Talvivaatetusta

Itselleni tämän kikan opetti alokasaikainen kouluttajani. Hyvä menetelmä kosteuden vähentämiseen päivän aikana. Yleensähän sanomalehtisuikaleet saa huopakumpparista vaihtaa jo muutaman tunnin päästä kuiviin.
Liekköhän meillä ollu sama kouluttaja. Mä oon kans käyttäny ja toimii.

Kouluttaja opetti myös ottamaan saappaat tauolla jalasta tulilla vaikka pakkasta olisi -30 astetta. Toimii tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liekköhän meillä ollu sama kouluttaja. Mä oon kans käyttäny ja toimii.

Kouluttaja opetti myös ottamaan saappaat tauolla jalasta tulilla vaikka pakkasta olisi -30 astetta. Toimii tämäkin.

Alustus meni niin, että hän itse oli pitänyt mokomaa ohjetta vuosikausia paskapuheena, mutta sitten todennut sen päteväksi.
 
Alustus meni niin, että hän itse oli pitänyt mokomaa ohjetta vuosikausia paskapuheena, mutta sitten todennut sen päteväksi.
Ei sitte ollu sama mies. Mulla oli koukuttajina viimme talvena mediaaikaa saaneet ukot JPr:sta. Tuollainen liipasinsormi kinttaat m05 pakkaskuviolla olis kyllä mieluiset.
 
Liekköhän meillä ollu sama kouluttaja. Mä oon kans käyttäny ja toimii.

Kouluttaja opetti myös ottamaan saappaat tauolla jalasta tulilla vaikka pakkasta olisi -30 astetta. Toimii tämäkin.

Tuota sanomalehti temppua kouluttivat ainakin -98 myös keuruulla.
 
Mua mietityttää tuo ylläoleva pakkashanska. Etusormi pääsee palelemaan kun se on erillään muista sormista. Edit: se siis tuntuu hieman epämiellyttävälle kun yksi sormi on kylmempi kuin muut. Sormethan lämmittävät toisiaan jonkun verran kun ovat normaalisti vierivieressä. Hanskan "etusormi" näyttää lisäksi hankalan paksulta/leveältä liipasimelle. Oikeastaan yksi kyseenalainen puute kotimaisessa rynkyssä onkin miten ahtaaksi sen liipasinsuoja menee kun siihen pitäisi paksun käsineen sormi pujottaa... Tietysti kaikkien sormet eivät ole yhtä paksut/ohuet. Liipasinsuojan pitäisikin olla suurempi ja väljempi, jos kerta hanska ei voi olla ohuempi.

Mutta onhan tuo parempi kuin umpihanska.

En muista minkä firman/asevoiman syys/talvihanska oli mutta sen sormien päädyt ovat tylpät, eivätkä littanat. Bundeswehr? Eivät ota niin pahasti kiinni kun esim. tarttuu kahvaan, joka on melkein kiinni laatikossa. Epäilen että menee sutjakammin liipasimellekin.
 
Mua mietityttää tuo ylläoleva pakkashanska. Etusormi pääsee palelemaan kun se on erillään muista sormista. Edit: se siis tuntuu hieman epämiellyttävälle kun yksi sormi on kylmempi kuin muut. Sormethan lämmittävät toisiaan jonkun verran kun ovat normaalisti vierivieressä. Hanskan "etusormi" näyttää lisäksi hankalan paksulta/leveältä liipasimelle. Oikeastaan yksi kyseenalainen puute kotimaisessa rynkyssä onkin miten ahtaaksi sen liipasinsuoja menee kun siihen pitäisi paksun käsineen sormi pujottaa... Tietysti kaikkien sormet eivät ole yhtä paksut/ohuet. Liipasinsuojan pitäisikin olla suurempi ja väljempi, jos kerta hanska ei voi olla ohuempi.

Mutta onhan tuo parempi kuin umpihanska.

En muista minkä firman/asevoiman syys/talvihanska oli mutta sen sormien päädyt ovat tylpät, eivätkä littanat. Bundeswehr? Eivät ota niin pahasti kiinni kun esim. tarttuu kahvaan, joka on melkein kiinni laatikossa. Epäilen että menee sutjakammin liipasimellekin.

Ettei tuossa sitten ole ajatuksena, että kun ampumiset on ammuttu ja epäystävällisen valtion sotilashenkilöt on kylmennetty, sujahtaa liipasinsormi sieltä yksittäisosastolta tovereidensa pariin lämmittelemään?

Tietty se yhden sormen lokero on sitten tämän seurauksena suht' jääkylmä kun liipasinsormea taas tarvitsee.
 
Jos edetään kontaktiin tai tiedetään että ampuminen alkaa hetkenä minä hyvänä niin silloin mennään ohuilla alushanskoilla ellei mega pakkaset. 1sormi paikka lapasessa mahdollistaa nopean tulenavauksen vartiossa tai muuten yllättävissä tilanteissa ja sen jälkeen lapaset dumppiin tai vastaan jos säilytty hengissä edes ylipään.
 
Palstan sivilistin (tai sanotaan nimellisemmän pään ressun) ominaisuudessa täytyy kehua talvivaatteena tuota legendaarista intin villapaitaa. Olen ammatin puolesta ja olosuhteiden pakosta pihtari (raha-asioissa), joten en aitoa SA-INT jakopaitaa ikinä viitsinyt ostaa yli 50€:lla mutta ratkaiseva tekijä oli se että huomasin brittiläisen ylijäämäpaidan olevan käytännössä sama paita. Lekasta lähti kahdellakympillä ja kunnoltaan ihan priimana, kaupan päälle aidot brittiläiset inttihajut (jokin paikallinen pesuaine tms?). Kyllä on jämptin tyylikäs pukine ja lämmin muttei hiostava. Menee heittämällä vaikka työpaikalla. Villapaidat ovat yleensä turhan "pappamaisia" omaan makuun.

Toiset ne joutuu tyytymään esim. moottoripyöriin ikäkriisiään rarkoessa...minä ostin käytetyn villapaidan :D
 
Täällä toinen sivilisti joka on tosi tyytyväinen ruotsalaiseen vastaavan villapaitaan, ruotsalaisilla vain on vetoketju edessä.
Erittäin lämmin ja mukava, vetoketju auttaa tuuletuksessa jos tulee hiki. Tämän ostin Supernovasta.
10611-f1.jpg


PS. Äsken hain postista Varustelekan M05 Pakkashousut. Joten nyt saa pakkaset tulla. Yläruumista varten on ennestään olemassa ruotsalainen M90 Värmejacka.
 
Ohan toi ruotsalainen puhtaasti kenttäkäyttöä ajatellen tehty ja lämmittää siksi minua sieltä oikeasta paikasta. Harmi vaan, että kummastakin jää vähän puuttumaan tosta kaulusosastolta...
 
Ohan toi ruotsalainen puhtaasti kenttäkäyttöä ajatellen tehty ja lämmittää siksi minua sieltä oikeasta paikasta. Harmi vaan, että kummastakin jää vähän puuttumaan tosta kaulusosastolta...

Saman panin merkille, etä kaulus puuttuu, muuten olisin voinut hankkia. Kunnon villapaita on tosiaan lämmin ja hengittävämpi, verrattuna fleeceen(fleece tosin kevyempi) ja kun päälle tulee jokin tuulta pitävä, hyvin pärjää.
 
Jos edetään kontaktiin tai tiedetään että ampuminen alkaa hetkenä minä hyvänä niin silloin mennään ohuilla alushanskoilla ellei mega pakkaset. 1sormi paikka lapasessa mahdollistaa nopean tulenavauksen vartiossa tai muuten yllättävissä tilanteissa ja sen jälkeen lapaset dumppiin tai vastaan jos säilytty hengissä edes ylipään.

Ruotsin armeijan valkoisissa nahkarukkasissa on remmi ranteen ympärille vakiona, kun olet alushanskoilla ampunut ja irtaannut, rukkaset eivät unohdu siihen, vaan tulee mukana. Mites Suomalaiset taistelijat nykyään tuon ratkaisee? palaa hakemaan unohtamansa kinttaan ja riskeeraa henkensä?
 
Ruotsin armeijan valkoisissa nahkarukkasissa on remmi ranteen ympärille vakiona, kun olet alushanskoilla ampunut ja irtaannut, rukkaset eivät unohdu siihen, vaan tulee mukana. Mites Suomalaiset taistelijat nykyään tuon ratkaisee? palaa hakemaan unohtamansa kinttaan ja riskeeraa henkensä?

Ellen erehdy niin Talvisodan tarkk'ampujilla oli usein tumppujen välille ommeltu nauha, millä pysyivät mukana matkassa. Nykyisin en ole nähnyt vastaavaa ainakaan valmiiksi asennettuna kuin aivan pikkuvauvojen tumpuissa ja sormikkaissa. Jäisiköhän tällaisten konstruointi jakotavarasta kunkin taistelijan oman aktiivisuuden ja käsityötaidon varaan? Kuuluuko kenenkään "mitä mukaan LKP:oon" -listaan ompelusarjaa?

Meikäläinen on täysin käsi neulan ja langan kanssa. Juttelin juuri vaimon kanssa että koulujen tietystä hetkestä eteenpäin aika binäärisen puukäsityö / tekstiilityö -valinnan sijaan pitäisi olla tasaisemmin molempia. Asenneilmapiiri siihen suuntaan, ettei pidä päästä peruskoulusta ellei osaa parsia pientä reikää tai ommella nappia kiinni (minä en osaa, hyvin ainakaan). Ei olisi sotataitojen kannaltakaan huonoa jos kaikilla olisi jokin perustaito noihin hommiin? Irtohihnojen, puukon, neulan ja karhulangan kanssa saa varmaan tehtyä kaikenlaista. Kunhan siis tilanne äityy niin pahaksi ettei valtion omaisuuden "kustomoinnista" tule kovin isoja sanktioita...varusmiesaikana tuskin kannattaa näitä harrastaa :D
 
Ellen erehdy niin Talvisodan tarkk'ampujilla oli usein tumppujen välille ommeltu nauha, millä pysyivät mukana matkassa. Nykyisin en ole nähnyt vastaavaa ainakaan valmiiksi asennettuna kuin aivan pikkuvauvojen tumpuissa ja sormikkaissa. Jäisiköhän tällaisten konstruointi jakotavarasta kunkin taistelijan oman aktiivisuuden ja käsityötaidon varaan? Kuuluuko kenenkään "mitä mukaan LKP:oon" -listaan ompelusarjaa?

Pitäisihän sitä LKP-settiin kuulua ompelusarja, monissahan maissa pieni ompelusetti kuuluu mosureille jakotavarana. Yllättäen kun vaatekappaleet meinaavat joskus vähän ränsistyä metsäkonttailussa. Saisi melkein kuulua osana varusmieskoulutusta että miten ompelet napin tai parsit pienen reiän kentällä.. :)

Ompelutarpeiden lisäksi Paracordia tai vastaavaa ohutta narua kannattaa kyllä olla messissä, sillä saa monta pientä ripustus- ja kiinnityspulmaa hoidettua. Semmoista mihin ei jekkulanka tai teippi ole ihan hyvä. Noukkareissa yms. tosiaan on yleensä joku kiinnityslenkki valmiina, ja mielestäni osittain sen perinteinen tarkoitus on juuri että saat ranneremmin siihen kiinni.

Brittien s95-ompelusetti on suunnilleen tämmöinen:

3620.jpg
 
Harmi vaan, että jää vähän puuttumaan tosta kaulusosastolta...
Minua ei haittaa, päinvastoin on hyvä ettei ole kaulusta. Minä kun sivilistinä käytän paksua villabuffia kaulalla niin kaulus villapaidassa olisi vain tiellä. Buffia käytän siksi että kun käytän verikauhaa niin buffin voi vetää korvien päälle jos tulee vilu, a´la´ saksalaiset Stalingradissa.
 
Back
Top