Taistelu rakennetulla alueella (ent. Asutuskeskustaisteluketju)

Ei taida olla linkitetty tänne mutta näkyi Ylen tai Mtvn uutisissa.

Edit. Kommenttini liittyi Vääpelin aikaisempaan viestiin. Yritin etsiä ko. uutisklippiä netistä mutta kännykällä haku on hanurista eikä valitettavasti reissussa ole oikein mahdollista paneutua asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nykyinen aselaki vaatii n 2v harjoittelun jonkun muun aseella, ennen kuin henkilöllä on mahdollisuus saada lupa omaan 9mm käsiaseeseen.

Jos lasketaan, että ressu kotiutuu vm-palveluksesta noin 20v iässä, menee pari vuotta ennen kuin inttihommat taas kiinnostavat, sitten ehkä alkaa kiinnostaa ampuminen omilla aseillakin. Aluksi pitää harjoitella muodon vuoksi pari vuotta ja siis noin 24-25 v iässä voi saada luvan omalle aseelle.
Jotta harjoittelu tuo oikeasti osaamista, pitää sillä pistoolilla ampua viikottain ja harjoittelussa pitää olla jotain tavoitteita / vaatimuksia. Väitän että miehistön osalta sijoitus SA-joukoissa on ohi, ennen kuin pistoolin käsittelytaito on edes osaa tasolla.

Eikös olekin suomen isänmaalliset poliitikot tehneet hienon aselaki "uudistuksen?"...:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nykyinen aselaki vaatii n 2v harjoittelun jonkun muun aseella, ennen kuin henkilöllä on mahdollisuus saada lupa omaan 9mm käsiaseeseen.

..tai minkään muunkaan kaliiberin lyhyeen aseeseen.

Jotta harjoittelu tuo oikeasti osaamista, pitää sillä pistoolilla ampua viikottain ja harjoittelussa pitää olla jotain tavoitteita / vaatimuksia. .

Näin se varmasti on, tosin tottahan harjoittelun voi aloittaa jo heti siinä iässä kun ampumakerho suostuu juniorin ottamaan radalle. 15-vuotiaita näkee kyllä radalla ampumassa 22LR:lla huoltajan tm. valvonnassa, periaatteessa nämä henkilöt voivat saada 9-millisen hankintaluvan 18-vuotissyntymäpäivänään. Harvinaista se tosin varmasti on että 18-vuotias saa luvan lyhyeen aseeseen.
 
Harva tietää 15 vuotiaan kiinnostuvansa aseisiin liittyvästä harrastustoiminnasta myöhemmin.
Useampi kun osaisi edes arvata kiinnoatuvansa, voisi jäädä jopa jotain hölmöä tekemättä.
Ampumaseura ohjaisi varmasti oikeaan suuntaan.
Suojeluskunnat nuoriso-osastoineen voisi olla lääke moneen asiaan.
 
Tuossa on niin kovin sööttejä rynnäkkösuunnitelmia. :D

Itse olen tyhjentänyt huoneita sadoittain... peleissä tosin. Olen laatinut ja kokeillut kymmeniä eri rynnäkkösuunnitelmia enkä ole oppinut juuri mitään muuta kuin että suunnitelmilla on taipumus mennä joko pieleen tai helvetisti pieleen 90% ajasta. Toki on olemassa päivänselvästi huonoja suunnitelmia, ja sitten on niitä jotka näyttävät ja tuntuvat yrityskelpoisilta ja jopa hyviltä suunnitelmilta.

Varsinkin jos sisällä on odottamassa useita ampujia, niin veriseksi menee puolin ja toisin väkisinkin. Huoneeseen rynnäköidessä, siellä voi olla 100 odottamatonta asiaa. Suuri kasvi joka osin estää näkyvyyden seuraavaan oviaukkoon... Odottamaton oviaukko, joka oli lähes kokonaan piilossa kirjahyllyn takana... Random varjo, joka näyttää ihmisen tai aseen muotoiselta... Pieni pyöreä muoto oviaukon alakulmassa joka saattaa olla maiharinkärki... Äkillinen heijastava tai jopa häikäisevä kiilto jostain pinnasta... Ikkunassa äkillisesti lehahtava lintu tai puunoksa... Vihollinen joka on esillä juuri sen verran että itse epäröi ampua kun ei tiedä osuisiko vai eikö. Mielipuolinen määrä pieniä mutta painajaismaisia häiriöitä kerta toisensa perään. Ja sitten tietysti jää se yksi vihollinen huomaamatta, jonka takki ja pärstä sattuivat sulautumaan keittiön sisustukseen ja sotkuun täydellisesti, ainakin ovelta katsottuna. Kyllä siinä oppii käsikranaatteja arvostamaan... 2-4 kranaattia huoneeseen, vasta sitten miestä sisään. Onhan se ikävää jos siellä sattuu siviilejä olemaan. Panttivankien pelastaminen kuuluu poliiseille. Enkä ikinä haluaisi olla se poliisi.

Kaikki tuo pistää myös miettimään panttivangin asemaa noin yleisesti. En voi suositella muuta kuin että panttivangit nujertaisivat kaappaajat yhtäaikaa ja ylläköllä, tai että pakenisivat omatoimisesti yhtäaikaa samalla kun antavat rynnäkkömerkin ulkona odottaville kytille tai sotilaille.

nimim. viettänyt kymmeniä tunteja varhaisten Rainbow Six pelien parissa - panttivankien henkiinjäämisprosentti 10-40%.
 
Jos on vain pelannut tietokonepeliä niin ei ole kyllä saumaa sanoa mitään mitä koskee oikean elämän sodankäyntiä. Näin rautalangasta väännettynä.
 
Jos on vain pelannut tietokonepeliä niin ei ole kyllä saumaa sanoa mitään mitä koskee oikean elämän sodankäyntiä. Näin rautalangasta väännettynä.


Koskee kaikkea elämässä...mutta ei sodankäyntiä voi harjoitella kovilla varsinkaan urbaanissa ympäristössä ilman että se on todellista muutakuin virtuaalina ja non lethal kuula-asein...paitsi niin että maalit ovat ei elävää materiaalia eli maalitauluja ja reagoivia maaleja mutta niissäkään ei ole kukaan ampumassa harjoittelevia vastaan yhtään millään koska siinä voi käydä vahinko ja joku saa hittiä ja kuolee...
 
-EI kukaan ole korvaamassa taistelu ja ammunta harjoituksia peleillä. Ne ovat vain tukemassa koulutusta. Erinlaiset simulaatiot tuovat hyvää kertausta johtajille ennen "kunnon"harjoituksia, varsinkin kun kyseinen harjoittelu vie aikaa joka on rajallista.
-Riippuu täysin pelistä ja peli tavasta mitä siitä voi saada ns irti.
 
Mietein tuossa pystyisikö viemärikameraa käyttämään hyödyksi tra myllyissä, jolloin sillä voisi katsoa kulmien taakse?
Niitä teleskooppi mallisia n. metrin piiskalla myydään aika edullisesti ja on parempi sekin kuin vaan rynniä suoraan tuleen :D

Noi possujunat kaduilla on tulenjohtajan , pioneerin, kk n taikka ta n unelma.

Kun noita sotadokkareita katsoo niin silmään pistää että Jenkeillä / Natolla oli ongelmia irakissa / afgoissa rakennukseen mentäessä koska sisällä odotti rk jantteri joka ampu 1-2 ensimmäistä ennenkuin sai siipeensä. Miksi käyttää ied jossain tien reunassa ja yrittää sillä tuhota ajoneuvoa kun rakennuksessa sillä olisi saanut enemmän jälkeä esim rakennuksen sisällä/ oven lähellä kadulla jne Tietysti dokkarit ei aina ihan kaikkea kerro.....
 
Viimeksi muokattu:
Mietein tuossa pystyisikö viemärikameraa käyttämään hyödyksi tra myllyissä, jolloin sillä voisi katsoa kulmien taakse?

Ainakin erikoisjoukot on harjaantuneet sen käytössä. En tiedä onko kaupunkijääkäreillä endoskooppia, mutta luulisin että sellainen on jos tarvitsevat.
 
Ainakin erikoisjoukot on harjaantuneet sen käytössä. En tiedä onko kaupunkijääkäreillä endoskooppia, mutta luulisin että sellainen on jos tarvitsevat.

Luulisi olevan ihan asiallinen hankinta esim spolleille ja muille ressuille ketkä joutuu nuuskimaan rakennuksia.
 
:facepalm: Tietokonepelit vs oikea elämä.

Jos on vain pelannut tietokonepeliä niin ei ole kyllä saumaa sanoa mitään mitä koskee oikean elämän sodankäyntiä. Näin rautalangasta väännettynä.
Sellainen marginaalinen pieni ja vähän tunnettu aseellinen ryhmittymä nimeltä Yhdysvaltain asevoimat tutki tätä asiaa ja asia on siten että erilaiset kaupalliset ampumasimulaattorit parantavat suoritusta kentällä. Vaikutus kestää vielä joitain viikkoja tai kuukausia senkin jälkeen kun riittävä pelaaminen on lopetettu. Tämä asia on tiedetty jo vuosia. En tähän hätään löytänyt erästä muinaista hyvää linkkiä joten tyytyminen on tähän. Sopii tutkia asiaa ja kyseenalaistaa.

http://www.dailytech.com/Study+Find...ames+Improves+DecisionMaking/article19636.htm

Omasta mielestäni kyse on eläytymiskyvystä pelaamisen, tai ylipäätään kaiken harjoittelun aikana. Ei nämä pelit tai niiden tuotanto mitään leikkiä ole. Niihin pyritään tuomaan fyysistä realismia mahdollisimman paljon, ohjelmalliset rajat ja asiakaskunnan tietokoneiden suorituskyky huomioden. Pelit ovat miljardiluokan bisnes ja pelaajat haluavat realismia. Ensimmäisenä seuraisin taisteluun sitä tyyppiä jolla on kokemusta molemmista, sekä peleistä että oikeasta taistelusta. Seuraavaksi sitä jolla on runsas taistelukokemus. Sitten sitä, joka on treenannut paljon nk. peleissä, ja viimeisenä sitä joka ei ole nähnyt taistelua taikka pelannut nk. pelejä. Pelikin on sanana vähättelevä ja puutteellinen.
 
Sellainen marginaalinen pieni ja vähän tunnettu aseellinen ryhmittymä nimeltä Yhdysvaltain asevoimat tutki tätä asiaa ja asia on siten että erilaiset kaupalliset ampumasimulaattorit parantavat suoritusta kentällä. Vaikutus kestää vielä joitain viikkoja tai kuukausia senkin jälkeen kun riittävä pelaaminen on lopetettu. Tämä asia on tiedetty jo vuosia. En tähän hätään löytänyt erästä muinaista hyvää linkkiä joten tyytyminen on tähän. Sopii tutkia asiaa ja kyseenalaistaa.

http://www.dailytech.com/Study+Find...ames+Improves+DecisionMaking/article19636.htm

Omasta mielestäni kyse on eläytymiskyvystä pelaamisen, tai ylipäätään kaiken harjoittelun aikana. Ei nämä pelit tai niiden tuotanto mitään leikkiä ole. Niihin pyritään tuomaan fyysistä realismia mahdollisimman paljon, ohjelmalliset rajat ja asiakaskunnan tietokoneiden suorituskyky huomioden. Pelit ovat miljardiluokan bisnes ja pelaajat haluavat realismia. Ensimmäisenä seuraisin taisteluun sitä tyyppiä jolla on kokemusta molemmista, sekä peleistä että oikeasta taistelusta. Seuraavaksi sitä jolla on runsas taistelukokemus. Sitten sitä, joka on treenannut paljon nk. peleissä, ja viimeisenä sitä joka ei ole nähnyt taistelua taikka pelannut nk. pelejä. Pelikin on sanana vähättelevä ja puutteellinen.

Asenne on mielestäni tärkein asia kaikessa harjoittelussa oli se sitten viruaalista tai kuula-asein tehtyä treeniä, koska sama asenne pitää olla myös todellisessa tilanteessa oikealla aseella...
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen marginaalinen pieni ja vähän tunnettu aseellinen ryhmittymä nimeltä Yhdysvaltain asevoimat tutki tätä asiaa ja asia on siten että erilaiset kaupalliset ampumasimulaattorit parantavat suoritusta kentällä.
Missaat pointin. US armed forces eivät rajoitu tietokonepelien pelaamiseen vaan myös tekevät kenttäharjoituksia jossa opittua harjoitellan.
Sinä itse kerroit että et omaa mitään kokemusta muuta kuin pelien pelaamisen. Joko nyt ymmärrät kritiikkini miksi minun mielestä sinulla ei ole mitään annettavaa taistelu asutuskeskuksissa-keskustelussa?
 
Back
Top