Taisteluhelikopterit

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
Mi-28N

Onko tietoa mitä numeroimani laitteet ovat?

mi-28n.jpg
 
1. Nenä sympaattisen ilmeen saamiseksi. (tutka kuin tutka)
2. Heittäisin että flir-etsin eli forward looking infra red -kamera (kamera käännettynä suojaan runkoa vasten)
3. Pönttö Pst-ohjuksien ohjaamiseen. (käännetty myös suojaan runkoa vasten)
4. Ammustensyöttösilta konetykille?
5. Konetykin ammustäyttöluukku?
6. Lisäpolttoainetankki
7. Ilmanopeusanturi?
8. Nokkakoriste?
9.Tutkaa puskee...

Taidankin painua tästä samantien pistämään muutaman rivin lottoa...

EDIT: Lisätty kuva:
51of2p.jpg
 
Sori jos on vähän OT, oliko semmoisia helikoptereitä mitä Jeltsin tarjosi Suomelle?
 
2&3 saattaisi olla toisin päin, päätellen tuosta toisesta kuvasta.
1, on minustakin tutka, mutta minkä tyyppinen tutka, niin siitä minäkään en osaa sanoa.
 
mi28ntorretas4dy.jpg
 
Hejsanin pistämästä kuvasta päätellen tuota palloa käytetään maalin paikallistamiseen ja tuo pömpeli sen alapuolella olisi ilmeisesti tähtäys ja lukitus järjestelmä. Onko tuolle joku hienompi suomenkielinen nimi? :D
 
setämies kirjoitti:
Hejsanin pistämästä kuvasta päätellen tuota palloa käytetään maalin paikallistamiseen ja tuo pömpeli sen alapuolella olisi ilmeisesti tähtäys ja lukitus järjestelmä. Onko tuolle joku hienompi suomenkielinen nimi? :D

Ylempää käyttää lentäjä ja alempaa ampuja. Tämä on minun arvaukseni. AH-64 Apachessa on muuten juuri samoin päin ne tähystyslaitteet.
 
setämies kirjoitti:
Hejsanin pistämästä kuvasta päätellen tuota palloa käytetään maalin paikallistamiseen ja tuo pömpeli sen alapuolella olisi ilmeisesti tähtäys ja lukitus järjestelmä. Onko tuolle joku hienompi suomenkielinen nimi? :D

Ylempi on pilotin IP-kamera ja alempi on ampujan maalinhaku/seuranta IP-kamera ja tähtäin.

Hieman olin yllättynyt, että tuolla nokka mokkulalla ohjataan noita ohjuksia, olin olettanut, että ne on niitä Laser Beamrider -tyyppisiä, kuten ryssällä on tapana käyttää. Mutta toisaalta, onhan tuossa se tutka ropelin päällä, joten olisiko sillä jotakin tekemistä?
 
SJ kirjoitti:
Mutta toisaalta, onhan tuossa se tutka ropelin päällä, joten olisiko sillä jotakin tekemistä?

Komento-ohjatuilla ohjuksilla venäläiset ovat helikoptereissaan pelanneet. MI-28:n "Longbow"-tyyppinen tutka on kyllä PALJON sompi mutikka kuin tuossa ensimmäisessä kuvassa. Nro 9 näyttää minusta lähinnä ropellin navalle, tai ehkä pikemminkin sen suojakupille.
 
SJ kirjoitti:
Hieman olin yllättynyt, että tuolla nokka mokkulalla ohjataan noita ohjuksia, olin olettanut, että ne on niitä Laser Beamrider -tyyppisiä, kuten ryssällä on tapana käyttää.

Que? Perinteisestihän rauhanvaltion helikoptereihin pultatut ohjukset ovat olleet joko lanka- tai radio-ohjattuja (Swatter ja Sagger langalla, Spiral ja Ataka radiolla). Laserohjatut ovat taas olleet tankkien ja kiinteäsiipisten heiniä, tosin Vikhriä näkyi joskus Ka-50:n siiventynkien alla.

Mutta toisaalta, onhan tuossa se tutka ropelin päällä, joten olisiko sillä jotakin tekemistä?

Tuo kuvan kohta 9 taitaa olla tutkan jalusta itse asiassa, Mi-28:n millimetriaaltotutka on palloradomin sisällä.

Muista kuvan kohteista: olen vahvasti sitä mieltä että kohde 7 on Swift Rod -ILS-antenni ja kohde 8 ilmanpainesensori. Kohteet nro 4 ovat sitten kolmekymppisen ammussäiliöt (siinä on kaksoissyöttö).
 
Nro 5 lienee liukumäki.

Molempien ovien alapuolella on samannäköinen laatikko. Mi-28:ssa on yli 100 metrissä käytettävä pelastautumisjärjestelmä, jossa ovet ja siivet irtoavat. Oviaukkojen alapuolelle avautuu patjat. Laskuvarjoilla pelastautuva miehistö kipataan(?) ulos ja liukuvat patjoja pitkin irti kopterista. Toiminta on näytetty tuolla videolla kohdasta 2:56 alkaen:

http://www.youtube.com/user/2Timofey#p/u/1/kxxW3TQNQOk

Videon ykkösosa, lähinnä ase-esittelyä:

http://www.youtube.com/user/2Timofey#p/u/0/JzQ99jGoy_U
 
rukkaskikka kirjoitti:
Nro 5 lienee liukumäki.

Molempien ovien alapuolella on samannäköinen laatikko. Mi-28:ssa on yli 100 metrissä käytettävä pelastautumisjärjestelmä, jossa ovet ja siivet irtoavat. Oviaukkojen alapuolelle avautuu patjat. Laskuvarjoilla pelastautuva miehistö kipataan(?) ulos ja liukuvat patjoja pitkin irti kopterista. Toiminta on näytetty tuolla videolla kohdasta 2:56 alkaen:

http://www.youtube.com/user/2Timofey#p/u/1/kxxW3TQNQOk

Videon ykkösosa, lähinnä ase-esittelyä:

http://www.youtube.com/user/2Timofey#p/u/0/JzQ99jGoy_U


Katsoin ensimmäisen. Muutama huomio. Ainoastaan ohjaamo on panssaroitu ja sekin vain 12,7 vastaan. Sen lisäksi tankit ovat itsetiivistyvät, mutta niillekkin luvataan suojaus ainoastaan 12,7 vastaan. Valtaosa järjestelmistä tietenkin suojaamattomia, joten oikeastaan minkä tahansa aseen osuma suurella todennäköisyydellä heikentää suorituskykyä. Olettaisin nokkaan osuneen Sergein sirpalekranaatin karsivan valtaosan rilppeistä. 12,7 puolestaan särkee sen mihin osuu.

Lentäjällä ei yllätyksekseni ole maskia josta näkisi keulassa olevan tähystyspömpelin kuvan. Hän joutuu katsomaan maisemia, joko ohjauspaneelin pienen näyttöruudun kautta tai sitten kypärässä olevilla pimeäkiikareilla. Ei vaikuta tehokkaalta. Pimeäkiikareilla tuskin näkee maassa olevia kohteita kovinkaan kaukaa. Sopinevat lähinnä lähellä olevan maaston tähystämiseen. Pienen ruudun tihrustamisen ja samanaikaisen lentämisen kuvittelisi puolestaan olevan vaikeata. Varsinkin pyrittäessä maaston ja katveiden hyödyntämiseen. Tämän kuvittelisi selkeästi vaikeuttavan miehistön yhteistyötä ja heikentävän matalalla toimimista.
 
JOKO kirjoitti:
Ainoastaan ohjaamo on panssaroitu ja sekin vain 12,7 vastaan. Sen lisäksi tankit ovat itsetiivistyvät, mutta niillekkin luvataan suojaus ainoastaan 12,7 vastaan. Valtaosa järjestelmistä tietenkin suojaamattomia, joten oikeastaan minkä tahansa aseen osuma suurella todennäköisyydellä heikentää suorituskykyä. Olettaisin nokkaan osuneen Sergein sirpalekranaatin karsivan valtaosan rilppeistä. 12,7 puolestaan särkee sen mihin osuu.

On se hyvä, että Sergei poistetaan...
 
Tvälups aikanaan totesi, että eri lailla se Sergei terästä silpoo kuin 12.7.
 
Parasta MI:ssä AH-64:ään verrattuna on sen panssarointi ja aseistus, heikointa ehkä asejärjestelmien ja sensorien suorituskyky. Tuota monokkeli-tähtäintä siinä ei ole joka hämmästyttää, koska Apachessa se on ollut käytössä jo 1980-luvulta saakka. Tutkan suorituskyvystä ei sanota mitään? Myöskään omasuoja-järjestelmistä ei sanota mitään muuta kuin soihdun ja silpunheittimet. Myöskään "disco-light"- tyyppistä häirintää siinä ei mainita olevan.

Kyllä huomaa että koneen valmistajan juttuja kun yhdessä ja toisessa systeemissä luvataan että se on 1.5 tai jotain parempi kuin "vastaavat". Tulee mieleen erätukun mainokset: "500 euron varusteet, 200 euron hinnalla"! Tähän tietenkin uskoo se ken uskoo "halpaan ja hyvään", itse luovuin tuosta uskosta jo aikoja sitten, katkerien kokemusten kautta.:(

Eipä sillä, kyllä Mil Mi-28N kova sotakone on ja perusvenäläiseen tyyliin se on karu ja konstailematon työkalu. Tosin kuin hienostuneemmat länsiserkkunsa.

Tuo tykkitorni on sellainen möhkäle että olisi mielenkiintoista tietää esim. vaikuttaako sen kääntäminen 90o sivulle, 300 km/h vauhdissa tärinöitä ilmanvastuksesta....

Voi tosin olla että kotimaan versiossa näitä puuttuvia herkkuja on koska tämähän oli "export" mallin esittely, jossa ei tavan mukaan ole niitä kaikkein parhaita lisävarusteita...
 
Einomies1 kirjoitti:
Parasta MI:ssä AH-64:ään verrattuna on sen panssarointi ja aseistus, heikointa ehkä asejärjestelmien ja sensorien suorituskyky. Tuota monokkeli-tähtäintä siinä ei ole joka hämmästyttää, koska Apachessa se on ollut käytössä jo 1980-luvulta saakka. Tutkan suorituskyvystä ei sanota mitään? Myöskään omasuoja-järjestelmistä ei sanota mitään muuta kuin soihdun ja silpunheittimet. Myöskään "disco-light"- tyyppistä häirintää siinä ei mainita olevan.

Jotenkin veikkaan, että edes suojauksessa ole paljoa kehumista Apacheen verrattuna. Samalla periaatteella se on panssaroitu ja siksi painokin on melkolailla sama, hieman se saattaa olla toki paremmin suojattu, kun onhan tuo uudempaa tekoakin. Aseisiin siinä saa ohjuksen, joka on epäilemättä halvempi kuin Apachen vastaava, mutta asejärjestelmän puutteet tekevät tästä aika mitättömän edun (tarkoitan tässä nyt sitä, että jos siinä ei ole Longbow tms. tutkaa, niin sitten kopteri ammuskelee vain yhden ohjuksen kerrallaan (apachessa saa toki ampua useammankin, jos joku toinen osoittaa maalit) ja silloin kopterin selviämismahkut heikkenevät), muuten aseistus on aika identtinen. Tuon Disco-light systeemin puutteesta en ole huolissani, kun se tehoaa vain niihin vanhoihin IP-ohjuksiin joissa oli se pyörivä retiikkeli sensorin edessä).

Venäläis tyyliin nämä karut ja konstailemattomat systeemit sitten kestävät vain hetken käytössä verrttuna systeemeihin, joissa on oikeasti ilmoitettu osan käyttöikä, ja siltikin huoltoa vaaditaan paljon enemmän, joskin tarvittava laitteisto ja henkilökunta saattaa olla sitä halvempaa mallia.
 
baikal kirjoitti:
Tvälups aikanaan totesi, että eri lailla se Sergei terästä silpoo kuin 12.7.

Totta, Segei on nimittäin noista se, joka ollenkaan silppoo. 12,7 vain tekee reikiä.
 
Kyseisen kopterine historiasta ja suunnittelusta. Mi-28:n suunnittelu alkoi 70-luvulla kun rynnäkkökopteri Hind oli saatu tuotantoon. Tarkoitus oli siis rakentaa täysiverinen taisteluheko. Afganistanista on vahvistamattomia tietoja, että Mi-28:n protoja olisi ollut siellä koekäytössä.

Neuvostoliiton romahdettua venäläiset päättivät, että Mi-28 projekti lakkautetaan ja munat siirretään Ka-50 koriin. Sinällänsä järkevä päätös niukkojen resurssien keskittämisestä. Tsetsenian sotakokemukset kuitenkin osoittivat, että yksipaikkainen Ka-50 oli hankala lennettävä. Yksinkertaisesti lentäjä oli ylikuormitettu hoitaessaan sekä lentäjän että aseupseerin tehtäviä. Hetken ajan venäjällä mietittiin ratkaisua joissa kaksipaikkainen Ka-52 toimisi parven johtajana Ka-50 koptereille. Ka-52 ei kuitenkaan lunastanut odotuksia joten Mi-28 projekti kaivettiin naftaliinista.

Venäläisten ratkaisua täytyy ihailla. Jos Suomessa pystyttäisiin hylkämään epäonnistuneiksi osoittautuneet projektit samalla tavalla olisin ylpeä.

Mi-28 osumankestävyydestä täytyy sanoa seuraavaa. Asejärjestelmää kehitettiin voimakkaasti Afganistanin sodan aikana. Neuvostoliittolaisilla oli runsaasti kokemusta siitä, että heidän koptereitaan tulitettiin kivääreillä, konekivääreillä, itkoilla, keveillä it-tykeillä ja olkapääohjuksilla. Jo tuotannossa olevien mallien panssarointiin, rakenteisiin ja järjestelmiin tehtiin muutoksia taistelukokemusten perusteella. Pitäisin omituisena, jos nämä tiedot eivät olisi menneet suunnittelutiimille. Varsinkin kun jonkinlaista koekäyttöä oli tehty afganistanissa.

Mitä taas tulee yötoimintakykyyn niin näyttää noistakin asioista tietoa löytyvän.

"Then the Mi-28N, was unveiled in 1995, the N designation meaning "night". The prototype (no. 014) first flew on 14 November 1996. The most significant feature is a radar in a round cover above the main rotor, similar to that of the American AH-64D Longbow Apache. Mi-28N also has improved Tor vision and an aiming device under the nose, including a TV camera and FLIR. Due to funding problems, development was interrupted. A second prototype with an improved rotor design was unveiled in March 2004 at Rosvertol."

"The Mi-28N features a Helmet mounted display for the pilot. The pilot would designate targets for the Navigator/Weapons officer, who proceeds to fire the weapons required to fulfill that particular task."


Wikipedia
 
Mi-28N Cockpit
mi2800.jpg


Left pilot's cockpit, the navigator's cockpit on the right
mi3800.jpg
 
Back
Top