Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suomessa kuolonuhreja hämmästyttävän tarkasti sama lukumäärä, mutta kun ruotsalaisia on rapiat 10 miljoonaa..Aika hyvin siellä on asiat hoidettu:
Katso liite: 55259
Laskeskelin joskus Moottori-lehden onnettomuusraporteista itsemurhia olleen sellaiset 20-30% varsin säännöllisesti...Suomessa kuolonuhreja hämmästyttävän tarkasti sama lukumäärä, mutta kun ruotsalaisia on rapiat 10 miljoonaa..
Täysin vertailukelpoisia luvut eivät kuitenkaan ole, koska muut pohjoismaat putsaavat tilastoista itsemurhat pois. Suomessa ne putsataan vain raideliikenten tilastoista.
Viikoittain saa lukea uutisia, joissa henkilöauto on tuntemattomasta syystä ajautunut vastaantulevan rekan keulaan. On näitä itsemurhakandidaatteja ohjastanut autonsa myös mm. henkilöautojen ja jopa mopoautojen päälle.
Joka tapauksessa Suomi oli vielä 2000-luvun taitteessa tasoissa Norjan ja Tanskan kanssa, mutta nyt olemme jääneet kauaksi taakse ja verrokimme alkavat olemaan Tsekkiä ja muita itäblogin maita.
Poliisilla ei ole mitään muuta tarjottavaa kuin lisää kameroita. Joulunpyhinä ajoin 1500 km ja ainoa havaitsemani miehitetty liikenteenvalvonta tapahtui Simpeleellä, jossa oli tumma Volkkari paku pysäköity kevyenliikenteen väylälle. Täysin pimeänä tietysti ja salamavalo näkyi takalasista.
Sekin "valvonta" oli ainoalla 70 km/h pätkällä kymmenien kilometrien pätkällä, jossa olisi aitojakin vaaranpaikkoja. Turvavyöt, keliin sopivat renkaat, ajokunto ja ajoterveys jne täysin evvk.
Sitä luokkaa se lienee, jos noita "tuntemattomasta syystä rekan keulaan" tapahtuu kerran viikossa. Eli noin 50 tapausta ja kun kuolonuhreja on noin 220 niin se on juurikin sen verran mitä olet laskeskellut.Laskeskelin joskus Moottori-lehden onnettomuusraporteista itsemurhia olleen sellaiset 20-30% varsin säännöllisesti...
Lisäksi nämä vanhusten yllättävät liikkeet rekan keulaan pyörällä tai jalkaisin...Sitä luokkaa se lienee, jos noita "tuntemattomasta syystä rekan keulaan" tapahtuu kerran viikossa. Eli noin 50 tapausta ja kun kuolonuhreja on noin 220 niin se on juurikin sen verran mitä olet laskeskellut.
Luulen että harvassa ovat länsimaat, joissa viranomaisen keräämien sakkotulojen määrä riippuu täysin sakotettujen edellisen verovuoden ansio- ja pääomatuloista. Liikennesakkojen progressio ei ole ainoastaan moraalisesti sietämätöntä, se on täysin moraalitonta.Luulen että harvassa ovat ne maat, joissa sakkotuloja ei budjetoida, samoin kuin esim tullimaksuja.
Ei ole vaan se on täysin reilua sakottaa tulojen mukaan. Liioitellen niin miljonäärille 1000 euron sakko ei tunnu missään kun taas minulle se olisi katastrofiin verrattavissa. Joten siinä ei olisi nimeksikään yhdenvertaisuutta eikä sillä sakolla olisi minkäänlaista peloitearvoa vaan miljonääri ajaisi rallia ja ottaisi sakot vaikka joka päivä ilman että se tuntuisi missään.Liikennesakkojen progressio ei ole ainoastaan moraalisesti sietämätöntä, se on täysin moraalitonta.
Ajelin sitä motaria viitisen vuotta sitten juuri tuo huoli mielessä. No, oli siellä edes useita yli kulkevia siltoja ja tien vierustan korkeita kallioleikkauksia, jotka voidaan romahduttaa tielleMeillä pitäisi lisätä radikaalisti kolmekaistaisia keskikaiteella eroteltuja teitä esim. Jyväskylä - Oulu välillä koko matkalle ja sama Tampere - Oulu välille. Vähentäisi melko radikaalisti keulaan ajoja sekä mahdollistaisi rekkojen ohittamisen turvallisesti.
On se hyvä, että venäläisiä varten rakennettiin oikein moottoritie Vaalimaa - Turku välille ajattelematta pohjois-etelä liikennettä tai maanpuolustusta.
Eli oletat että jos rikoksen tekeminen on mahdollista, tietyt ihmisryhmät tekevät sen halukkaammin? Tuo on marxilaista ajettelua, tyyliin kaikki miehet ovat raiskaajia, jos/ koska heillä on siihen mahdollisuus.Ei ole vaan se on täysin reilua sakottaa tulojen mukaan. Liioitellen niin miljonäärille 1000 euron sakko ei tunnu missään kun taas minulle se olisi katastrofiin verrattavissa. Joten siinä ei olisi nimeksikään yhdenvertaisuutta eikä sillä sakolla olisi minkäänlaista peloitearvoa vaan miljonääri ajaisi rallia ja ottaisi sakot vaikka joka päivä ilman että se tuntuisi missään.
Jos progressio poistettaisiin niin silloin pitäisi ottaa käyttöön ns "third strike and out" eli tietyn määrän sakkojen jälkee tulisi vakavempi rangaistus.
MS80 | Refusing to submit to an eyesight test | 3 |
---|
SP30 | Exceeding statutory speed limit on a public road | 3 to 6 |
---|
Eikös meilläkin kolmesta pikavoitosta vuoden sisään lähde kortti kuivumaan?Eli oletat että jos rikoksen tekeminen on mahdollista, tietyt ihmisryhmät tekevät sen halukkaammin? Tuo on marxilaista ajettelua, tyyliin kaikki miehet ovat raiskaajia, jos/ koska heillä on siihen mahdollisuus.
Britanniassa on juuri mainitsemasi tyyppinen pisteytys-järjestelmä käytössä liikenteessä, aluksi kaikilla on/ oli 10 pistettä puhtaassa kortissa, myös minulla, ja esim. 15 mailin ylinopeudesta tulee -3 pistettä, ja kun olet nollassa, kortti lähtee armotta kuivumaan puoleksi vuodeksi.
Se on sitä toisenlaista demokratiaa, vaikkei ole edes tasavalta kyseessä.
EDIT: nykyään onkin 12 pistettä, ja muitakin muutoksia. Rötöstelyt kestävät mukana joko 4 tai 11 vuotta, vakavuudesta riippuen.
EDIT2: ja Pohjois-Irlanti on poikkeus, joten lopetan tasa-arvoluentoni tähän, sorry mate.
Penalty points (endorsements)
You could get penalty points (endorsements) on your driving record if you're convicted of a motoring offencewww.gov.uk
Noh, en ole koskaan ollut noin innokas, saatikaan nopea... mutta siis noissa piste-systeemeissä se "kokoamisaika" on 4 vuotta. Ja meitsillä oli monta tuttavaa joilta kortti oli yksinkertaisesti poissa, vuosiksi, ylinopeuksista.Eikös meilläkin kolmesta pikavoitosta vuoden sisään lähde kortti kuivumaan?
Liikenteessä kyllä, houkuttaa haistattaa paskat nopeusrajoituksille jos sakkosumma on tuloihin verrattuna mitätön. Kun tälläkin hetkellä on niitä joilla jatkuvasti raskas kaasujalka.Eli oletat että jos rikoksen tekeminen on mahdollista, tietyt ihmisryhmät tekevät sen halukkaammin?
Ja niitä joilta se jalka on amputoitu eilen juuri totesin körötelleessä että kun ajotyyli on sama niin saa ottaa kortin pois.Liikenteessä kyllä, houkuttaa haistattaa paskat nopeusrajoituksille jos sakkosumma on tuloihin verrattuna mitätön. Kun tälläkin hetkellä on niitä joilla jatkuvasti raskas kaasujalka.
Niin, myös Suomessa on käytössä kiinteähintainen sakkojärjestelmä; ennen se oli rikesakko ja nykyään liikennevirhemaksu (joka tosin ei ole tarkkaan ottaen sakko ollenkaan).Luulen että harvassa ovat länsimaat, joissa viranomaisen keräämien sakkotulojen määrä riippuu täysin sakotettujen edellisen verovuoden ansio- ja pääomatuloista. Liikennesakkojen progressio ei ole ainoastaan moraalisesti sietämätöntä, se on täysin moraalitonta.
Siksi sitä ei harjoiteta missään normaalissa länsimaisessa yhteiskunnassa.
Rikos on absoluuttinen, sen seuraamukset eivät voi olla yhteydessä henkilön sosio-ekonomiseen statukseen, sukupuoleen, rotuun tjms. Tämä on perustuslain yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista kaikella järjellä ajeteltuna.
Paitsi Suomessa.
Ja tällainen kolmanen sakon yhteydessä kovennettu järjestelmä on käytössä meillä. Progression lisäksi.Ei ole vaan se on täysin reilua sakottaa tulojen mukaan. Liioitellen niin miljonäärille 1000 euron sakko ei tunnu missään kun taas minulle se olisi katastrofiin verrattavissa. Joten siinä ei olisi nimeksikään yhdenvertaisuutta eikä sillä sakolla olisi minkäänlaista peloitearvoa vaan miljonääri ajaisi rallia ja ottaisi sakot vaikka joka päivä ilman että se tuntuisi missään.
Jos progressio poistettaisiin niin silloin pitäisi ottaa käyttöön ns "third strike and out" eli tietyn määrän sakkojen jälkee tulisi vakavempi rangaistus.
Toisaalta, tarvitseeko niitä sakkoja sitten jakaa ollenkaan? Jos sakolla ei ole pelotevaikutusta, riittänee että ihmisiä huomautetaan että "huomasitko, että rikoit juuri lakia".Eli oletat että jos rikoksen tekeminen on mahdollista, tietyt ihmisryhmät tekevät sen halukkaammin? Tuo on marxilaista ajettelua, tyyliin kaikki miehet ovat raiskaajia, jos/ koska heillä on siihen mahdollisuus.