Itseltä löytyy kaapista vanhahko, vuonna -87 ostamani Colt ar15a2 hbar, 5.56 tietysti. Aseella on ammuttu aika helvetisti, kymmeniä tuhansia vähintään, mutta silti se vieläkin yltää kulmaminuutin kasoihin. Tässä aseessa on se tiukempi 1:7 rihlakierre, eli siis se on tarkoitettu raskaammille 5.56 luodeille. Ase on aika lailla alkuperäisessä tehdaskuosissaan edelleen, jotain pikkukilkkeitä olen siihen vuosien mittaan vaihdellut kun alkoivat olemaan kuluneita, iskurinpiikkiä ja sellaista.
Varsinaista tarvetta kun ei ole täysveriselle ta-kiväärille, niin tuota Coltia olen käyttänyt sellaisena kevyenä ta-kiväärinä. Kyllä 5.56:kin käy ihan hyvin näille lyhyemmille matkoille, toki siinä puhti loppuu kun mennään päälle 500-600:n metrin, mutta alta sen, 69-76 grainisilla raskailla luodeilla, pidän sitä ihan käypänä vaihtoehtona. Pisin matka mitä tuolla olen päässyt ampumaan oli öbauttiarallaa 800 metriä, ja silloin kyllä loppui joko aseesta tai ampujasta potentiaali kesken(veikkaan asetta, tietysti, koska minähän en ohi ammu). Kaikkihan me haaveillaan 1200 metrin tiukoista kasoista, mutta kuinka tarpeellista se oikeasti on? Jos pohjanmaan lakeuksilla joudutaan vihulaista snaippaamaan, niin häviöllä ollaan ja pahasti.
Useimmat arskat ovat tuollaisia kulmaminuutin kivääreitä, ja käytettyjä liikkuu alta tonnin hinnalla. Optiikka tietysti siihen päälle. Etuna vielä se että itselataavalla tekee jotain kaikissa tilanteissa, manuaalilla ei niinkään...