SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

AKE-ukki kirjoitti:
Käsittääkseni PV:llä on kaikki työkalut natsi-ja muun ääriainesten poistamiseksi MPKY:n kursseilta. Nykyäänhän kaikki sotilaallisten kurssien kouluttajat ja osallistujat ovat PV:n hyväksymiä. Ja tässäkin asiassa mielestäni PV:n edustaja/t ovat avainasemassa... se onneton kurssinjohtaja ressu reserviläinen tekee vain mitä käsketään.

Tämä on juuri varmaankin se suurin muutos ( eli PV:n aktiivisempi ote ) MPKY toimintaan verrattuna esim mun kokemuksiin sieltä 70- ja 80-luvun vaihteesta.
paremmalla tiellä ollaan. Mutta siitä ei sitten enää saa poiketa "sivupoluille". tasoa pitää pystyä nostamaan jatkossakin ja työkaluja kehittää.
Tottakai kaikessa sattuu virheitä ja epäkurantteja voi päästä läpi, mutta se pitää pystyä minimoimaan mahdollisimman hyvin.
 
AKE-ukki kirjoitti:
Käsittääkseni PV:llä on kaikki työkalut natsi-ja muun ääriainesten poistamiseksi MPKY:n kursseilta. Nykyäänhän kaikki sotilaallisten kurssien kouluttajat ja osallistujat ovat PV:n hyväksymiä. Ja tässäkin asiassa mielestäni PV:n edustaja/t ovat avainasemassa... se onneton kurssinjohtaja ressu reserviläinen tekee vain mitä käsketään.

Ukki, me onnettomat "kurssinjohtajat" emme voi piiloutua VAIN-viitan taakse. Jos olemme valmiita ottamaan kurssinjohtajan vastuun on meidän kannettava se kyllä kaikkine paskoineen ja rypymarjoineen. On totta, että meille on usein tarjolla VAIN-rooli....mutta silti sekin on pystyttävä hoitamaan siten, ettei jälkipyykkiä tulisi. Ja tähän asti nämä -VAIN-pestitkin ovat olleet ainakin itselleni aivan riittävän TARPEEKSI-pestejä, en ole kokenut VAIN-tunnetta kertaakaan, kun itse sessio on päällä.

Minusta Kapiainen teki viikon hyvän mp-työn ottamalla tämän asian esille. Ihan oikeasti, ei me ressut olla sellaisia oikeita ammattisotilaita, eikä meistä tule, mutta asenteellisesti ja lähtökohtaisesti meidän on pystyttävä nostamaan profiiliamme ammattimaisempaan suuntaan. Minuun ainakin kolahti, upposi ja poksahti tuo kannanotto. Myönnän kernaasti, että tajusin itsessäni erään heikkouden suhteessa mp-toimintaan....se ei ole natsitervehdys eikä itkupotkuraivarit vaan joku muu seikka, joka vaatii itsetutkiskelua ja toimenpiteitä.
 
Tarkoitan myös sitä, että kuka sen aineksen kurssille valitsee on siitä myöskin osaltaan vastuussa.

Tiedän kyllä itsekin mistä kurssinjohtajan roolissa on kyse... täytyy olla ajan hermolla ja tietenkin seurata tilannetta (kurssilla) Puuttua asiaan välittömästi ja hoitaa ongelma siten, ettei tule jälkeenpäin mitään p...puheita. Tarvittaessa täytyy olla myöskin valmis poistamaan ongelma kurssilta.

Kurssinjohtajan duuni ei ole mikään "patsastelu" duuni vaan siinä tarvitaan henkilökohtaita otetta.

Näin olen itsekin toiminut ja tulen jatkossakin toimimaan.
 
AKE-ukki kirjoitti:
Tiedän kyllä itsekin mistä on kyse.. Kurssinjohtaja täytyy olla ajan hermolla ja tietenkin seurata tilannetta (kurssilla) Puuttua asiaan välittömästi ja hoitaa ongelma siten, ettei tule jälkeenpäin mitään p...puheita. Tarvittaessa täytyy olla myöskin valmis poistamaan ongelma kurssilta.

Kurssinjohtajan duuni ei ole mikään "patsastelu" duuni vaan siinä tarvitaan henkilökohtaita otetta.

Näin olen itsekin toiminut ja tulen jatkossakin toimimaan.

En minä muuta epäillytkään....lähinnä yleensä pohdin asioita ajatellen omia kokemuksiani ja sitä mitä olen ehtinyt nähdä. On mukava, että voi palstalla edes vähän vaihtaa muidenkin kokemusten kanssa ajatuksiaan. Nämä ei ole ihan simppeleitä juttuja.
 
Hyvä ketju. Ainakin osittain kolahti. Täytyy olla tarkempana sanoissaan kun on mpk:sta kyse. Olen kai äärioikeistolainen, enkä häpeä sitä. Ihailen suojeluskuntia ja kerron mielelläni niistä muillekin. Pitää kai olla hiljempaa silloin kun on vaarana, että suojeluskunnat yhdistetään mpk:hon. Itse pidän pahana sitä, ettei mpk ole suojeluskunta. Mutta ei tosiaan kannata kaataa mpk:ta tämän asian takia. Minä en tiedä tai tunne kuin yhden ihmisen joka "vihaa" suojeluskuntia. Hänellä on punainen tausta aina vapaussodasta asti, jossa hänen punaista sukuaan teloitettiin. Silti hän on sitä mieltä, että onneksi valkoiset voittivat tuon kahinan. Ei kuitenkaan pysty vielä hyväksymään kovin oikeistolaisia ajatuksia.

Minulla on isän puolelta valkoinen "talonpoikais" -suku. Äidin puolelta valkoinen "renki ja huutolais" -suku. Eli valkoista kaikki on vaan. Itse ymmärrän torppareita yms. kun he lähtivät taistelemaan vapautensa puolesta vapaussodassa. Varsinaiset kommarit oli kuitenkin kai eri sakkia kuin tavalliset torpparit. Minun tuttavapiiri ja suku on pääsääntöisesti esikoislestadiolaisia, jotka ovat poliittisesti yleensä äärikristillisoikeistolaisdemokraattisia. Oikeistollahan oli aikaisemmin kristilliset arvot. Nyt niitä ei oo kellään. Tai no osalla kristillisdemokraateista kyllä.
 
AKE-ukki kirjoitti:
Käsittääkseni PV:llä on kaikki työkalut natsi-ja muun ääriainesten poistamiseksi MPKY:n kursseilta. Nykyäänhän kaikki sotilaallisten kurssien kouluttajat ja osallistujat ovat PV:n hyväksymiä. Ja tässäkin asiassa mielestäni PV:n edustaja/t ovat avainasemassa... se onneton kurssinjohtaja ressu reserviläinen tekee vain mitä käsketään.

Pitää paikkansa ja asia myös tarvittaessa toteutuu käytäntöön asti.

Ongelma ei kuitenkaan ole siinä. Ongelma ..jos sellaista on..löytyy siitä, mitä esim eri paikkakuntien kerhot keskenään, omissa tilaisuuksissaan tekevät ja miten siellä toimivat. Kaikki toiminta ei ole PV:n tiukasti kontrolloimaa, eikä pidä ollakaan. Kuitenkin "kansan syvät rivit" eivät osaa tehdä eroa sille, mikä on Maakuntajoukkojen toimintaa, mikä on MPK:n toimintaa, mikä on PV:n reserviläistoimintaa ja mikä on yksittäisten kerhojen omaa toimintaa.
Sitä eroa ei myöskään osaa tehdä se iltapäivälehden toimittaja, joka kuulee/ näkee natsitervehdyksen, kuulee puhutteluissa käytettävän SS-sotilasarvoja tai opetustilaisuudessa viljeltävän avointa äärioikeistolaista ryssänvihaa.

Korostan siis vielä, että minun havaintojeni mukaan tuskin mitään suurta ongelmaa on..mutta tämän kaltaiset asiat paisuvat hetkessä valtaviin mittoihin, tehden nopeasti melkoista vahinkoa asialle, jolle en soisi sitä vahinkoa tapahtuvan. Tämän päivän reserviläisjärjestöissä tehdään pääsääntöisesti erittäin hyvää, laadukasta ja arvokasta työtä, enkä haluaisi sen työn tärvääntyvän muutaman hörhön sekoilujen takia. Ylivoimainen enemmistö toimii täysin asiallisesti, en epäile sitä hetkeäkään..mutta yhden hörhön hörhöily väärässä paikassa väärään aikaan saa helposti aikaiseksi lumivyöryilmiön.. sitä en toivoisi tapahtuvan.
 
Todella hyvä kirjoitus. Ilmiö tai ongelma on juuri noin kuinka kapiainen sen kiteytti. Pelkkien tervehdysten lisäksi on nähty "perinnetapahtumia" joissa häärätään SS uniformut yllä PVn alueella ja fiilistellään keräilyaseilla. Ikävää siinä on se että ajattelemattomuudesta johtuvien ylilyöntien haju tarttuu
 
22499 kirjoitti:
Pelkkien tervehdysten lisäksi on nähty "perinnetapahtumia" joissa häärätään SS uniformut yllä PVn alueella ja fiilistellään keräilyaseilla. Ikävää siinä on se että ajattelemattomuudesta johtuvien ylilyöntien haju tarttuu

Kysymys kuuluu: ovatko ne olleet luvatta alueella ja kuka ne on sinne päästänyt? Ja miksi kukaan ei ole puuttunut siihen?
 
AKE-ukki kirjoitti:
22499 kirjoitti:
Pelkkien tervehdysten lisäksi on nähty "perinnetapahtumia" joissa häärätään SS uniformut yllä PVn alueella ja fiilistellään keräilyaseilla. Ikävää siinä on se että ajattelemattomuudesta johtuvien ylilyöntien haju tarttuu

Kysymys kuuluu: ovatko ne olleet luvatta alueella ja kuka ne on sinne päästänyt? Ja miksi kukaan ei ole puuttunut siihen?

Sitä minäkin ihmettelen?????? Mutta onhan näitä muitakin elvistelijöitä, ainakin yksi TV:stä tuttu majuri ( ei tosin SS-vehkeissä ainakaan mun tietääkseni ).
 
Niin mikä on lupa jos se on myönnetty esim SRA han Ylilyöntejä on ja osa niistä on vakavia pahimmillaan se aiheuttaa kyynisyyttä vastustusta ja epäluuloja asialliselle toiminnalle. Kuten sanoinkin todella asiallinen ja ajankohtainen avaus
 
AKE-ukki kirjoitti:
22499 kirjoitti:
Pelkkien tervehdysten lisäksi on nähty "perinnetapahtumia" joissa häärätään SS uniformut yllä PVn alueella ja fiilistellään keräilyaseilla. Ikävää siinä on se että ajattelemattomuudesta johtuvien ylilyöntien haju tarttuu

Kysymys kuuluu: ovatko ne olleet luvatta alueella ja kuka ne on sinne päästänyt? Ja miksi kukaan ei ole puuttunut siihen?

Tähän ake-ukin kysymykseen paneuduttuani ajattelin seuraavaa: ei laiteta lumipalloa vyörymään meidän foorumilta. Jokainen miettiköön mitä kannattaa kirjoittaa ja mitä ei.

Ake-ukin esittämä kysymys on hyvä ja sitä sopii pohtia.
 
Palaanpa taas tuohon Suojeluskuntaan. Aikanaan se hoiti (Suojeluskuntapiirit ) muutamia nykyään PV:lle kuuluvia tehtäviä. Reserviläisten valvontaa ja sijoittamista sekä SA-joukkojen perustamista. Järjestämällä omia harjoituksiaan, se myös vastasi osittain nykyisiä MPKY:siä. Suojeluskunnan johto oli aktiiviupseereita ( Yliesikunta+piirit ym. ).
Sota-aikana suojeluskuntalaiset eivät kuitenkaan muodostaneet suoraan omia yksiköitä vaan he muodostivat PV:n normaalien yksiköiden rungon ( tietysti yhdessä ammattilaisten kanssa ). Suojeluskuntien jäsenmäärä oli muistaakseni ennen Talvisotaa luokkaa 100 000, eli armeijamme runko koostui tuolloin aika pitkälti "puoli- tai neljännesammattilaisista". Osa jäsenistä oli tietty jo iäkkäitäkin, mutta he sitten vastaavasti toimivat silloisten Kotijoukkojen runkona. Suojeluskunta näkyi ja kuului aivan eri tavalla silloisessa yhteiskunnassa kuin reserviläisjärjestöt nykyään.

Vertaus Kansalliskaartiin ja/tai eri maiden Kodinturvajoukkoihin ei ole ihan yksioikoista. Nuo organisaatiothan ymmärtääkseni muodostavat "omia" yksiköitä, jotka tietysti kriisiaikana toimivat ko. maan sotavoimien osana ja sen komennossa. Eivät siis "hajaannu" tavallisiin reserviyksiköihin. Tässä mielessä meidän Maakuntakomppaniamme (vastaavat) ovat verrannollisia Kodinturvajoukkoihin.

Koska meillä on jo olemassa Kodinturvajoukkojen "esiaste" ( Maakuntajoukot ), voisi niitä kehittää. Pohtia sopivaa organisaatiota ym. Onko nykyiset "vahvennetut komppaniat" oikea malli. Tosin meikäläiseeen sotilasperinteeseen kuuluu improvisointi, toimitaan ja organisoidaan tilanteen, ympäristön ja resurssien mukaan ( Sota-aikana esim erilaiset Ryhmät, pst-organisaatiot ym. nykyään varustukseltaan erilaiset JPr:, TorjP:t ym ).

Loppujen lopuksihan nimellä ei ole väliä. Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä ( tietysti mustamaalaus voi olla omasta tahdosta riippumatonta, mutta siihen ei saa antaa eväitä ).
 
Lainaus:
Koska meillä on jo olemassa Kodinturvajoukkojen "esiaste" ( Maakuntajoukot ), voisi niitä kehittää. Pohtia sopivaa organisaatiota ym. Onko nykyiset "vahvennetut komppaniat" oikea malli. Tosin meikäläiseeen sotilasperinteeseen kuuluu improvisointi, toimitaan ja organisoidaan tilanteen, ympäristön ja resurssien mukaan ( Sota-aikana esim erilaiset Ryhmät, pst-organisaatiot ym. nykyään varustukseltaan erilaiset JPr:, TorjP:t ym ).
<snip>

Itse olen aivan samaa mieltä! Liialliset uuden organisaation kehittely on kallista ja toiminta-tapojen opettelu aikaavievää, miksi ei kehitettäisi vanhaa, jossa on jo oppirahat jollain tapaa maksettu..

Runnotas sitten myöskin MPKY Maakuntajoukkojen yhteyteen saman katon alle PV:n vetämäksi. Byrokratia vähenisi ja JÄLLEEN toimintatavat selkenisivät. Ja säästyisi rahaa!!!
 
AKE-ukki kirjoitti:
Lainaus:
Koska meillä on jo olemassa Kodinturvajoukkojen "esiaste" ( Maakuntajoukot ), voisi niitä kehittää. Pohtia sopivaa organisaatiota ym. Onko nykyiset "vahvennetut komppaniat" oikea malli. Tosin meikäläiseeen sotilasperinteeseen kuuluu improvisointi, toimitaan ja organisoidaan tilanteen, ympäristön ja resurssien mukaan ( Sota-aikana esim erilaiset Ryhmät, pst-organisaatiot ym. nykyään varustukseltaan erilaiset JPr:, TorjP:t ym ).
<snip>

Itse olen aivan samaa mieltä! Liialliset uuden organisaation kehittely on kallista ja toiminta-tapojen opettelu aikaavievää, miksi ei kehitettäisi vanhaa, jossa on jo oppirahat jollain tapaa maksettu..

Runnotas sitten myöskin MPKY Maakuntajoukkojen yhteyteen saman katon alle PV:n vetämäksi. Byrokratia vähenisi ja JÄLLEEN toimintatavat selkenisivät. Ja säästyisi rahaa!!!

Joo, olishan se hienoa, jos osattaisiin säästää oikeissa paikoissa. Pahoin vaan pelkään, että ajoittain vaihtuvat "päättäjät" haluavat sen oman kädenjälkensä näkyviin. Samanlaista se on muuallakin elämässä. Esim. urheiluseura, jonka jäsen olin, aina kun pj vaihtui, vaihtui saman tien seuran painopiste. Välillä se pj vaihtui vuosittain. Enää en ole ko seuran jäsen.

Sitten, kun perustetaan "Makuuhuoneen turvajoukot", niin minä liityn niihin ( jos enää täytän kriteereitä ). No, ainakin yritän.
 
Bodyguard kirjoitti:
Joo, olishan se hienoa, jos osattaisiin säästää oikeissa paikoissa. Pahoin vaan pelkään, että ajoittain vaihtuvat "päättäjät" haluavat sen oman kädenjälkensä näkyviin. Samanlaista se on muuallakin elämässä. Esim. urheiluseura, jonka jäsen olin, aina kun pj vaihtui, vaihtui saman tien seuran painopiste. Välillä se pj vaihtui vuosittain. Enää en ole ko seuran jäsen.

MPKY:ssä on nykyään nähtävissä tuo sama ilmiö! Ei hyvä, toimijat kaikkoavat. Vaikka toisin väitetään!!!
 
AKE-ukki kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Joo, olishan se hienoa, jos osattaisiin säästää oikeissa paikoissa. Pahoin vaan pelkään, että ajoittain vaihtuvat "päättäjät" haluavat sen oman kädenjälkensä näkyviin. Samanlaista se on muuallakin elämässä. Esim. urheiluseura, jonka jäsen olin, aina kun pj vaihtui, vaihtui saman tien seuran painopiste. Välillä se pj vaihtui vuosittain. Enää en ole ko seuran jäsen.

MPKY:ssä on nykyään nähtävissä tuo sama ilmiö! Ei hyvä, toimijat kaikkoavat. Vaikka toisin väitetään!!!

Ihmiset äänestävät jaloillaan, niin urheiluseuroissa, seurakunnissa kuin mpky:kin...jos homma ei vastaa edes suunnilleen odotuksia niin ....

Tosin on niinkin, että joskus mille vain toiminnalle latautuu odotuksia, jotka eivät ole edes realistisia. Mp-työtä tehdään Isolla Sydämellä, aika monesti, ja silloin helposti törmää pettymyksiin, kuten sydänasioissa yleensäkin.

Monesta piiristä on kuulunut kuihketta, kun sitä osaa kuunnella, että toimintaan survottu laatuajattelu koettiin jopa loukkaavaksi. Toiminnassa mukana olevat kyllä ymmärtävät mitä tämä tarkoitti. Korhakimmillaan tämä tarkoitti sitä, että vetäjiksi ajettiin henkilöitä, jotka osoittautuivat hmmm, vähemmän sitoutuneiksi, jopa niin, että kilometrikorvauslasku oli suurin mielenkiinnonkohde koko hommassa.

Yksi asia, mikä erottaa meikätoiminnan ja esim. norskien toiminnan, on se, että norskit tietävät jetsulleen (ainakin olevinaan) mikä on heidän täsmällinen sa-tehtävänsä. Ja he harjoittelevat kokoonpanoissaan, pitävät makkarailtoja ja juovat viinaakin, ja kas kas, niissäkin puhutaan asiaa, suunnitellaan uusia kuvioita ja kuunnellaan jonkun kapparin pitämiä luentoja edes se pari tuntia.

Selvästi nuo kuviot menevät niin, että kappari antaa suuntaviivat, jotka joukko suunnittelee käytäntöön ja sitten ne tarkastetaan. Tavallaan annetaan vapaat kädet hoitaa tehtävä ja harjoitella sen mukaan.

Jos pv kodinturvajoukot perustetuksi tultua osaa pelata oikein, se toimii juuri noin: antaa joukolle selvän tehtävän ja antaa porukan johtajineen sumplia hommat mieleisekseen ja suorittaa tarkastuksen, asioita korjataan ja taas eteenpäin. Tämä malli sitouttaa jäsenet ja jokainen voi ainakin olevinaan vaikuttaa asioihin. Miksi tätä ei voida tehdä ra-aikana, kun sa-aikana se joudutaan monessa tapauksessa kuitenkin tekemään?

Tulen seuraamaan mielenkiinnolla nimenomaan pv:n asennetta ja suhtautumista kenties muutaman vuoden kuluttua jalkeille pantavaan kodinturvajoukkosysteemiin. Jos lähtökohtana ovat muutamat nyt vallalla olevat zydeemit niin empä odota liikoja. Ja pahimmillaan otetaan ns. malli jostain ja sitten sohrataan homma jonkinlaiseksi erityisolosuhdesikermäksi...ja ihmetellään, että miksei nappaa?

JOS vapaaehtoisuudesta meinataan jotain ammentaa niin sinne on jotain myös annettava...ei ole olemassa yksisuuntaista antoliikennettä.

Eli perustettaville yksiköille on annettava selvät tehtävät ja tehtävän suorittamiseen tarvittavat kalikat ja palikat. Ei ole 2010-lukua se, että tehtävästä puhuttaessa johtajisto katselee seiniä ja liitutaulua ja mumisee jotain epämääräistä, tiedätte kyllä mitä tarkoitan. Selvä tehtävänanto ja kalikat, koulutusresurssia ja ohjausta....aika selvää peliä mielestäni.
 
Baikal on (taas) oikealla polulla, ei nämä asiat koskaan toimi eivätkä ole toimineet pelkästään vapaaehtoisille (ressuille) tavoitteita ja vaatimuksia esittämällä.
Tarvitaan jotain muutakin...
 
Sainpas hetki sitten mielenkiintoisen puhelinsoiton. Eräs reserviläinen, jota en ole koskaan tavannut, mutta jonka kanssa minun piti mennä pari vuotta sitten Säkylään torjuntakomppaniakurssille, soitti ja kertoi viikonloppuisen tapauksen. Hänen piti soittaa jollekin henkilölle, jolla on sama sukunimi kuin allekirjoittaneella, mutta soittikin minulle, joka olin ilmeisen väärä henkilö, mutta kertoipa kuitenkin tilanteensa minulle, koska olen kuitenkin ollut edes jossain määrin MPK:n touhussa mukana.

Oli kuulemma ollut viime viikonloppuna kohteensuojauskurssilla Hämeenlinnassa, jossa kurssin vääpelinä oli toiminut joku naispuoleinen henkilö ja joka oli kuulemma simputtanut ilmeisen raskaasti ja muutenkin käyttäytynyt törkeästi. Soittaja kertoi ottaneensa yhteyttä Kanta-Hämeen piiritoimistolle, mutta ilmeisesti mitään ei ole asian eteenpäin viemiseksi tehty.

Kysynpä, että oliko joku palstalaisista kyseisellä kurssilla ja onko kyseinen tilanne taltioitunut jonkun mieleen?

Oli vähän vaikea ottaa asiaan kantaa, mutta kehotin ottamaan yhteyttä piiriin tai jos ei tapahdu, niin keskustoimistolle.
 
Amatsoni on arvellut, että nyt otetaan ballerinoilta luulot pois poikkeen.
 
Back
Top