Taistelu Helsingin varakentästä

Sähkölentäminen lienee tulevaisuutta joskus hamassa tulevaisuudessa mutta itse en usko mihinkään nopeaan loikkaan tässä asiassa. Joku muu nyt ehkä tuntematon energiamuoto voi myös mullistaa lentämistä. Mutta scifit sikseen ja palataan arkirealismiin: korona kaikkine lieveilmiöineen iski koko ilmailusektoriin niin kovaa että kaikenlainen ùuden kehittäminen taitaa hetken tapahtua melko pienellä budjetilla. Koskee sekä liikenneinfran että lentokaluston kehittämistä. Lentoyhtiöt, konevalmistajat ja koko sektori ui nyt aika syvällä..
Totta isojen valmistajien osalta varmasti, mutta samaan aikaan alalle on vapautunut tuotekehittely- ja valmistusresursseja uusille aloitteille. Norjalaiset ovat vakuuttuneita että he saavat hydro-sähköllä paikallisliikenteen toimivaksi "nollapäästöisenä", verrattuna katamaraani-, laiva- ja bussiyhteyksiin. Junan rataa on Norjassa verrattain niukasti.
Jos 16-24 hengen ilmabussilla pääsee 250-270 solmua, siinä ei tarvita mitään henkilökuntaa palvelemaan. Garmin tarjoaa jo nyt ainakin Cirrus SR22 -koneisiin autoland-toimintoa 900-sarjan ja siitä ylöspäin oleviin lasiohjaamoihinsa, joten lentäjiäkään ei tarvittaisi kuin yksi tälläisiin paikallispulkkiin, jos matkustajaliikennettä koskevaa lainsäädäntöä muokataan vastaamaan teknologian kehittymistä.
Periaatteellisella tasolla tässä Malmin tilanteessa häiritsee se että vasemmisto on luddiitteja, johtuen siitä yksinkertaisesta syystä että teknologian kehittymistä ja ideointia ei voi keskitetysti kontrolloida, eikä valtiojohtoinen rahoitusmalli ole ikinä johtanut Kalevi Sorsan Valtion Kuvaputkitehdasta pidemmälle...
(Puolustusvoimien tilaukset ja niiden vaikutus kotimaisen teknoklusterin kehittymiseen ovat eri asia, lähinnä koska PV:ssä on aina ollut erittäin ammattitaitoisia insinööriupseereita).
Ja niukalla budjetilla tehdään muutenkin vähemmän typeryyksiä.

Noh, lauantain jatkoa kaikille. Täällä Oslossa on ollut hellekupla päällä keskiviikosta lähtien, joten jos aion mennä mustikkaan olis pitänyt mennä 3 tuntia sitten. Parempi odottaa iltakuuteen, ja mennä samalla kanttarellimetsälle :).
 
Pääkirjoitus | Helsinki haluaa lisää niittyjä:
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000006588059.html

Sellainen iso niitty löytyy malmilta
Hyviä ja kauniita ideoita jos onnistuvat, ja hyvä jos saavat v.poskihanhet kuriin jollakin. Ps tuo Kaius Niemen kaunis lausahdus hesarin vastuullisuudesta yms ylevästä saa aina noiden juttujen lopussa saa aina jonkunlaisen naurunpyrskähdyksen aikaan itsellä..
Sopisi vaikka hauskat kuvat tai päivän vitsi osioonkin.
 

"Lentäminen saa tänä syksynä jatkua Malmin lentokentällä. Helsingin kaupunki on perjantaina hävinnyt Helsingin hovioikeudessa käsitellyn kiistan siitä, onko kaupungilla maanomistajana oikeus saada lentokentän alue hallintaansa."

"Varsinainen riita ratkaistaan kaupungin tiedon mukaan käräjäoikeudessa vuoden loppuun mennessä. Sen jälkeen kiistan hävinneellä osapuolella on mahdollisuus hakea tuomiosta valituslupaa hovioikeudelta."
 
Viimeksi muokattu:
Kohina on menossa ohi, nyt puhatavat jo uudet tuulet.

IS: Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on kiinnostunut Olympiakomitean puheenjohtajuudesta​

 

"Kantar TNS Oy eli entinen TNS Gallup haastatteli 24.–30.11.2020 yhteensä 832 helsinkiläistä."

Malmi_TNS_tulevaisuus.png
 
Malmin lentokenttää oltiin edellisen kerran sulkemassa joskus 80-luvulla.

Kaikki lähiseudun asukasyhdistykset ajoivat silloin kentän sulkemista. Mutta ääni muuttui kellossa kun asukasyhdistyksille selvisi että kenttää ei aiota jättää niityksi vaan rakennetaan täyteen asuntoja -> yhtäkkiä ne pienkoneet eivät olleetkaan metelöiviä ilmansaastuttajia vaan mukava yksityiskohta naapurustossa.

Nykyinen Malmin alasajo alkoi kun Jussi Pajunen oli Helsingin kaupunginjohtajana. Näin rivikansalaisen silmään näytti epäilyttävältä että kaupunginjohtaja ajoi kentän sulkemista, ja samaan aikaan perheyrityksellä oli lähiseudulla paljon potentiaalista kaavoitettavaa maata.
 
Malmin lentokenttää oltiin edellisen kerran sulkemassa joskus 80-luvulla. Kaikki lähiseudun asukasyhdistykset ajoivat silloin kentän sulkemista.
Edellä kerrotussa tutkimuksessa mielestäni on hullua kysyä kentän säilyttämisestä kaikilta helsinkiläisiltä. On aika helppoa lauttasaarelaisen sanoa, että "juu kenttä pitää säilyttää", kun ei siellä Lauttasaaressa edes kärsitä mahdollisista meluhaitoista.

Enemmän pistäisin painoarvoa kentän lähistön asukkaille. Jos he kokevat kentän melun haittana, niin sitten sen poistamista voi miettiä. Kentän vaikutusalueella asuvat ovat parhaita arvioimaan onko asuntorakentaminen vai lentokentta pahempi haitta. Mutta eiköhän tämäkin keskustelu ole jo käyty?
.
 
Enemmän pistäisin painoarvoa kentän lähistön asukkaille. Jos he kokevat kentän melun haittana, niin sitten sen poistamista voi miettiä.

Perhetuttu oli puuhamiehenä yhdessä lähiseudun asukasyhdistyksessä silloin aikanaan. Muistan hyvin miten ääni muuttui kellossa kun selvisi että kentän tilalle kaavaillaan lähiötä.

Yleisellä tasolla on haittojen jyvittäminen ihmislle on hankalaa. Itsekkin suhtaudun penseästi oman omalla asuinkadulla on läpiajoliikennettä, mutta en hyväksy ollenkaan jos minun autoilua rajoitetaan muualla.
 
Edellä kerrotussa tutkimuksessa mielestäni on hullua kysyä kentän säilyttämisestä kaikilta helsinkiläisiltä. On aika helppoa lauttasaarelaisen sanoa, että "juu kenttä pitää säilyttää", kun ei siellä Lauttasaaressa edes kärsitä mahdollisista meluhaitoista.

Enemmän pistäisin painoarvoa kentän lähistön asukkaille. Jos he kokevat kentän melun haittana, niin sitten sen poistamista voi miettiä. Kentän vaikutusalueella asuvat ovat parhaita arvioimaan onko asuntorakentaminen vai lentokentta pahempi haitta. Mutta eiköhän tämäkin keskustelu ole jo käyty?
.
Malmin kenttähän on Helsingin hiljaisimpia alueita. Moottoritie tosin pahasti häiritsee rauhaa.
 

Lentotoiminta Malmin kentällä päättyy välittömästi häädön uhalla – käräjäoikeus määräsi yhdistyksen myös maksamaan sakkoja yli 200 000 euroa​

Malmin lentokenttäyhdistyksen lentokenttäalueen vuokrasopimusehtoihin liittyvä kanne hylättiin.
Lentokentät
23.12. 14:31
Malmin lentokenttä

Malmin lentokenttä. Arkistokuva.Derrick Frilund / Yle
    • 13-3-11372370.jpg

      Saara Hirvonen
Lentotoiminta Malmin lentokentällä on päättymässä lopullisesti.

Helsingin käräjäoikeus on hylännyt Malmin lentokenttäyhdistyksen alueen vuokrasopimusehtoihin liittyvän kanteen, mutta hyväksynyt Helsingin kaupungin vaatimukset.
Lentokenttäyhdistys ja kaupunki ovat kiistelleet jo vuosia muun muassa vuokrasopimuksen ja lentotoiminnan päättymisen ajankohdista.

Tänään keskiviikkona oikeus vahvisti vuokrasopimuksen päättyneen viime vuoden viimeisenä päivänä eli 31.12.2019. Malmin lentokenttäyhdistys velvoitetaan vapauttamaan hallinnassaan oleva kenttäalue välittömästi häädön uhalla.

Lisäksi yhdistys velvoitetaan maksamaan kaupungille sopimussakkoa 92 000 euroa korkoineen, ennen tuomiota saadun lähes 90 000 euron perusteettoman edun sekä kaupungin oikeudenkäyntikulut 36 000 euroa.

 
Todennäköisesti valitus hovioikeuteen, tällöin ehditään pitää kentän kohtalon ratkaisevat kuntavaalit.
 
Lentotoiminta Malmin lentokentällä on päättymässä lopullisesti.
Prosessi jatkuu...
Kyllä tämä nyt oli tässä!
Käräjäoikeuden päätökselle ei tarvi odottaa lainvoimaista ratkaisua hovista, kun kaupunki on jo ehtinyt kiikuttaa päätöspaperin virastoon. Asiaa ehkä pohditaan ulosoton puolella jo ensi viikolla. Surullista sillä alunperin valtio oli vuokrannut maa-alueen lentokenttää varten 2030-luvulle asti ulottuvalla sopparilla. Sen ennenaikaisesta lopettamisesta päätti kainuulainen vasemmistoliiton ministeri Merja Kyllönen, jota voimme kaikki "kiittää" elinvoimaisen kentän ja sen ilmailuklusterin tuhoamisesta. Jos siis sattuu koronan jälkeen olemaan asiaa Brysseliin...
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tämä nyt oli tässä!
Käräjäoikeuden päätökselle ei tarvi odottaa lainvoimaista ratkaisua hovista, kun kaupunki on jo ehtinyt kiikuttaa päätöspaperin virastoon. Asiaa ehkä pohditaan ulosoton puolella jo ensi viikolla. Surullista sillä alunperin valtio oli vuokrannut maa-alueen lentokenttää varten 2030-luvulle asti ulottuvalla sopparilla. Sen ennenaikaisesta lopettamisesta päätti kainuulainen vasemmistoliiton ministeri Merja Kyllönen, jota voimme kaikki "kiittää" elinvoimaisen kentän ja sen ilmailuklusterin tuhoamisesta. Jos siis sattuu koronan jälkeen olemaan asiaa Brysseliin...
Eiköhän tähän voi hakea toimenpidekieltoa, jos oikeus katsoo tarpeelliseksi.
 
Todella kurja, ja valitettavasti odotettu, uutinen... ihme juttu kyllä miten Vihreiden puoluekoneisto on masinoinut itsensä juuri ennen joulua. Merkillistä.
Noh, lisää paskoja uutisia, mikäs siinä.

Tänään paistoi sentään aurinko. Upeat lentokelit, kevyttä alapilveä. VFR all the way
 
Back
Top