Kyseisen kopterine historiasta ja suunnittelusta. Mi-28:n suunnittelu alkoi 70-luvulla kun rynnäkkökopteri Hind oli saatu tuotantoon. Tarkoitus oli siis rakentaa täysiverinen taisteluheko. Afganistanista on vahvistamattomia tietoja, että Mi-28:n protoja olisi ollut siellä koekäytössä.
Neuvostoliiton romahdettua venäläiset päättivät, että Mi-28 projekti lakkautetaan ja munat siirretään Ka-50 koriin. Sinällänsä järkevä päätös niukkojen resurssien keskittämisestä. Tsetsenian sotakokemukset kuitenkin osoittivat, että yksipaikkainen Ka-50 oli hankala lennettävä. Yksinkertaisesti lentäjä oli ylikuormitettu hoitaessaan sekä lentäjän että aseupseerin tehtäviä. Hetken ajan venäjällä mietittiin ratkaisua joissa kaksipaikkainen Ka-52 toimisi parven johtajana Ka-50 koptereille. Ka-52 ei kuitenkaan lunastanut odotuksia joten Mi-28 projekti kaivettiin naftaliinista.
Venäläisten ratkaisua täytyy ihailla. Jos Suomessa pystyttäisiin hylkämään epäonnistuneiksi osoittautuneet projektit samalla tavalla olisin ylpeä.
Mi-28 osumankestävyydestä täytyy sanoa seuraavaa. Asejärjestelmää kehitettiin voimakkaasti Afganistanin sodan aikana. Neuvostoliittolaisilla oli runsaasti kokemusta siitä, että heidän koptereitaan tulitettiin kivääreillä, konekivääreillä, itkoilla, keveillä it-tykeillä ja olkapääohjuksilla. Jo tuotannossa olevien mallien panssarointiin, rakenteisiin ja järjestelmiin tehtiin muutoksia taistelukokemusten perusteella. Pitäisin omituisena, jos nämä tiedot eivät olisi menneet suunnittelutiimille. Varsinkin kun jonkinlaista koekäyttöä oli tehty afganistanissa.
Mitä taas tulee yötoimintakykyyn niin näyttää noistakin asioista tietoa löytyvän.
"Then the Mi-28N, was unveiled in 1995, the N designation meaning "night". The prototype (no. 014) first flew on 14 November 1996. The most significant feature is a radar in a round cover above the main rotor, similar to that of the American AH-64D Longbow Apache. Mi-28N also has improved Tor vision and an aiming device under the nose, including a TV camera and FLIR. Due to funding problems, development was interrupted. A second prototype with an improved rotor design was unveiled in March 2004 at Rosvertol."
"The Mi-28N features a Helmet mounted display for the pilot. The pilot would designate targets for the Navigator/Weapons officer, who proceeds to fire the weapons required to fulfill that particular task."
Wikipedia