Tarkka-ampujan peruskivääri

Mites tuo 17hmr nykyään? Mitä kaikkea sillä saa ampua? Siis riistaa ;)
Itsellä on jäänyt aukko sivistykseen tähän kohtaan.
Luokka ykkönen (eli perus .22LR jää luokkaan 0), kattaa kaikki linnut + kettu ja supi sekä rusakko ja jänis.
 
Jep, erittäin huoleton takavaaran suhteen kun bc arvot todella matalia. Kaverilla ollut "homeri" käytössä ja ainoa erikoisuus että kaikki lajit pitää ampua puolivaipalla että jää. Tarkka käyntinen ja toimii noin 0-200m matkoille ok (toki tuuliherkkä). Olen itse käytännössä huomannut että eteläisessä Suomessa ei käytännössä edes .223:lla voi lintua turvallisin mielin ampua ylöspäin kovinkaan monessa paikkaa kun niin tiheässä asutusta. Siksi tuo 17HMR olisi enemmän kuin hyvä lisä entisten kiväärien kaveriksi.
 
Jep, erittäin huoleton takavaaran suhteen kun bc arvot todella matalia. Kaverilla ollut "homeri" käytössä ja ainoa erikoisuus että kaikki lajit pitää ampua puolivaipalla että jää. Tarkka käyntinen ja toimii noin 0-200m matkoille ok (toki tuuliherkkä). Olen itse käytännössä huomannut että eteläisessä Suomessa ei käytännössä edes .223:lla voi lintua turvallisin mielin ampua ylöspäin kovinkaan monessa paikkaa kun niin tiheässä asutusta. Siksi tuo 17HMR olisi enemmän kuin hyvä lisä entisten kiväärien kaveriksi.
Itse olin arpomassa 22lr/22wmr välillä. Tosin noilla kaliibereilla olis sit ollut quad taikka joku cz. 222:sta Sakolaista nyt on pilvin pimein käytettynä, mutta siinäkin on kuitenki takavaaraa välillä liikaa. Toi 17hmr on aika nopea, pysyykö liha hyvänä?
 
Itse olin arpomassa 22lr/22wmr välillä. Tosin noilla kaliibereilla olis sit ollut quad taikka joku cz. 222:sta Sakolaista nyt on pilvin pimein käytettynä, mutta siinäkin on kuitenki takavaaraa välillä liikaa. Toi 17hmr on aika nopea, pysyykö liha hyvänä?
Sen verran pieni halkaisija laajenneenakin ja kuitenkin suhteellisen matala iskunopeus verrattuina "oikeisiin" kiväärikalibereihin että ei "räjäytä" kuten vaikka lähemmässä 1000m/s lähtevä .223. Juu, varmaan alkaa OT riittämään tästä ja TA peruskivääriksi vähän raskaampaa ryyniä kovempaa saa olla tarjolla. :D
 
Näkisin 22LR:n ja muut vastaavat tässä yhteydessä siten, että sellainen saattaisi olla ihan kelpo treeniväline TA:llekin.
TA:n olisi hyvä harjoitella melko paljon. Olkoonkin ettei ns. huolimattomia laukauksia kannata ampua, mutta silti perusampumataidon kehittämisen ja ylläpitämisen kannalta on mielestäni tarpeellista, jopa välttämätöntä, ampua toisinaan myös treenijaksoja joissa laukauksia tulee "oksennukseen saakka". Samoin 22:n ja vastaavat mahdollistavat olosuhteiden huomioinnin isompia kaliibereita paremmin kun kevyet luodit ovat tuuliherkkiä jne. Sopiva amet, riittävän pieni maali ja vähän tuulta, niin pienillä kaliibereilla saa hyvää ja monialaista perusharjoittelua. Hintaero kun on jonkun .308 patruunan ja 22 patruunan kohdalla taitaa suuruusluokkana olla se että samalla rahalla saa toista 50 patruunaa - toista 500 - 800 patruunaa
Itse olen ampunut ja ammuttanut muilla perusharjoittelua myös ilmakiväärillä - sillä saa edullisesti lisättyä sitä tarvittavaa laukausmäärää.

Jos sitten vielä metsästelee esim. lintua niin 22:n on varsin monipuolinen ja käyttökelpoinen työkalu myös TA:n kalustossa.
 
ampua toisinaan myös treenijaksoja joissa laukauksia tulee "oksennukseen saakka"

Samaa mieltä. Välillä on vaan jauhettava ja jauhettava. Ainakin minulla on toiminut aina. Toistojen määrällä on oma merkityksensä. Samoin kannattaa haastaa itsensä vähät välittämällä olosuhteista. Räntäsade ja pakkanen ovat koettavia asioita, helle on oma lukunsa ja kova tuulikin pitää hallita.

Yksi elämänvaihe, joka haastaa on myös ns. ikänäön kehittyminen. Se tuntuu katastrofilta aluksi, mutta kappas, toistoja toistoja ja taas homma sujuu. Ihminen on kummallinen vekotin, sopeutuva ja oppivainen.
 
Yksi elämänvaihe, joka haastaa on myös ns. ikänäön kehittyminen. Se tuntuu katastrofilta aluksi, mutta kappas, toistoja toistoja ja taas homma sujuu. Ihminen on kummallinen vekotin, sopeutuva ja oppivainen.

No tämä on kyllä huomattu :D

Kun ei enää näekään kiikarin tornin merkintöjä kuin valkoisena töherryksenä, saa kiertimen naksut aivan toisen mittakaavan merkityksen kuin aiemmin :)
1:50t kartan lukeminen onkin jo sitten ihan oma lukunsa :D
 
Samaa mieltä. Välillä on vaan jauhettava ja jauhettava. Ainakin minulla on toiminut aina. Toistojen määrällä on oma merkityksensä. Samoin kannattaa haastaa itsensä vähät välittämällä olosuhteista. Räntäsade ja pakkanen ovat koettavia asioita, helle on oma lukunsa ja kova tuulikin pitää hallita.

Yksi elämänvaihe, joka haastaa on myös ns. ikänäön kehittyminen. Se tuntuu katastrofilta aluksi, mutta kappas, toistoja toistoja ja taas homma sujuu. Ihminen on kummallinen vekotin, sopeutuva ja oppivainen.

Näön heikkeneminen oli kyllä jännä kokemus kun ammuin pitkästä aikaa rk:lla. Kyllähän sitä omalla kiväärillä ja optiikalla pärjää, mutta avotähtäimet oli elämys :D ihmeesti kuitenki tauluun osui, vaikka muutama vuosi oli edellisestä kerrasta.
 
Last edited by a moderator:
Tarkka-ampujan peruskivääriksi (vitjan otsikko) .17HMR sopii, jos supermarsut hyökkäävät Suomeen:D
Kyllä Tsetseenit käyttivät .22:sta tarkka-ammuntaan taistelussa,että sikäli ei aivan offia. "Then in the 1990s the Russians noted that Chechen snipers were effectively using .22 LR (long rifle, them little bullets kids use to hunt squirrels and rabbits with) weapons. Inside towns and cities, the .22 LR sniper was very effective, especially since the Chechens would improvise a very workable silencer by putting a plastic bottle on the end of the rifle's barrel, with a hole in the bottom of the barrel for the bullet to exit. Using a cheap scope, Chechen snipers were very deadly at ranges of less than a hundred meters. Such ranges were pretty common in built up areas. And since you usually did not hear the shot (to the head or face, of course), you had a hard time finding the shooter."
 
Pohjois-Vietnamilaiset käyttivät joidenkin lähteiden mukaan neukkujen ampumahiihtoon tarkoitettuja pienoiskiväärejä tarkka-ampujan aseina Huen katutaisteluissa vuonna 1968.

Itselleni tuo 17 HMR oli aivan uusi tuttavuus ja sen käyttö esimerkiksi kaupunkitarkka-ammunnassa ei ole mikään tyhmä idea. Luoti on kevyt, mutta läpimitta on pieni ja lähtönopeus on suuri. Eli ollaan aika lähellä noita PDW aseiden patruunoita. Metsästysfoorumilta löytyi hurjapäitä, jotka oli kokeilleet läpäisyä ohueen teräslevyyn ja yllättyneet "piekkarin" läpäisykyvystä. Pieni ja nopea luoti on myrkkyä pehmeille suojaliiveille, esimerkiksi Australiassa poliisi etsi pitkään pehmeää suojaliiviä joka pysyättäisi 22 WMR:n luodit, jotka on ammuttu kiväärillä. 22 WMR on yleinen kaliiperi Australiassa ja poliisitkin joutuvat sen tielle säännöllisesti.
 
Israelin armeijalla ilmeisesti .22 käytössä nytkin mielenosoituksia varten,jalkaosumiin pääsääntöisesti. Sardakaur varmaan tietää paremmin.
 
Israelin armeijalla ilmeisesti .22 käytössä nytkin mielenosoituksia varten,jalkaosumiin pääsääntöisesti. Sardakaur varmaan tietää paremmin.

Jep.

Ruger 10/22 vaimennettuna.

http://www.isayeret.com/content/weapons/sws/ruger/article.shtml

yamas-44.jpg


duvdevan-6.jpg
 
Seuraavan kerran kun vien pojan taas ampumaan Toz8M:llä, niin katson perintöasettamme aivan uusin silmin.
Todennäköisesti mietin hiljaa mielessäni, kuinka kiinnittäisin siihen muovisen limsapullon :unsure:. Jos pitäisi.
 
Seuraavan kerran kun vien pojan taas ampumaan Toz8M:llä, niin katson perintöasettamme aivan uusin silmin.
Todennäköisesti mietin hiljaa mielessäni, kuinka kiinnittäisin siihen muovisen limsapullon :unsure:. Jos pitäisi.

Muistelen nähneeni jossakin myytävän siihen tarkoitukseen tarkoitettua adapteria.

Muistin oikein ja google löytää: http://ouluntyostokeskus.com/fi/tuotteet/sak-vaimentajan-kiinnitysadapterit

Mutta muistakaa nyt kuitenkin, että tuo nimenomainen malli on takoitettu puhtaasti aseen puhdistusta varten! :p
 
Varmasti piakkarille on paikka löydettävissä esim. mainittuun viranomaiskäyttöön vaikkapa äärimmäisen pahaksi eskaloituvassa jouha-tilanteessa, jossa vaikkapa TRG 42 ei vielä ole tarpeen tai tilanne huomioiden se ei ole muulle ympäristölle turvallinen käyttää.
Suomalaiseen sotilastarkka-ammuntaan se ei ehkä ole soivin peli - paitsi treenivälineenä mitä parhain.
 
Back
Top