Syyrian konflikti

Eikös itäkoptereita tankata ilmassa
?

Myönnän etten ole koskaan nähnyt tai kuullut venäläisten hekojen tekevän tuota. Muistelin vain, että esim. Hindit kuluttivat polttoainetta siinä määrin, että niitä ei oikeastaan resurssipulassa voi hirveästi lennättää. Voin olla täysin hakoteillä.

Myönnän etten ole koskaan nähnyt tai kuullut venäläisten hekojen tekevän tuota. Muistelin vain, että esim. Hindit kuluttivat polttoainetta siinä määrin, että niitä ei oikeastaan resurssipulassa voi hirveästi lennättää. Voin olla täysin hakoteillä.
Meillä on täällä foorumilla kaikenlaista tietäjää. Toivotaan heiltä vastauksia.

Jaa, itse olen käsittäny, että ne jäpikät on enempi pistäny isisille kampoihin ja haluaisivat vaan oman maan omalle kansalleen. Naiivisti ajattelin että ne vissiin ovat hyviksiä ja turkki pistää niitä matalaksi inhosta. Muuutta voihan se olla ihan disposable-sakkia muidenkin kun turkin mielestä.

Hyvää porukkaa ovatkin, siinä missä nyt maattomat missään ovat.

Kurdit asuvat neljän maan alueella ilman omaa virallista valtiota, vaikka "Kurdistaniksi" sanotaan tämän etnisen ryhmän asuinalueita. Tai itse asiassa ensimmäisen maailmansodan jälkeinen Sévres´n rauhansopimus (1920) määritteli Kurdistanin, mutta sopimusta ei koskaan ratifioitu. Asia jäi auki ja Lausannen sopimuksessa (1923) kurdit olikin jo unohdettu.

Turkki tukahdutti kurdien kapinat seuraavina vuosikymmeninä. Turkki on pyrkinyt turkkilaistamaan kurdit kaikilla elämän osa-alueilla ja on myös kieltänyt kurdin kielen käytön. Samalla tavoin valtaväestön osana kurdeja ovat kohdelleet myös Iran, Syyria ja Irak. Kurdien kansallista identiteettiä vähättelevän politiikan tavoitteena on ollut evätä kurdeilta oikeus vaatia kansallisia oikeuksia.

ISIS hyökkäsi voimakkaasti kurdeja vastaan ja yhdisti kilpailevia kurdiryhmiä. Toisaalta monet arabit tukivat ISIS-järjestöä kurdeja vastaan.

Suomesta tunnen muutamia kurdeja. Ovat töissä käyviä ja todella ahkeria tyyppejä. Minulla ei ole huonoa kuvaa heistä.

Ensi viikolla juonitaan taas jotain.

U.S. Secretary of State #RexTillerson will travel to Amman, Jordan; Ankara, Turkey; Beirut, Lebanon; Cairo, Egypt; and Kuwait City, Kuwait, February 11–16.

Hyvää porukkaa ovatkin, siinä missä nyt maattomat missään ovat.

Kurdit asuvat neljän maan alueella ilman omaa virallista valtiota, vaikka "Kurdistaniksi" sanotaan tämän etnisen ryhmän asuinalueita. Tai itse asiassa ensimmäisen maailmansodan jälkeinen Sévres´n rauhansopimus (1920) määritteli Kurdistanin, mutta sopimusta ei koskaan ratifioitu. Asia jäi auki ja Lausannen sopimuksessa (1923) kurdit olikin jo unohdettu.

Turkki tukahdutti kurdien kapinat seuraavina vuosikymmeninä. Turkki on pyrkinyt turkkilaistamaan kurdit kaikilla elämän osa-alueilla ja on myös kieltänyt kurdin kielen käytön. Samalla tavoin valtaväestön osana kurdeja ovat kohdelleet myös Iran, Syyria ja Irak. Kurdien kansallista identiteettiä vähättelevän politiikan tavoitteena on ollut evätä kurdeilta oikeus vaatia kansallisia oikeuksia.

ISIS hyökkäsi voimakkaasti kurdeja vastaan ja yhdisti kilpailevia kurdiryhmiä. Toisaalta monet arabit tukivat ISIS-järjestöä kurdeja vastaan.

Suomesta tunnen muutamia kurdeja. Ovat töissä käyviä ja todella ahkeria tyyppejä. Minulla ei ole huonoa kuvaa heistä.
Sama täällä. Tunnen muutamia. Ensihoidon kenttäjohtaja, laboratorioanalyytikko, Securitas vartija sekä Citymarketiin kuuminta kassaneitoa unohtamatta.

Nopea wikipedia selailu, niin näyttää hyökkäyshekojen kantamat olevan maasta riippumatta 400-500km.

Pitäisikö yksityinen pumppu tarjota CSAR palveluita Syyriaan joutuville piloteille vakuutuspalveluna?

Mikään helikopteri ei olisi ehtinyt lentäjän luokse ennen Tojota-miehiä ja toisekseen matalalla lentävää helikopteria olisi ammuttu valtaisasti kun kyse oli valoisasta ajasta. Alueella olisi saattanut odottaa myös muita olalta laukaistavia ohjuksia, jonka takia kaikki Venäjän koneet alueella nostivat lentokorkeutta. Kapinalliset ovat myös jatkuvassa radioyhteydessä, helikopterin suunta ja korkeus olisi ollut nopeasti yleistä tietoa.

Jaa, itse olen käsittäny, että ne jäpikät on enempi pistäny isisille kampoihin ja haluaisivat vaan oman maan omalle kansalleen. Naiivisti ajattelin että ne vissiin ovat hyviksiä ja turkki pistää niitä matalaksi inhosta. Muuutta voihan se olla ihan disposable-sakkia muidenkin kun turkin mielestä.

Kurdit ja ISIS ovat olleet erityisen huonoissa väleissä koska suurin osa kurdeista ei ole erikoisen uskonnollisia, moni vieläpä ateisti tai ei-muslimi.
Ovatko kurdit sitten "hyviksiä" - noh, heilläkin sodankäynnissä Irakissa ja Syyriassa on liittynyt valtauksen ja etnisen puhdistuksen piirteitä.

Syyt siihen miksi SDF (joka koostuu pääasiassa kurdeista) luotiin ovat osaksi melko kyynisiä: kun venäläiset tekivät intervention niin jenkit tarvitsivat uuden proksyn jolla vallata maata takaisin ISISiltä ennenkuin hallitus ja venäläiset ehtivät tekemään sen. Erityisesti haluttiin Raqqa, ISISin pääkaupunki olisi melkoinen sulka hattuun. Luonnollisesti ainakin kurdit olivat kiinnostuneita myös Itä-Syyrian öljy- ja kaasukentistä. Näitä offensiiveja tuettiin erittäin voimakkaasti. Nyt kun tavoite on näiltä osin saavutettu niin kurdit ei ole enää niin tärkeitä.

Kurdien luokittelu hyviksiin tai pahiksin on kuten israelilaisten. Erona sitten on, että toisille on sallittu oma maa ja toisille ei. (Toisilla on iso uskonnollinen tuki ja toisilla ei.)

Kurdien luokittelu hyviksiin tai pahiksin on kuten israelilaisten. Erona sitten on, että toisille on sallittu oma maa ja toisille ei. (Toisilla on iso uskonnollinen tuki ja toisilla ei.)

Onhan se aika yllättävää, ettei kurdeilla ole omaa valtiota. Heitä on kuitenkin wikipedian mukaan noin 30 miljoonaa. Vertailun vuoksi Syyrian väkiluvuksi on sanottu n. 17 miljoonaa (joista monet tosin nykyisin pakolaisia) ja Irakin väkiluvuksi n. 37 miljoonaa (Turkissa sitten onkin jo 83 miljoonaa).

Back