Taisteluliivit, chestrigit, tst-vyöt ja muut kantolaitteet

Minulla on ollut se käsitys, että IFAK:illa ei olisi tarkoitus auttaa itse itseään, vaan haavoittumisen seurauksena sinulle annettaisiin ensiapua sinun IFAK:ista. Sen takia usein näkee IFAK sijoitettuna esim. TST-vyölle selän kohdalle.
Haavoittunut auttaa aina itseään ensin. Jos ei siihen pysty, se on voi voi ja todennäköisesti silloin ei häntä pysty auttamaan mikään. Mutta mitään sankarillisia pelastusoperaatioita ei tehdä, ettei tapateta lisää porukkaa siihen. Haavoittuneet pitää myös itse pyrkiä suojaan.
 
Minulla on ollut se käsitys, että IFAK:illa ei olisi tarkoitus auttaa itse itseään, vaan haavoittumisen seurauksena sinulle annettaisiin ensiapua sinun IFAK:ista. Sen takia usein näkee IFAK sijoitettuna esim. TST-vyölle selän kohdalle.
Ensisijaisesti haavoittunut antaa itse itselleen ensiapua mikäli siihen kykenee. Jos taistelija ei itse älyä / kykene aloittamaan ensiapua niin kaveri voi yrittää käskyttää haavoittunutta aloittamaan ensiavun sekä hakeutumaan suojaan. Toki jos tilanne sen sallii, että kaveri pystyy heti aloittamaan ensiavun haavoittuneelle niin silloin näin tehdään ja tällöin ensisijaisesti käytetään haavoittuneen ensiapuvälineitä.

Eli ensiapuvälineet kannattaa aina olla sijoitettu siten, että myös itse pääsee niihin tarvittaessa käsiksi. Yleensä kun IFAK on takana vyöllä niin se on mallia, joka on velcrolla kiinni ja sen saa itsekin nykäistyä irti jolloin sen saa käsiinsä.
 
Aina sitä oppii uutta. Välillä tuntuu siltä, että pitäisi käydä armeija uudestaan, varsinkin kun kaikki on muuttunut niin paljon tässä parinkymmenen vuoden aikana.
Mieti sitten meitä jotka kävimme 37 vuotta sitten....jatkosota oli loppunut niin vähän kuin 21 vuotta ennen minun syntymää. Huikea ajatus.
 
Eli ensiapuvälineet kannattaa aina olla sijoitettu siten, että myös itse pääsee niihin tarvittaessa käsiksi. Yleensä kun IFAK on takana vyöllä niin se on mallia, joka on velcrolla kiinni ja sen saa itsekin nykäistyä irti jolloin sen saa käsiinsä.
Tosin jos kyse on PV:n taistelupelastajan laukkua vastaavasta joissain tehtävissä jaettavasta IFAK:sta, niin se on kiinni vyössä, mutta vyö lähtee yhdellä soljen napsautuksella irti.

Hyviltä kuulostavia settejä ja laita ihmeessä mallikuvat.(y) Kannattaa tosin varoa, jos täyttää m05 liivin reunimmaisia kujia. Kokemuksesta tiedän ettei runojen kanttinauhojen alla ole kunnollisia ompeleita, joten painavimmat taskut saattavat repiä kujan auki.
Voisitko laittaa myös PST-liivin kokoonpanon?
Täytyy muistella, miten tuo PST-taskujärjestys menee, tai taitaa minulla olla jotain referenssikuviakin siihen, koska en ole sitä käyttänyt M05:ssä sitten varusmiespalveluksen, koska relevanteissa harjoituksissa ei ole jaettu useinkaan täyttä taskusarjaa, ja nyttemmin on ollut jo M17:ääkin jaossa.
 
Mieti sitten meitä jotka kävimme 37 vuotta sitten....jatkosota oli loppunut niin vähän kuin 21 vuotta ennen minun syntymää. Huikea ajatus.
Hiukan tuli 'vanhalle' kiire syksyn MPK-harjoituksessa varusvarastolla kun ei ollut ikinä PALS:ia koonnut. PALS-taskuja taisi olla neljä, täydet ja tyhjät lippaat, juomapullo- ja yleistasku. Lisäksi oma juomarakko selkätaskussa. Ihan hyvin se onnistui enkä kaipaillut tuota vanhaa tetsaria ollenkaan.
 
En tiedä, onko palstalaisilla käyttöä/kiinnostusta, mutta havaitsin, että US Eaglella oli kohtuuhintaan 38,95€ jenkkitetsaria myynnissä. Väitetään "aidoksi" US Army taisteluliiviksi, käyttämätöntä ylijäämää.
 
Tulipa testattua omaa 304:sta ekaa kertaa M85:a vasten. Havainnot:

- 304 on huomattavasti kevyempi
- 304:n yhteen lipastaskuun mahtuu tosiaan 4 AK:n lipasta
- 304:n lipastasku on parempi kuin M85:n lipastasku, vaikka se onkin jakamaton vs 85:n periaatteessa 3:een osaan jaettu malli. Tämä johtuu siitä, että 304:n tasku on jäykistetty, 85:n ei ole. Jälkimmäisessä lippaat tuntuivat jäävän koko ajan kiinni
- 304 kesti EA-rastin evakuointiraahauksen ongelmitta +100 kg äijällä

Totesin olevani lippaanvaihdossa yhtä nopea kuin mitä olen M05-tetsarin kanssa. Makuulta 304 tulee vähemmän tielle (aka nostaa yläkroppaa). Ihan maata vasten ei kuitenkaan sirpan kanssa päässyt.

Muita huomioita:

-304:n olkahihnojen säätö ei pysy, en tiedä johtuuko kulumisesta. Tällä ei nyt ollut sen suurempaa merkitystä, paino kun pitäisi muutenkin olla lantiolla eikä harteilla. Lähinnä jos olkahihnoihin haluaa kiinnittää CAT:in yms roinaa, niin olisi hyvä jos ne pysyisivät paikoillaan.
- 304:n rakenne on huomattavasti yksinkertaisempi kuin M85:n. Sain kyllä säädettyä 85:n ihan hyvin, mutta remmihelvetti se on. Ei ihme, että se painaa niin paljon kuin painaa.
- Valjastetsari on ihan käyttökelpoinen väline edelleen liiviaikaan. Veikkaan, että varsinkin kesäisin valjastetsari on parempi lämmönsäätelyn kannalta. Nyt tosin oli sen verta holodna välillä, että liivin lämpökuorma olisi tehnyt terää.
 
Mitä apuvälineitä taistelupelastajilla on esim. evakuointiraahaukseen? Saako yksi mies haavoittuneen liikkumaan miten?
 
Mitä apuvälineitä taistelupelastajilla on esim. evakuointiraahaukseen? Saako yksi mies haavoittuneen liikkumaan miten?
Käsittääkseni tst-pelastajilla ei ole juurikaan tuohon mitään apuvälineitä; evakuointi tapahtuu joko raahaamalla tai kantamalla.

Tulen alla evakuointi on vaikein, se kun pitää tehdä matalana. Päätapoja lienee kolme:

1. Makaat mahallasi, tartut yhdellä kädellä kiinni haavoittuneen tetsarista, ja toisella kädellä nostat itseäsi hieman ja työnnät itseäsi taakse, samalla vetäen haavoittunutta. Ainakaan itse en saanut vklpn aikana vitukossa samanpainoista taistelijaa edes liikahtamaan tällä tekniikalla.
2. Menet haarukset levällään istumaan haavoittuneen taakse, nappaat molemmin käsin tetsarista ja nykäiset koko yläkroppaa taaksepäin (aivan kuten soutaisit venettä). Liikkuu hyvin mutta olet korkeammalla eli isompi maali
3. Kyljittäin. Menet melkein haavoittuneen rinnalle, nappaat yhdellä kädellä kiinni tetsarista, ja sitten käsin ja jaloin ponnistamalla raahaat haavoittunutta perässä. Itselleni tämä oli nopein tapa ja pysyin kohtuu matalana.
 
Veikkaan, että varsinkin kesäisin valjastetsari on parempi lämmönsäätelyn kannalta. Nyt tosin oli sen verta holodna välillä, että liivin lämpökuorma olisi tehnyt terää.
Ei tarvitse veikata, kyllä se on.

Itsellä työhommiin kaksi chestrigiä. Toinen kaartaa kylkiin asti ja toinen on kapeampi, rintakehän levyinen.

Talvella tuo leveä antaa mukavasti lämpöä jenkkakahvoille. Kesällä kapeampikin on sitten tuskaisen kuuma, etenkin kun pääasiassa joutuu jatkuvasti olemaan näkyvillä eli avoimilla paikoilla auringonpaisteessa. M85:sta saa hetken kevennystä kun avaa solkea ja heiluu ns. rotsi auki, mutta tuo chestrig x-valjailla on vaikeampi tuulettaa.
 
Kerro lisää - miltä näytti ja miten toimittiin?
Mä en nähnyt kuinka näiden kanssa toimittiin kentällä kun ite olin "bunkkerissa" tekemässä OSINT:ia. Mustaa kovaa muovia joka oli pyöritetty rullalle ja siinä oli vetolenkit. Enmä olis edes tietänyt mitä nämä on mutta ryhmävarustusta haettaessa nämä olivat hetken hukassa ja materiaalia luovuttanut kaveri nimenomaan sanoi että nämä ovat haavoittuneen evakuointialustoja.
 
Kuulostaa äkkiseltään hyvinkin samankaltaiselta kun tekemämme proto joka lähti viimeviikolla kenttäkokeisiin Ukrainaan...
Ilmeisen tuore keksintö kaikkiaan koska joiltan MPK-kouluttajiltakin olen asiasta kysynyt eikä heillä ollut tiedossa moista käytetyn.

Tavoitteena oli saada yksin liikuteltava ja hyvin luistava. Tämä liikkuu yhdelläkin miehellä hyvin jos voi kiinnittää valjaisiin/tetsareihin.
Meidän käyttämä 4mm muovilevy ehkä liian vahva koska ei taipunut tuon tiiviimpään rullaan. Painoa tälle tuli 4,5kg.

Jos Ukrainasta tai täällä tuota intin levyä käyttäneiltä tulee peukkua, niin laitetaan komponenttikeräys pystyyn ja Ukrainalaispakolaiset saa ottaa koppia näiden kokoonpanosta. 👍

1681738271246.png
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa äkkiseltään hyvinkin samankaltaiselta kun tekemämme proto joka lähti viimeviikolla kenttäkokeisiin Ukrainaan...
Ilmeisen tuore keksintö kaikkiaan koska joiltan MPK-kouluttajiltakin olen asiasta kysynyt eikä heillä ollut tiedossa moista käytetyn.

Tavoitteena oli saada yksin liikuteltava ja hyvin luistava. Tämä liikkuu yhdelläkin miehellä hyvin jos voi kiinnittää valjaisiin/tetsareihin.
Meidän käyttämä 4mm muovilevy ehkä liian vahva koska ei taivu tiiviimpään rullaan. Painoa tuli 4,5kg.

Jos Ukrainasta tai täältä tuota intin levyä käyttäneiltä tulee peukkua, niin laitetaan komponenttikeräys pystyyn ja Ukrainalaispakolaiset saa ottaa koppia näiden kokoonpanosta. 👍

Katso liite: 76876
Lääkintäpuolen ohjesääntökirjallisuudessa seikkailee ensihoitopaikkojen varustuksessa vetoalusta. Puhutaankohan silloin samaan käyttöön tarkoitetusta välineestä, vai onko se jotakin aivan muuta?
 
Todellisuus on, että nykyaikaista sotilasrojuineen ei metsästä saa pois ilman useampaa miestä tai alustaa. Jos joudut raahaamaan metsässä, niin kyllä se on että oma siirretään turvaan joka tarkoittaa max 10-30metriä. Annetaan ensiapu, merkataan paikka näkyvästi jotta sit "vääpeli" yms voivat tulla evakuoimaan pois.
Alustalla liikkuu paremmin, mutta ei sekään ihmeentekijä ole. Tän tietää kaikki metsästä hirviä, karhuja yms raahanneet, että pressulla yms tulee paremmin pois.
Kokeiltiin yhtä tollasta alustaa kyllästämällä sen pohja Silikonisprayllä.... VIRHE. Liuku kyllä liukkaasti, mutta sit oli hanskat yms silikonissa ja ne sai heitellä roskiin sen jälkeen.
Kuulostaa äkkiseltään hyvinkin samankaltaiselta kun tekemämme proto joka lähti viimeviikolla kenttäkokeisiin Ukrainaan...
Ilmeisen tuore keksintö kaikkiaan koska joiltan MPK-kouluttajiltakin olen asiasta kysynyt eikä heillä ollut tiedossa moista käytetyn.

Tavoitteena oli saada yksin liikuteltava ja hyvin luistava. Tämä liikkuu yhdelläkin miehellä hyvin jos voi kiinnittää valjaisiin/tetsareihin.
Meidän käyttämä 4mm muovilevy ehkä liian vahva koska ei taipunut tuon tiiviimpään rullaan. Painoa tälle tuli 4,5kg.

Jos Ukrainasta tai täällä tuota intin levyä käyttäneiltä tulee peukkua, niin laitetaan komponenttikeräys pystyyn ja Ukrainalaispakolaiset saa ottaa koppia näiden kokoonpanosta. 👍

Katso liite: 76876
Suosittelen nostoreikiä kulmiin tai sit vahvikerenkaat, missä on narusta nostolenkit. Jotta tarvittaessa voi potilaan nostaa kyytiin yms ilman että täytää irrotella alustasta. Myöskin ojan/hetteikön/lätäkön yms ylitys on mukavempaa, kun vedettävä ei sukella veden alta :ROFLMAO: Myöskin jotkin alustat on niin kapeita, että isompi kaveri ei pysy niissä ja roikkuu yli, jolloin homma vaikeutuu.
 
Back
Top