Tarinoita kotimaisen yhteiskunnan ongelmista - nyt ja tulevaisuudessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nöksy
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
VTV:stä on oikein oma laki:

Poimintoja:
VTV, eli käytännössä pääjohtaja, määrittelee itse mihin tarkastukset kohdistetaan. Ja mihin ei.
Viranomaiset ovat velvollisia antamaan VTV:lle tiedot, jotka tarkastuksen suorittaminen edellyttää. Laissa ei rajauksia tämän osalta.

Olen törmännyt tietoon, että VTV:n pääjohtajalla on pääsy ST1 tietoon. Nopealla kuukkeloinnilla en vahvistusta löytänyt, kenties osunut silmään jostain VTV:n tyypin esitelmästä.
 
Onkos tuo Tytti muuten vieläkään astunut millään tavoin julkisuuteen? En ole ainakaan huomannut...

Aika uskomatonta, jos näin on.
 
Appelsin kirjoittaa täysin asiaa.
Kun perustekeminen muuttuu laitoksessa/virastossa taakaksi ja aletaan keskittymään kivoihin asioihin ollaan metsässä, mutta valitettavasti arkipäiväisesti.
Vastaavia esimerkkejä löytyy muiltakin hallinnonaloilta
 
Artikkeli kyllä jurnalismin riemuvoitto.
Missään ei mainita miksi muutos tehtiin ja muuttuivat säännöt jotenkin, tai tuliko tilalle jotain muuta kuten verottaja.
 
Artikkeli kyllä jurnalismin riemuvoitto.
Missään ei mainita miksi muutos tehtiin ja muuttuivat säännöt jotenkin, tai tuliko tilalle jotain muuta kuten verottaja.
Iltalehdessä muistaakseni oli jotain lisätietoa, mutta varsinainen lehdistötiedote tulee kuulemma myöhemmin.
Säänöt ei kuulemma muutu.
 
VTV:n pääjohtaja Yli-Viikarin tämän päivän haastattelu on katsomisenarvoinen. Hän on eurooppalaisittainkin kovat koulut käynyt ja osaa valita sanansa niin, että pointti tulee selväksi, että hän ei ole tehnyt mitään sellaista, mitä eduskunta ei olisi hyväksynyt tai mitä kansanedustajat, MEP:it tai ministerit eivät tekisi. Niissä kouluissa, missä Yli-Viikari on ollut, opetetaan ihminen härskiksi ja vetämään muut lokaan, jos häntä itseä aletaan syyttämään jostain.

Asia johdatellaan täysin hakoteille, jos mennään siihen, onko Yli-Viikari käyttänyt työmatkojen lentobonus- pisteitä omiin matkoihinsa. Todennäköisesti on käyttänyt, mutta niin on käyttänyt suurempikin joukko kansanedustajia, MEP:jä ja ministerejä. Yli-Viikari kyllä tuo tämän esille ja hänellä on pääsy kaikkien maamme edustajien matkakuitteihin. Samoin, jos Yli-Viikarin Finnair tili avataan tutkimuksia varten, niin en ihmettelisi, että silloin avataan muutaman muunkin tili. Tuo on tietysti mehevä aihe, koska kommunistit ja wanna-be oikeistolaiset ovat aina kadehtineet toisten lentämistä ja tulevat aina kadehtimaan.

Keskusteluun ei ehkä koskaan tule se, onko kansanedustajat täysistunnosta tienneet, mitä ovat hyväksyneet, kun ovat painaneet Jaa- nappia VTV:n toimintakertomuksesta äänestäessään.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Taas mennään. VTV jenkka jatkuu
IS:n mukaan VTV:ssä työskentelee noin 150 henkilöä. Vuosina 2018-2020 konsultointikategoriaan kuuluvia laskuja on 3,1 MEUR. Se tekee tasajaolla liki 21 tuhatta henk.koo konsultointiin per turpa. Todennäköisesti kaikki eivät ole saaneet koulutusta kuitenkaan, joten konsultointia saaneiden osuus on vieläkin suurempi. Pahinta kaikessa on että vieläkään kukaan VTV:n toiminnan valvojista (tarkastusvaliokunta) ei ole sanonut poikkipuolista sanaa rahan poikkeuksellisesta tärväämisestä. Tarkastusvaliokunnan jäsen Sebastian Tynkkynen on ollut hiljaa VTV:stä. Räsäsen Päivilläkään ei mitään huomauttamista. Pauli Kiuru on ansiokkaasti ottanut kantaa VTV:n rahan tuhlaamiseen, mutta vain yleisellä tasolla. Paljastuneisiin hirvittäviin summiin ei mitään tuomiota. Yksityisellä sektorilla olen nähnyt kun kovaa tulosta tekevä johtajalle näytettiin ovea jo muutaman kymppitonnin perusteettoman tärväämisen jälkeen. Viikari esikuntineen on käyttänyt työnantajansa varoja omaksi hyväkseen. Vaikka VTV on julkinen laitos, väärinkäytöksien suhteen ei pitäisi olla eroja. Ei voi olla vähemmän tuomittavaa porsastella valtion virastossa kuin yksityisellä.

Annettujen näyttöjen perustella tarkastusvaliokunnan tärkein tehtävä on toimia kumileimasimena. Osaamista ja annettavaa tarkastusten suhteen ei ole. Valiokunnan kannanottoehdotus: "Eduskunnalla ei ole huomautettavaa kertomuksen johdosta." Siinäpä se tuli tyhjentävästi sanottua. Valiokunnalle kelpaa kaikki.

 
Viimeksi muokattu:
Yli-Viikarilla tuntuu olevan hieman ongelmia käsitteissä. En nyt löytänyt mitään päälaelleen kääntävää ohjetta, mutta multa puttuukin Ranskalainen virkanäkökulma...

vähän vanha uutinen mutta...


Yli-Viikari kertoo HS:lle, että uusi ajattelutapa perustuu kansainvälisiin tarkastusalan standardeihin, joita myös eduskunta on VTV:ltä edellyttänyt. Hän nostaa esiin vuonna 2013 laaditun Issai 12 -standardiin.

– Tämä on lempistandardini, sillä se kääntää päälaelleen sen, mikä se juttu tarkastuksessa on. Juttu ei ole kertoa eduskunnalle jälkikäteen, että missä hallinto ei onnistunut. Ajatus on, että dialogin ja vuorovaikutuksen kautta tarkastaja tuottaa ennakoivaa tietoa ja tukee sitä, että hallinto kehittää toimintaa, Yli-Viikari sanoo HS:lle.

Alta sitten voi klikata auki pari ISSAI 12:n slideä ja sen tusinan "juttua"...

1623100963580.png
1623101452781.png
 
Yli-Viikarin seikkailujen selvittely etenee. Positiivinen viesti on Kiurun huomio Virkamiehen tottelemattomuus tiedonanto pyynnöstä. Tämähän on yleisempää kun ehkä tiedetään. Kunta politiikassa ilmeisen yleistäkin. Virkamiehiä on syytä muituttaa, että tietoa on jaettava poliittisille päättäjille.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b309d45d-ac03-43a1-9e34-3deb16614797

Tarkastusvaliokunta pyytää harkitsemaan Tytti Yli-Viikarille potkuja​


Tänään klo 12:33
Tarkastusvaliokunnan mukaan valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin toiminta ”on merkittävällä tavalla heikentänyt luottamusta VTV:n toimintaan ja julkikuvaan”.

Katso tästä tiedotustilaisuus kokonaisuudessaan. EDUSKUNTA
Eduskunnan tarkastusvaliokunta katsoo valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) pääjohtajan, Tytti Yli-Viikarin, heikentäneen merkittävällä tavalla luottamusta VTV:n toimintaan ja julkikuvaan. Valiokunnan mukaan eduskunnan kansliatoimikunnan on arvioitava, onko Yli-Viikarilla edellytyksiä jatkaa tehtävässään.
– Valiokunta katsookin, että Eduskunnan kansliatoimikunnan tulee selvittää, onko pääjohtajalla edellytyksiä eduskunnan virkamieslain mukaisesti jatkaa tehtävässään ja irtisanomisedellytysten täyttyessä saattaa asia eduskunnan täysistunnon päätettäväksi, mietinnössä todetaan.
Valiokunnan jäsen Päivi Räsänen (kd) kiirehti tiedotustilaisuudessa kansliatoimikuntaa toimimaan nopeasti, jotta irtisanomisasia saataisiin käsiteltyä vielä ennen kesälomia. Räsänen myös kiitti epäkohdat esiin nostanutta mediaa valppaudesta.
Valiokunnan puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr) mukaan nyt on tarvetta selvittää, miten käytäntöjä pitää muuttaa, jotta vastaavat epäselvyydet tulisivat tarkastusvaliokunnan tietoon suoremmin kuin median kautta.
– Selkeästi on ollut puutteita sisäisessä tarkastuksessa ja raportoinnissa. Meidän valvontarakenteet on puutteellisia, Alanko-Kahiluoto sanoi.
Tarkastusvaliokunnan havainnot ovat vakavia:
– Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen valiokunnalle toimittamasta aineistosta on todennettavissa, että tarkastusviraston pääjohtajan matkalaskuista on tehty useita lisäselvityspyyntöjä virastolle. Palvelukeskus on toistuvasti pyytänyt virastoa täydentämään tietoja sekä toimittamaan puuttuvia kuitteja ja selvityksiä. Valtiontalouden tarkastusviraston toiminnassa havaitut puutteet ovat poikkeuksellisia, eikä vastaavaa ole havaittu muualla valtionhallinnossa.
– Pääjohtajan toiminnan osalta mietinnössä käydään läpi lisäksi yksittäistapauksia, joiden osalta on esitetty epäilyjä virkatehtäviin palkkaamisesta/virkatehtävistä luopumisesta koskevan päätöksenteon asianmukaisuudesta tai joissa kysymys yksittäisten kulujen maksamisesta viraston määrärahoista on epäselvää. Lisäksi valiokunta käsittelee mietinnössään viraston johtamista ja henkilöstön työhyvinvointia.
– Johtopäätöksenään valiokunta toteaa, että pääjohtajan toiminta on merkittävällä tavalla heikentänyt luottamusta Valtiontalouden tarkastusviraston oman taloudenhoidon asianmukaisuuteen sekä sisäisen valvonnan toimivuuteen ja vahingoittanut viraston julkikuvaa, tarkastusvaliokunta toteaa.
Valiokunnan jäsen Pauli Kiuru (kok) kiinnitti puheenvuorossaan huomiota siihen, että Yli-Viikari ei kuulemisessaan noudattanut valiokunnan nimenomaista pyyntöä toimittaa kirjallinen lausunnon. Kiuru piti Yli-Viikarin toimintaa tahallisena niskurointina valiokunnan perustuslaissa turvattuja tiedonsaantioikeuksia kohtaan.

Valiokunta alkoi helmikuussa selvittää tarkastusviraston taloudenpitoa ja sisäisen valvonnan toimivuutta.
Valiokunnan selvityksen taustalla oli Iltalehden uutisointi laittomaksi katsotusta virkasuhteen päättämisopimuksesta sekä pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin runsaista virkamatkoista kertyneistä lentopisteistä. Jo aiemmin Yle ja Ilta-Sanomat olivat uutisoineet Yli-Viikarin runsaasta rahankäytöstä.

LUE MYÖS​

Valtiontalouden tarkastusvirasto maksoi yli kaksi vuotta palkkaa, jotta virkamies ei tekisi mitään

LUE MYÖS​

Lentopisteitä kymmenissä virastoissa tarkastanut Valtiontalouden tarkastusvirasto ei pystynyt selvittämään pääjohtajansa lentopisteiden käyttöä
Myös poliisi alkoi tutkia rikosepäilyjä virkasopimusten teossa sekä virkamatkoilta kertyneiden lentopisteiden käytössä. Poliisin esitutkinta on yhä kesken.

Tarkastusvaliokunnan selvityksen taustalla oli Iltalehden uutisointi laittomaksi katsotusta virkasuhteen päättämisopimuksesta sekä pääjohtaja runsaista virkamatkoista kertyneistä lentopisteistä. HENRI KÄRKKÄINEN

Tarkastustoimintaa ajettu alas​

Poliisin ja tarkastusvaliokunnan selvitysten kestäessä tiedotusvälineet ovat jatkaneet omia selvityksiään. Iltalehti paljasti huhtikuun alussa, että Yli-Viikarin pääjohtajakaudella viraston tarkastustoimintaa on ajettu alas ja työntekijöiden mukaan raportteja on sensuroitu tarkastuskohteille mieluisammiksi.
Huhtikuun lopussa julkaistiin Iltalehden laaja selvitys yli vuosikymmenen jatkuneista jännitteistä tarkastusviraston ja sen valvottavien välillä. Viisitoista vuotta sitten eduskunta halusi tarkastusvirastolta entistä ärhäkämpää otetta. Tuolloin perustettiin myös tarkastusvaliokunta.
Edellisen vaalikauden tarkastusvaliokunta esitti Eero Heinäluoman (sd) johdolla Tytti Yli-Viikaria pääjohtajaksi. Nykyinen valiokunta on selvittänyt muun muassa sitä, tulisiko Yli-Viikari erottaa ja miten se käytännössä tapahtuisi.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on ilmoittanut pitävänsä oman tiedotustilaisuutensa kello 15.30 ehdittyään tutustua tarkastusvaliokunnan mietintöön.
https://www.iltalehti.fi/kuntavaalit-2021/tulospalvelu
JARNO LISKI
[email protected]
 
Täytyy antaa pisteet Kiurulle joka julkistaa Yli-Viikarin petoksen laajuuuden. Tuohan täyttää jo törkeän petoksen tunnusmerkit. Eri asia on syytetäänkö Yli-Viikaria ikinä mistään, tai saako hän edes potkut. Vuositasolla kulut ovat olleet nelinkeraiset Pöystiin verrattuna.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7ddc6a72-abd1-4dbc-beb0-9a56f8ad8aef

Kansanedustaja julkaisi Yli-Viikari-asiakirjoja: matkakulut 187 369 euroa​


Tänään klo 13:29
Tarkastusvaliokunnan jäsen Pauli Kiuru (kok) on julkaissut yhteenvedon tarkastusvaliokunnan havainnoista koskien valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja Tytti Yli-Viikaria.

Tarkastusvaliokunta pyytää harkitsemaan Tytti Yli-Viikarille potkuja. EDUSKUNTA

Kokoomuksen kansanedustaja ja tarkastusvaliokunnan jäsen Pauli Kiuru on julkaissut verkkosivuillaan laajan katsauksen tarkastusvaliokunnan selvityksessä saatuihin tietoihin. Kiuru on poiminut otteita valiokunnan saamista asiantuntijalausunnoista ja muista asiakirjoista.
Kiurun julkaisemien tietojen mukaan Yli-Viikari on 1.1.2016–31.12.2020 tehnyt virkamatkoja yhteensä 187 369 eurolla. Matkojen kesto on ollut 327 vuorokautta.
Matkoista vain 159 vuorokautta ja 93 464 euroa voidaan selittää EUROSAI-hallintokomitean tehtävillä, joihin Yli-Viikari on vedonnut lisääntyneen virkamatkailun syynä. Yli-Viikarin edeltäjän Tuomas Pöystin matkalaskut ja kuluveloitukset ovat Kiurun julkaiseman tiedon mukaan olleet 7 472 euroa vuonna 2015 ja 11 592 euroa vuonna 2014.

Kiuru on julkaissut myös valtiontalouden tarkastusviraston johtajan Jaakko Eskolan 4. toukokuuta antaman asiantuntijalausunnon. Sen mukaan Yli-Viikarin matkasuunnitelmat ovat olleet valtaosaltaan ”olennaisesti puutteellisia”:
Aineiston perusteella pääjohtajan matkasuunnitelmat eivät ole laadullisesti täyttäneet vaatimuksia. Suurimpiin matkalaskuihin toteutetun otoksen perusteella n. 75 % pääjohtajan matkasuunnitelmista oli olennaisesti puutteellisia. Matkasuunnitelmalle on useissa tapauksissa merkitty ainoastaan virkamatkan toteuttamisesta maksettavat päivärahat. Käytännössä matkasuunnitelmat eivät ole pääsääntöisesti mahdollistaneet myöskään matkustustavan arviointia”, lausunnossa lukee.
Kiuru on julkaissut myös muutamia alkuperäisiä asiakirjoja, jotka ovat ladattavissa kirjoituksen perässä olevista linkeistä.

https://www.iltalehti.fi/kuntavaalit-2021/tulospalvelu
JARNO LISKI
[email protected]
 
Back
Top