Taisteluliivit, chestrigit, tst-vyöt ja muut kantolaitteet

Mitäs tässä kasivitosessa ukot on kanniskellut, siis näissä takalaukuissa?

Vanhan Taistelijan oppaan mukaisesti:

Lipastaskussa 3 lipasta
Yleistaskussa juomapullo ja 2 lipasta lisää (näin ei ollut monessakaan paikassa)

Takalaukussa vasemmalla suojaviitta
Keskellä pakki ja kuivamuona
Oikealla suojanaamari (M95:n tultua käyttöön taskusta leikattiin väliseinät pois)

Oikealla kyljellä kenttälapio (Uuden lapion tultua käyttöön sen paikka oli missä mitenkin, yleistaskussa tai takalaukkujen päällä kuokka-asennossa)

Takalaukkujen päällä varustepussi jossa mantteli (myöhemmin sissitakki ja lopulta pakkastakki)
 
Oikealla kyljellä kenttälapio (Uuden lapion tultua käyttöön sen paikka oli missä mitenkin, yleistaskussa tai takalaukkujen päällä kuokka-asennossa)

Törmäsin kuvaan, jossa lapio on nimenomaan kyljellä ja siitä heräsi kysymys, millaista lisäsuojaa lapio antaa? Terähän on kai jonkin sortin terästä ja painoakin sillä on jonkin verran. Eihän se mitään nelostason levyä vastaa, mutta olisikohan siinä kuitenkin suoja-arvoa vähintään peltikypärän verran?

1569008775300.png

Kuva: https://www.hameensanomat.fi/kanta-...llistujamaaran-lisays-ei-ole-riittava-874778/
 
En nyt lähtisi ihan lisäsuojaa hakemaan tuon kuvan perusteella, käyttäjä laittanut kylkeen saatavuuden hakia. Sodankylässä jääkärikomppanian SOP on lapion kantaminen liivin etupuolella koska kun liike pysähtyy niin jääkäri kaivautuu..

Lapiolla on yhä paikkansa sotilaan matkassa nykysodassa koska niinkuin edellä sanoin, kun pysähdyt alkaa vihollinen sensoreilla etsimään ja virittelemään epäsuoraa..
Tai sitten tapat lapiolla kuin SAS syyriassa..
 
Törmäsin kuvaan, jossa lapio on nimenomaan kyljellä ja siitä heräsi kysymys, millaista lisäsuojaa lapio antaa? Terähän on kai jonkin sortin terästä ja painoakin sillä on jonkin verran. Eihän se mitään nelostason levyä vastaa, mutta olisikohan siinä kuitenkin suoja-arvoa vähintään peltikypärän verran?

No näin voisi heinäntekojärjellä ajatella. Toki muistaen että jos siitä menee jotain läpi, kovamuovinen kahva saattaa sirpaloitua sekundaarisirpaleiksi.

Lapiolla on yhä paikkansa sotilaan matkassa nykysodassa koska niinkuin edellä sanoin, kun pysähdyt alkaa vihollinen sensoreilla etsimään ja virittelemään epäsuoraa..
Tai sitten tapat lapiolla kuin SAS syyriassa..

Samaa mieltä. Paitsi että tuolla kolmiokahvalla on huono lyödä. "Kiväärimiehen yleistyökaluna" mukaanlukien lähitaisteluaseena käyttö se ei ole ihan yhtä näppärä kun wanha MPL-50 mutta lapiona tuo Fiskars on parempi, toisin sanoen siihen suunniteltuun käyttöön. MPL-50 on mielenkiintoinen reliikki 1860-luvulta mutta venäjällä pitänyt paikkansa lapiona, 50cm mittana, kirveenä, lähitaisteluaseena, paistinpannuna ainakin. Ja se seikka, että venäläiset eivät ole hyväksyneet ensimmäistäkään taittuvakahvaista modernisointia alkuperäiseen "konstruktioon" jos näin voi sanoa.

 
Hihnat: Millaisia hihnoja käytätte ja minkä vuoksi?
Itse olen kaksipistehihnan suuri ystävä, mutta seuraavassa treenissä alle viikon kuluttua ajattelin että voisi testata yksipistehihnaa pitkästä aikaa. Se on TRA:ssa vähän näppärämpi, miinuksena toki se ettei asetta saa selkään. Olen nähnyt erilaisia virisysteemejä jolla yksipisteitä on kiinnitetty rynnäkkökivääriin mallia 62, en tosin ole koskaan ottanut kuvia näistä. Esimerkiksi letkunkiristintä ja "jotain" olen nähnyt perään kiinnitettynä, mutta en ole sen tarkemmin valitettavasti näihin, ilmeisesti ihan toimiviin kiinnikkeisiin tutustunut. Joten olisiko foorumin väellä antaa vinkkejä tai jopa kuvia näistä ratkaisuista?
 
Blue Force Gearin 2 pistehihna. Koska aseen saa luotettavasti pois tieltä, hihnasta saa tukea ammuttaessa yms, jonka PV:kin kopioi :D
Varmaan 15 vuotta käytin 1 piste hihnaa ja ei ole ikävä takaisin, että etutähtäin hakkaa polvia tai on maalimiehen otsassa tai yrität mennä ikkunoista yms sisään se on jumissa jossain yms...
2 piste hihna toimii ihan yhtä hyvin kuin 1 piste. Hihna on vaan perästä laitettava oikeakätisillä perän oikealle puolelle kiinni, ettei hirtä itseensä sillä.
 
Hihnat: Millaisia hihnoja käytätte ja minkä vuoksi?
Itse olen kaksipistehihnan suuri ystävä, mutta seuraavassa treenissä alle viikon kuluttua ajattelin että voisi testata yksipistehihnaa pitkästä aikaa. Se on TRA:ssa vähän näppärämpi, miinuksena toki se ettei asetta saa selkään. Olen nähnyt erilaisia virisysteemejä jolla yksipisteitä on kiinnitetty rynnäkkökivääriin mallia 62, en tosin ole koskaan ottanut kuvia näistä. Esimerkiksi letkunkiristintä ja "jotain" olen nähnyt perään kiinnitettynä, mutta en ole sen tarkemmin valitettavasti näihin, ilmeisesti ihan toimiviin kiinnikkeisiin tutustunut. Joten olisiko foorumin väellä antaa vinkkejä tai jopa kuvia näistä ratkaisuista?
Käytän mieluiten hihnaa jonka saa nopeasti muutettua 2-pistehihnasta 1-pistehihnaksi ja päinvastoin, sekä nopeasti kokonaan irti aseesta ja takaisin aseeseen ja jonka pituus on helposti säädettävissä.
Samat vaatimukset pätee meikäläisellä niin metsällä kuin töissä ja ampumaharrastuksissa.
 
Käytän mieluiten hihnaa jonka saa nopeasti muutettua 2-pistehihnasta 1-pistehihnaksi ja päinvastoin, sekä nopeasti kokonaan irti aseesta ja takaisin aseeseen ja jonka pituus on helposti säädettävissä.
Samat vaatimukset pätee meikäläisellä niin metsällä kuin töissä ja ampumaharrastuksissa.
Mistä näitä saa?
 
Blue Force Gearin 2 pistehihna. Koska aseen saa luotettavasti pois tieltä, hihnasta saa tukea ammuttaessa yms, jonka PV:kin kopioi :D
Varmaan 15 vuotta käytin 1 piste hihnaa ja ei ole ikävä takaisin, että etutähtäin hakkaa polvia tai on maalimiehen otsassa tai yrität mennä ikkunoista yms sisään se on jumissa jossain yms...
2 piste hihna toimii ihan yhtä hyvin kuin 1 piste. Hihna on vaan perästä laitettava oikeakätisillä perän oikealle puolelle kiinni, ettei hirtä itseensä sillä.

Kiitos vinkistä, olen itsekin saanut näppylöitä yksipisteestä, mutta on sillä joskus etunsa :)
 
Mistä näitä saa?
Esim. Magpull MS3 toimii tuossa tarkoituksessa ihan hyvin.
Metsästysaseissa ja TRG:ssä mulla on MS3 QD-lenkeillä ja RK:ssa joku jo ikivanha Magpull joka toimii samalla idealla, paitsi että sen saa 1-pisteasennosta vetäisemällä pienestä narunpätkästä näppärästi irti - se on minusta jopa näppärämpi kuin QD-lenkin irroitus ja toisaalta RK:hon ei QD-kiinnitystä järkevästi saa niin siksikin siinä tuo vanha Magpull.
 
Löytyykö Suomesta tai Aliexpress(itse en löytänyt) yms tollasia velcro tarralenkkejä pals/molle mitoituksella.
En prkle maksa 29,90$ + rahti 4 tollasesta lenkistä......
Tee se itse-ratkaisu voisi olla ostaa liian leveää nauhaa ja kaventaa itse sopivan mittaiseksi.
Hinta on huokea, joten kauheaa tappiota ei synny jos menee pieleen.

Itse nauha on mielestäni hyvä tuote, itsellä käytössä ihan eri tarkoituksessa.
 
Itselläni on nimilappu tuolla One Way Wrapillä.
Juuri oikean kokoista ei tarvinnut kaventaa, vaati vaan mittaan leikkaamisen.
 
Molle on 1,5 tuumaa leveä. Osta Lekasta 30mm leveää velkcroa, molempia puolia. Leikkaat pörröä n.12,5 cm ja koukkua n. 5 cm, ja teet lenkit.
 
Vanhan Taistelijan oppaan mukaisesti:

Lipastaskussa 3 lipasta
Yleistaskussa juomapullo ja 2 lipasta lisää (näin ei ollut monessakaan paikassa)

Takalaukussa vasemmalla suojaviitta
Keskellä pakki ja kuivamuona
Oikealla suojanaamari (M95:n tultua käyttöön taskusta leikattiin väliseinät pois)

Oikealla kyljellä kenttälapio (Uuden lapion tultua käyttöön sen paikka oli missä mitenkin, yleistaskussa tai takalaukkujen päällä kuokka-asennossa)

Takalaukkujen päällä varustepussi jossa mantteli (myöhemmin sissitakki ja lopulta pakkastakki)

TRA-taistelijan oman oppaan mukaisesti, ne takataskut heti vittuun, jos sataa niin sataa ja loput kamat menee muutenkin partiorepussa, jota ei sitten taistelussa mielellään käytetä, vaan jätetään ajoneuvoon tai siitä tehdään niin ohut, ettei siitä ole harmia.

Sovellettu ohje, jos joku perkele minulle enää edes kehtaa tarjota tetsaria mallia 85 niin kusen kintuille ;)
 
Esim. Magpull MS3 toimii tuossa tarkoituksessa ihan hyvin.
Metsästysaseissa ja TRG:ssä mulla on MS3 QD-lenkeillä ja RK:ssa joku jo ikivanha Magpull joka toimii samalla idealla, paitsi että sen saa 1-pisteasennosta vetäisemällä pienestä narunpätkästä näppärästi irti - se on minusta jopa näppärämpi kuin QD-lenkin irroitus ja toisaalta RK:hon ei QD-kiinnitystä järkevästi saa niin siksikin siinä tuo vanha Magpull.
Saamari kun tuo himottaisi, mutta se hinta. Tottakai brändi takaa myös laadun, noihin Kiinan kopioihin en koske, joita markkinoilta myös löytyy.
 
Taskut tietysti ovat aikansa tuote, eivätkä sinänsä enää ihan tätä päivää ja tämän päivän vaatimuksia vastaava.

Takataskut itse ottanut automaattisesti pois. Lipastaskut joista lippaan saisi helposti pois, ja riittävästi lippaita nyt ainakin olisi ainakin ihan kiva juttu.

Sori nyt vaan pojat, mut mun parhaat muistot M85-tetsarista taitaa olla hiertymät, tosin en sitä vanhempaa ole koskaan käyttänyt, joten en sinänsä epäile etteikö huonompiakin voisi olla. :)
 
Back
Top