Luokka ykkönen (eli perus .22LR jää luokkaan 0), kattaa kaikki linnut + kettu ja supi sekä rusakko ja jänis.Mites tuo 17hmr nykyään? Mitä kaikkea sillä saa ampua? Siis riistaa
Itsellä on jäänyt aukko sivistykseen tähän kohtaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Luokka ykkönen (eli perus .22LR jää luokkaan 0), kattaa kaikki linnut + kettu ja supi sekä rusakko ja jänis.Mites tuo 17hmr nykyään? Mitä kaikkea sillä saa ampua? Siis riistaa
Itsellä on jäänyt aukko sivistykseen tähän kohtaan.
Luokka ykkönen (eli perus .22LR jää luokkaan 0), kattaa kaikki linnut + kettu ja supi sekä rusakko ja jänis.
Itse olin arpomassa 22lr/22wmr välillä. Tosin noilla kaliibereilla olis sit ollut quad taikka joku cz. 222:sta Sakolaista nyt on pilvin pimein käytettynä, mutta siinäkin on kuitenki takavaaraa välillä liikaa. Toi 17hmr on aika nopea, pysyykö liha hyvänä?Jep, erittäin huoleton takavaaran suhteen kun bc arvot todella matalia. Kaverilla ollut "homeri" käytössä ja ainoa erikoisuus että kaikki lajit pitää ampua puolivaipalla että jää. Tarkka käyntinen ja toimii noin 0-200m matkoille ok (toki tuuliherkkä). Olen itse käytännössä huomannut että eteläisessä Suomessa ei käytännössä edes .223:lla voi lintua turvallisin mielin ampua ylöspäin kovinkaan monessa paikkaa kun niin tiheässä asutusta. Siksi tuo 17HMR olisi enemmän kuin hyvä lisä entisten kiväärien kaveriksi.
Kullekin kykyjensä mukaan sopiva ase, jonkun ne marsutkin on tapettava. Siitä en sit tiedä, että riittääkö 17hmr SUPERmarsuille vai pitäskö olla jotain tiukempaaTarkka-ampujan peruskivääriksi (vitjan otsikko) .17HMR sopii, jos supermarsut hyökkäävät Suomeen![]()
Sen verran pieni halkaisija laajenneenakin ja kuitenkin suhteellisen matala iskunopeus verrattuina "oikeisiin" kiväärikalibereihin että ei "räjäytä" kuten vaikka lähemmässä 1000m/s lähtevä .223. Juu, varmaan alkaa OT riittämään tästä ja TA peruskivääriksi vähän raskaampaa ryyniä kovempaa saa olla tarjolla.Itse olin arpomassa 22lr/22wmr välillä. Tosin noilla kaliibereilla olis sit ollut quad taikka joku cz. 222:sta Sakolaista nyt on pilvin pimein käytettynä, mutta siinäkin on kuitenki takavaaraa välillä liikaa. Toi 17hmr on aika nopea, pysyykö liha hyvänä?
ampua toisinaan myös treenijaksoja joissa laukauksia tulee "oksennukseen saakka"
Yksi elämänvaihe, joka haastaa on myös ns. ikänäön kehittyminen. Se tuntuu katastrofilta aluksi, mutta kappas, toistoja toistoja ja taas homma sujuu. Ihminen on kummallinen vekotin, sopeutuva ja oppivainen.
Onneksi on kännykässä karttapalvelu. Voi wanha sokea zoomata kartan. Ja soittaa avun jos eksyy1:50t kartan lukeminen onkin jo sitten ihan oma lukunsa![]()
Eikä vain kännykässä vaan tabletissaOnneksi on kännykässä karttapalvelu. Voi wanha sokea zoomata kartan. Ja soittaa avun jos eksyy![]()
Samaa mieltä. Välillä on vaan jauhettava ja jauhettava. Ainakin minulla on toiminut aina. Toistojen määrällä on oma merkityksensä. Samoin kannattaa haastaa itsensä vähät välittämällä olosuhteista. Räntäsade ja pakkanen ovat koettavia asioita, helle on oma lukunsa ja kova tuulikin pitää hallita.
Yksi elämänvaihe, joka haastaa on myös ns. ikänäön kehittyminen. Se tuntuu katastrofilta aluksi, mutta kappas, toistoja toistoja ja taas homma sujuu. Ihminen on kummallinen vekotin, sopeutuva ja oppivainen.
Kyllä Tsetseenit käyttivät .22:sta tarkka-ammuntaan taistelussa,että sikäli ei aivan offia. "Then in the 1990s the Russians noted that Chechen snipers were effectively using .22 LR (long rifle, them little bullets kids use to hunt squirrels and rabbits with) weapons. Inside towns and cities, the .22 LR sniper was very effective, especially since the Chechens would improvise a very workable silencer by putting a plastic bottle on the end of the rifle's barrel, with a hole in the bottom of the barrel for the bullet to exit. Using a cheap scope, Chechen snipers were very deadly at ranges of less than a hundred meters. Such ranges were pretty common in built up areas. And since you usually did not hear the shot (to the head or face, of course), you had a hard time finding the shooter."Tarkka-ampujan peruskivääriksi (vitjan otsikko) .17HMR sopii, jos supermarsut hyökkäävät Suomeen![]()
Israelin armeijalla ilmeisesti .22 käytössä nytkin mielenosoituksia varten,jalkaosumiin pääsääntöisesti. Sardakaur varmaan tietää paremmin.
Seuraavan kerran kun vien pojan taas ampumaan Toz8M:llä, niin katson perintöasettamme aivan uusin silmin.
Todennäköisesti mietin hiljaa mielessäni, kuinka kiinnittäisin siihen muovisen limsapullon. Jos pitäisi.