Suuri maatalouskeskustelu

Tarvittaisiin apua foorumiveljet(ja siskotkin).

Vanhempi sukulainen otti ja kuoli. Häneltä minulle tuli wanha kunnon(?) traktori, Fordson Major jota hän oli käyttänyt pilkekoneen pyörittämiseen. Pilkekone meni jollekin hänen naapurilleen ja minulle jäi tuo em. vastus kun kukaan muukaan ei sitä oikein halunnut.

Ihan kunnossa oleva peli, ei nyt mikään nätti mutta kaiken pitäisi toimivan.

Nyt sitten se varsinainen kysymys. Elikkäs suunnittelin josko alkaisi ko. vehkeellä tekemään riistapeltoa suvun vanhoille pelloille. Semmoiset pikkuisen pajunpuskemat avosarat. Varmaankin hirvi/kauris ja ehkäpä kyyhky. Millaista työkonetta/kalua sitä tuommoinen vehje tarvitsisi, että hommasta selvitään? Jonkinlaista maanmuokkausvehjettähän se kaipaisi, mitä?

Ja tähtäin on ensi vuodessa, pitäisi se Majurikin ensin sieltä jeerasta asti lähteä kotipaikkakunnalle hakemaan.
 
Tarvittaisiin apua foorumiveljet(ja siskotkin).

Vanhempi sukulainen otti ja kuoli. Häneltä minulle tuli wanha kunnon(?) traktori, Fordson Major jota hän oli käyttänyt pilkekoneen pyörittämiseen. Pilkekone meni jollekin hänen naapurilleen ja minulle jäi tuo em. vastus kun kukaan muukaan ei sitä oikein halunnut.

Ihan kunnossa oleva peli, ei nyt mikään nätti mutta kaiken pitäisi toimivan.

Nyt sitten se varsinainen kysymys. Elikkäs suunnittelin josko alkaisi ko. vehkeellä tekemään riistapeltoa suvun vanhoille pelloille. Semmoiset pikkuisen pajunpuskemat avosarat. Varmaankin hirvi/kauris ja ehkäpä kyyhky. Millaista työkonetta/kalua sitä tuommoinen vehje tarvitsisi, että hommasta selvitään? Jonkinlaista maanmuokkausvehjettähän se kaipaisi, mitä?

Ja tähtäin on ensi vuodessa, pitäisi se Majurikin ensin sieltä jeerasta asti lähteä kotipaikkakunnalle hakemaan.
2 siipistä auraa majori vetää mukavasti. Joku lapiorullaäes esim. Sampo tai 2.5-3 m joustopiikkiäes kulkee myös.

Vanhoja työkoneita löytyy vähän kyselemällä, sen kun käy hakemassa. Monella on jossain raunion päällä niitä ruostumassa.

Kyntää jurnaurat nyt syksyllä, keväällä äestystä, kylvö jollain riistaseoksella vaikka käsin, nakkaat säkin 40 kg jotain lannoitetta ja riista kiittää. Kylvön ja lannoituksen jälkeen vielä matala äestys niin saat siemenet ja lannoitteen mullatuksi.

Edit: herne on pulun herkkua, kylvä sitä osalle alasta.
Jos kylvöalaa on paljon, vanhoja 2 m kylvökoneita saa pienellä rahalla. Ei siis kylvölannoitin vaan pelkkä kylvökone. Jos lannoitettavaa alaakin on paljon, vanha 300 kg Bögballe tms. keskipakolevitin ei sekään maksa paljon.


Tuolla saa myös siemenet kylvettyä, säätöläppä lähes kiinni, niin onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kasi ulös: kuka ullattui, kun paljastuikin se, etteipä ne varastot niin maagisia olleetkaan.....liiketalouden lainalaisuuksien varoille rakennettu -varmuusvarastointi- on silkkaa itsepetosta aasta ööhön. Jokohan olisi laiskuuvvelta ietiä ja pistäisi nyt syksyllä taas kasvimaat muokkauskuntoon? Pitkästä aikaa tohuaisi taas kasvimaiden kanssa oikein silleen tolkusti. Mulla on visioita myös tupakankasvattamisesta. Olen sitä joskus kokeillut ja se onnistui -vaihtelevasti-. :cool:

Kessult kessu maistuvi? :D
 
Mikä noiden eri äestyyppien rooli tuossa maanruopsutuksessa muuten on? Asia tuli mieleen, kun katsastelin vanhoja hevostyökaluja, ja mietiskelin, miksi jokaiseen pikku torppaankin oli katsottu tarpeelliseksi hankkia sekä lapiorulla- että joustopiikkiäes.
 
Mikä noiden eri äestyyppien rooli tuossa maanruopsutuksessa muuten on? Asia tuli mieleen, kun katsastelin vanhoja hevostyökaluja, ja mietiskelin, miksi jokaiseen pikku torppaankin oli katsottu tarpeelliseksi hankkia sekä lapiorulla- että joustopiikkiäes.
Multamaa ja juolavehnä, muokkaus ei onnistu oikein muulla kuin lapiorullaäkeellä.

Itsellä on tuntuma, että glyfosaatti ja kohentunut kasvinsuojelu on syrjäyttänyt lapiorullaa pois käytöstä.

Ei meidän nurkillä lapiorullaäkeitä näe enää käytössä. Voi olla maalaji kysymyskin.
 
Multamaa ja juolavehnä, muokkaus ei onnistu oikein muulla kuin lapiorullaäkeellä.

Itsellä on tuntuma, että glyfosaatti ja kohentunut kasvinsuojelu on syrjäyttänyt lapiorullaa pois käytöstä.

Ei meidän nurkillä lapiorullaäkeitä näe enää käytössä. Voi olla maalaji kysymyskin.
Odotin, että joku oikea maanviljelijä vastaa, ennen kuin kommentoin itse :). Joo, meillä oli lapiorullaäes, varmaan vieläkin jonkun kivikasan päällä. Ja sitten kun sillä oli ajettu, niin sitten vasta käytiin naapurista lainaamassa joustopiikkiäes. Multamaata perintöhehtaarit, juolavehnästä en osaa sanoa. Kyllä se vanha mies myrkytti, mitä lie pistänyt myrkytyskoneeseen eli kasvinsuojeluruiskuun.
 
Ennen glyfosaattia piti kylvää kauralle ja ruiskuttaa Amitrolilla. Kyllä kaurankin oras meni keltaiseksi, mutta se oli mekaanisen kesannon lisäksi ainoa tapa torjua. Ja kova sadekesä, niin kesannolla melkeinpä lisättiin juolavehnää.
Myrkyn tuoksun muistan, mutta siihen hommaan minua ei päästetty. Karhilla sen sijaan kelpasin Majorilla päästelemään. Mielihommaa.
 
Ennen glyfosaattia piti kylvää kauralle ja ruiskuttaa Amitrolilla. Kyllä kaurankin oras meni keltaiseksi, mutta se oli mekaanisen kesannon lisäksi ainoa tapa torjua. Ja kova sadekesä, niin kesannolla melkeinpä lisättiin juolavehnää.
Itsellä kanssa muistikuva, että sitä Amitroolia vedettiin kotipaikassa kauralle ja se vaalensi kasvustoa. Sitten kun sen myynti kiellettiin Suomessa, mutta varastot sai myydä pois niin isä hamstrasi sitä reilumman satsin. Tämä on varmaan ollut 70-80-lukujen taitteessa? Ja ruisku oli tietysti merkiltään Agro-Hormo, muistaakseni. Silloin taisi kaupasta saada vähän tymäkämpiä aineita, ja ilmeisesti vähän joka hommaan..
 
Itsellä kanssa muistikuva, että sitä Amitroolia vedettiin kotipaikassa kauralle ja se vaalensi kasvustoa. Sitten kun sen myynti kiellettiin Suomessa, mutta varastot sai myydä pois niin isä hamstrasi sitä reilumman satsin. Tämä on varmaan ollut 70-80-lukujen taitteessa? Ja ruisku oli tietysti merkiltään Agro-Hormo, muistaakseni. Silloin taisi kaupasta saada vähän tymäkämpiä aineita, ja ilmeisesti vähän joka hommaan..
Hormotuho, jauhe, oli aika rajua hommaa sen laittaminen ruiskuun ilman mitään suojaimia.. ne ruiskuttajat puskee pääsääntöisesti jo koiranputkea, eikä ihme.

Edit: ohjaamot oli vielä tuolloin vähemmän tiiviitä tai niitä ei lainkaan ollut. Ruiskuttajat valitti usein jostain syystä päänsärkyä..
1565374634231.png
 
Viimeksi muokattu:
2 siipistä auraa majori vetää mukavasti. Joku lapiorullaäes esim. Sampo tai 2.5-3 m joustopiikkiäes kulkee myös.

Vanhoja työkoneita löytyy vähän kyselemällä, sen kun käy hakemassa. Monella on jossain raunion päällä niitä ruostumassa.
Vaikken mitään maanviljelyksestä Ikarukseen verrattuna ymmäräkkään, niin tästä mullakin on vähän kokemusta. Jos kohteena on "pikkuisen pajunpuskemat avosarat" niin sanoisin kyntö ja lapiorullaäes ja vielä joku hankmo tms. johon saa vähän painoa päälle. Tuollainen pikkusampo vaan pomppaa joka turpaasta ja kuskia vituttaa (oon aikoinaan kokeillut). Ja piikkiäes suoraan kynnökselle tuollaisessa kohteessa, joo ei. Oon kokeillut tätäkin :LOL:
 
Tai siemenviljan peittaus betonimyllyllä ilman hengityssuojaimia niillä vanhoilla peittausaineilla. Aika puuhaa ollut myöskin..
Vanhoista peittausaineista tulee mieleen lapsuus ja navetan vintillä ollut pullo elohopeaa. Sitä oli jännää kaataa kämmenelle helmeilemään.. Mihin lienee sekin pullollinen hävinnyt, varmaan ajan tavan mukaan heitettiin jonnekin pellonreunan kiviraunioon.
 
Vaikken mitään maanviljelyksestä Ikarukseen verrattuna ymmäräkkään, niin tästä mullakin on vähän kokemusta. Jos kohteena on "pikkuisen pajunpuskemat avosarat" niin sanoisin kyntö ja lapiorullaäes ja vielä joku hankmo tms. johon saa vähän painoa päälle. Tuollainen pikkusampo vaan pomppaa joka turpaasta ja kuskia vituttaa (oon aikoinaan kokeillut). Ja piikkiäes suoraan kynnökselle tuollaisessa kohteessa, joo ei. Oon kokeillut tätäkin :LOL:
Lautasäes saattaisi toimia. Ovat vaan yleensä niin isoja, että majorilla ei liiku.

Muokkautuvuus riippuu tuosta miten ''pikkusen'' ne on pajuttuneet.

Jos pajukkoa on paljon ja se on pitkää, helpoin olisi, jos ajattaisi urakoitsijalla jyrsimellä pajut ja niiden juurakot maan sisään möyhyksi. Jonkun verran kaivattaa kuvetta jo hehtaarin jyrsintä. Heitän hatusta, että joitakin satasia.

Edit: jyrsintä onnistuu, jos maassa ei ole kiviä. Jos on, niin ei onnistu.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top