Suuri maatalouskeskustelu

Jeesuksen vanhalla Taunuksella
Tänään piti oikein silmiä hieraista, kun vastaan tuli Taunus..samalla kohdin oli muuten valopylväässä..
6080768844_b6568da1c9_b.jpg
 
Ne ovat kauniita. Ja ah tuovat ikämiehen sentimentaaliseen mieleen niin lapsuuden, tuon auvonajan, joka on tosin varmasti saanut armollisesti ylleen kultamarenkia, kuten aika yleensä tekee. Olen näetsen niitä viimeisiä ikäluokkia, joilla on kosketusta esim. maitokoppikulttuuriin ja niiden ympärillä tapahtuneisiin soidinmenoihin.
Nyt nyt. Vielä tämmönen "nuorikin" muistaa, ja on kokenut. Ei läheskään kaikki laiturit tai se oheistoiminta kadonnut niin nopeaan kuin seniilit väittää ;) :) . Ps. Tässä lähellä on vieläkin maitolaitureita.
 
Nyt nyt. Vielä tämmönen "nuorikin" muistaa, ja on kokenut. Ei läheskään kaikki laiturit tai se oheistoiminta kadonnut niin nopeaan kuin seniilit väittää ;) :) . Ps. Tässä lähellä on vieläkin maitolaitureita.
Tuosta maitolaituri aikakauden päättymisestä. Olin 16 vuotiaana menossa kevarilla aamulla aikaisin töihin. Yksi kylätie noin 10 km, niin jokainen maitolaituri selällään:)

Sen kylän poijjaat olivat inspiroituneet kaljapöhnässä jonkun nerokkaasta ideasta:)
Sitä en muista, vieläkö maitolaiturit nostettiin pystyyn, alkoi olla jo tilatankit maitotiloilla silloin käytössä.

NIin kellä se oli 20 metrinen Taunus? Sehän oli iso kölöhäkkä auto silloin aikanaan. Onkos Ford Consul tuttu peli? Entäs 180 B Datsun?

Itse ketjun asiastakin. Sadetta odotettiin 1.5 kk:tta ja kun ne vihdoin suvaitsivat saapua niin puinneille. Normikuvio.

Nähtäväksi jää, minkälainen puintikausi tulee. Alku ei näytä mitenkään fantastiselta.
Jyvääkään en ole vielä puinut, kylmä jakso kesällä viivästytti tuleentumista. Vuosi sitten oli kaikki laarissa tähän ajankohtaan eli todella aikaisin.

Satoa on aivan turha rueta ennustamaan, se nähdään sitten, kun/jos se on korjattu. Tämän on opettanut elinikäinen puuhailu maatalouden parissa.

Nurmen satotaso alkaa olla selvillä. 1. hyvä, 2. tyydyttävä, paikoitellen heikko. Kolmatta tulee jos vettä ja lämpöä saadaan. Vesisade nyt on nurmille jees, viljoille pelkkää takapakkia, se juna jo meni.
 
Viimeksi muokattu:
Tuttuja ovatten Consul ja Datsuni,olen sen ikäpolven ihminen joka koki kuuskyt ja seiskyt lukujen isot autot,ja maitolaiturien kaatohan oli hauska harrastus maaseudun teillä ennen,on niitä pikkuisia lippakioskejakin kaadettu,tiedän tapauksen jossa vi..uileva omistaja istui kioskin sisällä kun se kaatui:)
 
Pojat Pojat, kyllä tuo Malmgårdin spelttipirtelö oli hyvää, mutta jos vaan yhdellä oluella ilmasto-onkelmat ratkeaa ni hyvä on. Kärnä saattaa olla tolkun mies vaikka ei Speltti kasva napapiirin korkeuksilla. Ilahduttava oli kuulla eri viljalajikkeista, Gotlannin Emmen vehnälajike. Epyktista kotoisin olevaa ohralajiketta myös muistelen Malmgårdilla käytettävän.
 
luomumarjojakaan ei saisi myydä ilman SERTIFIKAATTIA

onko noiden sertifikaattien avulla tarkoitus elättää jotain byrokraatteja?

mitä ovat metsämarjat jotka eivät ole luomua? kiellettyjä toimenpiteitä, glyfosaattiako ne tarkoittaa, no kuka semmosta metsiin?

" Metsäkeskukselta tarvitaan todistus siitä, ettei kiellettyjä toimenpiteitä ole tehty alueella"

oli joku uudempikin juttu, kun ei enää kelpaa isommat alueet vaan pitäis yksitellen tutkia onko sertifikaatti.

älytöntä!! laittakoot sertifikaattinsa anukseensa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuttuja ovatten Consul ja Datsuni,olen sen ikäpolven ihminen joka koki kuuskyt ja seiskyt lukujen isot autot,ja maitolaiturien kaatohan oli hauska harrastus maaseudun teillä ennen,on niitä pikkuisia lippakioskejakin kaadettu,tiedän tapauksen jossa vi..uileva omistaja istui kioskin sisällä kun se kaatui:)
Joo. Mä ostin 16 vuotiaana metsänistutusrahalla ja senaikaisen eloni kaikilla säästöilläni BMW 2002 tii vm. 1970, oli kipakka kulkemaan. Äiti ymmärsi ja faija vittuili, mutta pidin sen kaaran jopa siihen asti, kun lähdin opiskelemaan intin jälkeen.
Joskus nostettiin grillivaunu silläi, ettei sisältä päässyt, kuin ikkunan kautta ulos, kun omistaja alkoi olemaan röyhkeä. :)
 
IMG_20190821_135116.jpg
Pääsin ulkoiluttamaan Sampoa 1. kerran tälle satokaudelle murskeohran puinnissa.
Jyviä lähti hyvin, puintikosteus oli murskeviljalle sopiva n. 30-35 % ja kuurotkin kiersi sekä puimuri kesti, joten sujui tänään mukavasti.

IMG_20190821_144551.jpg
Siinä lopputuotetta. Valssimyllyn läpi laskettu sekä samalla säilöntäaineistettu ohra. Murske tuupatataan etukuormaimella laakasiiloon samalla mursketta tiivistäen. Siilo täytetään, muovitetaan sekä painotetaan. Noin kk:n kuluttua voidaan aloittaa syöttö. Erinomaisen hyvin maittava väkirehu nautakarjalle.
 
MTV Uutiset nautajahdissa Laukaassa – villit, vaaralliset naudat järkyttävät maalaiskylän idylliä: ”Täällä asuu paljon lapsiakin, ikävä tapaus”
karannut nautalauma Lehtikuva1



 
MTV Uutiset nautajahdissa Laukaassa – villit, vaaralliset naudat järkyttävät maalaiskylän idylliä: ”Täällä asuu paljon lapsiakin, ikävä tapaus”
Katso liite: 32208




Eipä näiden nautojen kanssa ole kiirettä pidetty. En ole itse lukenut, kuulin, että osa naudoista on ollut ns. vapaalla jo vuoden. Ompahan ainakin luomua. Mitä arvelette, eikö ole mitään konstia -kesyttää- tällaista puoli villiä karjaa edes sille tasolle, että saisi ajettua johonkin aitaukseen ja siitä Lihakuntaan? Kauan sitten muistan, kun kotikylällä puolen tusinaa hiehoa karkasi naapurilta jo keväällä ja mehtiytyi tyystin. Noh. Niitä alettiin sitten syksyllä kesyttämään kivennäis-kaurajauho-melassi-tarjoiluin. Ja lopulta kun lunta oli se puolisääreen, niin aika nöyrästi jo olivat liikuteltavissa kohti teurasauton luukkua.

Maksaako se teurastamokaan mitään metsään ammutusta elukasta? Luulen, että korvaus on luvalla sanoen pienehkö.

Liikenneturvallisuusriski nuo elikot ovat ilman muuta. En usko, että ne tieten tahtoen ketään jalkoihinsa polkevat, kunhan ei mennä hämmentämään sekaan.
 
Jos korvamerkit on tippuneet niin ei kelpaa lihataloille. Korvamerkkien irtoaminen on suuri ongelma lihakarjalla.
Siskon tilalla oli toissa vuonna kymmenkunta sonnia koko kesän karkuteillä. Lopulta kun lumi ja pakkaset tuli, niin saatiin ruualla houketeltua metalliaitaukseen ja siitä kuljetettua pihattoon.
 
Back
Top