Taistelu Helsingin varakentästä

Nummelankin tulevaisuus ja kehittämissuunnitelmat ovat vaakalaudalla. Kenttä sijaitsee keskellä kylää kunnan jo vuosikymmeniä himoitsemalla maalla, HKI-Vantaan itä-länsi -suuntaisten kiitoteiden lähestymisalueella(mikä rajoittaa lentokorkeutta huomattavasti), sekä pohjavesialueen ja yhden maailman syvimpien hiekkadyynien päällä. Ihme, että siellä saa yhä tankata ja säilyttää polttoainetta.

Tosiaan valaistusta ei ole. Viimeisen vuoden aikana on tullut pari pientä hallia lisää, kiitotiet ja rullitiet ovat saaneet vähän uutta asvalttia ja vanhaa uusittu. Aitaa on vain jokunen sata metriä ja käytännössä mistä vaan voi kävellä tai pyöräillä yli. Asutusta on hyvin lähellä kenttää.
 
Malmi on selvinnyt kahdesta sodasta ja lukemattomista ukonilmoista, mutta punavihreä aate oli sillekin liian hapokasta..
Jäsen @Passi antoi nyt hieman väärän kuvan, kuka kentän tuhosi. Sehän tapahtui, kun Kainuusta tullut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) päätti, että valtio luopuu kentästä. Sen jälkeen ei kentän jatkolle ollut edellytyksiä, kun ei enää ole ylläpitäjää. Menoa vauhditti laulusanoittaja Anni Sinnemäki (vihr) kieltäytymällä kaikista neuvotteluista, joilla olisi ehkä 10 v siirtymäajan kuluessa voitu jatkaa lentämistä ja etsiä uusi paikka. Tai ehkä jopa pidemmälle etsimällä muita alueita rakentamiseen, kuten entinen PM Juha Sipilä yritti.
 
Jäsen @Passi antoi nyt hieman väärän kuvan, kuka kentän tuhosi. Sehän tapahtui, kun Kainuusta tullut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) päätti, että valtio luopuu kentästä. Sen jälkeen ei kentän jatkolle ollut edellytyksiä, kun ei enää ole ylläpitäjää. Menoa vauhditti laulusanoittaja Anni Sinnemäki (vihr) kieltäytymällä kaikista neuvotteluista, joilla olisi ehkä 10 v siirtymäajan kuluessa voitu jatkaa lentämistä ja etsiä uusi paikka. Tai ehkä jopa pidemmälle etsimällä muita alueita rakentamiseen, kuten entinen PM Juha Sipilä yritti.
Totta tuokin. Valtion päätös oli se alkusysäys kentän kohtalolle. Mutta jos mietitään Helsingin sisällä päätöstä kentän jatkolle lentoimintaan. Mielestäni sitä ei voida sanoa vihervasemmiston päätökseksi.

Voidaan myös miettiä hallitusta Kyllösen aikaan.
e4be52ba7addfc2febb983948c72638e_XL.jpg




Itse en ole lentäjä enkä helsinkiläinen. Tästä huolimatta sen minimaalisen tiedon valossa mitä olen lehdistä lukenut, niin mielestäni hyvä päätös rakentaa asuntoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tässä vielä ole mitään ratkaisua ole tapahtunut suuntaan eikä toiseen. On vain kaupungin "tiedotus"-toimintaa, jonka mukaan asia olisi jo selvä.

Kenttää ei voida lopettaa ennen kuin on korvaava lentokenttä.
Virallista rajanylityspaikkaa ei voida lopettaa kaupungin päätöksellä.
Vuokrasopimuksen irtisanominen on riitautettu ja oikeuden käsiteltävänä.

Lentotoimintaa jatkettiin vuoden vaihteessa em syistä.
Korona-aikana Malmi on ollut suomen vilkkain lentokenttä ja edelleen tärkein koulutuspaikka.

Kunnallisvaalit lähestyy ...
On ollut kansalaisaloite äänestyksestä jossa kuntalaiset voisivat päättää asiasta.

Ps.
Helsingin kaupunki järjesti jo kansalaisille kyselyn jossa kysyttiin mitä toimintaa haluttaisiin alueelle. 97% vastauksista oli lentotoimintaa!
 
Viimeksi muokattu:
jos mietitään Helsingin sisällä päätöstä kentän jatkolle lentoimintaan. Mielestäni sitä ei voida sanoa vihervasemmiston päätökseksi.
Voidaan myös miettiä hallitusta Kyllösen aikaan.
Katainen oli tosiaan PM, mutta jo yli vuosikymmen aikaisemmin ajoi silloinen PM Paavo Lipponen läpi Valtioneuvoston työjärjestyksen, jonka mukaan kukin sektoriministeri saa päättää itsenäisesti oman hallinnonalansa pienemmät asiat. Kokoomus tietysti vastaavasti omissa ministeriöissään.
Kenttää ei voida lopettaa ennen kuin on korvaava lentokenttä.
Virallista rajanylityspaikkaa ei voida lopettaa kaupungin päätöksellä.
Vuokrasopimuksen irtisanominen on riitautettu ja oikeuden käsiteltävänä.
Malmi-keskustelua, kun seurasin, niin ymmärsin miksi Stalinin hautajaisissa ihmisiä tallautui kuoliaaksi, kun kaikki halusivat vielä kerran nähdä kansakunnan hyväntekijän. Eli siis yksipuolisen tiedottamisen kaupungin valittua vaikenemislinjan. Tämän tyhjäksi jääneen ilmatilan on Malmin Kentän Ystävät täyttänyt isolta osin harhaanjohtavilla väitteillä sekä suoranaisella bullshitillä.

Korvaavan kentän hommaamista tosiaan Eduskunta edellytti. Kuten myös mun syntymän aikoihin väliaikaiseksi säädetyn autoveron kumoamista heti, kun valtion rahatilanne paranee. Itsenäisyyden vuosikymmeninä on milloin mikäkin erinomainen asia saanut vastaavan lausuman. Kaikki kuitenkin tietää, ettei nämä velvoita ketään, sillä EDK:n tehtävä on säätää lakeja. Hallintoa hoitavat eri viranomaiset kukin omilla tahoillaan.

Trafi huomautti, ettei kaupunki voi päätöksellään lopettaa virallista rajanylityspaikkaa. Valtio kuitenkin päätti lopettaa lentotoimintansa Malmilla ja lopettanee yhtä sujuvasti rajanylityspaikankin. Vuokrasopparin irtisanominen on riitautettu, kun ei oltu kuultu asianosaisia. Oikeus päättää aikanaan tästä ja jos kaupunki häviää se tekee saman päätöksen uudelleen. Lopputulos ei siitä muutu miksikään.
 
Viimeksi muokattu:
Olemme jo uuden ajan kynnyksellä mikä tulee muovaamaan kapunkien tulevaisuutta isosti.

Kun joukkoliikennettä saadaan pyöriltä ilmaan enemmän ja liikenne säännölliseksi, tulee se muovaamaan kaupunkeja.

Protoja jo rakennetaan mm sähkökäyttöisistä lentokoneista, toki koneet ovat pieniä verrattuna isohin reittikoneisiin sekä toimintamatka lyhyt.
Mutta polttoainekustannusten puuttuminen , matkanteon nopeus ja kyky käyttää pieniä kenttiä voi mullistaa totuttuja käytäntöjä.

Otetaan esimerkkinä 2 isoa satamakaupunkia.
Turku ja kotka. Välimatka on niin pitkä autolla että toisessa kaupungissa ei voi käydä tuuraamassa esim päivää, menettämättä kauheasti aikaa.

Mutta jos voisitkin lähteä Turun kentältä ja laskeutua pyhtään kentälle vaikkapa 30min-60min lennon jälkeen, avaa se täysin uusia ovia.
Mikäli lippujen hinnat olisi bussi tasoa, alkaa väki siirtyä enemmissämäärin ilmaan.


Tekniikka on jo, koneita valmistetaan jo, nyt on rnää koneiden turvallisuus/tutkimusvaihe menossa.
10v kuluttua jopa finavia uskoo, suomen reittiliikenteen osin pohjautuvan sähkölentokoneisiin.

 

"Tänäkin kesänä Malmin kentältä lentää koneita entiseen tapaan, eikä mikään toistaiseksi kieli lentotoiminnan hiipumisesta. Kentälle noustaan ja laskeudutaan päivän aikana kaikkiaan noin 200 kertaa."

"Sen jälkeen kun koronan takia asetettuja matkustusrajoituksia on taas purettu, Malmilla on nähty myös ulkomaisia koneita. Malmille lennetään ulkomailta yleisimmin Virosta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Saksasta."
 
Eli siis yksipuolisen tiedottamisen kaupungin valittua vaikenemislinjan. Tämän tyhjäksi jääneen ilmatilan on Malmin Kentän Ystävät täyttänyt isolta osin harhaanjohtavilla väitteillä sekä suoranaisella bullshitillä.
Tämä on kentän vastustajien yleinen väite, kun argumenteilla keskusteleminen on käynyt vaikeaksi, kiusalliseksi, mahdottomaksi. Kaupungin ylimmänkin johdon toimesta on uskomattomalla tavalla mustamaalattu kentän puolustajia.
 
Voi kyynel ja sniff. Vittumaista jos joutuu ajamaan vähän kauemmaksi lentelemään. Olisitte äänestäneet paremmin.
Vähän samaa mieltä. Malmin kentän puolustajien argumentit tuovat mieleen trollauksen. Poleemisia väitteitä ilman faktojen tarkistamista.
 
Olen samaa mieltä. Jos on rahaa niin paljon että on varaa lennellä on myös rahaa ajaa vähän kauemmaksi. Mokoma rikkaiden luksusharrastus.
 
Nyt nämä pari edellistä viestiä ovat hyviä esimerkkejä kentän vastustajien työkalupakista. Tämähän tyyli sopii tietysti hyvin internetin nimimerkeille, mutta on tosi huolestuttavaa, että esimerkiksi Helsingin kaupungin päättäjien argumentit ovat samalla tasolla.

Yksi toimiva taktiikkahan on väittää vastapuolen toimivan kuten itse tekee. Faktan tarkistus on näistä surullisin väite. Koko jupakka lähti liikkeelle Kyllösestä (tästä aiheesta vastaava ministeri!) ja muutamasta kymmenestä hupilentäjästä. Siis tällä kulmalla liikkeelle. Pöyristyttävää.

Toi että lentely voi ihan hyvin siirtyä kauemmas, on yksi näitä heittoja. Ei voi. Malmin toiminta ei mahdu Uudenmaan muille kentille jo ympäristölupien ja kenttien fasiliteettien puolesta. Muistetaan, että nyt tilanteessa, jossa suuret lentokoulut ovat jo poistuneet Malmilta, on kenttä kuitenkin edelleen Suomen toiseksi vilkkain. Hgin kaupungin teettämä selvitys Malmin toimintojen uudelleensijoittamisesta kirjoitti selvästi, että osalle toimintaa uudelleensijoitus on toiminnan loppuminen. Tämä on tietysti mahdollinen skenaario ja nykymenolla todennäköinen. Ja tätä sitten ilmeisesti halutaan poliitikkojen toimesta, eikä tämän vastustamista voitane pitää kovin huonona toimintana. Kentän puolustajat ovat karulla tavalla paljastaneet sen, miten päätöksiä meillä tehdään ja "osallistava demokratia" oikeasti toimii.
 
Toi että lentely voi ihan hyvin siirtyä kauemmas, on yksi näitä heittoja. Ei voi. Malmin toiminta ei mahdu Uudenmaan muille kentille .
Miksi pitäisi mahtua Uudellemaalle? Pyhtäällä on uusi kenttä, sinne vain. Ei ole pitkä matka Helsingistä.

 
Miksi pitäisi mahtua Uudellemaalle? Pyhtäällä on uusi kenttä, sinne vain. Ei ole pitkä matka Helsingistä.
Mahtuuko? Oletko tarkistanut heidän ympäristölupansa? Mikä on kapasiteetti? Taitaa Pyhtääkin tosin olla valitusten alla, saa nähdä mitä siitä lopulta tulee.

Mutta nyt ei tosiaan puhuta Kymenlaakson ilmailusta, joka on hyvällä mallilla. Puhutaan Helsingistä ja Suomen pääkaupungista. Tässä ilmailun teknisen loikan kynnyksellä, kun sähköinen ja kevyempi ilmailu kehittyy hurjaa vauhtia, niin ei kuulosta hyvältä, että Helsinkiin haluava joutuisikin menemään Pyhtäälle.
 
Back
Top