tähtäimet

Amerikan asevoimat ovat hommailemassa uusia optisia tähtäimiä suuremmissa määrin. DoD hommaa Sigin TANGO6T 1-6x tähtäimiä ja USMC Trijiconin VCOG 1-8x28 tähtäimiä. Sigin tähtäimet on ollu jo aikaisemm8n DMR käytössä mutta nyt niitä saa muutkin.


 

Basically, the SMASH FCS mounts directly on your rifle/carbine’s MIL-STD-1913 “Picatinny” top rail, and the specific SMASH FCS you choose will be dictated by your mission requirements. If you just need a system to target enemy combatants and ground vehicles, you might just want to go with the SMASH 2000. If you also need a counter-UAS (Unmanned Aerial/Aircraft System) capability to kill drone aircraft, then you probably want to go with the SMASH 2000 Plus. If you need a more advanced FCS to “kinetically eliminate” low-flying drones that can communicate with C4I systems, Battle Management Systems and external sensors, go with the SMASH AD. And, finally, if you need a 4X magnified optic to engage long-range moving targets, then the SMASH X4’s for you. It “includes an etched reticle to allow shooting without battery power, as well as “an optional integrated Laser Range Finder (LRF) that enables range measurement both as a user-initiated capability as well as a system input for improved precision. The system integrates Lock-Track-Hit capabilities hitting static and dynamic targets, at complicated shooting conditions, in real tactical scenarios.” Sounds pretty good.
 
Tuo on ihan hauska konsepti, mutta kannattaa katsoa tämä video missä k.o ukkeli selittää tuon toimintaperiaatteen.


Eli se valonlähde pyörii oman akselinsa ympäri. Jos vehje ei pysty pyörimään ei se pysty muodostamaan tähtäinkuvaakaan.

Tuo pisteiden väriseminen johtuu kameran frameratesta, enemmän kuin itse konstruktiosta. Jos olet joskus nähnyt pyörivällä valolla tehtyjä hologrammeja (pistä Googleen "spinning lights hologram") videoita, niin niissä on sama idea. Ne pari mitkä olen nähnyt luonnossa näyttävät paljon paremmilta, kuin videolla.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Sage Dynamics on tehnyt dokumentin punapistetähtäimen käytöstä pistoolista viranomaiskäytössä.
Paljon asiaa mm. silmän toiminnasta stressitilanteessa sekä erilaisissa valaistusolosuhteissa.
Löytyy myös tilastoja ko. firman tekemien testien tuloksista tähtäinten keston suhteen sekä tilastoja tosielämän tilanteissa hajonneista tähtäimistä. Pokan kanssa painiessa tähtäimen hajoaminen ei ole ihan harvinaista.
Paljon linkkejä eri lähteisiin.

Miniaturized Red Dot Systems for Duty Handgun Use

41296444-717E-4DAB-89D8-0E7485084E18.jpeg
 
Improved-Smith-Tactics-Illuminator-Sight-Now-Shipping-1-660x471.jpg


Satasen joutuu pulittamaan noista, mutta joku tuossa kiehtoo minun mieltäni. En tiedä varmasti mikä.
 
Amerikan asevoimat ovat hommailemassa uusia optisia tähtäimiä suuremmissa määrin. DoD hommaa Sigin TANGO6T 1-6x tähtäimiä ja USMC Trijiconin VCOG 1-8x28 tähtäimiä. Sigin tähtäimet on ollu jo aikaisemm8n DMR käytössä mutta nyt niitä saa muutkin.



Trijicon VCOG® 1-8x28 LED Riflescope- MRAD


1698_2827.jpg







Sig Sauer Tango6T 1-6x24​


m855a1_kopija.jpg
hellfire_3_gun_1.jpg
moa_milling_hellfire_kopija.jpg
762_extended_range_1.jpg
556-762_horseshoe_illuminated_1.jpg



Kun katsoo noita kuvioita niin???
 
Liekkö ekan vai toisen polttotason vehkeitä?
Ekan. Tietääkseni sotavoimien tilaukset 1FP eli tähtäinkuva muuttuu suurennosta säätäessä. Tuossa olisi markkinoiden halvin ekan polttotason sotakäyttöön tehty 1-6 variaabelitähtäin joten jos samalla hinnalla tai halvemmalla saa niin voisi olla juuri sopiva tuleviin Sakon ryhmän tukikivääreihin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ainakin tuon blurbin mukaan ekan polttotason putki: "The TANGO6T 1-6x24 DVO riflescope will be used on M4A1 carbines and is a first focal plane ruggedized riflescope with a Flat Dark Earth (FDE) anodized aircraft grade aluminum main tube. "

Se että onko ekan polttotason ristikoista oikeaa hyötyä noissa 1-6x tai 1-x8 tötteröissä on ihan hauska keskustelu. ;)
 
Ehkä paremminkin pitäisi kysyä onko niistä haittaa, itse ainakin tykkään että pienillä suurennoksilla ristikko häipyy näkyvistä ja "donitsia" voi käyttää pp:n tavoin ja sitten kun tarvitsee nähdä kunnolla niin sitten löytyy se ristikkokin. sitä en tiedä paljonko porukkat mittaa ja määrittää matkoja näillä pienillä putkilla mutta luulisi että kun suurennos ei vaikuta ristikon mittakaavaan niin inhimilliset laskuvirheet vähenevät...
 
Ehkä paremminkin pitäisi kysyä onko niistä haittaa, itse ainakin tykkään että pienillä suurennoksilla ristikko häipyy näkyvistä ja "donitsia" voi käyttää pp:n tavoin ja sitten kun tarvitsee nähdä kunnolla niin sitten löytyy se ristikkokin. sitä en tiedä paljonko porukkat mittaa ja määrittää matkoja näillä pienillä putkilla mutta luulisi että kun suurennos ei vaikuta ristikon mittakaavaan niin inhimilliset laskuvirheet vähenevät...

Voisin kuvitella, että pienillä suurennoksilla harvemmin, mutta kaipa joku saattaisi haluta tietää etäisyyden kun putki on säädetty maksimiin. Sama pätenee myös ennakon tai tuulen vaikutuksen arviointiin. Mutta mikä mahtaa olla tilanne alueella 4x - 8x ?
 
Toveri SJ:tä kompaan tuota ajatustt,a että mittaus tapahtuu joka tapauksessa maksimi suurennoksella. Omalla 1-6x tötterölläni tutkin maailmaa / varmistan kohteen lähes aina 6x:llä, vaikka ammun yleensä n. 4x:llä.

Varsinkin ekan tason LPVO ristikoissa on vähän se ongelma, että ne on aika pieniä. (Ainakin mun kokemuksen mukaan.) Eli muutenkin tosi hankala mitata, ellei olla maksimi suurennoksilla.

Isoin menetys minusta on se, että (lähes!) kaikki FFP tötteröt ovat "pisteeltään" huomattavasti vähemmän kirkkaita kuin vastaavat SFP:t. Ja käsittääkseni sama ongelma vaivaa myös Tango-6sta.

Esim. tässä InrangeTV:n ukkelit tutustuvat Tango tuoteperheeseen.

Tosiaan, vielä sen verran disclaimeria, että meikäläisen kokemukset perustuvat muutamiin hassuihin kokemuksiin, ja käytännössä vain yksittäisiin esimerkkeihin eri SFP/FPP putkista. Varsinkin halvemman pään putkissa tuntuu olevan ihan yksilökohtaista vaihtelua melko runsaasti.

Mutta ainakin meikäläisen kokemusten mukaan noi "taktisilla" ristikoilla varustetut FPP putket ovat olleen "pisteen / kuvion" valaisultaan melko heikkoja.
 
Se että onko ekan polttotason ristikoista oikeaa hyötyä noissa 1-6x tai 1-x8 tötteröissä on ihan hauska keskustelu. ;)
Heitän tähän oman kokemukseni noin 6v käyttökokemuksen pohjalta 1-6x SFP putkesta. Havainnot edustavat vain omaa mielipidettä eikä niitä pidä kenenkään pitämän absoluuttisena totuutena. Ne kohtalaisella aihepiirin ymmärryksellä kirjoitettu.

Käytännössä ampujalla on joko 1x lähelle ja muuten 6x tai 8x kauemmas 95% ajasta, hyvin harvoin voisin kuvitella olevan aikaa käännellä puoliväliin taistelukentän olosuhteissa ja ainakin itse kantaisin asetta aina (ja kannankin ampumaradan ulkopuolella metsällä) aina 1x päällä jotta tulenavaus on nopea lähelle jolloin eniten kiire. Tottakai kun kosketus alkaa kestää, voidaan alkaa hakea parempaa suorituskykyä esim kääntämällä putki 4x tilaan.

Eri asia on SRA/IPSC rasti jossa tiedetään tasan ennalla minne pitää ampua ja missä järjestyksessä jolloin voidaan valmiiksi hakea optimi suurennus. Tottakai vaikkapa valvontatehtävässä tunnetaan maasto ja voidaan toimia sanoin. Ei-staattisessa tilanteessa taas "ykkönen silmässä ja hinkataan jos jää aikaa".

Okei, joulukuusimainen ristikko on pienempi lähelle ammuttaessa FFP putkessa jolloin näkymä "punapistemäisempi" ja joku sukkahousu varmasti toteaa että "mä en ainakaan pysty tollaisella häkkyrällä ampuu" SFP:ssä mutta lähimätössä kun kiire eikä haeta napakymppiä vaan vaikutusta maalissa niin se joulukuusi heitetään muutenkin about maaliin keskelle ja tulta. FFP olisi varmasti oma valinta jos raha ei ratkaisisi mutta en usko että sillä olisi kovin suuri merkitys suorituskykyyn itsellä. Mittaamiseen 6x tai 8x on melko vähän suurennosta, vaikka toki niilläkin onnistuu.
 
Allekirjoitan @MeriTJ:n mietteet. Suurimpana erona on minulla se, että vähän tilanteesta riippuen saatan itse pitää kiikaria tosiaan 4x:llä. Esim 150m rata, jossa maaleja useilla eri etäisyyksillä, niin 4x:llä ei välttämättä tarvitse koskea suurennokseen ollenkaan. Mutta nämä ovat paljon omia mieltymyksiä, ja ne selviävät parhaiten kokeilemalla ja treenaamalla.

Olen samaa mieltä tuosta SFP "joulukuusi" jutusta. Ihan sama että millainen se kuvio on, kunhan siinä on joku osa. joka valaistaan RIITTÄVÄN kirkkaasti jota sitä voi käyttää "punapisteenä".

Esim Vortex Strike Eagle 1-6x:n (se halvin ja yleisin ;) ) putki mitä tuolla kilpakentillä näkee, toimii tässä minusta ihan hyvin. Donut of death vaan kohteen päälle ja antaa soittaa.

Vortex-Strike-Eagle-1-6x24-Riflescope-AR-BDC-Reticle-Subtensions.jpg



Olen itse ampunut samalla tekniikalla sekä FFP että SFP "joulukuusella" ja se toimi kanssa ihan hyvin. Lähinnä FFPsä ärsytti se kuvion valaistuksen himmeys.
En kiistä etteikö voisi olla olemassa jotain "punapiste"/"daylight"/"kirkkaampi kuin auriko" FPP putkea taktisella ristikolla, mutta ainakaan itselleni sellaista ei ole tullut vielä vastaan.
 
Back
Top