SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

Jos pelkkään itsearviointiin aletaan luottamaan sijoituksia tehdessä, niin kyllähän siinä voi tulla vääristymää suuntaan ja toiseen. Läskit ja taistelutahtoiset jäävät, hyväkuntoiset ja taistelutahdottomat lähtevät ja niin edelleen. Optimaalisin vaihtoehto olisi, että tuota 280 000 sa- vahvuuden reserviläistä saataisiin kertautettua jatkuvasti riittävän tiheällä syklillä, että ulkopuolelta päästäisiin arvioimaan joukkojen suorituskykyä. Jos vaikkapa intistä on ehtinyt se 10v kulua ilman kertausharjoitusta, niin oman suorituskyvyn arviointi taistelukentällä pärjäämiseksi on myös äärimmäisen vaikeaa. Itsearviointi voisi toimia hyvin, jos siihen yhdistettäisiin säännölliset harjoitukset kaikille sodan ajan joukoille. Jos alikersantti x kokee harjoituksen jälkeen, ettei hänestä ole hommaan, niin sitten motivoituneempaa tilalle ja homma jatkuu.
Tottakai on vääristymää, mutta sekin tieto on parempi kuin ei tietoa ollenkaan. Kertauksissa tapahtuva arviointi on tietysti ensisijaista ja luotettavampaa. On kuitenkin tosiasia, että iso osa reservistä on jatkossakin kertauskierron ulkopuolella ja näiden asioiden osalta täysin pimennossa. Jatkosijoituksia suunnitellessa laarissa lienee sen verran väkeä mistä kauhoa, että asteikolla 1-5 itse ilmoitetulla motivaatiolla 1-2 varustetut taistelijat voitaneen aivan huoletta jättää sinne nostoväkeen.
 
Tottakai on vääristymää, mutta sekin tieto on parempi kuin ei tietoa ollenkaan. Kertauksissa tapahtuva arviointi on tietysti ensisijaista ja luotettavampaa. On kuitenkin tosiasia, että iso osa reservistä on jatkossakin kertauskierron ulkopuolella ja näiden asioiden osalta täysin pimennossa. Jatkosijoituksia suunnitellessa laarissa lienee sen verran väkeä mistä kauhoa, että asteikolla 1-5 itse ilmoitetulla motivaatiolla 1-2 varustetut taistelijat voitaneen aivan huoletta jättää sinne nostoväkeen.

THL:n tilastojen mukaan 18-29 vuotiaista miehistä 47 % on vähintään ylipainoisia ja sama luku yli 30-vuotiaista on peräti 72 %. Jos siis ajatellaan näiden lukujen perusteella, että itsearvioitu toimintakyky ja fyysinen kunto vaikuttavat sa-sijoituksiin, niin oletko aivan varma että meillä löytyy reserviläisjoukosta riittävä määrä henkilöitä, joilla on sekä riittävä kunto, että riittävä taistelutahto? Reserviläisiä on n. 870 000, joten karkeasti arvioituna tuosta määrästä vähintään puolet lienee ainakin ylipainoisia. Toki SA-joukot todennäköisesti koostuvat valtaosin nuoremmista, mutta kyllä siellä käsittääkseni on myös vanhempaa porukkaa. Valitettavasti reserviläisarmeijassa etenkin kunnosta joudutaan tinkimään, jos rivissä halutaan pitää riittävä määrä tarpeeksi motivoituneita taistelijoita.
 
oletko aivan varma että meillä löytyy reserviläisjoukosta riittävä määrä henkilöitä, joilla on sekä riittävä kunto, että riittävä taistelutahto?
Paksujen ei tarvitse olla varattuna taisteluhommaan. Voivat olla hyvin toimivia huollonkin puolella.
Ukraina osoittaa kuinka suuri merkitys on taistelevien joukkojen huolto ja logistiikka. Paksut mukaan vaan.
.
 
Paksujen ei tarvitse olla varattuna taisteluhommaan. Voivat olla hyvin toimivia huollonkin puolella.
Ukraina osoittaa kuinka suuri merkitys on taistelevien joukkojen huolto ja logistiikka. Paksut mukaan vaan.
.

Juu, täysin samaa mieltä tästä, että kyllä jokaisen kuntotasolle löytyy tehtäviä ja näin toimintaa tulisikin järjestää. Kritiikkini kohdistuikin lähinnä siihen, että itsearvioidun kunnon perusteella tehtäisiin mitään sodan ajan sijoitusten päätöksiä, koska ylipäätään aineksesta melko suuri osa on ylipainoisia eli todennäköisesti heikkokuntoisia ja lisäksi subjektiivinen arvio omasta kunnosta voi heitellä suuntaan tai toiseen.
 
Minusta on vain hyvä asia, että ihmiset arvioivat omaa valmiuttaan sotilaalliseen maanpuolustukseen ja päivittävät tilanteen ajan tasalle. Minä en halua joutua sotaan joukossa, jossa on epämotivoituneita jäseniä.

PV:n pitäisi minusta muutenkin kehittää reserviläisten sotavalmiuden seurantaa. Sodan ajan joukkojen koko on sellainen varusmieskoulutettavien määrään, että noin kymmenen vuoden joukkotuotannosta löytyy helposti kyvykkäät taistelijat ja vähemmän kyvykkäät tai halukkaat voidaan aivan suosiolla jättää pois. Reserviläisiltä pitäisi kysyä määräajoin heidän oma arvionsa ensinnäkin taistelukunnostaan ja toiseksi taistelutahdostaan, ja tätä tietoa tulisi käyttää sijoitusten suunnittelussa hyödyksi. Ei ole realistista kuntotestata ja syvähaastatella jokaista reserviläistä määräajoin.

Samaan hengenvetoon totean, että tulisi kehittää valmiutta hyödyntää siviilipalvelusmiehiä laajasti erilaisissa kriisiajan tehtävissä. Koronapandemia ja nykyinen sotatilanne ovat tuoneet esiin, että kaikenlaista hommaa kyllä riittäisi.
Eihän todellakaan kaikkiin tehtäviin tarvita motivoituneita - moniin tehtäviin on itse asiassa hyväkin käyttää vähemmän motivoituneita, sillä jonain varastomiehenä motivoituneeltakin se motivaatio lakkaa ajan mittaan. Kyllä nykyinen systeemi on ihan toimiva, tosin varusteita pitäisi hankkia isommalle joukolle niin, että sodan ajan vahvuutta voitaisiin lisätä, minkä hyödyn Ukraina on nyt osoittanut.
 
Kyllä itsearviointi helpottaisi tilannetta, varsinkin motivaation ja osaamisen osalta. Tällä hetkellä sijoituksia tehtäessä haetaan eri kriteereillä ihmisiä vapaasta reservistä, suuresta harmaasta massasta. Allergiat yms. perussairaudet sieltä toisinaan nähdään sekä ammattinimike. Motivatio ja osittain myös osaaminen nähdään vasta kun miesoletettu tai naisoletettu on saatu koeajoon harjoituksiin. Jos ikuna sinne asti tulee.

@J0h1F : väitteesi vähemmästä motivaatiosta positiivisena tekijänä varastomiesten osalta on mielenkiintoinen. Uskallan väittää jotain aivan muuta; sota sellaisena jona tullemme sen kokemaan ei sisällä 30 vuotta varastomiehenä Suomenlinnan märässä kruutivarastossa puujalka homeessa. En ala sen enempää avaamaan tätä asiaa, sillä uskon sinun vain puhuvan "väljillä vertauskuvilla".
 
väitteesi vähemmästä motivaatiosta positiivisena tekijänä varastomiesten osalta on mielenkiintoinen. Uskallan väittää jotain aivan muuta; sota sellaisena jona tullemme sen kokemaan ei sisällä 30 vuotta varastomiehenä Suomenlinnan märässä kruutivarastossa puujalka homeessa. En ala sen enempää avaamaan tätä asiaa, sillä uskon sinun vain puhuvan "väljillä vertauskuvilla".
Niin, nimenomaan väljillä vertauskuvilla, mutta tosiasia on, että meillä on ja tulee olemaan logistiikan piirissä miehiä, karrikoidusti joiden pääasiallinen tehtävä on nostella erilaisia varustelaatikoita paikasta toiseen. Siihen ei kauheasti motivaatiota tarvitse eikä se ole kovin mieltäylentävää, toki motivaatio auttaa jos vaikka joutuukin taistelemaan sabotaasiryhmää vastaan. Näin julkisiin lähteisiin (Ruotuväki) viitaten, jo yksinomaan kolmannes sodan ajan vahvuudesta on logistiikassa.
 
Kyllä mä näen siinä arvonsa, onko sitäkin tylsää, raskasta ja ei-filmaattista työtä tekemässä henkilö, joka ymmärtää minkä takia niitä joukkoja ollaan perustamassa ja täydennyksiä toimittamassa ja haluaa kantaa kortensa siihen kekoon vrt. henkilö, joka on kuin löysä räkä ja jolta hanskat tipahtaa sillä sekunnilla kun aliupseeri ei ole vieressä vahtimassa. Toki jos löytyy riittävästi henkilöitä, jotka tekevät siviilissä vastaavaa työtä ja joilla on ammattitaitoa hoitaa hommansa rutiinilla, ei silloin tarvitse niin arvioida sitä hurmahengen astetta. Pelkäänpä vain, että tietojen puutteessa logistiikan kriittisiin tehtäviin sijoittuu reserviläisiä, joilla ei ole tehtävään sen enempää osaamista kuin intoakaan.
 
niistä ikääntyneistä suunnistajista ja hiihtolatujen kuluttajistakin kannattaisi ehkä ammentaa materiaalia huoltokolonnia vastaan, voivat yllättää monet...
Kaikki jalkapalloa ja jääkiekkoa pelaavat yli 50 vuotiaat vois myös listata PV:n käyttöön. Ei voi olla huono tuhokunto jos on pelimies.
Seurat vois lähettää listat ilman eri käskyä.
.
 
Ukrainan tapahtumia seuratessa en voi välttyä ajatukselta että kriisiytyneeseen Suomeen syntyy paikallismilitioita, jotka eivät ole Puolustusvoimien hallinnoimia eikä PV:n luvuissa mukana.
Tällaisen alla kuvatun ajatuksen nojalla toimivat kaikki ne jotka eivät tulleet huomioiduksi PV:n taholta.

Ukrainan pikalaki, jonka mukaan kuka tahansa maassa oleva henkilö saa ampua maahan hyökkäävän osapuolen sotilaita. (y)


---
Englanniksi tämä teksti. Ensimmäisessä kohdassa sanotaan, että maan ollessa sotatilassa kuka tahansa - myös ulkomaalaiset - voivat tulla maahan ja saada ukranalaisilta aseita.
---

LAW OF UKRAINE

On ensuring the participation of civilians in the defense of Ukraine

Noting the act of armed aggression of the Russian Federation on the sovereignty of Ukraine,against taking into account the desire of civilians to take an active part in national resistance. seeking to protect life and health, honor and dignity, inviolability and human security as the highest social value, taking into account the provisions of the first part of Article 65 of the Constitution of Ukraine. according to which the protection of the Fatherland, independence and territorial integrity of Ukraine is the duty of the citizens of Ukraine,

The Verkhovna Rada of Ukraine adopted this Law.

Article 1. During the period of martial law, citizens of Ukraine, as well as foreigners and stateless persons legally staying on the territory of Ukraine (hereinafter - civilians), may participate in repelling and deterring armed aggression of the Russian Federation and / or other states , in that including to receive firearms and ammunition in accordance with the procedure and requirements established by the Ministry of Internal Affairs of Ukraine.

Article 2. The use of firearms by civilians obtained in accordance with this Law shall be similar to the use of weapons by servicemen in the performance of their tasks to repel armed aggression against Ukraine in accordance with the procedure approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine.

Article 3. Civilians are obliged to hand over the firearms and unused ammunition received by them to the bodies of the National Police of Ukraine not later than 10 days after the termination or cancellation of martial law in Ukraine. Civilians shall be held criminally liable for violating the requirements of this article.

Article 4. During martial law, citizens of Ukraine may participate in repelling and deterring armed aggression of the Russian Federation and / or other states, using their own prize weapons, sports weapons (pistols, revolvers, rifles, smoothbore rifles), hunting rifles, smoothbore, smoothbore combined weapons and ammunition for it.

Article 5. Civilians shall not be liable for the use of firearms against persons who carry out armed aggression against Ukraine if such weapons are used on the basis and in accordance with the procedure established by Article 1 and Article 4 of this Law.

Article 6. Final and transitional provisions

  1. This Law shall enter into force on the day following its day publication.
  2. This Law shall apply to all persons who have received firearms and ammunition in the case provided for in Article 1 of this Law, regardless of the date of their issuance, and shall apply during martial law and 10 days after its termination or abolition.
  3. Section II "Final and Transitional Provisions" of the Criminal Code
Code of Ukraine (Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2001, № 25-26, p. 131)

add paragraph 22 as follows: "22. Civilians shall not be criminally liable for the use of firearms against persons carrying out armed aggression against Ukraine, if such weapons are used in accordance with the Law of Ukraine" On Ensuring the Participation of Civilians in the Defense of Ukraine ".

President of Ukraine

Kyiv March 3, 2022 № 2114-IX

  1. ZELENSKY
 
Kyllä mä näen siinä arvonsa, onko sitäkin tylsää, raskasta ja ei-filmaattista työtä tekemässä henkilö, joka ymmärtää minkä takia niitä joukkoja ollaan perustamassa ja täydennyksiä toimittamassa ja haluaa kantaa kortensa siihen kekoon vrt. henkilö, joka on kuin löysä räkä ja jolta hanskat tipahtaa sillä sekunnilla kun aliupseeri ei ole vieressä vahtimassa. Toki jos löytyy riittävästi henkilöitä, jotka tekevät siviilissä vastaavaa työtä ja joilla on ammattitaitoa hoitaa hommansa rutiinilla, ei silloin tarvitse niin arvioida sitä hurmahengen astetta. Pelkäänpä vain, että tietojen puutteessa logistiikan kriittisiin tehtäviin sijoittuu reserviläisiä, joilla ei ole tehtävään sen enempää osaamista kuin intoakaan.
Eiköhän nuo haasteet ole jo tunnistettu, koska koko PV:n suorituskyky kaatuu mikäli logistiikka epäonnistuu eli joukkojen perustaminen.
 
Ukrainan tapahtumia seuratessa en voi välttyä ajatukselta että kriisiytyneeseen Suomeen syntyy paikallismilitioita, jotka eivät ole Puolustusvoimien hallinnoimia eikä PV:n luvuissa mukana.
Tällaisen alla kuvatun ajatuksen nojalla toimivat kaikki ne jotka eivät tulleet huomioiduksi PV:n taholta.

Ukrainan pikalaki, jonka mukaan kuka tahansa maassa oleva henkilö saa ampua maahan hyökkäävän osapuolen sotilaita. (y)
Tuo on hyvin todennäköistä, että näin käy koska ei ole sitä suojeluskuntaa ainakaan toistaiseksi olemassa. Toki kriisi on hetki jolloin sen voi perustaa uudelleen, näin normaalioloissa en usko asian olevan mahdollista vasemmiston vastustuksen takia.
Suojeluskunta ei ollut osa PV edes sotien aikana.
 
Ukrainan tapahtumia seuratessa en voi välttyä ajatukselta että kriisiytyneeseen Suomeen syntyy paikallismilitioita, jotka eivät ole Puolustusvoimien hallinnoimia eikä PV:n luvuissa mukana.
Tällaisen alla kuvatun ajatuksen nojalla toimivat kaikki ne jotka eivät tulleet huomioiduksi PV:n taholta.

Ukrainan pikalaki, jonka mukaan kuka tahansa maassa oleva henkilö saa ampua maahan hyökkäävän osapuolen sotilaita. (y)

Mä toivoisin että tästä ymmärrettäisiin ottaa koppia ja organisoida "miliisit" PV:n komentoon, jotta vältytään spontaanilta asejoukkojen muodostumiselta ja toisaalta saadaan näiden joukkojen suorituskyvystä täysi hyöty irti virallisten johtoportaiden alla. Oma ajatukseni on, että paikallispataljoonien alle organisoidaan näitä "miliisikomppanioita", joihin sijoitetaan halukuutensa ilmaisevia reserviläisiä, joilla ei ole muuta sa-sijoitusta. Paikallispuolustusharjoituksissa harjoiteltaisiin näiden joukkojen koolle kutsumista ja ryhmittymistä kohteensuojaukseen tai tieliikenteen häirintään. Resursseja ei ole odotettavissa kauheasti lisää, joten varustuksen peruslinjana voi olla maastopuku + DDR-rynkky, muuten oma säänmukainen varustus. Täydellisessä maailmassa reserviläisille myönnettäisiin aselupa oman itselataavan kiväärin ostoon ja vaikka 500 € varusterahaa, mutta meidän poliittisessa ilmapiirissä erittäin epätodennäköistä.
 
Oma ajatukseni on, että paikallispataljoonien alle organisoidaan näitä "miliisikomppanioita", joihin sijoitetaan halukuutensa ilmaisevia reserviläisiä, joilla ei ole muuta sa-sijoitusta. Paikallispuolustusharjoituksissa harjoiteltaisiin näiden joukkojen koolle kutsumista ja ryhmittymistä kohteensuojaukseen tai tieliikenteen häirintään. ........
Pidän tästä ajatuksen suunnasta. Ehdottomasti päättäjillä pohtimisen arvoinen. +++
Ukrainan esimerkin mukaisesti militiat tulevat muodostumaan joka tapauksessa. Ennalta siihen valmistautuminen olisi yksinkertaisesti järkevää.
.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Maakuntajoukot on jo olemassa. Jos sinne ei halukkuudesta huolimatta eksy nyt normaalioloissa niin miten niihin militioihinkaan?

Se että pitää silmät auki, hoksottimet hereillä, ja laakasee pellolle laskeutuvaan hekoon muutaman kerran hirvikiväärillä niin hyvä. Toki ensin ilmoitettuaan havainnot.

Jos alueita luovutetaan, niin sinne jääneet pistävät kampoihin. Organisoituminen tapahtuu itsestään, ja ehkä sinne sekaan on jäänyt jokunen organisaattori tarkoituksella.
 
Oleellista on opetella yleisesti taistelijan taitoja. Sijoitusta tai ei, tuo on ihan kärkiasia.
MPK kurssitarjonta on hyvää jos ei nyt heti ole kutsua maakuntajoukkoihin. Näyttää ne maak porukatkin käyvän MPK kursseilla.
.
 
Oliko maakuntajoukot alunperin tarkoitettu tuoreille, vasta muutamia vuosia aiemmin kotiutuneille?
 
Oliko maakuntajoukot alunperin tarkoitettu tuoreille, vasta muutamia vuosia aiemmin kotiutuneille?
Alunperin puhuttiin kymmenistä ellei jopa sadasta tuhannesta vapaaehtoisesta reserviläisestä ja paikallisista toimintakeskuksista. Joukot pienenivät kuin pyy maailmanlopun edellä. Maakuntakomppaniasta tuli maakuntajoukkkue. Ei löytynyt järkevää tehtävää. Aktiivit kyllästyvät iänikuisiiin sammutinrasteihin ja homma kilahti kasaan.

Se olisi voinut olla Ukrainan paikallispuolustusjoukkoja vastaava, mutta potenssiin n. Nyt homma kuristettiin kehtoon PVn ja poliitikkojen toimesta.
 
Back
Top