Taistelu infernaalisessa pakkasessa

No niin, nyt otetaan sitä "vain meillä Suomessa osataan" -myyttiä jäätyneistä kiveksistä kiinni ja myllytetään sitä pitkin arktisia kenttiä.

Otetaan skenaario:

Komppania Ämpeenet taistelee -35 asteen pakkkasella vastassaan inhan neutraali keltainen A2. Puolllustukseen ollaan ryhmitytty, alueellisten joukkojen möyhentäessä vihollista. Vahvistuksien saavuttua kahden päivän kuluttua käynnistyy operaatio "turpaan niin, että tukka lähtee" vastahyökkäyksen muodossa.
Puolustusryhmitys on käytössä vain siltä varalta, että vihollinen pääsee liikkeeseen, mikä ei näytä kovin todennäköiseltä. Jos vihollinen hyökyy päälle, aiheutetaan sille massiiviset tappiot, jonka jälkeen ryhmitytään uudelleen pulustukseen linjalle Supersalpa. Tehtävänä puolustuksen aikana on lisäksi tiedustella maalit tykistölle, sekä keltaisen vastuksen tarkempi vahvuus.


Kuinka:
- komennatte asehuollon
- neuvotte pukeutumaan
- pidätte huolta ajoneuvojen suorituskyvystä
- pidätte huolta nestehuollosta
- vältätte vihollistiedustelijoita?
- pidätte ittenne ja ukkonne hengissä
- varmistatte viestikalujen toimivuuden
- pitkiä vartiovuoroja annatte


Käytössä on Paseja, Kuroma-autoja, Telakuorma-autoja, ilmatorjuntakonekiväärejä, PST-joukkueen kamat ja vaikkapa Defender. Kenttäkeittimiä löytyy 2 ja aggrekaatteja vaikkapa 3. Kiinteirä rakennuksia ei mailla halmeilla ole.


Nyt siis leikitään ajatuksilla, ihan mitä vaan aiheeseen liittyvään voi heittää. Kuitenkin niin, että toiminta on sen mukaista, että sillä pärjää pakkasessa oikeastikin. Kantaa voi ottaa yksittäisen taistelijan toimista komppapäällikköön asti. Sotasalaisuuksia ei saa kertoa.
 
Touhottaja kirjoitti:
Kuinka:
- komennatte asehuollon
- neuvotte pukeutumaan
- pidätte huolta ajoneuvojen suorituskyvystä
- pidätte huolta nestehuollosta
- vältätte vihollistiedustelijoita?
- pidätte ittenne ja ukkonne hengissä
- varmistatte viestikalujen toimivuuden
- pitkiä vartiovuoroja annatte

Aseiden puhdistus bensalla tai valopetroolilla ja kaikki öljy pois jäätymisen estämiseksi.

Pukeutumisesta en käske mitään, vaan luotan siihen, että aikuiset ihmiset osaavat pukeutua kuiviin vaatteisiin tilanteen edellyttämällä tavalla. Vaatekerrastojen määrä riippuu paljon siitä ollaanko lähdössä hyökkäämään vai levossa/puolustuksessa. Ehkäpä kertaisin kerrospukeutumisen merkityksen ja tarpeen vaatiessa puuttuisin jos jollakin asia ei luonnistu ominpäin.

Vaunun taistelukelpoisuudesta huolehtiminen kuuluu vaununjohtajalle ja vaunumiehistölle. Minulle riittää, että pidän itseni tietoisena tilanteesta, vaikkakin vaununjohtaja raportoi puutteet ja viat myös joukkueen varajohtajalle. Ajaja huolehtii vaunun koekäynnistyksistä vaununjohtajan käskyjen ja ohjeiden mukaan. Tuollaisilla pakkasilla käynnistykset varmaankin kerran tunnissa tai kerran kahdessa tunnissa.

Delegoin vesihuollon varamiehelleni eli vanhemmalle sinkomiehelle ja valvon, että homma toimii. Uskon toimivan, eikä näinollen aiheuta lisätoimenpiteitä.

Viestivälineiden osalta vara-akkujen suojaus kylmältä sijoittamalla ne vaatekerrosten väliin avaruuslakanan paloihin käärittynä.
Radiojen kääriminen samaan tavaraan mahdollisuuksien mukaan.
Radisti huolehtikoon omastaan samoin menetelmin. Mikäli olemme levossa niin viestipäivystys joukkueen komentotelttaan.
Joukkueenjohtajan liikkuminen tosin asettaa tässä muuttujan ja sitä on mahdoton ennakoida.

Taistelukelpoisuuden ylläpitämiseksi käskisin miesten taistelijapareittan tarkkailla toistensa kasvoja paleltumien havaitsemiseksi ja huolehtia siitä, että päällä olevat vaatteet ovat kuivia ja märät mahdollisuuksien mukaan kuivumassa.
Samoin taistelijaparit keskenään tarkkailisivat, että kumpikin juo riittävästi lämmintä nestettä.
Lääkintämiehen ohjeistaisin varautumaan paleltumien hoitoon, ellei joukkueenjohtaja tai varajohtaja olisi sitä jostain syystä jo sanonutkin.

Jos asetetaan parivartiot, niin kierto siten, että tunnin välein toinen mies vaihtuu.
Eli jos A ja B menevät vartioon kello 16 niin kello 17 A lähtee pois ja tilalle tulee C. Kello 18 B lähtee pois ja tilalle tulee D ja kello 19 C lähtee pois ja tilalle tulee E.
Parivartiosta vapautunut siirtyy tulivartiomieheksi/viestipäivystäjäksi tai lepovuoroon. Tulivartiomies vastaa siitä, että vartiosta palaaville on kuumaa vettä saatavilla. Tämä ei ole kovin helppo kysymys, koska joukkueen kulloinenkin ryhmitys sanelee paljolti reunaehdot.
Jos joukkue asettaa kaksi parivartiota, tulivartiomiehen ja viestipäivystäjän niin tilanne helpottuu huomattavasti. Jos taas ryhmä asettaa parivartion ja tulivartiomiehen niin tilanne muuttuu taas.

Ei mitään rakettitiedettä ainakaan näin ryhmänjohtajan näkökulmasta. Suurin osa asioista tapahtuu pysyvän tehtäväjaon takia samalla tavalla olipa sitten kesä tai talvi. :)
 
Hyvin alkaa, aika samoilla linjoilla olisi oma toiminta. Huomatkaa, että "neuvotte pukeutumaan" on juurikin niiden aikuisten ihmisten takia tuossa, eikä "määräätte pukeutumisen". Itse ottaisin fraasit "Muistakaa kerrospukeutuminen" ja "märissä vaatteissa te kuolette varmasti" käyttöön. "Salaa" vihjaisin JOJOille ja RJ:ille että pitävät silmällä. Jos joukko on ollut koossa pitkään, vihjausta tuskin tarvitaan.

Huolto, huolto, huolto. Sankarini ja hengissäpitäjäni. Bensaa tai valopetroolia pitää olla aseiden puhdistukseen. Varavaatteiden pitää olla kuivia. Lämmintä vettä pitää olla.

Tiedustelijat laittaisin kartoittamaan vihollsita, vihollisen kokoa ja mahdollisia päällehönkimisreittejä. Suluttamisen kanssa olisin sangen varovainen, koska oma hyökkäys nurkan takana.

Lisäksi kulkupelihuolto, eli suksien tsekkaus ensin ryhmänjohtajien ja sitten vara-JOJOjen toimesta. Kaverista pidetään huoli, ja vartiovuorot ei veny. Jos venyy, ammun venyttäjän itse niin vältytään TURHILTA tappioilta. Tai jotain vähemmän räiskyvää ilmaisua samasta asiasta. Jos tilanne sallii, kiertovartio käy lyömässä ajoneuvot välillä käyntiin. Jos ei lähde, herätetään mt-au.

Mutta lisää, lisää.
 
Nyt kun ilmeisesti majoitutaan teltoissa, niin vesi varmaankin lämmitetään kaminalla? Onko kukaan koettanut käyttää kaminaa ajoneuvojen jäähdytysnesteiden lämmittämiseen? Siis nesteet pois, lämmitetään ne ja kaadetaan takaisin? Siis onko erityisen tärkeää, että ajoneuvot ovat jatkuvassa valmiudessa vai olisiko riittävän nopeaa, jos hälytyksen tullessa lämmitetään nesteet sillä aikaa kun muut pakkautuvat ajoneuvoon? Ja kun kerran on aggrekaatteja on käytössä, niin se neste voisi lämmetä parilla veden keittimellä, jotka on varattu juurikin tuohon käyttöön (pari muuta voisi olla ruokailukäytössä). Ja se jäähdytysneste voisi hyvinkin olla valmiiksi sekoitettuna odottamassa, eikä sitä tarvitsisi liruttaa ensiksi ulos, vaan lämmin neste voidaan tuoda ajoneuvolle samalla, kun joku toinen valuttaa nesteitä ulos. Sitä en sitten tiedä, että onko isommissa moottoreissa enemmän massaa ja tuo kikka ei toimi.
 
Touhottaja kirjoitti:
Käytössä on Paseja, Kuroma-autoja, Telakuorma-autoja, ilmatorjuntakonekiväärejä, PST-joukkueen kamat ja vaikkapa Defender. Kenttäkeittimiä löytyy 2 ja aggrekaatteja vaikkapa 3. Kiinteirä rakennuksia ei mailla halmeilla ole.


Nyt siis leikitään ajatuksilla, ihan mitä vaan aiheeseen liittyvään voi heittää. Kuitenkin niin, että toiminta on sen mukaista, että sillä pärjää pakkasessa oikeastikin. Kantaa voi ottaa yksittäisen taistelijan toimista komppapäällikköön asti. Sotasalaisuuksia ei saa kertoa.

Äkkiä vain ihmettelen missä oikein tämä tapahtuma on jos mailla eikä halmeilla ole kiinteää rakennuskantaa. Kun noita autioita maataloja on joka paikassa ja kesämökkejäkin jonkun verran. Kyllä minä yrittäisin päästää jo hygienian vuoksi ukot saunaan.

No itse keskittyisin naamiointiin ja siihen että noiden diesel ajoneuvojen käynnistykset taitaa kuulua aika hyvin pitkin metsiä.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
No itse keskittyisin naamiointiin ja siihen että noiden diesel ajoneuvojen käynnistykset taitaa kuulua aika hyvin pitkin metsiä.

Se kyllä auttaisi kovasti vihollisen tiedustelua. Hyvä syy etsiä keino välttää nuo käynnistykset.
 
Kylmän viileästi joukkue Bravo ottamaan kontaktia viholliseen taistelupartiolla. Charlie reservissä valmiina tukemaan taistelupartion irtautumista ja Delta valmistautuu omaan partioon huoltamalla kamoja. Tarkoituksena pitää parin päivän ajan jatkuvaa kosketusta viholliseen ja vaikeuttaa liikkeellelähtöä. Samalla pidetään yllä tilannekuvaa. Tämän jälkeen rulla pyörähtää eteenpäin eli B lepo+huolto, C-taistelupartioksi, D-reserviin.

Liikkeessä pysyy lämpimänä.
 
SJ kirjoitti:
Nyt kun ilmeisesti majoitutaan teltoissa, niin vesi varmaankin lämmitetään kaminalla? Onko kukaan koettanut käyttää kaminaa ajoneuvojen jäähdytysnesteiden lämmittämiseen? Siis nesteet pois, lämmitetään ne ja kaadetaan takaisin? Siis onko erityisen tärkeää, että ajoneuvot ovat jatkuvassa valmiudessa vai olisiko riittävän nopeaa, jos hälytyksen tullessa lämmitetään nesteet sillä aikaa kun muut pakkautuvat ajoneuvoon? Ja kun kerran on aggrekaatteja on käytössä, niin se neste voisi lämmetä parilla veden keittimellä, jotka on varattu juurikin tuohon käyttöön (pari muuta voisi olla ruokailukäytössä). Ja se jäähdytysneste voisi hyvinkin olla valmiiksi sekoitettuna odottamassa, eikä sitä tarvitsisi liruttaa ensiksi ulos, vaan lämmin neste voidaan tuoda ajoneuvolle samalla, kun joku toinen valuttaa nesteitä ulos. Sitä en sitten tiedä, että onko isommissa moottoreissa enemmän massaa ja tuo kikka ei toimi.

En ole ikinä edes ajatellut, että sotakoneista otettaisiin taisteluvalmiuden aikana nesteet ulos ja niitä lämmitettäisiin.
Jos joukkue/komppania saa hälytyksen (vastahyökkäys) ja siinä kohtaa aletaan lämmittelemään jäähdytinnesteitä niin kovin kiireellisestä hälytyksestä ei voi olla kysymys.
Hälytyksen tullessa kyseinen pumppu siirtyy ajoneuvoihin ja lähtee sotimaan, huolto- tai komentojoukkue kyllä kasaa teltat ja nakkelee reput kuorma-autoihin jos tilanne muuttuu siten, että alueelle ei palata.
Nopeimmillaan tuo onnistuu muutamassa minuutissa ja jos joukkue itse purkaa majoitteet ja kasaa joukkuemateriaalin sekä kalustoajoneuvossa olevan mieskohtaisen varustuksen (reput) kuorma-autoon, niin silti aikaa menee vain parikymmentä minuuttia, vaikka lepo olisikin kesken.
Eihän tuossa tarvitse muuta kuin sammuttaa kamiinat, purkaa teltat, kerätä viestimateriaali (esim. kenttäpuhelimet, parikaapelikelat) sekä työkalut ja kiinnittää makuualustat ja makuupussit reppuihin ja reput autoon. Jos maastoon jää parikaapelia pikaisen lähdön takia niin mitä sitten?

Se, että varusmiehet saavat tuohon kulumaan pahimmillaan tunnin johtuu, siitä että siihen on käytettävissä tunti. Ei siitä, että siihen tarvittaisiin tunti

setämies kirjoitti:
Kylmän viileästi joukkue Bravo ottamaan kontaktia viholliseen taistelupartiolla. Charlie reservissä valmiina tukemaan taistelupartion irtautumista ja Delta valmistautuu omaan partioon huoltamalla kamoja. Tarkoituksena pitää parin päivän ajan jatkuvaa kosketusta viholliseen ja vaikeuttaa liikkeellelähtöä. Samalla pidetään yllä tilannekuvaa. Tämän jälkeen rulla pyörähtää eteenpäin eli B lepo+huolto, C-taistelupartioksi, D-reserviin.

Liikkeessä pysyy lämpimänä.

Korvaa Delta Alfalla. Delta on Isojen Koneiden luona.
:uzi:
 
Nesteiden kanssa lutraamiseen menee aikaa, lisäksi lämpenemään pitäisi saada moottoriöljy ja huonolla tuurilla ei-niin-talvilaatuinen diesel. Nopeampaa voisi ehkä olla kaminoiden tyhjentäminen (öljy)pohjan alle. Pitää varoa vaan polttamasta mitään ja ketään. Pahimmillaan ajopelejä pitäisi hieroa käyntiin vähän väliä, aiheuttaen meteliä ja savua. Samalla pitäisi siis hämätä ja vaihtaa asemia. Epäedullinen tilanne kaikkiaan.

Talvellahan suurimmat ongelmat tarjoaa kaluston kesto, joka vaikuttaa myös ukkojen kestoon. Ukotkin on kovilla. Tavanomaisuudesta poikkeavien neronleimausten käyttö sallittua.

Tapahtumapaikkahan on Pohjoisessa utopiassa, jossa mökitkin on ryövätty ja poltettu aikaa sitten. Mahdollisimman hankalat olosuhteet koetin keksiä ihan tarkoituksella.

Itse en varmaan lähtisi ottamaan kontaktia viholliseen ennen kuin saadaan enemmän sitä tiedustelutietoa. Lisäksi pitää muistaa ne alueelliset joukot, joihin ottaisin ensi tilassa yhteyttä. Saattavat tietää rakennuksia, joita voi hyödyntää, nääs. Ovat varmaan lisäksi jo tiedustelleet vihollisesta jotain.
 
pstsika kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Nyt kun ilmeisesti majoitutaan teltoissa, niin vesi varmaankin lämmitetään kaminalla? Onko kukaan koettanut käyttää kaminaa ajoneuvojen jäähdytysnesteiden lämmittämiseen? Siis nesteet pois, lämmitetään ne ja kaadetaan takaisin? Siis onko erityisen tärkeää, että ajoneuvot ovat jatkuvassa valmiudessa vai olisiko riittävän nopeaa, jos hälytyksen tullessa lämmitetään nesteet sillä aikaa kun muut pakkautuvat ajoneuvoon? Ja kun kerran on aggrekaatteja on käytössä, niin se neste voisi lämmetä parilla veden keittimellä, jotka on varattu juurikin tuohon käyttöön (pari muuta voisi olla ruokailukäytössä). Ja se jäähdytysneste voisi hyvinkin olla valmiiksi sekoitettuna odottamassa, eikä sitä tarvitsisi liruttaa ensiksi ulos, vaan lämmin neste voidaan tuoda ajoneuvolle samalla, kun joku toinen valuttaa nesteitä ulos. Sitä en sitten tiedä, että onko isommissa moottoreissa enemmän massaa ja tuo kikka ei toimi.

En ole ikinä edes ajatellut, että sotakoneista otettaisiin taisteluvalmiuden aikana nesteet ulos ja niitä lämmitettäisiin.
Jos joukkue/komppania saa hälytyksen (vastahyökkäys) ja siinä kohtaa aletaan lämmittelemään jäähdytinnesteitä niin kovin kiireellisestä hälytyksestä ei voi olla kysymys.


Sotien aikana tätä menetelmää käytettiin ainakin lentokoneiden osalta. Öljyt laskettiin kannuun lennon jälkeen ja vietiin sisälle lämpimään.

Tuntuu tosin oudolle, ettei nykyisin ole kaikissa laitteissa ylläpitolämmitintä. Sellainen olisi varsin helppo rakentaa mihin tahansa vehkeeseen, missä jokin neste kiertää.
 
JOKO kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Nyt kun ilmeisesti majoitutaan teltoissa, niin vesi varmaankin lämmitetään kaminalla? Onko kukaan koettanut käyttää kaminaa ajoneuvojen jäähdytysnesteiden lämmittämiseen? Siis nesteet pois, lämmitetään ne ja kaadetaan takaisin? Siis onko erityisen tärkeää, että ajoneuvot ovat jatkuvassa valmiudessa vai olisiko riittävän nopeaa, jos hälytyksen tullessa lämmitetään nesteet sillä aikaa kun muut pakkautuvat ajoneuvoon? Ja kun kerran on aggrekaatteja on käytössä, niin se neste voisi lämmetä parilla veden keittimellä, jotka on varattu juurikin tuohon käyttöön (pari muuta voisi olla ruokailukäytössä). Ja se jäähdytysneste voisi hyvinkin olla valmiiksi sekoitettuna odottamassa, eikä sitä tarvitsisi liruttaa ensiksi ulos, vaan lämmin neste voidaan tuoda ajoneuvolle samalla, kun joku toinen valuttaa nesteitä ulos. Sitä en sitten tiedä, että onko isommissa moottoreissa enemmän massaa ja tuo kikka ei toimi.

En ole ikinä edes ajatellut, että sotakoneista otettaisiin taisteluvalmiuden aikana nesteet ulos ja niitä lämmitettäisiin.
Jos joukkue/komppania saa hälytyksen (vastahyökkäys) ja siinä kohtaa aletaan lämmittelemään jäähdytinnesteitä niin kovin kiireellisestä hälytyksestä ei voi olla kysymys.


Sotien aikana tätä menetelmää käytettiin ainakin lentokoneiden osalta. Öljyt laskettiin kannuun lennon jälkeen ja vietiin sisälle lämpimään.

Tuntuu tosin oudolle, ettei nykyisin ole kaikissa laitteissa ylläpitolämmitintä. Sellainen olisi varsin helppo rakentaa mihin tahansa vehkeeseen, missä jokin neste kiertää.

Luulisi, että öljyn vaihto vie aikaa sen verran paljon, ettei ihan nopeasti lähdetä mihinkään.. toki se on silti nopeampaa, kuin laiteet jotka eivät toimi ollenkaan..

Joku polttoainekäyttöinen lisälämmitin olisi kyllä hyvä varuste Suomessa joka ikisessä diesel-käyttöisessä sotakoneessa. Pitää olla rutkasti tehoja ja syö akkuja tosin. Joissan vehkeissähän tuo kuulema onkin, vaan eivät kroonisesti toimi. Tai sitten käyttöä ei vaan ole opetettu.

Menisi varmaan ottokaluston puolelle, mutta sellainen polttoöljylämmitin, jolla joskus näkee halleja yms. lämmitettävän, vois olla kans kätevä. Suurin osa lämmöstä menisi harakoille, mutta sillä sais koneisiin ehkä vähän lämpöä aikaan. Edellyttäen, ettei polttoöljy hyydy.

No, jos kalusto hyytyy, ukot ei saa hyytyä. Ei muuta kuin suksille ja menoksi.
 
Touhottaja kirjoitti:
Nesteiden kanssa lutraamiseen menee aikaa, lisäksi lämpenemään pitäisi saada moottoriöljy ja huonolla tuurilla ei-niin-talvilaatuinen diesel. Nopeampaa voisi ehkä olla kaminoiden tyhjentäminen (öljy)pohjan alle. Pitää varoa vaan polttamasta mitään ja ketään. Pahimmillaan ajopelejä pitäisi hieroa käyntiin vähän väliä, aiheuttaen meteliä ja savua. Samalla pitäisi siis hämätä ja vaihtaa asemia. Epäedullinen tilanne kaikkiaan.

Samalla joku sissi tai muu viisampi osaisi sanoa kuinka hyvin nuo käynnistykset näkyisi vastustajan tiedustelun lämpökameroissa.

Telttojen lämmitykset saisi varmaan suht hyvin naamioituja.

Jonnekkin viereen vale-komppanian majoitus? Ajoneuvot vaihtaa paikkaa näiden välillä?
 
Käynnistyksen ääni kuuluu kauas ja savu haisee pitkään ilman lämpövehkeitäkin.. tosin korvilla ja varsinkaan nenällä ei saada aina tarkkaa suuntaa. Tieto koneen läsnäolosta kyllä.

Hurjin vaihtoehto olisi vaihtaa asemia vähän välein, vielä siten, etteivät ajoneuvot ja ukot ole lähekkäin. Varmaan kranaatinheittimellä voisi ampua savuja ja hämmennyksiä aina kun ajoneuvoja käynnsitetään. Yksi voisi olla, että ajoneuvon alle tehdään kuoppa, johon jokainen teltta vuorollaan käy nakkaamassa hiilloksen kaminasta. Viheliäinen toimenpide, jos ajoneuvoja on paljon.

Yksi vaihtoehto voisi olla aktiivinen tiedustelupartioiden torjunta. Saattaisi kohottaa vihollisen valmiustasoa kyllä.
 
Taistelukentällä kuitenkin on savua ja meteliä aina riippumatta siitä tehdäänkö kylmäkäynnistyksiä.
Naapuri palelee tässä skenaariossa enemmän kuin omat joukot ja tälläiseen "ryhmitykseen" päätynyt vihollisen mekanisoitu pataljoona ei kovin aktiiviseen tiedusteluun pysty, koska omat taistelupartiot pakottavat sen suojaamaan sivustoja ja siten sitovat sen kaikki käytettävissä olevat joukot sivustojen suojaamiseen.

Tossutiedustelua paljon vakavampana haasteena pitäisin sitä, miltä tuo oma ryhmitys näyttää ilmasta katsottuna pari päivän oleilun jälkeen. Omien joukkojen summittainen sijaintihan selviää naapurille kuitenkin kohtuu nopesti aivan kuten meilläkin olisi tiedossa naapurin summittainen sijainti. Se ei kuitenkaan paljoa auta, jos kyseiseen paikkaan ei saada vaikutusta.
Hajautettu ryhmitys ja paksu hanki syövät suurimman tehon pois epäsuorasta tulesta ja pahin uhka tulee taivaalta.
 
Touhottaja kirjoitti:
Yksi voisi olla, että ajoneuvon alle tehdään kuoppa, johon jokainen teltta vuorollaan käy nakkaamassa hiilloksen kaminasta. Viheliäinen toimenpide, jos ajoneuvoja on paljon.

Ennemmin improvisoidaan ajoneuvojen alle teltta ja kamina. Molemmat noista sitten "" -merkeissä, eli nuo pykätään ihan käyttötarkoitukseensa, eli en osaa erityisen hyvin kuvailla minkälaisia nuo olisi, mutta tarkoitus olisi pitää moottorin ympärillä lämpimämpää ilmaa mitään erityisen kovasti kuumentamatta ja siis pitää ajoneuvo lähtövalmiina ilman suurempia näppäilyä. Sitäkään en osaa sanoa, että kuinka iso tuli siellä pitäisi olla, riittäisikö vaikkapa ulkotuli, jos lämpimänä pidettävä tila saataisiin rajattua riittävän pieneksi, riittäisi tarpeeksi pitkäksi ajaksi, että kuski kerkeää ottaa vaikka täydet unet ja tulla sitten vaihtamaan tulen, jos ajamaan ei olla lähdössä.
 
Eilen telkkusin 30-36 asteen pakkasessa sen vajaan kuusi tuntia. Kyllä se taas vähän tottumista vaatii, että alkaa kulkea....pakkanen ei ole kiva kaveri.

Pakkashelvetti alkaa just siinä hetkessä, kun kaveri käy kerran pari vartalo ihan kuumana, jos paidat ovat märät niin sitten alkaa laskenta kohti suorituskyvyn rankkaa laskua. Aika hankalasti sovitettavissa oleva yhtälö sotilastouhuissa. Olin nuorempana täysin säälimätön itseäni kohtaan pakkasillakin. Nyt on sen verran älyä, että osaa kenties jo varoa turhia immelmanneja.
 
pstsika kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Kylmän viileästi joukkue Bravo ottamaan kontaktia viholliseen taistelupartiolla. Charlie reservissä valmiina tukemaan taistelupartion irtautumista ja Delta valmistautuu omaan partioon huoltamalla kamoja. Tarkoituksena pitää parin päivän ajan jatkuvaa kosketusta viholliseen ja vaikeuttaa liikkeellelähtöä. Samalla pidetään yllä tilannekuvaa. Tämän jälkeen rulla pyörähtää eteenpäin eli B lepo+huolto, C-taistelupartioksi, D-reserviin.

Liikkeessä pysyy lämpimänä.

Korvaa Delta Alfalla. Delta on Isojen Koneiden luona.
:uzi:

Niin minäkin luulin kesään 2010 asti.. :D Sen jälkeen hake kymppi avasi silmäni.
 
SJ kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Yksi voisi olla, että ajoneuvon alle tehdään kuoppa, johon jokainen teltta vuorollaan käy nakkaamassa hiilloksen kaminasta. Viheliäinen toimenpide, jos ajoneuvoja on paljon.

Ennemmin improvisoidaan ajoneuvojen alle teltta ja kamina. Molemmat noista sitten "" -merkeissä, eli nuo pykätään ihan käyttötarkoitukseensa, eli en osaa erityisen hyvin kuvailla minkälaisia nuo olisi, mutta tarkoitus olisi pitää moottorin ympärillä lämpimämpää ilmaa mitään erityisen kovasti kuumentamatta ja siis pitää ajoneuvo lähtövalmiina ilman suurempia näppäilyä. Sitäkään en osaa sanoa, että kuinka iso tuli siellä pitäisi olla, riittäisikö vaikkapa ulkotuli, jos lämpimänä pidettävä tila saataisiin rajattua riittävän pieneksi, riittäisi tarpeeksi pitkäksi ajaksi, että kuski kerkeää ottaa vaikka täydet unet ja tulla sitten vaihtamaan tulen, jos ajamaan ei olla lähdössä.

Ajoneuvothan on pakko naamioverkottaa, eli ajoneuvon päälle saadaan "teltta" kyllä. Ei ilmatiivis, mutta kuitenkin. Saataisiinko sitten sinne lämpöä esim. ruuanlaitossa, on hyvä kysymys. Nuotio auton alla toimisi, edellyttäen, että se pidetään pienellä liekillä ja isolla hiilloksella.


baikal kirjoitti:
Eilen telkkusin 30-36 asteen pakkasessa sen vajaan kuusi tuntia. Kyllä se taas vähän tottumista vaatii, että alkaa kulkea....pakkanen ei ole kiva kaveri.

Pakkashelvetti alkaa just siinä hetkessä, kun kaveri käy kerran pari vartalo ihan kuumana, jos paidat ovat märät niin sitten alkaa laskenta kohti suorituskyvyn rankkaa laskua. Aika hankalasti sovitettavissa oleva yhtälö sotilastouhuissa. Olin nuorempana täysin säälimätön itseäni kohtaan pakkasillakin. Nyt on sen verran älyä, että osaa kenties jo varoa turhia immelmanneja.

Kosteus tappaa pidemmän päälle. Pukeutuminen talvella on hankalaa, liiallinen vaate aiheuttaa hikoilua liikuttaessa, liian vähäinen palelluttaa muuten vaan. Sotatoimialueella ei voi luumuilla kalsarisillaan teltassakaan kuivattelemassa koko aikaa. Liikuntaa pitäisi olla sopivasti. Tulikosketuksessa on kuitenkin pakko liikkua "liikaa".

Jossain jemmassa saattaa olla valtion virallinen opas pakkasella toimimiseen, pitääpä katsoa onko se sotasalaisuus vai voiko siitä laittaa viisaita lainauksia.
 
Ei toimi linkki, ELSOtan.. http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/?urile=wcm:path:/SU+Puolustusvoimat.fi/Puolustusvoimat.fi/Puolustusvoimat/Aineistot/Ohjesaannot/Ohjesaannot

Sama opas oli mullakin, joten ei ole sotasalaisuus.. toisin kun ilmeisesti lähitaisteluopas ja kouluttajan opaskirja.. Höh.


Laitanpa lainauksen:

Maastouttaminen on talvellakin paras keino vihollistiedustelulta suojautumiseen. Maastouttamisessa
tärkeitä asioita ovat:
– oikea maastonkäyttö joukkojen ryhmittämisessä
– lämpönaamioverkkojen tai tilapäisvälineiden käyttö naamioinnissa
– luonnonmateriaalien käyttö aina naamioverkkojen lisänä
– rakennusten hyödyntäminen ajoneuvojen/vast suojana
– joukkojen hajaryhmitys.

Lämpötiedustelua voidaan harhauttaa tekemällä nuotioita tai muita harhauttavia tulia
ryhmitysalueen ulkopuolelle. Harhauttavat tulet on tehtävä jo useita vuorokausia ennen
taistelukosketusta ja niitä on pidettävä jatkuvasti yllä, jotta vihollisen ilmasta tapahtuva
lämpötiedustelu saisi väärän kuvan joukkojemme ryhmityksestä. Harhauttavia jälkiä tekemällä
saadaan vihollisen mielenkiinto suunnattua oman toimintamme kannalta toissijaisille
alueille.

Huonoja keliolosuhteita tulee käyttää hyväksi joukkojen siirtoihin ja huoltokuljetuksiin.
Myös kuljetusten määrää voidaan vähentää porrastamalla taisteleville joukoille
materiaalia huonojen keliolojen aikana.

Ihan kelpo luettavaa tuo tavlikoluamisopas.
 
Back
Top