Taisteluliivit, chestrigit, tst-vyöt ja muut kantolaitteet

Itse taas mietin taannoin, että naapurilta voisi napata muutaman taskun omaan liiviin ihan sen takia, että saadaan hieman vaihtelua liivien väreihin. Hoitaa hieman naamiokuvion virkaa.

Useimmat varmaan muistavat vanhan M62 kuvion, johon lähes kiinteästi kuului se seikka, että joukossa ei ollut ikinä kahta samanväristä maastopukua, ellei joku porukka ollut saanut kokonaan uusia varusteita jostakin syystä.
Tuo on muuten varsin totta. Muistan jopa voimakkaan vaaleanpunasävyisen M-62:n talviasennossaan. Silmä oli niin turtunut, ettei sitä kirjavuutta kesin talvin osannut kuitenkaan ihmetellä.
 
Tuo on muuten varsin totta. Muistan jopa voimakkaan vaaleanpunasävyisen M-62:n talviasennossaan. Silmä oli niin turtunut, ettei sitä kirjavuutta kesin talvin osannut kuitenkaan ihmetellä.

Minulla taas oli sellainen anorakkityyppinen lumipuku jonka syliin oli kaadettu mustikkasoppaa. Varmaan se olisi rikkonut ääriviivoja omalla osallaan tai mahdollisesti tuottanut tähtäyspisteen.
 
Ainakin muutama vuosi sitten yksi luola oli pullollaan noita. Hirnuttiin ihan porukalla sitä... mutta minkäs sille voi.
 
Ei siinä, onhan toi takalinjahommissa ihan kelvokas kenttäpullon ja nassen kuljettamiseen, ja niille patruunoille millä kiinarynkkyä tarvii ruokkia. Varmaan suklaapatukatkin mahtuvat kyytiin :).

Jos oisin enemmän militaristi niin voisin melkein jonkin tommoisen hommata retkeily-metsähommat-akselia ajatellen. Tahtoo aina välillä noiden takin taskujen vetoisuus jäädä riittämättömäksi.
 
Ei siinä, onhan toi takalinjahommissa ihan kelvokas kenttäpullon ja nassen kuljettamiseen, ja niille patruunoille millä kiinarynkkyä tarvii ruokkia. Varmaan suklaapatukatkin mahtuvat kyytiin :).

Jos oisin enemmän militaristi niin voisin melkein jonkin tommoisen hommata retkeily-metsähommat-akselia ajatellen. Tahtoo aina välillä noiden takin taskujen vetoisuus jäädä riittämättömäksi.

Itse mietin tälläistä varustusta, jos itse pitäisi hankkia. Tietenkin lipastaskuja pitäisi olla riittävästi ja sopivia käyttöön annetulle aseelle.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/bw-tetsaripaketti-flecktarn-kuvioitu-ylijaama/1335
 
https://www.varusteleka.fi/fi/product/hill-people-gear-recon-kit-bag/33844
Tämä ei olisi ihan niin militaristisen näköinen, tuohon saisi kartat ja kiikarit ja muut romppeet nätisti käsille. Ja pintaan voisi mollettaa radion hirvijahdissa. Tietenkin maksaa hunajaa verrattuna noihin ylijäämäkamppeisiin....

Juu ei budjetti anna periksi, ja vähän turhan monimutkainen mun makuun. Olen joskus viritellyt vanhanmallisen kaasunaamarilaukun (siis semmoisen sodanaikaisen) vähän tuolla tavalla. Toimii sekin, ei paina paljoa.
 
Kuopion potkukelkkapataljoonalla?

Valitettavasti muutamilla muillakin.

Erittäin hyvä idea on reserviläiselle hommata oma tetsari ja suojaliivi. Mielestäni (tosin tiedän että muitakin kantoja on) oman tetsarin ja suojaliivin tulisi mieluusti kuosiltaan ja väriltään olla oman joukon jakokalustoa lähellä.
 
Erittäin hyvä idea on reserviläiselle hommata oma tetsari ja suojaliivi. Mielestäni (tosin tiedän että muitakin kantoja on) oman tetsarin ja suojaliivin tulisi mieluusti kuosiltaan ja väriltään olla oman joukon jakokalustoa lähellä.
Oon ite nyt harkinnu oman tetsarin hankkimista.. Kerran olen M85:sta kertauksissa käyttänyt, se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.

https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-chestrig-sf/32979 <-- Oon tuota harkinnut, kävin jopa sovittamassa.. PV:n sirpat mahtuu alle, väritys sama ku M05, NIR-suojattu, ja tuohon mahtuu kaikki samat taskut mitä myös M05 liiviin. (pahoitteluni kaikille leka-vihaajille linkin postauksesta)
 
https://www.varusteleka.fi/fi/product/hill-people-gear-recon-kit-bag/33844
Tämä ei olisi ihan niin militaristisen näköinen, tuohon saisi kartat ja kiikarit ja muut romppeet nätisti käsille.

Ehkä vielä kätevämpi ja ainakin halvempi; Ribz front pack.

RIBZ-Front-Pack-Day-2-Front-View.jpg
 
Oon ite nyt harkinnu oman tetsarin hankkimista.. Kerran olen M85:sta kertauksissa käyttänyt, se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.

https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-chestrig-sf/32979 <-- Oon tuota harkinnut, kävin jopa sovittamassa.. PV:n sirpat mahtuu alle, väritys sama ku M05, NIR-suojattu, ja tuohon mahtuu kaikki samat taskut mitä myös M05 liiviin. (pahoitteluni kaikille leka-vihaajille linkin postauksesta)

Suosittelen varauksettomasti. Yksinkertainen ja toimiva designi ja useista NATO-maiden tekeleistä (siviili- ja jakotavara) poiketen yksi rivi PALS-nauhakujia enemmän, joten mahtuu pidemmät taskut kivasti (RK lipastaskut yms.)
 
Suosittelen varauksettomasti. Yksinkertainen ja toimiva designi ja useista NATO-maiden tekeleistä (siviili- ja jakotavara) poiketen yksi rivi PALS-nauhakujia enemmän, joten mahtuu pidemmät taskut kivasti (RK lipastaskut yms.)

Onko kellään mielipiteitä tuosta kevytmallista?
 
Valitettavasti muutamilla muillakin.

Erittäin hyvä idea on reserviläiselle hommata oma tetsari ja suojaliivi. Mielestäni (tosin tiedän että muitakin kantoja on) oman tetsarin ja suojaliivin tulisi mieluusti kuosiltaan ja väriltään olla oman joukon jakokalustoa lähellä.
Omaa suojaliiviä voi miettiä vähänkuin sota-ajan henkivakuutuksena. Toivoo että sitä ei koskaan tarvitse oikeassa tilanteessa mutta sitten jos sellainen tilanne tulee eteen niin kiität itseäsi tuhansia kertoja fiksusta hankinnasta. Noita ei sitten saa hankittua kun tilanne alkaa kiristymään, varmaan ensinmäisiä asioita mitkä loppuu kesken.
 
Omaa suojaliiviä voi miettiä vähänkuin sota-ajan henkivakuutuksena. Toivoo että sitä ei koskaan tarvitse oikeassa tilanteessa mutta sitten jos sellainen tilanne tulee eteen niin kiität itseäsi tuhansia kertoja fiksusta hankinnasta. Noita ei sitten saa hankittua kun tilanne alkaa kiristymään, varmaan ensinmäisiä asioita mitkä loppuu kesken.

Oma suojaliivi (jos ei baikal ota sitä PERK:issä pois) on hyvä henkivakuutus. Esim. sirpaleliivi ei ole iso investointi. Tietysti pitää miettiä miten se sopii jakokaman kanssa.
 
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/finn-savotta-kasvoi-rajusti-myynnilla/FRQuFgue

Finn-Savotta kasvatti myyntiään peräti 73 prosenttia. Toimitusjohtaja Anita Halmeen mukaan kasvua on tullut siitä, että vanhoille asiakkaille on myyty aiempaa enemmän tavaraa. Suomen puolustusvoimat on ostanut Finn-Savotalta uusia taisteluliivejä ja 20 hengen telttoja. Myynti on kasvanut myös Viron puolustusvoimille sekä siviilipuolelle, kuten SPR:lle. Esimerkiksi Varusteleka myy Finn-Savotan tuotteita.

”Meillä on jälleenmyyjät Saksassa, Benelux-maissa, Tanskassa, Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä. Teemme yrityksille paljon myös erilaisia kantojärjestelmiä esimerkiksi elektroniikka varten ”, Halme kertoo.
 
Onko kellään mielipiteitä tuosta kevytmallista?
Sovitin myös.. Koen että se on suunnitteltu tiedustelijoille, korjatkaa jos olen väärässä. Jos kevytversio on v1.0 niin toi split-frontti on mun mielestä v1.5.
 
Back
Top