Näihin aikoihin ei mennyt ihan putkeen meilläkään.
Päivälleen 74 vuotta sitten kenraaliluutnantti Harald Öhquist antoi viimeisiä käskyjä joulukuun vastahyökkäystä varten. Mannerheim hyväksyi vastahyökkäysssuunnitelman 22.12.
Hyökkäyksen oli määrä alkaa seuraavana päivänä, aatonaattona. Sinänsä hyökkäys ei tietenkään tullut liian aikaisin, mutta mutta päätös ja toteuttaminen olivat aivan liian nopeat kokemattomille joukoille.
Öhquist halusi toimintaa laajalla alueella. Joukkoja pantiin liikkeelle paljon. Ne joutuivat marssimaan pitkät matkat ennen taistelua. Salaussyistä marssittiin yöllä. Eräs prikaati marssi lumessa ja pakkasessa 40 kilometriä ja lähti hyökkäykseen marssiryhmityksestä. Tiet eivät riittäneet kaikkien joukkojen liikutteluun. Ryhmitykset menivät sekaisin.
Hyökkääjä oli alivoimainen. Tiedusteluun oli ollut vähän edellytyksiä. Maasto kyllä tunnettiin. Tykistöä oli vähän eikä kaikkea ollut keskitetty hyökkäyksen tukemiseen.
Öhquist ei saanut alaisiaan uksomaan onnistumiseen. Eikä kaikkia esimiehiäänkään, kuten esimerkiksi kenraali Airoa. Radioita oli liian vähän. Johtaminen tuli vaikeaksi, kun kaapeliyhteydet katkesivat tulessa.
Yritystä oli. Puutteita yritettiin korjata esimerkillä. 1 328 miehen tappiot, joista lähes sata upseeria.
Laitanpa tähän aiemman kommenttini uudelleen:
"...puolustusvoimien johtamiseen ja koulutukseen liittyvä asenneongelma. Johtajien tekniikan, taktiikan ja joukkojen suorituskyvyn tuntemista väheksytään. Tämän seurauksena iso osa upseereista on kyvyttömiä käyttämään resursseja tehokkaasti. Tämä johtaa kalustovaurioihin, joutokäyntiin ja miestappioihin."
Selvästi Öhquist ja Mannerheim eivät ole tunteneet joukkojen todellista suorituskykyä, kun operaatio on mennyt kaikilta osin pieleen. Hyökkäys kertoo karua kieltä Puolustusvoimien upseerikoulutuksen, suunnittelun ja suorituskykyyn liittyvän tutkimuksen tasosta sotaa edeltäviltä vuosilta.
Nyt en millään saa päähäni kirjaa jostain oisko ollut 90-luvulta. Siinä joku EVP-upseeri arvosteli upseerien koulutusta taktiikan osalta. Hänen mukaan koulutuksessa arvostettiin todellisuudesta irrallaan olevia lennokkaita suunnitelmia. Todellisen suorituskyvyn huomiointia ei arvostettu. Tämä siis tilanne ilmeisesti 80-luvulla. Miten lienee nykyään?