Syyrian konflikti

THE PRESIDENT SHOW!

–Mitä tahansa presidentti Trump sanookin päätöksestään, se on TÄYSIN sama kuin mitä presidentti Obama teki Irakissa, jolloin sillä oli vielä vakavammat seuraukset kansalliselle turvallisuudellemme. Toisin kuin presidentti Obama, toivon presidentti Trumpin harkitsevan uudelleen ja hakevan kunnollista sotilaallista neuvonantoa.

lead_720_405.jpg


Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan kertoi tänään, että Turkki saattaa ”tulla minä hyvänsä yönä ilman varoitusta”. Turkin valtionmedia kertoi myös, että Syyrian-vastaiselle rajalle olisi lähetetty lisäjoukkoja Erdoganin varoitusten jälkeen.

www.zerohedge.comerdogan-angry-bc423f42514f8b8ad3e3ef067471585fdeb7920f.jpg


– Jos Turkki tekee mitään sellaista, mitä minä suuressa ja vertaansa vailla olevassa viisaudessani uskon olevan rajan ylitys, aion täysin tuhota ja hävittää Turkin talouden (Olen tehnyt sen ennenkin!)

90
 
Viimeksi muokattu:
Vaan mitä tekee Assad ? Käyttääkö tilaisuutta hyväksi onko sovittu jotain) ja iskee kaakkois Syyrian öljykentille joita kurdit pitää hallussaan. Vai pyrkiikö liittoutumaan kurdien kanssa luvaten näille jotain vastineeksi ko öljykentistä?
 
Niin onko joku muka oikeasti yllättynyt tästä? Selvähän se oli että jossain vaiheessa kurdit tuupataan dösän alle niin kuin aina ennenkin.
Olen kyllä hieman ihmetellytkin tuota kurdien saamaa tukea USA:lta, kyseessähän on voimakkaasti vasemmalle kallistuva ryhmittymä, olisiko verrattavissa Venezuelan hallintoon. Mutta ehkä kyseessä oli "viholliseni vihollinen on ystäväni" periaate. Ja nyt se on ohi ?
 
Vahvistettu useasta lähteestä:



– Jos Turkki tekee mitään sellaista, mitä minä suuressa ja vertaansa vailla olevassa viisaudessani uskon olevan rajan ylitys, aion täysin tuhota ja hävittää Turkin talouden (Olen tehnyt sen ennenkin!)

Luulin ensin että tämä kommentti oli jotain parodiaa, mutta ei... se olikin jumalauta suora lainaus ukon twitteristä. Olisihan tuo pitänyt arvata.
 
Eikö kukaan kysynyt Putelta mitään?
Vai olisiko parempi kysymys, mitä Putte tekee tässä peli-ikkunassa?
 
Viimeksi muokattu:

Liitteet

  • 1570477408222.png
    1570477408222.png
    1.7 MB · Luettu: 5
PST:n merkitys oli aikaisemmassa turkkilaisten ja kurdien kähinässä yllättävän vähäinen.

Toisaalta department of state ilmoitti juuri jatkavansa syyrian ilmatilan hallintaa ja sulkevansa turkkilaiset ulos. Helikoptereiden häviäminen saattaisi tasoittaa puntteja ihan kivasti.


edit: ja hyökkäävät joukot ovat näitä "maltillisia" päänirroittajia turkkilaisten alueilta. Hamzan prikaati sieltä varmaan taas tulee turkkilaisella tykistöllä ja helikoptereilla vahvistettuna. Varisinkin Anhar al sham on "mielenkiintoinen" sisäistettyään nour al zenki:n lasten mestaajat toissa vuonna.

ja somen mukaan Turkki aloitti ilmahyökkäyksen.

 
Eikö kukaan kysynyt Putelta mitään?

Ainakin puolustusministerit Esper ja Shoigu keskustelivat puhelimitse tänään, saattaa mahdollisesti liittyä Syyrian tilanteeseen.

Russian defense minister holds talks by phone with U.S. counterpart: RIA

MOSCOW/WASHINGTON (Reuters) - Russian Defense Minister Sergei Shoigu held talks by phone with U.S. Defense Secretary Mark Esper, the RIA news agency reported on Monday, citing the Russian ministry.

The talks were initiated by the U.S. side, RIA added. The Russian ministry did not disclose details of the talks, Interfax, another news agency, said.

In Washington, the Pentagon confirmed Esper and his Russian counterpart had spoken but declined to provide any details on what was discussed.

U.S.-Russia ties remain strained by everything from Syria to Ukraine as well as allegations of Russian interference in U.S. politics, which Moscow denies.

The Pentagon has put countering Russia, along with China, at the center of its national defense strategy in a shift of priorities after more than a decade and a half of focusing on the fight against Islamist militants.

Reporting by Polina Devitt and Idrees Ali; editing by Chris Reese and Tom Brown

https://www.reuters.com/article/us-...y-phone-with-us-counterpart-ria-idUSKBN1WM1WM
 
Jos hieman sallitaan foliohattuilua niin voisiko tuossa olla Putinin ja Assadin leirille paikka ottaa nyt haltuun ne öljykentät Deir ez-Zorissa, missä USA viimeksi tuli ilmaiskuin väliin ja huomattava määrä syyrian armeijan väkeä ja iranilaisia ja venäläisiä palkkasotilaita kuoli? Jos Turkki aloittaa maaoperaation isolla vaihteella niin kurdien joukot varmasti joutuvat keskittymään pohjoiseen rintamaan.
 
Jos hieman sallitaan foliohattuilua niin voisiko tuossa olla Putinin ja Assadin leirille paikka ottaa nyt haltuun ne öljykentät Deir ez-Zorissa, missä USA viimeksi tuli ilmaiskuin väliin ja huomattava määrä syyrian armeijan väkeä ja iranilaisia ja venäläisiä palkkasotilaita kuoli? Jos Turkki aloittaa maaoperaation isolla vaihteella niin kurdien joukot varmasti joutuvat keskittymään pohjoiseen rintamaan.
Assad varmaankin odottelee viikon tai kaksi ja kokoaa joukkojaan. Itse uskon että Turkki käyttää miinanpolkija islamisteja Idlibistä kurdeja vastaan ja tämä avaisi Assadille mahdollisuuksia sinnekin. Öljykentissä on ongelmana infran kunto, siellä on sodittu viimeiset 5 vuotta ja huolto/ylläpito lienee luokkaa olematon.
 
Assad varmaankin odottelee viikon tai kaksi ja kokoaa joukkojaan. Itse uskon että Turkki käyttää miinanpolkija islamisteja Idlibistä kurdeja vastaan ja tämä avaisi Assadille mahdollisuuksia sinnekin. Öljykentissä on ongelmana infran kunto, siellä on sodittu viimeiset 5 vuotta ja huolto/ylläpito lienee luokkaa olematon.
Toisaalta vielä isiksen hallitessa ne tuottivat ilmeisesti huomattavan osan järjestön rahoituksesta? Tuskin kurdeillakaan on ollut halua ehdoin tahdoin tuhota sitä ainoaa rahanlähdettä mitä tuolta suunnalta löytyy.
 
SAS lähtee USA:n mukana. Ilmeisesti ranskalaiset jää?

 
Itseasiassa Trump ajaa kurdit tässä Iranin käsiin.

Iran ei välitä Turkista, mutta Syyria haluaa turkkilaiset rajojensa ulkopuolelle.
Iran on Irakin vastainen ja Irak haluaisi poistaa koko kurdien itsehallinnon omalta maaltaan. Kurdeilla ja Iranilla sama "vastaan Irakia" intressi.
Iranilla on maaraja kurdialueeseen.
Iranilla on tarve maakäytävälle Iran-Damaskus-Libanon välillä, koska USA valvoo merireittiä. Kurdialueen liittäminen kerhoon poistaisi tämänkin ongelman.
Kurdit eivät ole hartaita sunneja, joten Shia-Sunni kähinä ei liene esteenä.
 
Back
Top