Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
commando kirjoitti:Mike Robertson rakentaa teille luodinkestävät polvet. Luulisin että suurin syy polvien hajoamiseen ovat huonot geenit, väärä harjoittelu ja itse hankittu ylipaino olivat ne sitten pirtelölihaksia tai kaljamahaläskejä varusteiden kantamisen sijaan.
commando kirjoitti:Luonnollisesti kilometrit syövät autoakin mutta ajotavalla on suuri merkitys. En ole ortopedi tai edes huippu-urheilija mutta ainakin juostessa polviin kohdistuvan rasituksen pystyy välttämään kun juoksee päkiöillä. Polvet eivät ole ihmiskehon auton jouset. Autokin hajoaa nopeammin jos jouset hitsaa jäykiksi. Evoluutio ei vain tahdo oikein seurata riittävällä nopeudella muutoksia jotka ihminen älyllään luo jos ollenkaan nykyaikaisen lääketieteen ansiosta mutta ihminen on kyllä luotu juoksemaan päkiöillä maastossa eikä kovalla alustalla huippuvaimentavissa lenkkareissa kantapäällä kuten kaupungeissa näkyy. Tottakai kulutus lisääntyy aina jos kyytiin ottaa painoa ja kulutus kuitenkin on lopullista kohti hautaa, kukaan ei elä ikuisesti mutta monia ongelmia pystyy siirtämään ja ehkäisemään oikealla harjoitustekniikalla ja rakentamalla lihakset sen puurosta koostuvan selkärangan ympärille. Kun istutaan paljon ja treenataan typerästi (keihästä heittämällä, kuntosalilla ja kantapäätä betoniin iskemällä) niin ei ole ihme että paikat hajoavat.
commando kirjoitti:Luonnollisesti kilometrit syövät autoakin mutta ajotavalla on suuri merkitys. En ole ortopedi tai edes huippu-urheilija mutta ainakin juostessa polviin kohdistuvan rasituksen pystyy välttämään kun juoksee päkiöillä.
baikal kirjoitti:Kerran eräässä tilaisuudessa joku urheilututkija sanoi: keskimittainen suomimies olisi painanut kivikaudella noin 62-64 kiloa....eli 182-senttinen karju.
noska kirjoitti:En tiedä mitään siitä miten koulutetaan mutta kaikissa modulaarisissa liiveissä (aina jenkkien vanhasta LBE:stä lähtien) on huomioitava määrättyjä asioita.
Tasapainoisuus -paino pitää pyrkiä jakamaan mahdollisimman tasan oikean ja vasemman puolen välillä, ettei se lähde kiertymään
noska kirjoitti:Prioriteetit - määrätyt tarvikkeet on oltava mahdollisimman helposti käsillä, yleensä tämä tarkoittaa ainakin lippaita
noska kirjoitti:Kätisyys - vaikka jotkut oppisuunnat sanovat että pitää pystyä ampumaan molemmilta puolilta, jolloin aseen perälle pitää jättää tilaa molemmille puolille (ja niiden väliin siirtämistä varten) niin lähtökohtaisesti asetta käytetään yhdeltä puolelta ja lippaat sijoitetaan pääasiassa niin että ovat mahdollisimman helppoja vaihtaa siltä puolelta.
noska kirjoitti:Selkäpuoli - mikäli liivi päällä on tarkoitus kyetä istumaan autossa, rajoittaa se selkäpuolen tavaroiden sijoittelua, samoin pitää huomioida selkään mahdollisesti tuleva rinkka tms jonka tiellä ei saa olla taskuja (myös kantohihnat huomioitava) tai joidenkin erikoisjoukkojen tapa nukkua liivit päällä jolloin useimmiten jätetään selkäosa tyhjäksi
noska kirjoitti:Taisteluasennot - taskut on sijoitettava siten että niitä on mahdollisuus optimaalisesti hyödyntää eniten käytetyistä asennoista ja ettei niiden käyttö ole mahdotonta mistään yleisestä taisteluasennosta.
noska kirjoitti:Suunta - taskua ei sijoiteta ylösalaisin, ellei sitä ole siihen suunniteltu ja ehdottoman välttämätöntä. Saavutettu hyöty on usein minimaalinen, mutta haitta ei mikäli tasku aukeaa ja tyhjenee itsestään liikkeessä.
noska kirjoitti:Mielestäni kaikki muu riippuu tehtävästä. SIihen ettei kasivitosia osata käyttää on syynä monellakin koulutuksen puute. Vanhemmat ressut ovat käyttäneet tyystin erilaista järjestelmää. Nuoremmat olisivat sen kanssa todennäköisesti aivan helisemässä. Toinen syy jonka olen havainnut, niin vähän käytetyissä kasivitosissa ovat säädöt usein hankalia nauhojen ollessa vielä jäykät. Lyhyttä viikonlopun keikausta varten ei välttämättä niitä viitsitä taistella kohdalleen.