Taloustieteellinen keskustelu

Asiasta toiseen. Koskahan asuntokupla alkaa tutisemaan liitoksistaan. Oma rivitalo-osake (4v vanha) oli vuoden myynnissä. Uuden hinta oli 117 350, pyyntihinta ensin 116, 115 ja nyt 112 k€. Lopulta turhauduin kun muutin toiseen kämppään ja etsin vuokralaisen. Joulukuusta takaisin myyntiin..... Välittäjällä oli samantapaisia 3-5v vanhoja rivareita useampi myynnissä ja sanoi että hiljaista on ollut niiden osalta. Naapurikunta porskuttaa kovaa ja uutta rivaria sekä kerrostaloa nousee keskustaan sekä naapurikuntiin. Kovasti on taloyhtiöillä isot velkaosuudet ja emt mistä noille kaikille löytyy ottajia. Jos korot lähtevät nousuun kuten on uhattu niin tulee taas aika kipeää aikaa monelle kun pitää repiä lisää shekeleitä jostain perus elämiseen.


Missäpäin suunnilleen? Jos vain varaa on niin pitäisin sijoituksena jos vuokra suunnilleen kattaa lainan ja vastikkeet.
 
Ja sitten kun tuota kaavaa vielä tuunaa valitsemalla merkin ja mallin, jossa on kohtuullisen vähän vikoja ja varaosat edullisia, niin se on aina kotiinpäin. Autonkorjaajilta saa hyvät vinkit, mitkä työllistävät heitä erityisen paljon.
Minulla on vieläpä hyvä ystävä huoltomiehenä, mikä varmistaa, että maksan minimiveloituksen mukaan. Ei tule kynätunteja ja osien hinnoissa ei ole ilmaa..;):sneaky::whistle: paitsi kaikkiahan veloitetaan tehdyn työn mukaan, niinhän se oli.
Mut joo, tässä sitä tavallisen palkansaajan taloustiedettä.

Tämmöinen malli suunnilleen itsellänikin on päässä. Samoin jos ostaa yleisen mallin, niin siihen on varaosia hyvin saatavilla, ja todennäköisemmin löytää halpoja merkittömiä osia ja purkutavaraa. Sähköosissa varsinkin voi säästää pitkän pennin.

Itse olen mieltänyt että n. 15 vuoden kohdalla alkaa autoissa hiljalleen ikä näkyä ja korjattavaa alkaa tulemaan kasvavalla vauhdilla. Vielä on pihassa 20-vuotias Nissan jota olen sinnikkäästi ajanut loppuun kun kilometrit eivät ole mahdottomat, mutta huomaa kyllä että alkaa ruostevauriota ja pikkuremppaa hiljalleen kertyä.
 
Autokeskusteluun vielä. Itse kun on tällä alalla niin toki huollan itse ja malli/merkkitietämys on kohdillaan. 500 000 km samalla merkillä ja huoltokustannukset sangen inhimilliset. Hondamiehen elämä vain on niin helppoa :)

Missäpäin suunnilleen? Jos vain varaa on niin pitäisin sijoituksena jos vuokra suunnilleen kattaa lainan ja vastikkeet.

06-alueella. 620€ lainan lyhennys, 125€ keskimäärin tosta on korkoa. Vastike 127€/kk. Vuokraa kämpästä 620€. Hiinä ja hiinä kun toinen osapuoli ei juurikaan lompakkoa pysty täyttään. Verojen jälkeen siivu mikä jää itselle jää "löyhäksi"
 
Autokeskusteluun vielä. Itse kun on tällä alalla niin toki huollan itse ja malli/merkkitietämys on kohdillaan. 500 000 km samalla merkillä ja huoltokustannukset sangen inhimilliset. Hondamiehen elämä vain on niin helppoa :)



06-alueella. 620€ lainan lyhennys, 125€ keskimäärin tosta on korkoa. Vastike 127€/kk. Vuokraa kämpästä 620€. Hiinä ja hiinä kun toinen osapuoli ei juurikaan lompakkoa pysty täyttään. Verojen jälkeen siivu mikä jää itselle jää "löyhäksi"


Voiko pyytää vaikka 690€, uusihan se oli? Sitten se noin 50€ lisää per prosenttiyksikön nousu, ennakoi oman lainan 12kk euribor tarkistus ja ilmoita ajoissa korotukset.
15% taitaa olla maksimi "sallittu" kertakorotus joten pitää porrastaa ja seurata korkoja jotta on ajoissa kun nostelee.
 
Ihmiset lähtevät takaisin maalle + inflaatio tekee gutaa kaikille asumiskeskuspähinöissä marinoituneille myyntitykeille.

Eivätkä lähde vaikka sitä kovasti jotkut näyttävät toivovan.

Kuten ennenkin ihmiset lähtevät maalta pois koska siellä asuminen on kallista (autopakko yms) ja tavan työläiselle erittäin tyhmää.
 
Kuten ennenkin ihmiset lähtevät maalta pois koska siellä asuminen on kallista (autopakko yms) ja tavan työläiselle erittäin tyhmää.

Se mitä olen etelästä paluumuuttaneiden motivaatioita kuunnellut, niin yleisin tuntuu olevan "koska siellä on niin kallista asua ja elää".
 
Se mitä olen etelästä paluumuuttaneiden motivaatioita kuunnellut, niin yleisin tuntuu olevan "koska siellä on niin kallista asua ja elää".

Nuo juuri olivat itsellekkin ne pääsyyt. Melkein velattomasta kaksiosta sai sen verran että osti tunnin ajomatkan päästä sijoituskaksion, ja itselle kauempaa omakotitalon ja rahaakin jäi vielä puolet jäljelle. Tietty asiaa joudutti puolison löytyminen ei-niin-etelästä...
 
Nuo juuri olivat itsellekkin ne pääsyyt. Melkein velattomasta kaksiosta sai sen verran että osti tunnin ajomatkan päästä sijoituskaksion, ja itselle kauempaa omakotitalon ja rahaakin jäi vielä puolet jäljelle. Tietty asiaa joudutti puolison löytyminen ei-niin-etelästä...


Sinulla meni kyllä putkeen muutto.
 
Sinulla meni kyllä putkeen muutto.

Tai sitten pääkaupungissa on jonkinlaista hintakuplaa... "sijoituskaksio", lainausmerkeissä siksi koska arvonkehitys on +/- 0, mutta ei velkarahalla niin antaa olla, maksoi ~35k€ ja talo sitten 90k€. Eihän noilla edes yhteenlaskettunakaan saa Hki:stä edes yksiötä.
Tietty tää talokaan ei varmaan mene kaupaksi kovinkaan helpolla sitten joskus, mutta olen varautunut myymään "tontin jonka rasitteena on talo"...
 
https://www.helsinginsanomat.fi/paivanlehti/03112018/art-2000005886586.html

Väestönvaihtoa. Pärjäävin kansanosa lähtee, monikultuurisia osaajia tulee tilalle. Ikävää, jos rasimi-idiotia on ollut tähän syynä, itse tosin veikkaisin enemmän tuota yleistä kaupungistumista ja Ruotsin hyvin vetävää taloutta. Otsikoinnissa toki korostuu rassismi, jota ikävä kyllä näkyy jopa maanpuolustusfoorumilla joskus.


Miksi suomenruotsalaiset muuttavat Ruotsiin kiihtyvällä tahdilla? Tutkijan mukaan ahdas ilmapiiri Suomessa panee etsimään avarampia oloja


Tutkimus hätkähdytti ruotsinkielistä Suomea. Sen mukaan peräti kuusi prosenttia suomenruotsalaisista – noin 17 000 ihmistä – on muuttanut 2000-luvulla Ruotsiin.
...
SELVITYS toi kuitenkin esiin uuden muuttajaryhmän, jonka osuus lähteneistä kasvoi nopeasti: ruotsinkieliset korkeakoulutetut, jotka ovat kotoisin kaksikieliseltä pääkaupunkiseudulta.

Tämä on selkeä poikkeama trendistä, Kepsu sanoo. ”Näiden lähtijöiden kohdalla voidaan puhua aivovuodosta sanan perinteisessä merkityksessä.”

Kepsun mukaan suomenruotsalaisten muuttoliike Ruotsiin on osa yleistä kaupungistumista ja kansainvälistymistä, sitä samaa, joka vetää suomenkielisiä osaajia maailmalle.

Kepsun tekemien haastatteluiden perusteella uramuuttajat hakevat uusia mahdollisuuksia, jotain suurempaa.

”Moni puhuu siitä, että Ruotsin avoimuus houkuttaa. Haetaan positiivisempaa fiilistä ja jotain uutta.”

Kepsu kertoo, että ruotsinkielisestä kauppakorkeakoulusta Hankenista on muuttanut jo kokonainen porukka Tukholmaan. Siitä on tullut Hankenissa oikein ilmiö.
...
Kepsun tutkimus myös osoittaa, että noin puolet muuttajista palaa jossain vaiheessa takaisin Suomeen. Hän kertoo, että muutamat pohjanmaalaiset kunnat järjestävät nykyään kesätapahtumia, joihin kutsutaan Ruotsiin muuttaneet entiset kuntalaiset. Muuttaneisiin pidetään aktiivisesti yhteyttä, ja heille kerrotaan, minkälaisia työ- ja asumismahdollisuuksia kunnassa nyt on tarjolla, jos paluu tuntuu ajankohtaiselta.

”Näitä ihmisiä ei ole menetetty. Suomenruotsalainen Suomi ja Ruotsi ovat samankaltaisia kulttuurialueita. On helppo muuttaa, ja on helppo tulla takaisin.”
 
Ei tule tuota sakkia kyllä yhtään ikävä!
 
Ei tule tuota sakkia kyllä yhtään ikävä!

Jo ihan veronmaksajana mulla kyllä tulee. Lisäksi minun mielestäni on lähtökohtaisesti aina epäilyttävää, kun kansaa alotaan lohkomaan yhä pienempiin osiin oikeiksi ja vääriksi, ihan kuin natsit tai kommarit tekivät. Jossain vaiheessa siinä huomaa itsekin olevansa jonkun jakolinjan väärällä puolella.
 
Aina menee suu hymyyn kun lukee lehdestä hyviä uutisia!

Huomispäivän Suomi on kansallismielinen ja siellä on vain yksi virallinen kieli.
 
Aina menee suu hymyyn kun lukee lehdestä hyviä uutisia!

Huomispäivän Suomi on kansallismielinen ja siellä on vain yksi virallinen kieli.

Sitten voidaan aloittaa jäsentenväliset: onko hämäläisyys parempaa kuin savolaisuus, onko körttiläisyys parempaa kuin lestadiolaisuus ym. ym...
 
Back
Top