Pitää välillä niin kiirettä että jää kirjoittelu vähän vähemmälle.
Nyt juuri tässä yritän toipua vähän töisevämmistä päivistä ja öistä, se jokakesäinen hauskuus heinätöiden merkeissä saatiin aamulla taputeltua päätökseen. Paalia vähintään riittäviltä hehtaareilta, paalia kantamassa minä ja mies, mönkkärikuskikin jo tänä vuonna 10vee. Kivasti meni, ei vettä eikä henkilövahinkoja. Buranaa ja kahvia nyt tietysti ton tyyppinen aktiviteetti vaati melko paljon.
Niin tää talo.. 7kk asuttiin evakossa kunnes päästiin takaisin. Vakuutus korvasi kohtuu mukisematta ja vanhaa jäi lopulta perustukset, runkotolpat ja ulkoseinät. Vituiks männeen palosaneerauksen hoiti loppuun rakennusfirma joka rempankin teki.
Irtaimistohan meni myös kokonaan ja sehän onkin ollut lystikäs projekti yrittää pysyä aina askeleen edellä siinä mitä kampetta tarvitsee ja lapsiperheessä se romppeen määrä on järkky, alkaen tukkapinneistä ja loppuen johonkin uimalaseihin.
Koska joku tärkeysjärjestys on kuitenkin oltava, hankin mekon ja spandex-sukkikset anopin hautajaisiin, ihan vaan koska olen kuitenkin optimisti.
Optimismia vähän heikentää se ikävä seikka että taloa joudutaan ilmeisesti vielä purkamaan. Tämä nimittäin on alkanut enenevissä määrin haisemaan, etenkin matalapaineella. Vaikuttaa siltä että runkotolpat haisee ja se haju vuotaa pistorasioista huoneilmaan, erityisesti sieltä missä eniten paloi. Sain kehoituksen itse kokeilumielessä purkaa esim. Keittiön pari kaappia ja liesituulettimen, purkaa pistorasian ja tiivistää sen silkkarilla. Vastasin tähän kehoittamalla ko. Tyyppiä vetämään käteensä. Keskustelu jatkunee asian tiimoilta. Tiedä sitten närkästyikö joku kun julkkari on edelleen kesken. Miehet on niin herkkiä
Vaikka tämä olikin (onneksi) hyvin vakuutettu, niin eihän se tietenkään kaikkea korvaa. Irtaimistokorvaus kattoi huonekalut kyllä ja rakentamista yli 200t€, mutta kyllä kaiken tämän jälkeen omat säästöt on melko sileänä, etenkin kun kaikki on kallistunut ihan hitokseen paljon. Vakuutus myös kattoi materiaalit entiseen tasoon, eli parketin tilalle parkettia jne, mutta kaikki ekstrat saa maksaa itse, eli tässä esim. Halusin vähän kivemmat lattialistat ja sen sellasta
Tilasin talvella maakellarin elementit. En mä sitä nyt sen isommin tullut miettineeksi. Valitsin siitä mieleiseni. Riittävästi tilaa ja hobitti-kaariovi saattoi olla ne tärkeimmät valintakriteerit. Kaveri soitteli toukokuussa tulevansa kaivamaan pohjat sille kellarille samalla kun kaivelevat jotain sähköpömpeleitä kylällä.
Vähän siinä nieleskelin kun pihaan ilmestyi aivan vitunmoinen monttu. Kaveri sitten totesi että jos kellarissa on osasto juureksille, osasto hilloille ja huone viineille, on se monttukin silloin melkonen.
Sehän tässä nyt vähän hermostuttaa kun mun kahdesta viiniköynnöksestä toinen kuoli talvella ja se henkiin jäänyt näyttäisi tekevän yhden rypäletertun.. että hupsista saatana.
Enää ei tarttis kun kasata se kellari. Tämä kesä vaan hupenee kaikkiin muihin projekteihin ja kohta alkaa metsästyskausikin. Saas nähdä.
Kasvimaidenkin kanssa on saanut temmeltää ihan kohtuullisesti kun talvi jatkui (melkein) juhannukseen ja sitten lakkasi satamasta, no sama riesa se on ollut muillakin. Perunakin varmaan jouluna nostettavissa kun niin myöhään laitoin
Eläimiä on entiseen malliin. Monilla elinajanennuste piteni melkoisesti palon seurauksena kun syksyn teurastukset jäi pois. Maitoa ei tule yhtään kun vuohet laitoin umpeen kun kaikki juustonteko ja muut härvelit meni palossa. Pukki on hankintalistalla kuhan kerkiän.
Blondi-ay lehmä on sekin hengissä, vaihtoehdot olisi siementää tai syödä. Jos joku tuon huolisi vaikka emoksi, saa ilmoittautua. Älyttömän kiva hieho ja mieli tekisi jättää eloon, mutta mun täytyisi melkeen siementää tuo geenipankki-kyyttö ennemmin, sekään ei tuosta nuorennu. Tuollasen hiehon teurastus kaikkinen nyansseineen ei ole mikään vartin homma ja vakuumikonettakaan ei enää ole, saati sitä isoa pakastinta. Teurastamolle en viitsi sitä lahjoittaa
Sitten olisi mangalitzat odottamassa teurastusta. Laila ja Leilakaan ei enää ole mitään pikkutyttöjä, eli melkonen homma siinäkin.
Ja tietysti lampaat alkoivat lisimään ihan tosissaan. 5 pässikaritsaa ja 1 uuhi syntyi keväällä. Pässit (plus toinen aikuisista pässeistä) päätyy myöskin ruokapöytään.
Nyt mä lähden lepyttelemään runneltua ruumistani saunaan.
Anteeksi miljoonat kirjotusvirheet, puhelimella tää kirjoitusruutu on postimerkin kokoinen ja olen lykännyt silmälääkäriä vasta 10 vuotta..