Suuri maatalouskeskustelu

Juu Baltriberin omien kirjoitusten perusteella en tunne ketään joka olisi yhtä osaava järjestämään joka asiasta halvatunmoinen hulabaloo.
 
Vetäset hevosenkuljetus kärryllä Karjalaan. Eikö se kärry henkilöauton perässä kulje? Tarviiko hinaus edes pikku E korttia? Mielestäni ei.

Ei kannata suunnitella siirtoa eläinkuljetusautolla, on melko tyyris juttu.
(Jos jonkun teurasfirman auto sattuisi kuorma päällä siirtymään teidän kulmilta Karjalan kunnailla, sitten asia on eri. Erinäisten tautien siirtyminen (virusripuli jne ) on tälläisessa yhteiskyydissä aina mahdollista.

Lukaise tuosta. Jos vetoauto sallii, 750 kg asti voi olla hinauksessa ilman pikku eetä. Ei ylitä tuolla kuormalla painorajaa jokseenkin varmasti. Kevyt kyyytönrallukka + kärry.

no vetäsinki mutta kortti ei riitä, noiden heppakärryjen kans menee painot järestään yli. Jotain sellasia kapoisia kuolemanloukko-trailereita on mitä vetää pelkällä b:llä mutta niissä ei kyllä pitäis mitään anoppia kummempaa kuolevaista kuljettaa.

tässä ei siis oo mun lehmä lähdössä reissunpäälle, toki mun kalustolla tuon vois kuskata mut tarttis löytää joku joka suostuu ajelemaan reilu 800kilsaa tappohauskassa seurassa traikun kanssa. En pidätä hengitystä odotellessani vapaa-ehtoisia
 
no vetäsinki mutta kortti ei riitä, noiden heppakärryjen kans menee painot järestään yli. Jotain sellasia kapoisia kuolemanloukko-trailereita on mitä vetää pelkällä b:llä mutta niissä ei kyllä pitäis mitään anoppia kummempaa kuolevaista kuljettaa.

tässä ei siis oo mun lehmä lähdössä reissunpäälle, toki mun kalustolla tuon vois kuskata mut tarttis löytää joku joka suostuu ajelemaan reilu 800kilsaa tappohauskassa seurassa traikun kanssa. En pidätä hengitystä odotellessani vapaa-ehtoisia
Jos sieltä kyliltä löytyisi jokin mikä kävisi härkävankkureista, niin valjastaisi kantturan siihen eteen ja matkaan. Kärryssä kulkisi lehmän eväät ja omat leirivehkeet, mukaan voisi ympätä jotain teemaa tai videoblogia kuten ekolokisesti kappale kauneinta suomea tai jokin evakkoteema varsinkin jos perillepääsy asettuu marraskuun lopulle, pikku esiintymisiä matkan varrella matkakassan kartuttamiseksi ;). Niin ja ei tarvi minkäännäköistä eetä kortissa ja jos joku kysyy se on lehmän ongelma
 
Lukaise tuosta. Jos vetoauto sallii, 750 kg asti voi olla hinauksessa ilman pikku eetä. Ei ylitä tuolla kuormalla painorajaa jokseenkin varmasti. Kevyt kyyytönrallukka + kärry.

Niin siis tuo on kärry + paino sillä halpiskärryllä. Mä olen mennyt sekaisin näiden eri kärryjen kohdalla ja EU / Suomi lainsäädännössä. Osa sanoo 749kg ja osa max 750kg...

Itse sanon että mitä turvalliseksi näet...ei se virkavaltakaan ihan täynnä mulkkuja ole...

edit: ja pikku e vaaditaan jos yhdistelmä ylittää, oliko se nyt 3,5T... tulee monessa autossa vetoraja vastaan ennen tuota. Jarrullista massaahan saa vetää aikas paljon, jarruton ei saa ylittää puolta vetoauton massaa. Joku laki oli nostä kevytkärryistä sen aisapainon suhteen...
 
Viimeksi muokattu:
Olikohan tolla mun böckmannilla painoa karvaa alle 800kg ja mitähän tollanen v70 nyt sitte painaa. Niissä yhen hevosen pikkukärryissä se koppi vissiin on just joku kevytkärry mikä painaa ehkä 100kg
 
Vetäset hevosenkuljetus kärryllä Karjalaan. Eikö se kärry henkilöauton perässä kulje? Tarviiko hinaus edes pikku E korttia? Mielestäni ei.

Ei kannata suunnitella siirtoa eläinkuljetusautolla, on melko tyyris juttu.
(Jos jonkun teurasfirman auto sattuisi kuorma päällä siirtymään teidän kulmilta Karjalan kunnailla, sitten asia on eri. Erinäisten tautien siirtyminen (virusripuli jne ) on tälläisessa yhteiskyydissä aina mahdollista.

Lukaise tuosta. Jos vetoauto sallii, 750 kg asti voi olla hinauksessa ilman pikku eetä. Ei ylitä tuolla kuormalla painorajaa jokseenkin varmasti. Kevyt kyyytönrallukka + kärry.

Eikös tuossa YLE:n artikkelissa mainita porsaanreikä yli 750-kiloisen perävaunun vetämiseen:

"Yksi poikkeus B-kortilla kuskaamiseen on: yli 750kg painavaa traileria saa vetää, jos koko yhdistelmän kokonaismassa ei ole yli 3500kg eikä trailerin paino ylitä auton painoa."

Finlexissä "Ajokorttien luokat ja niiden sisältämä ajo-oikeus" ei ainakaan tuossa kohtaa ole enää "auto perävaunua painavampi" -vaatimusta (c-kohta):

5) B, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;

c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg;



Olikohan tolla mun böckmannilla painoa karvaa alle 800kg ja mitähän tollanen v70 nyt sitte painaa. Niissä yhen hevosen pikkukärryissä se koppi vissiin on just joku kevytkärry mikä painaa ehkä 100kg

Ilmoitus nettiauto.comissa, jossa Volvo V70:lle annettu massat:
Omamassa: 1 553 kg
Kokonaismassa: 2 100 kg
Vetomassa (jarrullinen): 1 800 kg

FABAn mukaan itäsuomenkarjan lehmien keskimääräinen elopaino: 519 kg

Volvo (omamassa)+Böckmann+kyyttö: 1553+800+519 = 2872 kg
Volvo (kokonaismassa)+Böckmann+kyyttö: 2100+800+519 = 3419 kg

Noilla painoilla mielestäni pysyisi B-kortille annetuissa rajoissa.

Tuossa vielä foorumivänkäys, jossa lähinnä kinastellaan mennäänkö rekisteriotepainoilla vai todellisilla mitatuilla painoilla.
 
Kun kyse on ajokorteista, niin massat lasketaan aina rekisteriotteessa olevista kokonaismassoista. Rukkaskikan esimerkissä laskettaisiin siis Volvo (kokonaismassa) + Böckmann (kokonaismassa).

Silloin kun on kyse kuormauksen laillisuudesta, niin massat lasketaan todellisista massoista, mutta ajokorttijutuissa aina siis rekisteriotteessa olevista.

Eli vaikka vetäisit tyhjää kärriä henkilöautolla ja yhdistelmän rekisteriotteessa olevat kokonaismassat ylittää tuon 3500kg ja kärrin kokonaismassa rekisteriotteen mukaan on yli 750kg tarvitaan BE-luokan ajo-oikeus.

Edit. pieni lisäys

Eli tuolla esimerkissä olevalla Volvo V70, jonka kokonaismassa on 2100kg saa B-kortilla vetää kärriä, jonka kokonaismassa rekisteriotteen mukaan on 1400kg. Nuo aisapainot yms tulee sitten kyseeseen siinä kuormauksen laillisuudessa, eli ylittääkö kuorman määrä sen mitä kärriin saa laittaa. .
 
Viimeksi muokattu:
Se olis kuulkaa tää kituhippi saunaa ja saunasiideriä vaille valmis viikonlopun viettoon.
Viikonloppuun ei sisälly sentään yhtään kyytönhakua. Mies lähti viikonlopuksi metästysreissuun aamuhämärissä ja päivän valjettua havaitsin että vetoauto oli hävinny pihasta...hmmm.. seuraavaksi sattuikin näkökenttään Hilkka mikä ootteli aamuruokaa tallin ovella. Tais jäädä panta vähän väljään säätöön. En tiedä onko siitä kantturasta hönkä karkaamassa vai mikä vittu sitä riepoo, mutta niin vaan se käveli omalle paikalleen oottamaan että laitan pannan kaulaan ja kannan eväät eteen. Näin kun viettää suurimman osan aikaansa uhma-ikäisen tyttären, kyyttöjen, vuohien ja ponin kanssa, suorastaan hämmästyy jos joku vastaan vänkäämättä tekee niinkuin pyydetään.

se kyllä tommonen retkeily luonnonhelmassa ja ilmeisen sopivasti annosteltu makkaraa ja kaljaa nuotiopiirissä tyyppinen kokonaisuus sopii oikeen hyvin kituhipin puolisolle, se ei nimittäin ollu millänsäkään kun kerroin että viikon parin päästä meille olis näillänäkymin tulossa sekä sonni että semivilli kissanpentu. Totes vaan kun vilautin kuvia että kissa on ihan nätti ja sonni on kivasti saman värinen kun herkko. Hetken mietin että mikäs vittu sillä on, sitten tajusin että se ei luultavasti kuunnellut sanaakaan kun siinä samalla pakkaili pyssyjään.

vähän tietysti toi sonnihomma arveluttaa. Lähinnä se että jos se keväällä toteaa että tien toisella puolella olis tavaraa tarjolla ja käy höyläämässä naapurinkin lehmät. Mä en ole ihan varma että kuuluuko naapurin karjanjalostussuunnitelmaan mahdollisesti kyyttösonnin käyttö. Ihan vähän epäilisin että ei kuulu. Se toki on positiivista että tässä on talvi tulossa ja se varmaan kerkiää talven mittaan työstää ton Rauhan tiineeksi, eli sonnin saa kyllä laitettua vakuumiin ennen kuin naapurin lehmät menee laitumelle.

Teurastuksesta tulikin mieleen, lapset halusi halloween-juhlat ja sormien katkomista kurpitsoja kaivertamalla ja mitä kaikkea siihen nyt kuuluukaan. Viimeviikonloppuna kun olin suorittamassa suojuoksua Hilkan kanssa, mies teurasti vuohipukin, tottakai sen piti kaivella siitä kivekset näytille (koska olin suunnitellut jauhelihakiveksiä, siankärsiä ja muita hyytelöaivo-tyyppisiä ällötyksiä halloweenkarkeloihin), sen Hilkan kanssa sählätessä ne kivekset sitten jäi terassin pöydälle oottelemaan hävitystä. Sattui somasti portille juttelemaan ohikulkeva mökkiläinen ja eikö siinä saatanan samassa kajahda lapsen huuto: ”äitiii! Miks nää markuksen kivekset on täs pöydällä?”. Oli Markus nimeltään se pukki.. mä en ole ihan varma että uskoiko se tyyppi että markus tosiaan oli vuohi, eikä joku epäonninen kattoremppakauppias.
 
Vetäset hevosenkuljetus kärryllä Karjalaan. Eikö se kärry henkilöauton perässä kulje? Tarviiko hinaus edes pikku E korttia? Mielestäni ei.

Ei kannata suunnitella siirtoa eläinkuljetusautolla, on melko tyyris juttu.
(Jos jonkun teurasfirman auto sattuisi kuorma päällä siirtymään teidän kulmilta Karjalan kunnailla, sitten asia on eri. Erinäisten tautien siirtyminen (virusripuli jne ) on tälläisessa yhteiskyydissä aina mahdollista.

Lukaise tuosta. Jos vetoauto sallii, 750 kg asti voi olla hinauksessa ilman pikku eetä. Ei ylitä tuolla kuormalla painorajaa jokseenkin varmasti. Kevyt kyyytönrallukka + kärry.
Ainut että ei saa sitten olla jarruja kärryssä (jarrullinen ja heti pikku e)
 
Ainut että ei saa sitten olla jarruja kärryssä (jarrullinen ja heti pikku e)
Olisi se yhden hevosen kärryllä laillisesti onnistunut, mutta ei Baltriberin jättikärryllä. (Onnistuu toki silläkin, mutta ratsiassa ehkä pienet neuvottelut ilman pikku eetä. Tosin ajamalla nopeusrajoitusten mukaisesti tämän neuvotteluihin joutumisen todennäköisyys ei ole suuri.)
 
Se olis kuulkaa tää kituhippi saunaa ja saunasiideriä vaille valmis viikonlopun viettoon.
Viikonloppuun ei sisälly sentään yhtään kyytönhakua. Mies lähti viikonlopuksi metästysreissuun aamuhämärissä ja päivän valjettua havaitsin että vetoauto oli hävinny pihasta...hmmm.. seuraavaksi sattuikin näkökenttään Hilkka mikä ootteli aamuruokaa tallin ovella. Tais jäädä panta vähän väljään säätöön. En tiedä onko siitä kantturasta hönkä karkaamassa vai mikä vittu sitä riepoo, mutta niin vaan se käveli omalle paikalleen oottamaan että laitan pannan kaulaan ja kannan eväät eteen. Näin kun viettää suurimman osan aikaansa uhma-ikäisen tyttären, kyyttöjen, vuohien ja ponin kanssa, suorastaan hämmästyy jos joku vastaan vänkäämättä tekee niinkuin pyydetään.

se kyllä tommonen retkeily luonnonhelmassa ja ilmeisen sopivasti annosteltu makkaraa ja kaljaa nuotiopiirissä tyyppinen kokonaisuus sopii oikeen hyvin kituhipin puolisolle, se ei nimittäin ollu millänsäkään kun kerroin että viikon parin päästä meille olis näillänäkymin tulossa sekä sonni että semivilli kissanpentu. Totes vaan kun vilautin kuvia että kissa on ihan nätti ja sonni on kivasti saman värinen kun herkko. Hetken mietin että mikäs vittu sillä on, sitten tajusin että se ei luultavasti kuunnellut sanaakaan kun siinä samalla pakkaili pyssyjään.

vähän tietysti toi sonnihomma arveluttaa. Lähinnä se että jos se keväällä toteaa että tien toisella puolella olis tavaraa tarjolla ja käy höyläämässä naapurinkin lehmät. Mä en ole ihan varma että kuuluuko naapurin karjanjalostussuunnitelmaan mahdollisesti kyyttösonnin käyttö. Ihan vähän epäilisin että ei kuulu. Se toki on positiivista että tässä on talvi tulossa ja se varmaan kerkiää talven mittaan työstää ton Rauhan tiineeksi, eli sonnin saa kyllä laitettua vakuumiin ennen kuin naapurin lehmät menee laitumelle.

Teurastuksesta tulikin mieleen, lapset halusi halloween-juhlat ja sormien katkomista kurpitsoja kaivertamalla ja mitä kaikkea siihen nyt kuuluukaan. Viimeviikonloppuna kun olin suorittamassa suojuoksua Hilkan kanssa, mies teurasti vuohipukin, tottakai sen piti kaivella siitä kivekset näytille (koska olin suunnitellut jauhelihakiveksiä, siankärsiä ja muita hyytelöaivo-tyyppisiä ällötyksiä halloweenkarkeloihin), sen Hilkan kanssa sählätessä ne kivekset sitten jäi terassin pöydälle oottelemaan hävitystä. Sattui somasti portille juttelemaan ohikulkeva mökkiläinen ja eikö siinä saatanan samassa kajahda lapsen huuto: ”äitiii! Miks nää markuksen kivekset on täs pöydällä?”. Oli Markus nimeltään se pukki.. mä en ole ihan varma että uskoiko se tyyppi että markus tosiaan oli vuohi, eikä joku epäonninen kattoremppakauppias.
Et ole missään vaiheessa harkinnut tuossa eläinharrastuksessa siirtymistä kokonaan jalostetumpaan muotoon :rolleyes:

1604130561949.png
 
Se olis kuulkaa tää kituhippi saunaa ja saunasiideriä vaille valmis viikonlopun viettoon.
Viikonloppuun ei sisälly sentään yhtään kyytönhakua. Mies lähti viikonlopuksi metästysreissuun aamuhämärissä ja päivän valjettua havaitsin että vetoauto oli hävinny pihasta...hmmm.. seuraavaksi sattuikin näkökenttään Hilkka mikä ootteli aamuruokaa tallin ovella. Tais jäädä panta vähän väljään säätöön. En tiedä onko siitä kantturasta hönkä karkaamassa vai mikä vittu sitä riepoo, mutta niin vaan se käveli omalle paikalleen oottamaan että laitan pannan kaulaan ja kannan eväät eteen. Näin kun viettää suurimman osan aikaansa uhma-ikäisen tyttären, kyyttöjen, vuohien ja ponin kanssa, suorastaan hämmästyy jos joku vastaan vänkäämättä tekee niinkuin pyydetään.

se kyllä tommonen retkeily luonnonhelmassa ja ilmeisen sopivasti annosteltu makkaraa ja kaljaa nuotiopiirissä tyyppinen kokonaisuus sopii oikeen hyvin kituhipin puolisolle, se ei nimittäin ollu millänsäkään kun kerroin että viikon parin päästä meille olis näillänäkymin tulossa sekä sonni että semivilli kissanpentu. Totes vaan kun vilautin kuvia että kissa on ihan nätti ja sonni on kivasti saman värinen kun herkko. Hetken mietin että mikäs vittu sillä on, sitten tajusin että se ei luultavasti kuunnellut sanaakaan kun siinä samalla pakkaili pyssyjään.

vähän tietysti toi sonnihomma arveluttaa. Lähinnä se että jos se keväällä toteaa että tien toisella puolella olis tavaraa tarjolla ja käy höyläämässä naapurinkin lehmät. Mä en ole ihan varma että kuuluuko naapurin karjanjalostussuunnitelmaan mahdollisesti kyyttösonnin käyttö. Ihan vähän epäilisin että ei kuulu. Se toki on positiivista että tässä on talvi tulossa ja se varmaan kerkiää talven mittaan työstää ton Rauhan tiineeksi, eli sonnin saa kyllä laitettua vakuumiin ennen kuin naapurin lehmät menee laitumelle.

Teurastuksesta tulikin mieleen, lapset halusi halloween-juhlat ja sormien katkomista kurpitsoja kaivertamalla ja mitä kaikkea siihen nyt kuuluukaan. Viimeviikonloppuna kun olin suorittamassa suojuoksua Hilkan kanssa, mies teurasti vuohipukin, tottakai sen piti kaivella siitä kivekset näytille (koska olin suunnitellut jauhelihakiveksiä, siankärsiä ja muita hyytelöaivo-tyyppisiä ällötyksiä halloweenkarkeloihin), sen Hilkan kanssa sählätessä ne kivekset sitten jäi terassin pöydälle oottelemaan hävitystä. Sattui somasti portille juttelemaan ohikulkeva mökkiläinen ja eikö siinä saatanan samassa kajahda lapsen huuto: ”äitiii! Miks nää markuksen kivekset on täs pöydällä?”. Oli Markus nimeltään se pukki.. mä en ole ihan varma että uskoiko se tyyppi että markus tosiaan oli vuohi, eikä joku epäonninen kattoremppakauppias.
Surullinen tarina tosielämästä ja samalla varoitus sonninpidon vaaroista, niin tiedän tapauksen jossa isoa emolehmälaumaa hallinnoinutta siitossonnia rupesi kiinnostamaan oman toimen ohella myös lähistöllä oleillut naapurin lehmä. Sonni tietysti luonnollisesti lähti tekemään lähempää tuttavuutta naapurin Helunan kanssa. Ja uskollinen lauma seurasi Suuren johtajan perässä. Erikoisen tästä tapauksesta se että kosiomatka tapahtui uimalla jokea pitkin..
 
Mikään ei estä sonnia löytämästä rakkauttaan.:love:
Sonnilla on hyvä hajuaisti. Sen haistaessa kiimassa olevan naapurin lehmän laitumella, varsin luultavasti Baltriberille myymäni tehopaimen on joutumassa todelliseen testiin. Juuri mikään ei pidättele virkaansa kunniakkaasti hoitamaan haluavaa sonnia.

Naapurilla tuskin on aikomusta ''kyytöttää'' lypsykarjaansa.

Suurella mielenkiinnolla odottelemme tulevaa laidunkautta.:)
 
Mä luulen että mun ehkä kannattaa miettiä vielä tota sonnihommaa. Semmaria kun ei tartte vahtia torrakko latingissa että pysyy pihassa ja jos semmari siirtyy meijän pihasta naapuriin, mun ei tartte ryysiä konjakkipullo kainalossa perään esittämään anteeksipyyntöjä ja jos semmari tarttee saada naapurista meille, sitä ei tarvitse ensin jahdata päivää savikosta ja sitten kiskoa traktorilla pihaan. Tavallaan vähempi työläästi ne siemenet siirtyy lehmään kun joku kaivaa pillerin typpipöntöstä ja tunkee sen lehmään kun että ottais pihaan pilleristä syntyneen tuoretavaran tuottajan.

mä sitäpaitsi olen varmasti aivan riittävän rasittava naapuri ilman sonniakin. Ainakin naapurit varmasti nukkuu paremmin jos mulla ei ole sonnia ja lypsykarjan hoito on taatusti aivan riittävän rasittavaa ilman kikkeli pitkällään vaanivaa muinaismuistosonniakin.
 
Despite being affected by three typhoons and the COVID-19 epidemic, Song Jilin's 20 hectares of rice on the Qixing farm, northeast China's Heilongjiang Province, embraced a bumper harvest this year.

There was a lack of hands during the spring plowing season because of the epidemic, but the unmanned rice transplanters equipped with China's BeiDou Navigation Satellite System (BDS) helped out, Song said.

On the Qixing farm, a combine harvester guided by the BDS is shuttling between the rice fields. Zhang Jinghui, another major rice planter, said with advanced navigation technology, the harvester can work precisely with an error range of less than 2 cm. It can also work during the night to increase efficiency.
 
Katsoin tänä aamuna vähän aikaa TV -ohjelmaa eläinlääkäri Polista. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000006430864.html

Siinä oli eräällä tilalla joku yksinäinen sonni aitauksessaan. Sonni haistoi naapuritilan lehmien tuoksuja ja ämmyi jatkuvasti turhautuneena. Tilan isäntä hermostui meteliin ja tilasi eläinlääkärin kastroimaan sonnin. Tippa tuli silmään.
 
Back
Top