SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Yksi seikka mikä reservin käytössä on vielä aika lapsenkengissään, on terveys- ja ammattitietojen päivitys.

Käytännössä jos reserviläinen itse ei ole yhteydessä aluetoimistoon, PV:llä ei ole mitään tietoa esim onko hänellä vammoja tai sairauksia, tai onko hänellä ammatti joka muuttaa sijoitusta. Se tiedetään vasta kertauksissa tai LKP:ssä.
Niinkuin tuossa ylempänä todettiin niin Suomi.fi kautta päivittyy ammattitiedot PVlle. Nykyisin taas terveystietojen päivitys onnistuu muutamalla klikkauksella omaintti.fi palvelussa.

Et joo joutuu siinä asevelvollinen itse vähän näkemään vaivaa ja varata 5min aikaansa, mutta semmosta se aikuisen elämä on. Kauheesti velvollisuuksia ja hoidettavia asioita.

Virhe on oikeasti monivuotinen (30?) ja tähän on vaan ajauduttu.
Syy on se, että PV ei ole pitänyt riittävää yhteyttä jokaiseen reserviläiseen männävuosina.

Ressukirje viisi vuotta sitten oli hyvä avaus mutta auttamattomasti myöhässä ja kertaluontoisena riittämätön.

On väärää uskoa että nuoret ja keski-ikäiset automaattisesti jotain ilmoittaisivat. Suurin osa ei edes tiedä mihin olis hyvä olla yhteyksissä ja ei kaikkia edes kiinnosta.

PV vaan uutta postia liikenteeseen ja ehto sotilasarvon säilymiselle on se että taistelija päivittää tietonsa kesäkuun 2025 loppuun mennessä esim.

.

Virhe on oikeasti monivuotinen (30?) ja tähän on vaan ajauduttu.
Syy on se, että PV ei ole pitänyt riittävää yhteyttä jokaiseen reserviläiseen männävuosina.

Ressukirje viisi vuotta sitten oli hyvä avaus mutta auttamattomasti myöhässä ja kertaluontoisena riittämätön.

On väärää uskoa että nuoret ja keski-ikäiset automaattisesti jotain ilmoittaisivat. Suurin osa ei edes tiedä mihin olis hyvä olla yhteyksissä ja ei kaikkia edes kiinnosta.

PV vaan uutta postia liikenteeseen ja ehto sotilasarvon säilymiselle on se että taistelija päivittää tietonsa kesäkuun 2025 loppuun mennessä esim.

.
Anteeksi, pakko huomauttaa että reserviläiskirjeestä on 10 vuotta, ei 5 :D

Joko uusi ressukirje. Tai sitten sijoitetuille lähetetään 5 v sekä 10 v päästä intistä kirje, jossa käsketään käymään kutsuntalääkärillä. Kun noita nyt kuitenkin järjestetään joka vuosi muutenkin. PV saisi saman tien sijoitettujen terveydentilan ylös ja voisi muuttaa pakkaa.

Niinkuin tuossa ylempänä todettiin niin Suomi.fi kautta päivittyy ammattitiedot PVlle. Nykyisin taas terveystietojen päivitys onnistuu muutamalla klikkauksella omaintti.fi palvelussa.

Et joo joutuu siinä asevelvollinen itse vähän näkemään vaivaa ja varata 5min aikaansa, mutta semmosta se aikuisen elämä on. Kauheesti velvollisuuksia ja hoidettavia asioita.
En kyllä missään vakavassa sotilaallisessa asiassa luottaisi vapaaehtoisuuteen, vaan sotilasorganisaatioiden ikiaikaiseen hyveeseen: pakkoon. Tai nykypäivänä vielä parempaa: automaatioon!

Ruotsissa voi nähdä varoittavan esimerkin mitä tapahtuu kun pakko poistetaan ja annetaan vapaus valita.

Eikä meitä päästään sekaisin olevia jotka käyttävät omaa rahaa ja aikaa maastopuvussa larppailuun ole kuin muutama hassu prosentti koko SA-vahvuudesta. Jossain olen nähnyt niinkin positiivisen luvun kuin 20t, mutta tällä foorumilla on pyöritelty MAAKeissa olevan 5t sitoutunutta. Kun sitä vertaa 280t tai 900t, niin saa suhdeluvun siitä paljonko asia tavan ressua kiinnostaa.

Jopa Ukrainassa, jossa vapaaehtoisia oli sodan alkuvaiheessa sankoin joukoin, on nyt kolmannen sotavuoden puolella vaikeaa saada rivejä täyteen. Ja siellä kuitenkin on nähty Buchat ja muut ryzzien hirveydet. Aika monelta on omaisia kuollut suoraan tai epäsuoraan ryssien toimintaan.

Meillä sentään osoitteenmuutos välittyy automaattisesti aluetoimistoon. Esim jenkeissä kansalaisen pitäisi tehdä se itse, ja aika moni jenkki on täysin pihalla että moinen mekanismi on edes olemassa. Joten paikallisilla sotilasviranomaisilla ei ole edes tietoa, kuka asuu missäkin. Tosin siinä vaiheessa kun jenkit vakavasti harkitsevat kutsuntojen palauttamista, on presidentin vaipat jo tuulettimessa.

Terveydentilatietojen päivittämiseen tarvii lääkärinlausunnon, joka maksaa 50+ €.

Back