ja jos luontainen uudistus esim. siemenpuilla,
Sellaiseen kehotan kiinnittämään huomiota, että taimien istutusmäärät ovat suosituksissa nyt muutoksen kohteena, siis etenkin kuusen istutuksesta kun puhutaan. Tällä hetkellä suunta on siihen, että istutetaan vähemmän taimia, esim. 1200-1500 kpl/ha, kun aiemmin suositus oli 1800. Tämä johtuu siitä, että luontaisesti sinne tulee kuitenkin koivua ja mäntyä, ja koska monimuotoisuus- ja metsätuhonkestävyyssyistä pyritään enemmän sekametsiin kuin yhden puulajin metsiin, harvempi istutustiheys mahdollistaa sen ettei tarvii alkaa istutettuja taimia kaatamaan pois taimikonhoidoissa, vaan sinne voidaan jättää koivua ja mäntyä täydentämään.
Mä en oikein lähde noihin siemenpuihin. Kun ne on normaalisti (ja tässäkin tapauksessa olisi) yksinäisiä puita aukean keskellä mistä myrsky ne sitten kaataisi. Eikä niihin usko edes Luontoliitto, tai alueelle jätettyihin kelopuihin usko edes BirdLife. Muuten kuin auttaa hyönteisiä.. Kumpaankin kun on suhteet appiukon kautta... En mä mikään hirveen vihree ole, mutta luontoa arvostan kyllä.
Ja juuri tuo että jos annetaan siemenille mahdollisuus, niin siitä sitten kasvaa mitä kasvaa. Männyksihän tuo olisi tarkoitus saada, mutta on siinä sen verran sekametsää lähistöllä että ei se ihan yksipuiseksi jää. Joku siellä sitten ravatkoon raivaussahan kanssa, minä ehkä 10% verran. Matkaa on kuitenkin 300km ja tienaan päivätyöstäni enemmän kuin metsuri...
Mutta kiitoksia vastauksesta. Arvostan. Tässä nyt ollaan ekaa ja luultavasti tokavikaa kertaa tekemässä aukkoa metsään...ei tietenkään samalta alueelta. Toki ostaja neuvoi kanssa...