Taisteluvarustus ja sen kantaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
LJK-rinkkaprojektia ei ole olemassakaan (nillitys-nillitys, tämähän ei liity LJK-rinkkaan milään lailla), mutta työnimikkellä "rinkka" kulkevalle projektille kuuluu oikein hyvää: putkirungon prototyyppi on tehtynä ja kahden viikon päästä istutaan malliompelijan kanssa pariksi päivää askartelemaan reppupussin tuotantomallia. Sen jälkeen sitten katellaan olkaviilekkeitä ja lantiovyötä, ne täytyy tehdä aikalailla puhtaalta pöydältä. Savotan Modulaari-LJK viilekkeitä ja vyötäkin voisi käyttää, mutta se nyt olisi näin karkeasti sanottuna yhtä fiksua kuin puiset kärrynpyörät mersussa.

Realistisesti kuluttajilla pitäisi olla mitä ihmetellä tuossa alkukesästä. Saas nähdä millon viitsii kesälomailla...

:solthum:
Hieno homma. Eli siis projekti: "rinkka".

238310_10307_XL.jpg

Jos pystyy vaikuttamaan, niin kuvan ylemmän lantiovyön mukainen kiristys remmi lantiovyöhön. Mistä muuten johtuu, että järjestään kaikissa putkirunkosissa (ainakin suomalaisissa ja norjalaisissa rinkoissa) on alemman mukainen kiristys? onko joku rakenteellinen juttu vai nostagian ohjaama?

Pitääkö muuten paikkansa, että "rinkan" rungossa olisi se hylly? Jos näin on niin "rinkan" tuoteperheeseen sitten sellainen remmisysteemi jolla voi roudata kaikkea epämääräisen muotoista tavaraa: asejärjestelmiä ja ammuslaatikoita, pelican boxeja, kanoottitynnyreitä, letkulaatikoita, halkosäkkejä tai vaikka hirvenvasoja.
 
@Spadekessu entä mitä kuuluu tst repulle? Julkaistaanko se yhtäaikaa rinkan kanssa?
Hyvää sillekin, lopullista tuotantomallia ruvetaan kohta sumplimaan jahka kerkeän parilta väkivallan ammattilaiselta ja ammattitason harrastajalta pari juttua kysymään. Julkaisu todennäköisesti eri aikaan, ennen tai jälkeen rinkan, heti kun vaan keretään tekemään.

Jos pystyy vaikuttamaan, niin kuvan ylemmän lantiovyön mukainen kiristys remmi lantiovyöhön. Mistä muuten johtuu, että järjestään kaikissa putkirunkosissa (ainakin suomalaisissa ja norjalaisissa rinkoissa) on alemman mukainen kiristys? onko joku rakenteellinen juttu vai nostagian ohjaama?
Pystyn toki, mutta mitään lupa en Se mikä tuohon vaikuttaa on todennäköisesti yksinkertaisesti yksinkertaisuus, alempi on huomattavasti helpompi tehdä ja vaatii vähemmän komponentteja, se on myös paaaaljon helpompi korjata kun ei vaadi ompeleiden aukomista jos kiristyssoljet hajoaa. Alustavasti suunnitelmissa olisi semmonen, että lantiovyössä on remminpäät joihin pujotetaan ns. tavallisen mallinen pistosolki jossa vain urospuolessa on säätötikkaat, naaraspuoli sitten säädetään ja lukitaan paikoilleen remmiin tikapuusoljella. Tällä tavoin jos soljesta hajoaa jokin osa niin seen saa vaihdettua ilman mitään ylimääräistä työtä. Mutta kuten sanottu, niin kattoo nyt miten tuo rupeaa muodostumaan. Tämmöinen yksinkertainen kenttäkelpoisuus on yksi ajava idea näissä hommissa.

Pitääkö muuten paikkansa, että "rinkan" rungossa olisi se hylly? Jos näin on niin "rinkan" tuoteperheeseen sitten sellainen remmisysteemi jolla voi roudata kaikkea epämääräisen muotoista tavaraa: asejärjestelmiä ja ammuslaatikoita, pelican boxeja, kanoottitynnyreitä, letkulaatikoita, halkosäkkejä tai vaikka hirvenvasoja.
Kyllä vain, erimallisia irtohihnojahan löytyy jo maailmasta vaikka minkämoisia ja meiltäkin noita kaksiosaisia jotka saa lukittua kiinni esim. siihen rungon putkeen niin, että eivät irtoa avattaessa. "Hämähäkkiremmejä" olen myös miettinyt, eli jonkinmoista hämähäkki/kirkkovene muotoista remmihässääkkää jolla runkoa vasten saisi kiristettyä kiinni vaika minkälaisia kuormia, mutta ne on sitten tulevaisuuden juttuja. Toinen homma olisi runkoon kiinnitettävät kuormakiinnikkeet ja lisähyllyt joihin sitten saisi kaikkea jännää ja kummaa helposti kantoon. Tuohon runkoon olisi pitkällä tähtäimellä tarkoituksena tehdä kaikenlaisia lisäasioita ja varmaan muita rinkkamallejakin, ideoitahan aina riittää, mutta kaikissa asioissa on aina omat pullonkaulansa.
 
En tiedä minkälainen on kirkkovene remmihässäkkä, mutta kuulostaa hyvältä.
Kaikenmaailman remmiviryksiä on kokeilty 906 rungon kanssa tynnyreiden kantamiseen.
Eberlestock skycrane tyyppinen ratkaisu vaikuttais hyvältä kaikenmaailman bulkkikaman kantamiseen (mutta tietty mielummin aina kotimaista suosisin... ja ensisijaisesti hyvä rinkka on hakusesta).
Tollanen iso levitettävä molle paneli vois olla myös kätevä sotahommissa hoitopaikkaa perustaessa: ajoneuvon tai teltan seinälle levälle ja tarvikkeet mollepussuloihin roikkumaan (osa vaikka velcro kiinnikkeillä). Olisi vähän käyttäjä ystävällisempää kuin rinkan uumenista tonkia.
 
Pystyn toki, mutta mitään lupa en Se mikä tuohon vaikuttaa on todennäköisesti yksinkertaisesti yksinkertaisuus, alempi on huomattavasti helpompi tehdä ja vaatii vähemmän komponentteja, se on myös paaaaljon helpompi korjata kun ei vaadi ompeleiden aukomista jos kiristyssoljet hajoaa. Alustavasti suunnitelmissa olisi semmonen, että lantiovyössä on remminpäät joihin pujotetaan ns. tavallisen mallinen pistosolki jossa vain urospuolessa on säätötikkaat, naaraspuoli sitten säädetään ja lukitaan paikoilleen remmiin tikapuusoljella. Tällä tavoin jos soljesta hajoaa jokin osa niin seen saa vaihdettua ilman mitään ylimääräistä työtä. Mutta kuten sanottu, niin kattoo nyt miten tuo rupeaa muodostumaan. Tämmöinen yksinkertainen kenttäkelpoisuus on yksi ajava idea näissä hommissa.

Olisko ihan typerää laittaa tuo solki remmeihin lyhentäjillä (EDIT: huono idea, ei toimi), tai ihan vaan niinkun tossa kuvassa taitaa olla (yksi hihna per puoli tekee koko systeemin ilman katkoksia ja saumoja) jolloin rikkoutuneen vaihtaminen ei lähtökohtasesti vaatisi ompeleiden avaamista? Toi ylemmän kuvan mukainen kiristysmekanismi on vaan niin saatanasti paljon parempi, kuin ns. perinteinen.
 
:solthum:
Hieno homma. Eli siis projekti: "rinkka".

238310_10307_XL.jpg

Jos pystyy vaikuttamaan, niin kuvan ylemmän lantiovyön mukainen kiristys remmi lantiovyöhön. Mistä muuten johtuu, että järjestään kaikissa putkirunkosissa (ainakin suomalaisissa ja norjalaisissa rinkoissa) on alemman mukainen kiristys? onko joku rakenteellinen juttu vai nostagian ohjaama?

Pitääkö muuten paikkansa, että "rinkan" rungossa olisi se hylly? Jos näin on niin "rinkan" tuoteperheeseen sitten sellainen remmisysteemi jolla voi roudata kaikkea epämääräisen muotoista tavaraa: asejärjestelmiä ja ammuslaatikoita, pelican boxeja, kanoottitynnyreitä, letkulaatikoita, halkosäkkejä tai vaikka hirvenvasoja.

Ylempänä jo sanottiinkin mutta alemmassa tosiaan on se että tuon soljen saa vaihdettua kun se menee rikki.
Eihän tuollainen solki helpolla hajoa mutta esim jos solki jää auton oven väliin niin menee monesti rikki tai huonolla tuurilla joku tallaa sen päällä sekä hajoaa.
3 solkea hajonnut edellä mainituista syistä 2 vuoden aikana.
 
En tiedä minkälainen on kirkkovene remmihässäkkä, mutta kuulostaa hyvältä.
Se on itseasiassa juurikin kuten @Herman30 tuossa näytti! Eipä ole noita olemassa olevia malleja tullutkaan sen kummemmin tutkittua, idean sain aikanaan eteläafrikkalaisesta laskuvarjohyppelijöiden spinnekop-systeemistä, joka on hyvinkin tuon kaltainen remmihärdelli.

Tollanen iso levitettävä molle paneli vois olla myös kätevä sotahommissa hoitopaikkaa perustaessa: ajoneuvon tai teltan seinälle levälle ja tarvikkeet mollepussuloihin roikkumaan (osa vaikka velcro kiinnikkeillä). Olisi vähän käyttäjä ystävällisempää kuin rinkan uumenista tonkia.
Rinkan runkoon kiinnitettävää PALS-kangassysteemiäkin on tullut pohdittua, ja vähän saman tyyppistä hullunkurista ratkaisua jossa tämmöinen (tosin ei-palssitettu) pakkauskääröasia muodostaisi irroitettuna maavaatteen. Ikäänkuin tosi low-tech ratkaisu mutta moderneista materiaaleista, se nyt ei tosin niinkään mikään järkevä sotilastuote ole vaan lähinnä hullun hulluja hullutteluja, että eipä siitä sen enempää.

Olisko ihan typerää laittaa tuo solki remmeihin lyhentäjillä (EDIT: huono idea, ei toimi), tai ihan vaan niinkun tossa kuvassa taitaa olla (yksi hihna per puoli tekee koko systeemin ilman katkoksia ja saumoja) jolloin rikkoutuneen vaihtaminen ei lähtökohtasesti vaatisi ompeleiden avaamista
Apua, en ymmärrä! Tuo ylemmän mallinen vaatii poikkeuksetta kiinni ommeltuja LadderLoc-tyyppisiä kiristyssolkia (ellei sitten ala kikkailemaan niillä lyhentäjillä, lopputuloksena hurja solkihelvetti), alempi wanha cunnon taas toimii niillä jatkuvilla remmeillä. Jos sitä LadderLoc-solkea ei ompele kiinni remmiin niin se vain liukuu holtittomasti avaussolkea päin ja on tosi kurja. Tuossa ylemmässä kuvassa oleva vyö lienee rakennettu näin:
LLlantiovyö.webp

Tai sitten en tosiaan vaan ymmärrä, piirrä!
 
Ah, sieg. Mä keskityin pelkästään tohon vyönsolkeen, en noihin sivun kiristyssolkiin. Tästä johtuen viestissäni ei ollut mitään järkeä. Jos nuo sivusoljet tekee tarpeeksi tujusta kamasta, kuten tuossa esimerkkikuvassa näyttäisi olevan (noi on tosi, tosi paksuja ja materiaali on huomattavan kovaa, ihan eri kamaa kuin esim. pistosoljet) niin niiden rikkoutuminen on käytännössä erittttttäin epätodennäköistä.
 
Soljissa ei ole vielä tullut vastaan Austri Alpinen Cobran voittanutta...ei mene tallomalla rikki ja todistettavasti kestää myös IED-iskun... ;)
 
Eberlen soljet kans tuntuu olevan tosi kestäviä, valitettavasti nekin saa hajalle kun tarpeeksi monta kertaa jättää auton oven väliin. Itsellä yleensä kulkee rinkassa kaiken varalta muutama iso uudelleen käytettävä nippuside.
 
Ah, sieg. Mä keskityin pelkästään tohon vyönsolkeen, en noihin sivun kiristyssolkiin. Tästä johtuen viestissäni ei ollut mitään järkeä.
Noniin kato, olin jo soittamassa SuoPolle, että kerää sut pois sieltä kirjottelemasta hulluuksia! Tosiaan tarpeeksi kestävänähän mikä tahansa on tosi kestävää, mutta joka tapauksessa jokainen liikkuva osa on aina yksi Murphyn lakia totteleva pirulainen lisää. Enkä nyt tosiaan meinaa sitä, että kaikki kiva pitää jättää tekemättä koska kumminkin menee rikki jne. Mutta, tajusin itseasiassa semmosen homman, että just nyt mietinnän alla oleva lantiovyömalli itseasiassa toimii just niin, että siihen saisi tosta vaan käyttäjä itse lisättyä LL-soljet ja muunnettua sen tommoseksi, siinä on semmoset ovelat poikkiremmit lantiovyön tyynyjen kärjissä jotka toimisi stoppareina. Hmm!

Soljissa ei ole vielä tullut vastaan Austri Alpinen Cobran voittanutta...ei mene tallomalla rikki ja todistettavasti kestää myös IED-iskun... ;)
Näistähän on nyt vissiin viime vuonna tullut ITW Nexuksen tekemä muovimalli, jota vissiin pidetään _ihan vitun hyvänä_ http://na.itwnexus.com/products/categories/plastic-buckles/gt-cobra™
Noita himoitsen henkilökohtaisesti tosi kovaa!
 
LJK-rinkkaprojektia ei ole olemassakaan (nillitys-nillitys, tämähän ei liity LJK-rinkkaan milään lailla), mutta työnimikkellä "rinkka" kulkevalle projektille kuuluu oikein hyvää

Jaksatko vielä toistaa johtavat prinsiipit suunnittelussa? Ilmeisesti jotain halutaan kuitenkin tehdä toisin eikä pelkästään vain saada omaa nimmaria tuotteeseen (tosin eihän sekään huono syy ole).

Kuuluisiko prinsiippeihin mahdollisesti:
1- sodan kauhujen kestävyys
2- ylitäytön mahdollisuus tyyliin 906 ja modulaarisesti eli irrotettava yläkaari
3- "järkevä kokonaisuus" eli ei joka saatanan laitaan sitä palssia, piuhaa ja nippeliä ja nappelia vaan oikeasti semmoinen tyylikäs ja käytännöllinen paketti. Ei siis Kia kaikilla herkuilla vaan hillitty ja tyylikäs paremman hintaluokan mersu. Mä ymmärrän modulaarisuuden ja jokaiselle jotain idean, mutta luotetaan nyt asiakkaina siihen, että ammattilainen tietää missä kohtaa mikäkin on järkevää ja annetaan hänen päättää jotain suunnittelua tehdessään. Kaikkia optioita kaikille mahdollisille käytöille ja väärinkäytöille ei tarvitse avata.

Yhtään enempää mä en ammattilaisia "neuvoisi".
 
Ilmeisesti jotain halutaan kuitenkin tehdä toisin
Kyllä, ideana on tehdä nykymittapuulla jokseenkin vertailukelpoinen rinkka wanhalle cunnon putkirunkoperustalle, tähän mennessä kaikki suomalaiset putkirunkorinkat on enemmän tai vähemmän velloneet siellä 70-luvun 906 ja LJK alkulimoissa ihan hirveästi kehittymättä. Järkevästi yksinkertainen rakenne, kantomukavuus kuntoon järkevällä rungolla ja olkaviilekkeillä ja lantiovyöllä. Yleensäkin kaiken vertaaminen ja peilaaminen LJK/906 akselille on tosi kapeakatseista kun maailma on pullollaan vaikka mimmosia hienouksia.

1- sodan kauhujen kestävyys
Jo vain, laadullisesti sotilaskäyttöön kelpaavasta hommasta tässä on kyse. Nyt täytyy toki top tykkänään todeta, että tämä koko homma on enemmän kuin vain yksi rinkka, kyseessä on enneminkin konsepti jonka pohjalta on mahdollista kehittää vaikka mitä, sen alkuponnistus tulee olemaan tämä ensimmäinen rinkkamalli.

2- ylitäytön mahdollisuus tyyliin 906 ja modulaarisesti eli irrotettava yläkaari
Rehellisesti sanottuna 906 ei ole mikään ylitäytön mestariteos. Lyhyehkö, niskasta kiinni ommeltu läppä ja "lumiharso" antavat aika rajatut mahdollisuudet ja lopputulos on helposti holtittomasti pursuileva hökötys. Tähän rinkkaan on tulossa ihan kunnollinen kelluva läppä ja irroitettava yläkaari on mietinnässä erillisenä lisävarusteena.

3- "järkevä kokonaisuus" eli ei joka saatanan laitaan sitä palssia, piuhaa ja nippeliä ja nappelia vaan oikeasti semmoinen tyylikäs ja käytännöllinen paketti.
Kyllä, rakenteeltaan erittäin yksinkertainen, harkitulla ja pienellä määrällä komponentteja mahdollisimman monitoiminen paketti. Palssia tosin kyllä tulee likimain ihan "joka saatanan laitaan", sivuille ja selkään, jotta sivuille saa reilun kokoiset sivutaskut ja selkäpuolelle samaten. Olisi typerää jättää tämä tila hyödyntämättä, käyttövehkeillä ei kumminkaan missään kauneuskilpailuissa yritetä pärjätä. Ideana on tehdä tästä ns. oikeasti modulaarinen paketti jonka vakiokokoonpanoon jokainen saa itse lisätä sen mitä tarvitsee, eli kuluttajan ei tartte maksaa turhasta roinasta.

Tässä pari kuvaa rinkan pussiosan ensimmäisestä prototyypistä, tähän on tulossa _runsaasti_ muutoksia, eli joo saa kauhistella ja sanoa mikä pitäisi muuttaa ja miten, mutta tämä projekti on jo edennyt pitkälle näiden kuvien jälkeen.
Koko konseptiin kuuluu hirveästi kaikkea muutakin mitä kuvista nyt ei näe ja kaikelle löytyy perustelunsa, näitä nyt en sen kummemmin rupea tässä illanvietteeksi listamaan, kaikki aikanaan.

12362921_10153214973836776_8866541539309869330_o.webp 12370938_10153214973681776_4823373637296285002_o.webp 12374991_10153214973846776_5852215879588218348_o.webp
 
Hyvältä näyttää!

En ole kelluvan läpän suuri ystävä, lähinnä siksi kun en ole käyttänyt sitä tarpeeksi, että osaisin käyttää hyvin pimeässä.

Ottakaa muuten pimeäkäyttö testiohjelmaan. Minulle kovan valokurin miehenä se on oleellista. (nykyisessä rajapartiossani pimeäkäyttö on sen paraspuoli. Helvetin varmaa ja helppoa)

Kaari lisävarusteena on erittäin hyvä. Ei kaikkien tarvitse siitä maksaa vaan niiden ketkä tarvitsevat.

Yleisesti ottaen pidän todella paljon tuosta konseptiajattelusta.

Kuten sanoin, luotan ammattilaisiin noiden palssien ja nippeleiden määrän suhteen :) Nuo kuvat eivät näyttäneet ihan liikaa bling blingiltä ainakaan.

Taukotakin nopeaa esille saamista tosin nuo hihnat päälistaskun edessä häiritsee. Ehkä taukotakkia varten pitää viritellä tasku palsseihin. En vain pidä siitä jos rinkan "paksuus" kasvaa taakse laitettujen taskujen takia. (tällä haen parannusta nykyiseen rajapartiooni, jossa ei ole mitään näppärää paikkaa taukotakille).

Toinen nopeasti esille saatava asia on ruoka/keitin. Rajapartiossa itselläni nuo on alataskussa, joka aukeaa näppärästi vetoketjulla. Tuossa se olisi mahdollisesti tuo päällistasku, koska tuohon konseptiin ei "avattava pohjaosasto" taida oikein sopia. En osaa kokeilematta sanoa kummin parempi, mutta rajapartio toimii tuon osalta.

Ps. vertailen rajapartioon vain ja ainoastaan "visualisoidakseni" pointteja kun tiedän, että tiedät ko. kötöstyksen.
 
Ps. vertailen rajapartioon vain ja ainoastaan "visualisoidakseni" pointteja kun tiedän, että tiedät ko. kötöstyksen.
Rajapartio on muutes näin kun nyt mainitsit niin yksi henkilökohtaisia lemppareitani Savotan vanhemmista malleista, se ja Kevyt Rajapartio joka on oikeasti aika hieno laitos ikäisekseen.

En ole kelluvan läpän suuri ystävä, lähinnä siksi kun en ole käyttänyt sitä tarpeeksi, että osaisin käyttää hyvin pimeässä.
Kelluvaa läppähään ei sinänsä ole pakko kelluvana käyttää, sen voi aina kiristää umpeen niskasta ja antaa olla. Mutta tarvittaessa se sitten venyy tavallista umpinaista läppää parempiin suorituksiin. Toinen hyvä etu siinä on se, että sisuksiin pääsee käsiksi vaikka rinkan selkäpuoli olisi täynnä sitomaremmeillä kiinnitettyä rojua jotka muuten peittäisivät läpän normaalit avaussoljet.

Ottakaa muuten pimeäkäyttö testiohjelmaan. Minulle kovan valokurin miehenä se on oleellista.
Tämä on semmonen homma jota aika hyvin palvelee tässä rinkassa tuo nippeleiden vähyys, esim. Rajapartioon verrattuna ylä- tai alalokeron sisältöön käsiksi pääseminen ei vaadi useamman namiskan käsittelyä, eikä sitä nyt oikeastaan sen monimutkaisemmaksi voisi tehdäkään. Noista alakulmien pussitaskuista on tarkoitus tehdä semmoset, että toimivat "ihan oikeina taskuina", kaikki tämmöinen puolestaan auttaa sitä käsipelillä toimimista kun tavarat saa helposti saataville omaan lokeroonsa.

Taukotakin nopeaa esille saamista tosin nuo hihnat päälistaskun edessä häiritsee. Ehkä taukotakkia varten pitää viritellä tasku palsseihin. En vain pidä siitä jos rinkan "paksuus" kasvaa taakse laitettujen taskujen takia. (tällä haen parannusta nykyiseen rajapartiooni, jossa ei ole mitään näppärää paikkaa taukotakille).

Toinen nopeasti esille saatava asia on ruoka/keitin. Rajapartiossa itselläni nuo on alataskussa, joka aukeaa näppärästi vetoketjulla. Tuossa se olisi mahdollisesti tuo päällistasku, koska tuohon konseptiin ei "avattava pohjaosasto" taida oikein sopia.
Nyt ehkä menee ymmärryksen langat vähän sotkuun, mutta tässä tuo alalokerohan on juuri omiaan keittimille, muonalle, taukovaatteille jne. Ja isompi ylätila sitten yöpymisvarusteille ja muille semmosille joita ei niin kiireessä tarvitse saada esille. Erillisessä läpässä tulee sitten olemaan omat taskunsa jotka tietenkin on myös oiva paikka tauko/sadevaatetukselle. Tossa vielä kuva alalokerosta avattuna:


12363249_10153214973656776_4701543187999771423_o.webp
 
Kyllä, hyvältä näyttää.

Omat pienet ajatukset. Vyölle varmaan tulee kanssa nauhakujaa, ihan hyvä kesällä mutta talvella ei niin tarpelliset koska hiihto ja suksisauvat. Joku tasku on tosiaan hyvä kun pitää keitintä kaivella, noihin nauhakujiin voinee kyllä jotain omiakin taskuja viritellä, vaikka niillä Särmä varustetaskuilla. Minkähänlaiset sivutaskut tuohon tulee, vetoketjulla alas asti auki vai? Vaikuttaa hiukan siihen kun pitää pystyä kuljettamaan kirves&saha talvella. Tuollainen on kyllä muuten hyvä, KISS-periaatteella tehty ja toivottavasti hintakin jäänee siedettäväksi.

Ja olisikohan siitä tst-repusta jonkinlaisia protokuvia? Ja aikatauluja, reppua nimittäin pitäisi alkaa hommailemaan niin tietäisi odotellakko vaiko eikö.
 
Nyt ehkä menee ymmärryksen langat vähän sotkuun, mutta tässä tuo alalokerohan on juuri omiaan keittimille, muonalle, taukovaatteille jne. Ja isompi ylätila sitten yöpymisvarusteille ja muille semmosille joita ei niin kiireessä tarvitse saada esille. Erillisessä läpässä tulee sitten olemaan omat taskunsa jotka tietenkin on myös oiva paikka tauko/sadevaatetukselle.

Aa, okei, se ei olekaan päällistasku vaan tie koko alalokeroon. Parempi noin!

Toisella kommentillä tarkoitin, että noi päällä olevat hihnat ehä häiritsee. Pitää tehdä kolme asiaa eli avata klipsut ja vetoketju. Onko nuo hihnat rinkan pohjan/taskun vetoketjun kestävyyden takia eli alalokeron paino on tarkoitus olla sitten niiden varassa eikä vetoketjun? Vai joku muu syy? Harmi jos niiden pitää mennä tuon taskun päältä.

Edit: Ja yläläpästä leveä ja hyvä ettei ole vähän liian pieni. Tarpeetonta tosin kommentoida kun taisitte jo paneutua tähän asiaan Jääkärirepun eri versioissa (voin muistaa väärin).
 
Viimeksi muokattu:
Soljissa ei ole vielä tullut vastaan Austri Alpinen Cobran voittanutta...ei mene tallomalla rikki ja todistettavasti kestää myös IED-iskun... ;)

@Spadekessu Tähän jos keksitte tavan sallia valinta paras vai perus niin avot :) Ehkä koko helahoidon hintaa ei kannata kasvattaa kaikella mahdollisella, mutta jos olisi tapa, että halukkast voi maksaa ja saada extraa niin se olisi poikaa.
 
Se on itseasiassa juurikin kuten @Herman30 tuossa näytti! Eipä ole noita olemassa olevia malleja tullutkaan sen kummemmin tutkittua, idean sain aikanaan eteläafrikkalaisesta laskuvarjohyppelijöiden spinnekop-systeemistä, joka on hyvinkin tuon kaltainen remmihärdelli.


Rinkan runkoon kiinnitettävää PALS-kangassysteemiäkin on tullut pohdittua, ja vähän saman tyyppistä hullunkurista ratkaisua jossa tämmöinen (tosin ei-palssitettu) pakkauskääröasia muodostaisi irroitettuna maavaatteen. Ikäänkuin tosi low-tech ratkaisu mutta moderneista materiaaleista, se nyt ei tosin niinkään mikään järkevä sotilastuote ole vaan lähinnä hullun hulluja hullutteluja, että eipä siitä sen enempää.

Nyt alkaa kuulostaa Mielenkiintoiselta. Ja minä kun luulin että itte eläköidyn ennen kuin oma 906:ni.

EDIT: taustaksi, oon kokeillut toisinaan semmoista kantolaiteratkaisua että viritin vanhaan putkirinkkaan kaksi erillistä säkkiä. Toisessa oli leirikamat, toinen oli "päiväreppu." Järkeilin, että suotta kannan mukana mitään rimpulaa päiväreppua, jos voin vain pudottaa rinkasta leirikamat vek, omassa vettähylkivässä pussukassaan. Kuitenkin se rinkan kantolaite on kokonaisuutena mukavampi kuin mikään päiväreppu, ja siinä voi raahata vaikka polttopuita takaisin leiripaikalle jos tarttee.
 
Voi kauhistus, kui teit voi näin kamalasti rätit ja lumput kiinnostaa? ;)
No onpahan ihan mukavaa illanvietettä!

Omat pienet ajatukset. Vyölle varmaan tulee kanssa nauhakujaa, ihan hyvä kesällä mutta talvella ei niin tarpelliset koska hiihto ja suksisauvat. Joku tasku on tosiaan hyvä kun pitää keitintä kaivella, noihin nauhakujiin voinee kyllä jotain omiakin taskuja viritellä, vaikka niillä Särmä varustetaskuilla. Minkähänlaiset sivutaskut tuohon tulee, vetoketjulla alas asti auki vai? Vaikuttaa hiukan siihen kun pitää pystyä kuljettamaan kirves&saha talvella. Tuollainen on kyllä muuten hyvä, KISS-periaatteella tehty ja toivottavasti hintakin jäänee siedettäväksi.
Kyllä, luonnollisesti lantiovyöhön tulee nauhakujastoa, eletäänhän sentään 2010-lukua vaikka sitä ei aina Savotan uutuusrinkkojen lantiovöistä uskoisi (*Katkeraa köh-köhinää*).

Sivutaskut tuohon tulee justiinsa tasan semmoiset mitä siihen kukin itse laittaa. Vakiona mukaan ei pakoteta mitään, juuri siitä syystä mitä aiemminkin selitin, että ei tartte maksaa itselleen turhasta/huonosta. Erillistavarana myytäviä isoja, suht litteitä vetoketjutaskuja on tuolla puuhalistalla, ideana mahdollisimman paljon tilaa mahdollisimman virtaviivaisessa paketissa joka ei liikaa levennä rinkkaa mihinkään suuntaan.

Ja olisikohan siitä tst-repusta jonkinlaisia protokuvia? Ja aikatauluja, reppua nimittäin pitäisi alkaa hommailemaan niin tietäisi odotellakko vaiko eikö.
Tässä on ekasta protosta kuva, sisällä on yksi iso tila, selkää vasten juomarakolle oma lokeronsa ja varmistusremmit erikoisroinalle jne. Jos nyt kaikki menee nappiin niin kesällä pitäisi olla eka erä tehtynä. Kunhan tästä saan lopullisen mallin kuntoon niin sitten varmaan irtoaa vähän enemmän tietoja, turha tässä vaiheesssa mitään kuulutella.
taistelureppuproto.webp



Aa, okei, se ei olekaan päällistasku vaan tie koko alalokeroon. Parempi noin!
Juurikin näin!

Toisella kommentillä tarkoitin, että noi päällä olevat hihnat ehä häiritsee. Pitää tehdä kolme asiaa eli avata klipsut ja vetoketju. Onko nuo hihnat rinkan pohjan/taskun vetoketjun kestävyyden takia eli alalokeron paino on tarkoitus olla sitten niiden varassa eikä vetoketjun? Vai joku muu syy? Harmi jos niiden pitää mennä tuon taskun päältä.
Ne on siinä juurikin tuosta syystä, ja samasta syystä tuommoiset löytyy suurinpiirtein kaikista maailman rinkoista joissa on vastaavanlaisella tavalla rakennettu alalokero, eli on kyllä äärimmäisen testattu ja toimivaksi todettu ratkaisu. Ne tarjoaa myös samalla mahdollisuuden kiristää rinkan pohjalle kiinni tavaraa. Jos niistä ei tykkää niin ne voi aina irrottaa, ovat kiinni putkirungossa. Verrokkina todettakoot kokemuksen syvällä rintaäänellä, että Rajapartiorepun alalokero järkkyvaikeasti avattavilla remmeillä on huomattavasti kettumaisempi käyttää kuin tämmöinen jossa on pistosoljet.

Edit: Ja yläläpästä leveä ja hyvä ettei ole vähän liian pieni. Tarpeetonta tosin kommentoida kun taisitte jo paneutua tähän asiaan Jääkärirepun eri versioissa (voin muistaa väärin).
Juu no juu, aikalailla juurikin näin! :D

@Spadekessu Tähän jos keksitte tavan sallia valinta paras vai perus niin avot :) Ehkä koko helahoidon hintaa ei kannata kasvattaa kaikella mahdollisella, mutta jos olisi tapa, että halukkast voi maksaa ja saada extraa niin se olisi poikaa.
Näin tuossa olisi vähän tarkoitus, kyseinen vaihto vaatisi Cobran lisäksi yhden Tri-Glide liukusoljen ja viitisentoista sekuntia käsityötä.


Nyt alkaa kuulostaa Mielenkiintoiselta. Ja minä kun luulin että itte eläköidyn ennen kuin oma 906:ni.

EDIT: taustaksi, oon kokeillut toisinaan semmoista kantolaiteratkaisua että viritin vanhaan putkirinkkaan kaksi erillistä säkkiä. Toisessa oli leirikamat, toinen oli "päiväreppu." Järkeilin, että suotta kannan mukana mitään rimpulaa päiväreppua, jos voin vain pudottaa rinkasta leirikamat vek, omassa vettähylkivässä pussukassaan. Kuitenkin se rinkan kantolaite on kokonaisuutena mukavampi kuin mikään päiväreppu, ja siinä voi raahata vaikka polttopuita takaisin leiripaikalle jos tarttee.
Joo no tämä nyt on semmonen ihan villi hullutus tosiaan, on tuommoista maavaatekääröreppuakin tullut ihan omaksi iloksi mietittyä ja täytyy varmaan semmonen jossain välissä kokeilla tehäkin. Ideana ei niinkään grammojen säästö vaan tavaramäärän.

Tuommonen rinkan rungon käyttäminen pakkauspussien kanssa on muuten nykyään ilmeisesti jonkinlainen ilmiö maailmalla, turhat kankaat pois ja säkit vaan kiristyshihnoilla kiinni runkoon. Low-tech, mutta oikeasti aika ovelaa jos haluaa turhaa tavaraa ja painoa karsia retkeillessä, askeettinen pakkaus voi olla tosi kivaa.
 
Back
Top