Tampellan tykki-, krh- ja -ammuskehitystyöstä

Woodsman

Kenraali
Lahjoittaja
Ei enää Tampellassa, vaan Vammas Oy:ssä 90-luvulla:
View attachment 27140 View attachment 27141
View attachment 27142 View attachment 27143
Ja tämäkin on kaikki jo historiaa, linjastoa on uusittu miljoonilla.
Robottisolut on nykyäänkin samanmoisia, tuo kolmas kuva voisi olla ihan hyvin meidän tuotannosta, tosin oma toteutus on koenäöllä.
Viimeinen kuva on induktiokarkaisusta? Nykyään on fiksuja ratkaisuja missä sarjatuotannossa on viety induktiolenkki sorviin ja karkaisu tehdään koneistuksen päätteeksi.
 

veeteetee

Eversti
81 krh-tuotantoa tammikuulta 1940.

Putkien sorvausta:
1548525566945.png
Puolivalmiita tukia:
1548524846230.png
Tilaajan tarkastaja Eelis (?) Mustakallio tarkastaa 81 Krh/35:tä (mallin paljastaa peräkappaleen kiinnitystapa):
1548524915960.png
1548525126495.png
 
Viimeksi muokattu:

veeteetee

Eversti
Porakoneen suunnittelija Niilo Asikainen oli maailmanluokan krh-asiantuntija tässä 60 krh TAM15:llä ampumassa:
1548597592968.png
Tässä Asikainen 120 krh:n laaka-ammussa Tampellan radalla Niinisalossa 13.11.1969 yhdessä valokuvaaja Aslak Lehdon kanssa. Aseen tuliputken suulla patentoitu ohjainkappale, joka johtaa palokaasut pois ammuksen lennon alkua häiritsemästä; tämä taisi olla myynnissä Patrian huutokaupassa Hämeenlinnassa joulukuussa 2018:
1548597877806.png

1548597640122.png
 
Viimeksi muokattu:

PSS

Kenraali
(Näkyy mies olleen samasta kunnasta kuin äitini.)
Jotenkin muistelen lukeneeni, että tuo kallioporatoiminta tempaistiin käyntiin, kun piti "piilottaa" asetuotantoa valvontakomissiolta.
 

veeteetee

Eversti
Vielä vanhoja esitteitä, "81-mm MORTAR M/1956", kotoisammin 81 Krh/56Y, joita Pv:kin hankki pienen määrän. Malli 56 oli kevyempi kuin edeltäjänsä tai seuraajansa (37 kg vs. 56 kg malli 81KRH71), mutta keveyden hintana oli, että aseet eivät kestäneet varusveijarien turhautumien purkamiskohteena.

Doddiin, "The uploaded file is too large", saatana! Läiskitään sitten irtokuvia:

1548611658736.png
1548611695990.png
1548611718939.png
1548611749551.png
1548611777241.png
1548611804454.png
1548611823592.png
1548611850558.png
1548611866855.png
1548611889430.png
Jatkuu seuraavassa viestissä...
 
Viimeksi muokattu:

veeteetee

Eversti
Edellä oli 120 Krh/41-53:n englanninkielinen esite, tässä espanjankielinen, foorumisoftan tiedostokokorojoitteet huomioon ottava sivumäärältään rajoitettu ja resoluutioltaan huononnettu versio:devilish: Silti, jos tuon sivun 4 termit opettelee, osaa enemmän espanjaa kuin kaksi vuotta ostarilla notkunut ananas suomea:LOL:

1548613106097.png
1548613137321.png

1548613175444.png
 

veeteetee

Eversti
Muistan:rolleyes: jostain lukeneeni. että ne olivat pultattuina kuorma-autojen lavoille. Singoksihan tuota kait voisi kutsua.

https://en.wikipedia.org/wiki/Leonid_Kurchevsky
http://www.winterwar.com/Weapons/SUartillery.htm#76RekK

SA-kuvat 10849-51 esittelevät myös DRD:tä / 76 KrekK/35:tä.
Kirjassa "Rannikolta Raatteen tielle" (Leo Karttimo & K.E. Salminen, 1992) sivulla 361 mainitaan, että kajaanilaiskomppanian 06.01.1940 Raatteen tienhaaran maastossa tuhoamasta venäläiskolonnasta saatiin "...kaksi rekyylitöntä tykkiä (ensimmäiset Suomessa)..."
 

veeteetee

Eversti
Tampellan 300 Krh/42 koeammunnoissa Tykistön Koeasemalla Niinisalossa talvella 1943/44: vasemmalla aseman päällikkö maj Torttila, maj Saloranta, aseen "luoja" ins Hans Otto Donner, ev Huuri, tuntematon, tuntematon, ins Leo Jyväkorpi.300krh_Tampella.jpg
Sama paikka, mutta eri ammunta:
1550250656992.png
 

veeteetee

Eversti
Krh pienemmästä päästä eli Tampella 47 Krh/35 (2. malli), josta kehitettiin SA:n 47 Krh/39, Kaupin metsässä 30-luvun puolivälissä, ampujana teknikko Vesa Metsola.
1550255445770.png
Ja saman putki purettuna:
1550256651809.png
Periaate selviää Tampellan saamasta tsekkiläisestä patentista:
1550257228905.png
 
Viimeksi muokattu:
Top