä sen verran jälkiä, että uusiin puihin meni. Laakerit kannattaa uusia samoin tein vetoakseliin. Kulungit noin 2 k, voi olla, ettei riitäkään.

Satoi eli paistoi, nyt tuli seisokkia, ei ole heti kiire puimaan.

Sampojen yksi Akilleen kantapää tuo vetokehä. Kevyesti tehty puimuri. Uudemmissa öljynavat, näissä vanhoissa ei ole.

No, oli 1. vetokehä. Melko paljon noilla kuitenkin vuosien mittaan puinut.
No jopa on, eihän noi noin normaalisti hajoa vaan siihen että hampaat kuluu vetoakselista ja/tai vetokehästä ja se syy siihen löytyy vähästä vaseliinin käytöstä. Tuossa sitä vaseliiniä näkyy yllinkyllin. Liekkö joku valuvika?

Ohranpuinnit alkoi meikäläisellä tänään ja tuli varmaan päiväkohtainen ennätys mitä sitä alaa tuli puitua, se kummasti jouduttaa puintia kun ei tarvii sitä puimurin säiliötä tyhjentää normaalin 3 kertaa tunnissa vaan kerta jopa kahteen tuntiin riittää.:cool:
 
Katso liite: 52161
Ei mennyt tämäkään päivä ihan kuin Strömsöössä. Kuiva rasahdus ohjaamon lattian alta, heti arvasin että joko vetokehä tai laatikko.

Vetokehä. Vähän muutakin samassa rasauksessa, vetoakselin pienessä hammaspyörässä sen verran jälkiä, että uusiin puihin meni. Laakerit kannattaa uusia samoin tein vetoakseliin. Kulungit noin 2 k, voi olla, ettei riitäkään.

Satoi eli paistoi, nyt tuli seisokkia, ei ole heti kiire puimaan.

Sampojen yksi Akilleen kantapää tuo vetokehä. Kevyesti tehty puimuri. Uudemmissa öljynavat, näissä vanhoissa ei ole.

No, oli 1. vetokehä. Melko paljon noilla kuitenkin vuosien mittaan puinut.
Koettelee vaan ei hylkää... On tuo melkein sama kuin itselläni tänään fillarin kumin halki-puhkeaminen, 200 metriä himasta lähdön jälkeen. Jäi Palvaanlinna käymäti mutta olisi se eilen voinut mennä Turengin perukoillakin.
 
No jopa on, eihän noi noin normaalisti hajoa vaan siihen että hampaat kuluu vetoakselista ja/tai vetokehästä ja se syy siihen löytyy vähästä vaseliinin käytöstä. Tuossa sitä vaseliiniä näkyy yllinkyllin. Liekkö joku valuvika?

Ohranpuinnit alkoi meikäläisellä tänään ja tuli varmaan päiväkohtainen ennätys mitä sitä alaa tuli puitua, se kummasti jouduttaa puintia kun ei tarvii sitä puimurin säiliötä tyhjentää normaalin 3 kertaa tunnissa vaan kerta jopa kahteen tuntiin riittää.:cool:
Tuttu tunne tänä syksynä tuo säiliön tyhjennysväli.

Molemmat vetokehät oli edellinen omistaja jo kertaalleen rikkonut. Kymmenen tunnin välein rasvaus vetokehään sekä pieneen vetopyörään puimurin alta. Rasvan puute ei sitä hajottanut.

Mäkimaat rassaa. Kaivatat vastamäkeen, siinä ja tässä, että meneekö vai ei, tiukilla on myös voimalinja. 6 tn massaa ja vähän yli kolmen motin jyväsäiliö. Kuusi tonnia painavassa traktorissa yhdessäkään ei ole noin keveistä osista tehtyä voimansiirtoa.
 
Tuttu tunne tänä syksynä tuo säiliön tyhjennysväli.

Molemmat vetokehät oli edellinen omistaja jo kertaalleen rikkonut. Kymmenen tunnin välein rasvaus vetokehään sekä pieneen vetopyörään puimurin alta. Rasvan puute ei sitä hajottanut.

Mäkimaat rassaa. Kaivatat vastamäkeen, siinä ja tässä, että meneekö vai ei, tiukilla on myös voimalinja. 6 tn massaa ja vähän yli kolmen motin jyväsäiliö. Kuusi tonnia painavassa traktorissa yhdessäkään ei ole noin keveistä osista tehtyä voimansiirtoa.
Juu sitähän minäkin että rasvaa kyllä näytti olevan. Varmasti ne mäkimaat pistää kovemmalle koetukselle noi ja välillä kun vähän märkääkin joku vuosi niin...
 
Koettelee vaan ei hylkää... On tuo melkein sama kuin itselläni tänään fillarin kumin halki-puhkeaminen, 200 metriä himasta lähdön jälkeen. Jäi Palvaanlinna käymäti mutta olisi se eilen voinut mennä Turengin perukoillakin.
Tai jopa Pohjois-Janakkalassa! Serkuilla oli mökki Rengossa, noi on tuttuja kulmia myös Kalpalinnan kunnian ajoilta kasarilta/ varhais-ysäriltä, kun siellä oli idän puolella se monttuun laskeva kumpare-mosh pit, johon survaisit ittes henkesi uhalla. Siellä oli useampia linjoja, kertaakaan en päässyt alas saakka. Mulla oli siteet sæædettynæ aina vähän pehmeämmälle, kun en kilpaillut kuin Suomi Slalomissa, ja meikäläisen suksilla tonne ei ollut muutenkaan mitään asiaa.
Mutta eipä ikinä ole varoituskyltti tyhmää estänyt...

Käsi murtui ja aivotärähdys, ei mitään vakavaa :) .
Mutta kyllä täytyy sanoa että kun ylhäältä työnnät ittes sinne ränniin, niin olet melko pitkälle sitoutunut siihen projektiin... :cool:
 
Perhana, Husqvarnan 323c trimmeri sammui yhtäkkiä täydestä huudosta, eikä enää kännisty. Kipinä hävisi laakista, pitänee tempaista sammuttimen kytkin esille ja tutkia onko siellä jotain matoja. Vai onko "syttyboxi" sipannut, uutta tulppaakin koetin, ei kipinää :mad: .
 
Perhana, Husqvarnan 323c trimmeri sammui yhtäkkiä täydestä huudosta, eikä enää kännisty. Kipinä hävisi laakista, pitänee tempaista sammuttimen kytkin esille ja tutkia onko siellä jotain matoja. Vai onko "syttyboxi" sipannut, uutta tulppaakin koetin, ei kipinää :mad: .
Viet huoltoon, vika löytyy. Syttyboxi luultavasti. Minulla oli Hussen raivurin, yksi syttyboksi vaihdettiin ja sama temppuilu jatkui. Sammui lämmettyään kuin saunalyhty.

Juuri mikään ei tympäse yhtä paljon kuin repiä vesakossa raivuria käyntiin.

Kiinnostanut yhtään sen kanssa tapella, vein vaihtoon ja nyt on 490 Sthil hienosti pelaillut.
Tuossa on seoksen automaattisäätö. Vetästään käyntiin ensimmäisen kerran sinä päivänä, minuutti tyhjäkäyntiä ja seos on lämpötilaan optimi. Sammuu seuraavan kerran kun bensa loppuu tai sammutetaan. Tankki kestää sahata noin kaksi tuntia.

Ammattiraivuriin kun pistää siimapään kiinni niin on äkkiä nurmikotkin modattu.
Resizer_16291063693580.jpg
FS 490 C.
 
Viimeksi muokattu:
Lähi kauppiaalla on noi pikku Husset loppu, Tilhiä olis hyllyssä, mut sehän olis pienkone leirin vaihto, tai paremmin uusi merkki muiden joukkoon. Kun ennestään on Jonserediä,Ehcoa,Stigaa,Hussea ja vielä sähkönen Milkkarin trimmeri. Toi sähkönen trimmeri on vähän outo kun ei tarvitse kuulosuojaimia / radioa kuunnella.

Syttyboxi Husseen näyttäs olevan alle 50€ ja Hussen pikku polttis trimmeri alle 160€.
 
Viimeksi muokattu:
Perhana, Husqvarnan 323c trimmeri sammui yhtäkkiä täydestä huudosta, eikä enää kännisty. Kipinä hävisi laakista, pitänee tempaista sammuttimen kytkin esille ja tutkia onko siellä jotain matoja. Vai onko "syttyboxi" sipannut, uutta tulppaakin koetin, ei kipinää :mad: .
Kannattaa tarkastaa myös johdotukset. Joskus oli vastaava häiriö moottorisahassa, ja huollossa pitkällisten tutkimusten jälkeen syyksi selvisi pätkivä johtoliitos.
 
Tai jopa Pohjois-Janakkalassa! Serkuilla oli mökki Rengossa, noi on tuttuja kulmia myös Kalpalinnan kunnian ajoilta kasarilta/ varhais-ysäriltä, kun siellä oli idän puolella se monttuun laskeva kumpare-mosh pit, johon survaisit ittes henkesi uhalla. Siellä oli useampia linjoja, kertaakaan en päässyt alas saakka. Mulla oli siteet sæædettynæ aina vähän pehmeämmälle, kun en kilpaillut kuin Suomi Slalomissa, ja meikäläisen suksilla tonne ei ollut muutenkaan mitään asiaa.
Mutta eipä ikinä ole varoituskyltti tyhmää estänyt...

Käsi murtui ja aivotärähdys, ei mitään vakavaa :) .
Mutta kyllä täytyy sanoa että kun ylhäältä työnnät ittes sinne ränniin, niin olet melko pitkälle sitoutunut siihen projektiin... :cool:
Kävitkö kokeilemassa sitä nopeuslaskutornia? Näytti sivustapäin lähinnä tulostaululta.
 
No ei löytynyt tarvetta, sain tarpeeksi kurmotusta kumparerinteessä :) .
Minut *terve* järki on aina, no paitsi yhen kerran, pitänyt pois kumpareikoista. Lähtö siitä tornista oli hauska mutta rinne toivottoman lyhyt. Jostakin syystä siellä oli kanto linjalla, että sai loppuvaiheessa vähän kaarrellakin.
 
+40 mm kaadoin tänään pois sademittarista. Lauantai-torstai välillä tuo tuli. Tällä viikolla ei mitään asiaa puimaan. Ei ole keliä, eikä kanna kohta enää pellotkaan.

Laatu ei ennen sateitakaan ollut niin hääppöinen, kohta ne vähätkin mitä mahdollisesti pois saa, on pelkkää kuraa. (Tähkässä itäviä ja homeessa.)

Tästä satokaudesta ei jää hyviä muistoja, vaikka viljan hinta on keskimääräistä parempi. Mitäpä se hyvä hinta hyödyttää, kun satoa ei juuri irti lähde. Polttoainetta palaa lähes tyhjän puinnissakin.

Polttoaineen hinta nousi selkeästi viime vuodesta, lannoitteet +30 %.

Puimuri kuitenkin taas sepitetty kuntoon.

Kolmatta nurmisatoa yrittävät ovat sateista mielissään. Nurmet lähtivät vettä rutosti saatuaan todella hienosti toisen niiton jälkeen kasvuun.

1. nurmisato siis erinomainen, 2 . huono, 3. tulee olemaan vähintäänkin hyvä, syyssadoksi. Korjuukelit kolmannelle nurmisadolle on sitten mitkä on, niistä ei kukaan tiedä, noin kuukauden kuluttua.
 
Tilasin uuden sytytys modulin eli puolan. Rahteineen 63€ ja pitäisi tulla ensiviikolla. Korjauttaa ei olisi kannattannut kun se olisi maksanut enemmän kuin uusi laite. No uteliaisuuttani purin ja vaihdan puolan, jos vaikka lähtisi toimimaan. Myyjä oli selvästi Tilhin miehiä kun piti Hussea huonompana. Kysyin että jos Tilhin moottori kestää takuulla ilman remonttia 20 vuotta, niin otan heti Tilhin matkaan, vaan ei luvannut 20v takuuta moottorille, joten Hussen elvytys jäi vaihtoehdoksi. Niitä siimapäitä on Husseen tullut vaihdettua muistaakseni pari kpl.
 
Back
Top