SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minun mielestäni on aika turhaa rajoittaa sotilasarvoa sillä perusteella, että taistelija (reservissä) ei ole suorittanut aliupseerikoulua. Jos on edennyt ilman aukkia kersantiksi, niin takana on jo aukista saatavaa vastaava osaaminen. Toisaalta käytännössä tuosta joustetaan siten, että sijoituksissa ei tuijoteta sotilasarvoa vaan osaamista. Olen nähnyt, että sodanajan joukossa alikersantti johtaa jopa yliluutnanttia. Nämä on toki poikkeuksia ja jatkosijoitustehtävissä. Saattaa olla, että T55 koulutuksen saanut upseeri lähtee vaikkapa 30 vuoden täydellisen hiljaiselon jälkeen maakuntajoukkoihin ja sijoitetaan alkuun jääkärin tehtävään, jossa 20 vuotta mukana ollut alik on jj.

Meinaakohan tuo sitäkin, että 50-60 v. ikäinen miehistö palautetaan takaisin reserviin?

Mikäli näin tapahtuu, lukeutuisi jatkossa varareserviläisiin ainoastaan rauhan aikana vapautetut C-paperit saaneet, sekä kutsuntaikäiset nuoret ja lykkäystä hakeneet.

Itse palvelin ysärin alussa 285 vrk tykkimiehen arvoisena soittokunnassa. Sen koommin ei ole ollut kertauksia, eikä tiettävästi sijoitustakaan. Siitäkään huolimatta, että vuosituhannen vaihteen tienoille asti PV:n sodanajan vahvuus oli vielä liki puoli miljoonaa sotilasta.

Jos ikähaitarin loppupäästä lähdetään kasvattamaan nykyistä 280 000 vahvuutta, niin luulisi että silloin tarvitaan nimenomaan laatua ja kohdennettua siviilissäkin hankittua osaamista, eikä vain kaavamaista tilastokikkailua.

Uskon, että ministeri Häkkäsellä on esittää hyvät perustelut tälle uudistukselle.
Veikkaan, että tällä pyritään siirtämään nuorempaa ikäluokkaa tukevista osista etulinjaan eli korvaamaan 'logistisessa hännässä' nuorempaa porukkaa vanhemmalla. Aika pitkälti voidaan todeta, että 35+ v eivät ole etulinjakamaa. Missään muodossa paitsi kompp ja korkeampina.

Tampereellahan on ihka oikea miehistövääpeli - tälläkin foorumilla monta kertaa esiin nostettu, ja allekirjoittaneen MAAK-tuttavan henkilökohtaisesti tapaama.

Koska järjestelmä ei voi peruuttaa itseään, eli miestä ei voida alentaa ilman rikosta, näitä sattuu joskus.
Hyvä että sattuu.
Monesti ovat kyllä väkäsensä ansainneet ,koska ovat aktiivisia tekemään ja oppimaan.

Minun mielestäni on aika turhaa rajoittaa sotilasarvoa sillä perusteella, että taistelija (reservissä) ei ole suorittanut aliupseerikoulua. Jos on edennyt ilman aukkia kersantiksi, niin takana on jo aukista saatavaa vastaava osaaminen. Toisaalta käytännössä tuosta joustetaan siten, että sijoituksissa ei tuijoteta sotilasarvoa vaan osaamista. Olen nähnyt, että sodanajan joukossa alikersantti johtaa jopa yliluutnanttia. Nämä on toki poikkeuksia ja jatkosijoitustehtävissä. Saattaa olla, että T55 koulutuksen saanut upseeri lähtee vaikkapa 30 vuoden täydellisen hiljaiselon jälkeen maakuntajoukkoihin ja sijoitetaan alkuun jääkärin tehtävään, jossa 20 vuotta mukana ollut alik on jj.
Tästä olen tismalleen samaa mieltä. Ylennyksiä kun ei kuitenkaan anneta (enää) kuin tarveperusteisesti, niin se että miehistölle on olemassa lasikatto kersantin jälkeen on hölmöä. Jos on kersantiksi päässyt, on jo todistanut kykynsä ns käytännön opin kautta.

Kaitseliittiin siirtyneen suomalaisen tuttavan kautta olen ymmärtänyt että Suomenlahden toisella puolella moista lasikattoa ei ole, vaan voi yletä sotamiehestä upseeriksi jos kertauksissa osoittaa kykynsä.

Kiinnostaisi tietää, mikä on saanut PV:n tekemään moisen rajoitteen ja mitkä ovat olleet sen perustelut.

Taitaa olla keisarillisen Saksan perimää Suomen raskaan alkutaipaleilta. Paljon hyviä elementtejä mm. panostus ye-upseereihin yms.

Taitaa olla keisarillisen Saksan perimää Suomen raskaan alkutaipaleilta. Paljon hyviä elementtejä mm. panostus ye-upseereihin yms.
Saksalaisilla tuo tiukka jako on jäänyt. Miehistöstä et käytännössä koskaan ylene aliupseeriksi, tai aliupseerista upseeriksi. Sen takia miehistössä pitää olla paljon miehistöarvoja, jotta palkkaa saadaan senioriteetin mukaan hilattua ylöspäin.

Sanoppa se. Taistelukunto on kaukana ja paikat jo valmiiksi paskana.
Eikö tuossa ole enemmänkin ajatuksena se, että tätä vanhempaa kaartia voi käyttää kaikkeen missä nimenomaan ei tarvi mitään taistelukuntoa?
Esikuntiin, PERK:iin, kyberjuttuihin yms joutaa vähän vanhempaakin saapumiserää, varsinkin jos on jotain siviilikoulutusta mikä vielä tukee tuota.
Minusta on haaskausta laittaa nuorempaa potentiaalisesti hyväkuntoista sakkia johonkin sisähommaan.

Eikö tuossa ole enemmänkin ajatuksena se, että tätä vanhempaa kaartia voi käyttää kaikkeen missä nimenomaan ei tarvi mitään taistelukuntoa?
Esikuntiin, PERK:iin, kyberjuttuihin yms joutaa vähän vanhempaakin saapumiserää, varsinkin jos on jotain siviilikoulutusta mikä vielä tukee tuota.
Minusta on haaskausta laittaa nuorempaa potentiaalisesti hyväkuntoista sakkia johonkin sisähommaan.
Ja ajatuksena sitten ne "dronetorjuntajoukot"....;)

Alkuperäinen ajatus oli, että yksittäisiä erityisosaajia voidaan pitää rullissa entistä pidempään.

Tuskin tuossa suhteessa on isoa muutosta suunnitelmiin tullut, tai tulossa. Sijoittamattomia 35-59-vuotiaita reserviläisiä on kuitenkin ollut jo vanhastaan tarjolla hanttihommiin satoja tuhansia.

Uudistuksella haetaan vaan laajempaa pohjaa eri tehtäviin. Henkilökohtaisesti katson että MPK kutsuu paikallisjoukkojen kurssin mielessä jos tässä pitäisi vielä jotain osata kuntoilun lisäksi.
Näyttää myös siltä että alin eläkeikä saapuu ennen näiden velvollisuuksien päättymistä 😃

Tuskin tuossa suhteessa on isoa muutosta suunnitelmiin tullut, tai tulossa. Sijoittamattomia 35-59-vuotiaita reserviläisiä on kuitenkin ollut jo vanhastaan tarjolla hanttihommiin satoja tuhansia.

Kyllä tässä on erittäin iso muutos tulossa.
Ykkös-uutinen kertoo, että nostamalla ikärajaa PV saa käyttöön ne erikoisosaajat joita se tarvii. Artikkelin pääpaino on tässä.

Vähemmälle huomiolle jäi kakkos-uutinen, joka on se isompi uutinen. MPK:ssa poistuu yläikäraja. Tarkoittaa, että kaikki pystyvät vapaaehtoiset kerätään MPK:hon.
Samanaikaisesti MPK:n roolia kasvatetaan ja suunnitellaan joukko-kokonaisuuksien kurssittamista. Tie kohti valmiusreserviä ilman ikärajaa on valmis. MPK roolimuutosta kannattaa nyt kannattaa. 👍

.

Ykkös-uutinen kertoo, että nostamalla ikärajaa PV saa käyttöön ne erikoisosaajat joita se tarvii. Artikkelin pääpaino on tässä.

Vähemmälle huomiolle jäi kakkos-uutinen, joka on se isompi uutinen. MPK:ssa poistuu yläikäraja. Tarkoittaa, että kaikki pystyvät vapaaehtoiset kerätään MPK:hon.
Samanaikaisesti MPK:n roolia kasvatetaan ja suunnitellaan joukko-kokonaisuuksien kurssittamista. Tie kohti valmiusreserviä ilman ikärajaa on valmis. MPK roolimuutosta kannattaa nyt kannattaa. 👍

.
Saa nähdä miten tuo käytännössä jalkautetaan. MPK:lla on vielä 10 vuoden jälkeenkin haasteita esim niiden paljon puhuttujen reservin urapolkujen implementoinnissa. Että kurssittautumalla voisi muuttaa sijoitustaan. Käytännössä tätä ei ole tapahtunut tai on tapahtunut hyvin pienessä mittakaavassa.

Veikkaan että ennen kuin tuo on saatu toimimaan edes alustavasti, on mennyt seuraavat 10-15 vuotta.

.
Onko MPK:n touhuihin todella ollut joku ikäraja? Itse olen MPK:n aktiivinen toimija, enkä ole sellaiseen koskaan törmännyt. Aina silloin tällöin varsinkin harjoitusten tukitoiminnoissa näkee oikeasti iäkkäämpää kaartia.

Muutenkin tämä suositus selkeyttää tilannetta: https://mpk.fi/ajankohtaista/mpklle-suositetaan-uusia-laajempia-tehtavia/
Siis jos tuollaisena toteutuu.

Itse olen MPK:n aktiivinen toimija, enkä ole sellaiseen koskaan törmännyt. Aina silloin tällöin .... näkee oikeasti iäkkäämpää kaartia.

Olen kursseilla havainnut saman. Pystyvät tekee ihan samaa kuin nuoremmat. Ainoastaan hiusväri on eri 😉

Oma käsitykseni ikärajoista mainittaessa on se, että asioita sanotaan suoraan ja sitä kautta asiat "virallistuu".

.

Ei ole aikaa. Nyt on uitava heti.

.
Se tullee vaatimaan myös MPK:lta rankkoja organisatorisia ja kulttuurisia muutoksia. Lisää henkilöstöä ja dynaamista nuorempaa sellaista. Ei enää väsyneiden vanhojen evp ukkojen loppusijoituspaikkaa.

Mitä PV:n edustajien kanssa olen jutellut, niin usein heillä on turhautumista MPK:n kovin hitaaseen ja osin amatöörimäiseenkin toimintaan. Monet positiot kun on täytetty vapaaehtoisilla eikä palkatulla väellä, joten aikaa on se mikä harrastukseen on päivätyön ja muun ohessa.

Erikoisesti tässä uudistuksessa menee monella puurot ja vellit sekaisin. Tavoite on että ei menetetä niitä erityisosaajia keinotekoisen ikärajan vuoksi. Kuvitteellisena esimerkkinä nyt vaikka sijoitettu tietyn alan asiantuntija joka tekee käytännössä siviilityötään mutta vihreissä vaatteissa. Mitään hopeakettupataljoonia ei olla muodostamassa.

Tulee väkisin mieleen jalkaväkimiinakeskustelu missä eräät tahot olettavat että samantien kun ottawan sopimus on mennyt silppurin läpi kylvetään koko itä-suomi täyteen jalkaväkimiinaa ja marjastajaparat räjähtelevät.

Back