SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

ja mikä on poikkeustila, nyky-yhteiskuntaa ei oiken voi paittaa pause-tilaan siksi aikaa että "SOTA" tai "poikkeustila" on julistettu.
Näinpä.. kokemukseen ja ennalta laadittuihin konsepteihin ei nykyisin voi enää luottaa. Uusia, ennalta kokemattomia arvaamattomia tilanteita syntyy koko ajan.
Suunnitelmallisuuden ja häiriöiden aiheuttajatahon jäljittäminen on vaikeaa ja tulevien peliliikkeiden ennustaminen on työlästä, jatkuvaa pulaa OIKEISTA resursseista.
Siihen(kin) haasteeseen olisi yksi ratkaisu tuo mainitsemani "kompetenssikartta", osaamisten/kyvykkyyksien resurssipooli potentiaalisista toimijoista. Näitä resursseja ei taida olla korvamerkittynä "varattuihin henkilöihin" tai esim. sa-joukkoihin kuin rajallinen määrä, jo siitäkin syystä ettei tarpeita tiedosteta etukäteen eikä osaamisista/osaajista ole riittävästi tietoa. Jokaiseen tulevaan tarpeeseen ei voi ennalta kouluttaa ja varata sopivaa resurssia ennelta. Kun tilanne on päällä, pitää kyetä heti toimimaan, mielellään ennakoitava.
 
Uskoisin että näemme asiasta avauksia vuoden 2019 eduskuntavaalikampanjan aikana. Miksi?

Tietysti siksi että Suomen turpo-analyysi on yleensä 6-12 kk maanpuolustus.net:tä jäljessä. :cool:
 
Kun palataan @Rauhantekijä :n uudelleen avaukseen..

alkusanat:

Koponen: "Mitä pitäisi tehdä niille toimintakykyisille, halukkaille ja kehittyvillekin reserviläisille, joille ei ole sodan ajan tehtävää osoitettuna? Omasta mielestäni on suhteellisen nopeasti epäterveeseen tilanteeseen johtavaa, jos tämän henkilöryhmän osuus kasvaa"

Kapiainen: "Minusta Puolustusvoimien tulisi pystyä tässä tilanteessa löytämään sieltä reserviläisten joukosta ne motivoituneimmat, kyvykkäimmät ja sopivimmat. Olisi todella surkea suoritus, jos valintakriteerinä käytetään sosilaaliturvatunnuksen sitä kohtaa, joka ilmaisee ko. henkilön iän."

.
Omalta osaltani tähän ei ole mitään valittamista. Alkuun PV katsoi tarpeelliseksi kutsua minut asepalvelukseen. Sisäministeriö sijoitti tehtävään ja kertauskoulutti.
40. ikävuoden jälkeen aktivoiduin itse uudelleen näissä maanpuolustusasioissa, eikä "sijoitusasioissa" ole ollut mitään isonpia ongelmia. Itse kouluttauduin lisää ja harjoituksiinkin tuli kutsuja. Siirtopyyntö ministeriön alta toiselle ja uusi sijoitus, sillä asiat eteni. Harjoituksia/koulutusta on riittänyt tähän päivään saakka kaikissa muodoissa; käskettynä, kutsuilla ja itse hakeutumalla. Harjoituspäiviä ja muuta koulutusta on riittänyt 30-40pv/vuosi (n.15v) aina viime vuosiin saakka. Pari viimeisintä olen omaehtoisesti vähentänyt 20-25:een vuositasolla eikäpä enempään ole edes käsketty. Ensi vuoden lopussa kohtaan paljon puhutun ikärasisimin, mutta sehän on luontaista elämän kiertokulkua. :cool:
Uskoisin että olen oman osuuteni kansalaisvelvoitteesta - minkä minä koen oikeutena - tehnyt ja RVL/PV ovat mahdollistaneet sen.
Ei, en ajatellut jäädä laakereile makaamaan ja kattoon syljeksimään kun virallinen massavanheneminen ja sulattoon meno koittaa. HYBRIDI:ssä riittää haasteita niin kauan kuin synapsi kytkeytyy toiseen. :)
 
Uskoisin että näemme asiasta avauksia vuoden 2019 eduskuntavaalikampanjan aikana. Miksi?

Tietysti siksi että Suomen turpo-analyysi on yleensä 6-12 kk maanpuolustus.net:tä jäljessä. :cool:
..ja ryhmämme jäsenet hakeutuvat ehdolle :D
 
Joskus jo tuossa reserviläiskirjeen ketjussa ehdotin tai mainitsin, että reserviläisten ajantasainen portaali ei olisi monimutkainen perustaa. Onnistuisi siinä kuin verotietojenkin jako.

Tietoturvakin onnistusi kun eri liittymässä tietojaan voi täydentää ja toisessa tarkastella. Kyseisestä reserviläisportaalista voisi lähteä myös kyselyjä. Perustiedot saisi siinä kuin vero- tai väestörekisteritiedotkin. Parhaimmillaan portaaliin voisi ilmoittautua jo ennen kutsuntaikää tai sukupuolesta riippumatta jne täydentää terveys- tai ammattitietojaan.
 
Joskus jo tuossa reserviläiskirjeen ketjussa ehdotin tai mainitsin, että reserviläisten ajantasainen portaali ei olisi monimutkainen perustaa. Onnistuisi siinä kuin verotietojenkin jako.

Tietoturvakin onnistusi kun eri liittymässä tietojaan voi täydentää ja toisessa tarkastella. Kyseisestä reserviläisportaalista voisi lähteä myös kyselyjä. Perustiedot saisi siinä kuin vero- tai väestörekisteritiedotkin. Parhaimmillaan portaaliin voisi jo ilmoittautua jo ennen kutsuntaikää tai sukupuolesta riippumatta jne täydentää terveys- tai ammattitietojaan.

Työn alla
https://asiointi.puolustusvoimat.fi/
 
On totta että jotkut tarvitsevat enempi "peräänkatsomista" ja turvallisuus ennen kaikkea. Kokemukseni mukaan homma onnistuu kun kyseisen kaltaiset henkilöt sijoitetaan tehtävään, jossa olevat joukon johtajan, tai muun vastuullisen henkilön lähipiirissä (esim. Lähetti, Suojamies, Vartiomies). Hyvin on homma pelannut tällä tavoin. Itselläni oli varusmiesaikana sissiryhmässä mies, joka ei oppinut kunnolla erottamaan vasenta oikeasta eikä osannut suunnistaa ennenkuin käytin päivän aikaa henkilökohtaiseen tutorointiin. Metsässä tuli hänen muut kyvyt esille. Oli pyyteetön tekijä ja yritti aina parhaansa eikä "lusmuillut" koskaan. Toinen ryhmäni kaveri oli "vankilakundi", joka lusmuili kaikessa mahdollisessa. Hänet sain toimimaan ryhmän osana järjestämällä tilanteita, joissa hän joutui vastaamaan tekemättä jättämistään muulle ryhmälle. Ryhmäkuri toimi ja mies järjestyi ruotuun, tehden tehtävänsä.

Em. swen aiemmissa harjoituksissa noudattanut käskyjä tinkimättömästi. On ryhmän johtajan tehtävä tarkistaa sysärit ennen aseen käyttöä, kuten muutkin turvallisuusjutut ovat johtajan vastuulla .. Sitten on hieman eri asia jos johtajien pinna on lyhyt ja ovat muutenkin stressiä kestämättömiä. Tämmöiset johtajat eivät pysty hallitsemaan "poikkeavia" ihmisiä, eivätkä kunnolla muutoinkaan toimimaan paineen alla. Kyse on myös siitä, minkälaisen vastuun johtaja on kykeneväinen hallitsemaan. Tilannejohtaminen on ennen kaikkea IHMISTEN johtamista ja itse näen tämmöiset haastelliset tapaukset haasteena ja oppimismahdollisuutena myös itselleni. Jos tuntuu siltä että jollekkin ei voi asetta antaa, on hänet asetettava johonkin muuhun tehtävvä, jonka kokee haasteellisena mutta suoriutuu.
Tehtäviä kyllä riittää ja miehistä on aina pulaa.

PV:n tilaamat VEH ja kohdennetut KH -koulutustapahtumat ovat sitten toinen juttu. Osallistuja- ja kouluttajavalinnat suorittaa ko. aluetoimisto, samoin raamittaa koulutussisällön siihen liittyvin vaatein ja niillä mennään.

Kuulostat pätevältä johtajalta, olet varmasti tästä saanut palautettakin. Vastaan vanhaan viestiin, mutta mikä siviilipuolen koulutus sinulla on, kiinnostaisi oppia vastaavanlaisia johtamistaitoja...
 
Kuulostat pätevältä johtajalta, olet varmasti tästä saanut palautettakin. Vastaan vanhaan viestiin, mutta mikä siviilipuolen koulutus sinulla on, kiinnostaisi oppia vastaavanlaisia johtamistaitoja...
Kiitos kehumasta. "Kuulostaminen" on oikea sanavalinta. Pyrin siihen että "tehkää niinkuin opetan, ei niinkuin minä". Osaan jo ottaa vastaan positiivista viestiä, ilman että koen "vittuiluksi" ;) Pyrin ottamaan opiksi ja kerään palautteesta mieluiten risut, kun ne kehittää paremmin kuin ruusut. En koe olevani esimerkillinen vaan enempi kokemuksesta oppinut ja sitä kokemustaustaa pyrin välittämään toisille. "Pätevyydestä" en tiedä mitään kun siihen en pyri. Asialliset hommat hoidetaan kokemuksella ..ja silleen.. :) Siviilissä minulla on hyvin vahvasti tekninen tausta ja olen tottunut toimimaan ns. asiantuntijaorganisaatioissa, joissa johtaminen on liittynyt enempi osaamisten/kompetenssien koostamiseen ja itseorganisoitumisen ohjailuun (T&K hommat). Eräänlaisia sissihommia nekin :D Palautteet on olleet lähinnä luokkaa "rauhallinen, asiantunteva, humaani, tasapuolinen ja isällinen ote". Ehkäpä tuommoinen kommentointi osoittaa enempi ikäeron tuomaa karismaa ja kokemuksesta johtuvaa auktoriteettia :cool:

TEKEMÄLLÄ OPPII - Vaikka pyrkyryyttä en kannata niin suosittelenn kaikille johtavassa asemassa oleville ja siihen hakeutuville runsasta itsensä likoon laittamista. Johtajuus syntyy kokemuksesta, vaikka joillain on siihen toki synnynnäisiä luonteen omaisia taipumuksiakin.
Johtajuus voidaan antaa mutta se on osattava myös ottaa. Siinä on minulla ollut oppimista jopa luontaisen vaatimattomuutenikin takia. Itseäni en ole laittanut tyrkylle mutta usein olen ollut äänessä :D Monenlaista johtamista olen sivusta seurannut vuosikymmenten aikana. Samoin olen nähnyt hyvää johtamiskykyjen kehittymistä, etenkin näissä sotilasjohtamiseen liittyvissä asioissa. Vastuun antaminen varhain esimiehen taholta ja vertaisten/alaisten johtamiskykyjen kehittymistä tukeva toiminta auttaa tässä huomattavasti.
Sotilasorganisaatiossa, etenkin reservin johtajien osalta voidaan johtajuutta kierrättää ja siten kerätä ne johtajuuden kultajyvät ansiitsemiinsa asemiin; oikea mies oikeaan asemaan.
 
Törmäsin kylillä kaveriin joka oli samaan aikaan kertauksissa vuosituhannen vaihteen jälkeen. Minulle ne olivat viimeisiä puristuksia mutta vänrikki X:lle ensimmäiset. Kotiutuksesta hänellä oli tuolloin kymmenisen vuotta ja mies oli jo asennoitunut niin ettei kertauskutsua koskaan tulekaan. Kaveri oli erittäin kykenevää sorttia ja ilmoittautui innokkaan halukkaaksi kaikenmoiseen harjoitustoimintaan jatkossakin. Ilmeisesti kutsu on myös käynyt koska tänä itsenäisyyspäivänä hänet ylennettiin kapteeniksi.

En tiedä onko tarinalla opetusta mutta Pv ainakin näkyy tunnistavan lahjakkuuden kun sellaisen näkee tositoimissa.
 
En koko ketjua jaksanut lukea läpi. Sijoitus 35v ikävuoteen asti mekanisoiduissa valmarissa. Omaan aluetoimiston 2 kertaa yrittänyt soittaa ja aina noin 20min jonottamisen jälkeen luovuttanut koska duunista kuin soittelee niin tulostakin pitäisi saada aikaiseksi. Uudenmaan aluetoimistolle oma kommentti on että hoitaa huonosti reissujen asiat. Aikanaan karjalassa asiat oli paremmin :)
 
Kysymyshän on siitä, mikä on uhkakuva, johon haluamme valmistautua. Taustalla saattaa olla myös jotakin muuta. Tuskin tarvitsee olla mikään huippuanalyytikko huomatakseen mikä se "jokin muu" voisi olla?! Minusta näyttää siltä, että armeijaa muokataan yhä kiihtyvällä tahdilla NATO-jäsenyyttä silmälläpitäen. Nythän armeijan kehityssuunta tuntuu menevän sellaiseksi, että armeija pienenee ja koostuu yhä enemmän ja enemmän ammattisotilaista ja "puoliammattisotilaista", puhtaiden reserviläisjoukkojen vähentyessä koko ajan. Tämä taas tarkoittaa sitä, että uhkakuvat ja intressit ovat samat kuin NATO:lla, jonka intressit ja uhkakuvat liittyvät tosiasiassa kiinteästi USA:n intresseihin (vaikkei NATO sitä mielellään myönnäkään)

Voi olla, että olen aikani lapsi ja sen vuoksi en pysty tarkastelemaan tätä asiaa riittävän laajalla perspektiivillä. Tosiasia kun kuitenkin on, että kuulun siihen (sotilas)ikäluokkaan, jota on koulutettu ja kasvatettu käymään sotaa Suomeen idästä tulevaa hyökkääjää vastaan..ja vain hiukan kärjistäen olen käytännössä koko tähänastisen elämäni valmistautunut sotaan idästä tulevaa hyökkääjää vastaan.

Oli näkökulmani sitten rajoittunut tai ei, niin olen sitä mieltä, että uhkakuva-arviot ovat meillä lähtemässä väärään suuntaan. Venäjän kehitys on mikä on, en lähde sitä tässä sen tarkemmin enää puimaan, koska sitä olemme käsitelleet aiemmissa keskusteluissa melkoisesti. Minusta olemme menossa kohti tilannetta, jossa emme pysty vastaamaan uhkaan, joka meihin kohdistuu idästä. Jo tällä hetkellä olemme käytännössä ainoa valtio Euroopassa, joka pystyy vastaamaan idästä tulevaan uhkaan asevoimillaan..tarvittaessa jopa yksin. Muu Eurooppa ei pysty siihen kohta enää edes yhdessä. "Kriisinhallinta, rajoiteutut operaatiot 5000km säteellä Brysselistä...", siinä on ne mantrat mitä tällä hetkellä hoetaan kautta läntisen Euroopan.
Asian huolestuttava puoli on se, että tuo on TÄMÄ HETKIN uhkien osalta..15v päästä tilanne todennäköisesti on tyystin toinen! Kun NYT muokkaamme armeijamme vastaamaan niihin uhkiin, jotka ovat tätä päivää, olemme hyvin suurella todennäköisyydellä todella hukassa siinä vaiheessa kun joudummekin vastaamaan niihin uhkiin, joiden edessä olemme 15v päästä!

Minusta me tarvitsemme todella kipeästi reserviläisiä ja reserviin perustuvaa armeijaa! Voi olla, että on järkevää supistaa perustettava kenttäarmeija jopa alle 300 000miehen vahvuiseksi. Jos ja kun isompaa armeijaa ei kyetä varustamaan asianmukaisesti, ei kannattane perustaa sen isompaa armeijaa. Olennaista kuitenkin olisi säilyttää myös tuolla alle 300 000miehen armeijalla riittävä reservi! Eli vaikka sodan uhatessa perustettava armeija olisi vahvuudeltaan vaikkapa 200 000 miestä, olisi mielestäni tarpeellista ja perusteltua, että sen armeijan takana olisi riittävä reservi, jolla voitaisiin täydentää väistämättä syntyviä tappioita. Jokaista sotilasta ei siis tarvitse ottaa aseisiin, kun sota uhkaa, mutta olisi tarkoituksenmukaista, että tarvittaessa sotilaita löytyy reservistä riittävästi yli kenttäarmeijan ns määrävahvuuden. Sota kun on sellaista, että sotilaita kuolee..ja olisi hyvä, jos jostain löytyisi uusia..

Jotta tähän päästäisiin, olisi koulutettava edelleen mahdollisimman suuri osa kustakin ikäluokasta. Sopivimmat sijoitetaan, loput jäävät reserviin sijoittamattomina. Kuitenkin myös heille, joille ei paikkaa löydy ensivaiheessa perustettavista joukoista, pitäisi järjestää koulutusta reservissä..eli siis kertausharjoituksia.
Miesmääräinen reservi pitäisi siis säilyttää riittävän suurena, suurempana kuin kenttäarmeijan "määrävahvuus", sekä myös huolehdittava tämän reservin koulutuksesta.

Voi siis olla, että kykyni nähdä asioita tässä kohtaa on rajoittunut, mutta minun mielipiteeni on, että me tarvitsemme jatkossakin riittävän suuren armeijan, jolla on myös kyky kestää miestappioita riittävästi..eli reservi PITÄÄ OLLA riittävä myös kenttäarmeijan takana ja sitä reserviä ei saa unohtaa myöskään koulutuksen osalta!
Asia kun nyt vaan näyttää olevan niin, että kohta tilanne on se, että edes koko Eurooppa yhdessä ei välttämättä pysty vastaamaan uhkaan idästä..jos sellainen on tullakseen. Siksi meidän on kyettävä olemaan niin vahva, ettei itäkaveri näe järkeväksi lähteä länteen Suomen kautta..
Eiko teilla ollut tykkayksia/ samaa mielta/ kannatan/ Well done Sir! -nappuloita alkuaikoina?! Mielestani erinomainen kannanotto, jonka haluaisin nostaa esiin ajoilta noin 4 vuotta ennen Aavikon miehen Fremenin liittymista tahan fantastiseen internet-foorumi -protokollaan...
Veljet @Talvela , @JR49 ja @tulikomento , ovatko nama vanhat postaukset teikalaisille tuttuja?
 
En koko ketjua jaksanut lukea läpi. Sijoitus 35v ikävuoteen asti mekanisoiduissa valmarissa. Omaan aluetoimiston 2 kertaa yrittänyt soittaa ja aina noin 20min jonottamisen jälkeen luovuttanut koska duunista kuin soittelee niin tulostakin pitäisi saada aikaiseksi. Uudenmaan aluetoimistolle oma kommentti on että hoitaa huonosti reissujen asiat. Aikanaan karjalassa asiat oli paremmin :)

Minä laitoin hiljattain Uudenmaan aluetoimistoon mailia, jossa kerroin hieman päivityksiä perustietoihini. Vastaus tuli alle tunnissa.
 
Eiko teilla ollut tykkayksia/ samaa mielta/ kannatan/ Well done Sir! -nappuloita alkuaikoina?! Mielestani erinomainen kannanotto, jonka haluaisin nostaa esiin ajoilta noin 4 vuotta ennen Aavikon miehen Fremenin liittymista tahan fantastiseen internet-foorumi -protokollaan...
Veljet @Talvela , @JR49 ja @tulikomento , ovatko nama vanhat postaukset teikalaisille tuttuja?
Eipä ollut tuttu, mutta ehdottomasti nostamisen arvoinen postaus!
Jäsen @Kapiainen osoittautuu suorastaan näkijäksi. Arvostan.
Ja samalla kun muistaa kyseisen herran eräät muuta argumentit, niin taidanpa lähteä ulos pitämään yllä kenttäkelpoisuuttani, tällä kertaa kirveen ja halonhakkuun merkeissä...
 
Keski-ikäinen jo toivonsa pois heittänyt reserviläinen lähtee maanantaina kertaamaan. Tai no kertaaminen on väärä sana, kun sijoitus on ihan uusi ja outo. "Uudelleen kouluttautuminen" varmaan pätevämpi sana. Olen jotenkin ajatellut, että 40+ miehistöön kuuluvat ovat jo nostoluokassa ja ehkä sodan syttyessä pääsevät hevosmiehiksi. Olin väärässä. No omalta työpaikalta 50+ kaverikin sai kutsun, joten ehkä tässä vielä vuosikymmen on mahiksia päästä mukaan :)

Ehkä ne antaa kessunjämät... No sitä ei liene tapahdu, kun ei ole AUK käytynä.
 
Keski-ikäinen jo toivonsa pois heittänyt reserviläinen lähtee maanantaina kertaamaan. Tai no kertaaminen on väärä sana, kun sijoitus on ihan uusi ja outo. "Uudelleen kouluttautuminen" varmaan pätevämpi sana. Olen jotenkin ajatellut, että 40+ miehistöön kuuluvat ovat jo nostoluokassa ja ehkä sodan syttyessä pääsevät hevosmiehiksi. Olin väärässä. No omalta työpaikalta 50+ kaverikin sai kutsun, joten ehkä tässä vielä vuosikymmen on mahiksia päästä mukaan :)

Ehkä ne antaa kessunjämät... No sitä ei liene tapahdu, kun ei ole AUK käytynä.
Tuskin poteroa kaivatte...
 
Havaittavaa, että aika monella saralla tapahtuu ja reserviläisten meno virkistyy. Monen ikäisen. Hyvä pössis.
What's cooking?

.

Monella saralla tapahtuu. Ja uusia miehiä tulee/otetaan mukaan. Vanhojakin. MUTTA kyllä on senkin saanut kokea, että vanhoja luottomiehiä kuormitetaan nyt enemmän kuin vuosikymmeniin. Taitaa mennä tänä vuonna 40 vrk rikki minullakin. Ei taaskaan mitään asiaa hirvijahtiin tai uuden koiran ottamiseen... Alkaa tuntua jo siltä, että on liikaa tärkeitä harjoituksia. Motivaatiota kyllä on kun harkat on oikeasti tärkeitä, mutta kotihommat, työt, urheilut ja perhe vaan kärsii liikaa. Tällä panostuksella, mitä pv ja minä ollaan sotakelpoisuuteeni laitettu, ei todellakaan voi jättäytyä pois ennen kuin ei enää pysy "miekka" kädessä.
 
Back
Top