Suuri Suomalainen Liikeennekeskustelu

Nimenomaan keskustassa (mutta monessa paikassa muuallakin) niitä yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä pitkin ajaessa joutuu menemään aika hitaasti
Minä menen hitaasti, 6km mene kesällä puolessa tunnissa ja talvella hiukan hitaammin riippuen kelistä. Ei minulla ole mitään mahiksia (kuntoa) johonkin 30km/h. 15km/h varmaan suurin nopeus mihin kykenen.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Minä menen hitaasti, 6km mene kesällä puolessa tunnissa ja talvella hiukan hitaammin riippuen kelistä. Ei minulla ole mitään mahiksia (kuntoa) johonkin 30km/h. 15km/h varmaan suurin nopeus mihin kykenen.
Se on kyllä suunnittelun ja liikennesääntöjen kannalta ongelma, että pyöräilijöitä on niin paljon erilaisia. Koko ajan enemmän on sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja jotka ajavat ylämäkeenkin 25 km/h (ja niitä vastaan siinä mäessä saattaa tulla tavallinen pyöräilijä joka päästelee alamäkeen yli 40 km/h).
 
Täällä ei sähköpotkulautoja ole. Jokunen yksittäinen korkeintaan. Eikä ainakaan nyt talvella.
 
Se on kyllä suunnittelun ja liikennesääntöjen kannalta ongelma, että pyöräilijöitä on niin paljon erilaisia. Koko ajan enemmän on sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja jotka ajavat ylämäkeenkin 25 km/h (ja niitä vastaan siinä mäessä saattaa tulla tavallinen pyöräilijä joka päästelee alamäkeen yli 40 km/h).
Jotkut virittävät noita sähkövehkeitä kulkemaan pikkaisen rivakammin, jopa 80 kmh tai ylikin. Siinä saattaa tulla kiire jalankulkijoille...


 
Turvallisuusaspekti nimenomaan useimmissa tapauksissa puoltaa ajoradalla ajamista sen sijaan, että ajettaisiin pyörätiellä jalankulkijoiden seassa. Poikkeuksena tähän ovat esim. paikat missä pyörätie on leveä ja samaan aikaan ajoradalla on paljon autoliikennettä ja/tai autojen nopeus on suuri. Tässä asiassa on kyseessä ennen kaikkea pyöräilijöiden itsensä turvallisuus (koska lähes aina auton ja pyörän törmätessä pyöräilijään sattuu pahemmin), mutta myös jalankulkijoiden ja autoilijoiden turvallisuus.

Lakia on toki noudatettava, vaikkakin nykytilanteessa se toteutuu hyvin heikosti. Erinäisissä paikoissa lähes 100% pyöräilijöistä ajaa eri kohdassa kuin missä laki sallisi.

Aika usein ne käytetyt varat ovat yhtä kuin liikennemerkin hinta, eikä pyörätiellä ja jalkakäytävällä silloin ole muuta fyysistä eroa kuin se liikennemerkki.

Ajoneuvojen lähtökohtainen paikka tiellä on ajoradalla, ja normaalitapauksessa ajoneuvon kuljettajan tulisi voida olettaa, että ajorata on hänelle sallittu ajopaikka. Kyse ei ole myöskään siitä, että tulisi voida ajaa täyttä nopeutta joka paikassa. Vaan kyse on siitä, että ajorata saattaa turvallisesti mahdollistaa esimerkiksi 30 km/h -nopeuden siinä missä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä saattaa mahdollistaa esimerkiksi vain 10 km/h -nopeuden. Tämä on ongelma niiden pyöräilijöiden kannalta jotka haluaisivat ajaa kovempaa kuin se 10 km/h, ja samalla se asettaa pyöräilijät melko epäoikeudenmukaiseen asemaan suhteessa muihin ajoneuvoihin.

Hidastuttamisesta ei myöskään ole kyse, koska ajoradoilla muutenkin liikkuu eri nopeuksilla kulkevia ajoneuvoja eikä suinkaan vain autoja ja moottoripyöriä.
Tässä ei oikeastaan tuotu mitään esille, millä voisi toimia lain mukaisesti haluamallasi tavalla. Oletetut jalankulkijat pyörätiellä eivät ole syy siirtää ajamistaan ajotielle. Niin se vain on.
Minäkin tykkäisin ajaa autolla kovempaa, mutta nopeusrajoituksia sen sijaan vain jatkuvasti alennetaan.
En tiedä, missä ajoradoilla liikut, mutta en minä ole huomannut kovin merkittäviä nopeuseroja normaalitilanteessa ja poikkeukset ovat harvinaisia. Jopa harvinaisempia kuin ne lakia rikkovat innokkaat pyöräilijät.
 
Tässä ei oikeastaan tuotu mitään esille, millä voisi toimia lain mukaisesti haluamallasi tavalla. Oletetut jalankulkijat pyörätiellä eivät ole syy siirtää ajamistaan ajotielle. Niin se vain on.
Minäkin tykkäisin ajaa autolla kovempaa, mutta nopeusrajoituksia sen sijaan vain jatkuvasti alennetaan.
En tiedä, missä ajoradoilla liikut, mutta en minä ole huomannut kovin merkittäviä nopeuseroja normaalitilanteessa ja poikkeukset ovat harvinaisia. Jopa harvinaisempia kuin ne lakia rikkovat innokkaat pyöräilijät.
Lakia tulisi muuttaa niin, että pyöräily olisi sallittu kaikilla ajoradoilla eikä vain osalla niistä kuten nykyisin.

Ei ole oikein, että pyöräilijät jalankulkijoiden joukkoon ohjaamalla käytännössä aiheutetaan pyöräilijöille selvästi muita ajoneuvoja alhaisempi nopeusrajoitus. En usko, että autoilijatkaan olisivat tyytyväisiä jos esimerkiksi kadulla olisi autokaista missä nopeusrajoitus olisi 10 km/h ja muiden ajoneuvojen kaista jossa nopeusrajoitus olisi 30 km/h.
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Jotkut virittävät noita sähkövehkeitä kulkemaan pikkaisen rivakammin, jopa 80 kmh tai ylikin. Siinä saattaa tulla kiire jalankulkijoille...
Olen tuollaista miettinyt, kun tekevät kylälle menevän pyörätien valmiiksi joskus.. sitä kun vähän virittelisi edes neljäänkymppiin...
sähköskootteri.png
 
Tuohon rekkojen imussa ajelemiseen liittyen; yllättävän nopeasti ne isotkin autot pysähtyy, kun tarve vaatii. Aikamoiset refleksit saa kyllä olla, jos alle 10m näiden perässä meinaa ajella…


Haluaisin nähdä saman videon takaapäin. Raskaassa kalustossa käytetyt ilmajarruthan nappaavat kiinni keskimäärin, oliko 0,8 sekuntia siitä, kun kuljettaja painaa jarrupoljinta. (Suurin sallittu jarruviive taitaa olla 1,2 sekuntia polkimen painamisesta - sitä suuremmasta tulee hylky katsastuksessa.) Sikäli kuin muistan keskusteluni opettajan kanssa oikein, niin jarruvalot syttyvät kuitenkin heti poljinta painettaessa, vaikka ensimmäiseen ~800 millisekuntiin auto ei hidastukaan.

Eli sinänsä marginaalia ymmärtääkseni on hieman. Mutta riskialtista se silti on...

Jos rekan perässä roikkumista kuitenkin harrastaa, niin kannattaa huomioida alleajosuojat - ne ovat testeissä monesti pettäneet, jos törmäävä henkilöauto yrittää väistöä ja törmää vain osalle suojan leveyttä. Eli vain jarrutus, ei ikinä väistöä.

 
Haluaisin nähdä saman videon takaapäin. Raskaassa kalustossa käytetyt ilmajarruthan nappaavat kiinni keskimäärin, oliko 0,8 sekuntia siitä, kun kuljettaja painaa jarrupoljinta. (Suurin sallittu jarruviive taitaa olla 1,2 sekuntia polkimen painamisesta - sitä suuremmasta tulee hylky katsastuksessa.) Sikäli kuin muistan keskusteluni opettajan kanssa oikein, niin jarruvalot syttyvät kuitenkin heti poljinta painettaessa, vaikka ensimmäiseen ~800 millisekuntiin auto ei hidastukaan.

Aivan oikein. Jarrupolkimen painaminen vapauttaa jousikytkimen, joka ohjaa jarruvaloja. Eli valot eivät ole vielä tae jarrujen toimimisesta ja toisaalta jarrutkin voivat toimia ilman valoja.

Protip kotimekaanikoille: jos kaikki jarruvalot ovat sammuneet, on vika todennäköisesti polkimen jousikytkimessä, eikä suinkaan polttimoissa tai johdoissa.
 
Back
Top