Tarkka-ampujan peruskivääri

Onko muuten ihmisillä mielipiteitä noista LockBase -luodeista? Käsittääkseni se on tarkoitettu nimenomaan sotilaskäyttöön, koska Scenar:n käyttö riippuu kovasti kansainvälisen lain tulkinnasta. Ja läpäisy lienee täysvaippaisella parempi, joskaan ei merkittävä suojaliivejä vastaan.
 
Onko muuten ihmisillä mielipiteitä noista LockBase -luodeista? Käsittääkseni se on tarkoitettu nimenomaan sotilaskäyttöön, koska Scenar:n käyttö riippuu kovasti kansainvälisen lain tulkinnasta. Ja läpäisy lienee täysvaippaisella parempi, joskaan ei merkittävä suojaliivejä vastaan.
Mielipide on että tällä hetkellä kun vallalla on suuri hype long range-ammunnan parissa Yhdysvalloissa niin kaikki mahdollinen aiheeseen liittyvä markkinoidaan mahdollisimman tehokkaasti dollarien toivossa. Yhdysvallat esimerkiksi on linjannut että OTM (Open Tip Match) on ihan kv-sopimusten mukainen luoti heidän joukoillaan tarkkuuskivääreissä vaikka onkin reikäpää. Vaikka ollaan Suomessa ja Lapua on maailman paras ja kaikkea niin mielestäni heidän luodit ei ole mitenkään erityisen poikkeuksellisia vaan ihan samaa hyvää laatua kuin moni muukin markkinoilla. Tällä hetkellä Berger tuntuu olevan "the nimi" LR puolella, mutta henkilökohtaisesti minusta tuohon samaan kastiin voi linjata helposti muutkin pitkän matkan sukkapuikot kuten esim Nosler RDF, Hornady ELD, Barnes LRX ja Sierra Match King eikä 99% kaikista harrastajista pysty noista ottamaan mitään eroa muuta kuin fiiliksellä. En usko siis että suunnatonta merkitystä noiden kahden hyvin saman tyyppisen luodin kanssa eikä ilmeisesti enää ole kovinkaan kyseenalaista käyttää pienellä reiällä olevaa OTM:ää myös sotilaana. Kohteelle nyt ainakin on käytännössä ihan yksi lysti onko siinä 13-15g projektiilissa mikä iskee kroppaan pieni reikä vai ei. :)
 
Onko muuten ihmisillä mielipiteitä noista LockBase -luodeista? Käsittääkseni se on tarkoitettu nimenomaan sotilaskäyttöön, koska Scenar:n käyttö riippuu kovasti kansainvälisen lain tulkinnasta. Ja läpäisy lienee täysvaippaisella parempi, joskaan ei merkittävä suojaliivejä vastaan.

Ainakin .30 cal haastavia saada käymään, tarkkuusreikäpäät paaljon helpompia. Läpäisy on likimain merkityksetön muuttuja, lyijysydämellä varustetuilla vaippaluodeilla (eli ei-erva) luodeilla siinä ratkaisee lähinnä nopeus (upotus ja läpäisy on sitten kaksi eri asiaa).
 
Patruunasta vielä..
Esim. Lapuan tekemällä .338LM:lla (LockBase tai Scenar) osuu TRG42:lla Jaster-peltiin päälle tonniin vähän vaikeammissakin tuulioloissa suhteellisen ongelmattomasti (ykköslaukauksella) kunhan spotteri ja ampuja osaavat hommansa.
En oikein keksi mihin tarpeeseen tuossa täytyisi tehdä itse ladaten patruunaa?
Kilpa-ammunta radalla on eri asia kuin sotilas- tai viranomaistarkka-ammunta. Niihin tarpeisiin löytyy kyllä patruunatehtailta nuolia jotka toimivat.
Uudelleen muistutan myös siitä, ettei se itse lataaminen ihan niin helppoa ole että tuosta vain tehdään parempaa patruunaa kuin aseeseen sopivaksi todettu tehtaan tekemä tarkkuuspatruuna.
Todella mielenkiintoinen, palkitseva ja opettava harrastus, mutta ihan heti ei synny hyvää tehtaan tekemään tarkkuuspatruunaa parempaa nuolta.
Ei tarvitse tehdä sen enempää kuin lämpötähystykseltä suojattua ghillietä mutta kysymys on tietyn edun saamisesta ja maali saattaa olla myös munat turpeessa matalana.
Lisäksi .338 antaa muutenkin enemmän anteeksi kuin jotkut pienemmät mutta kohtalaisen yleiset kaliperit.
Helppous riippuu käytettävissä olevista välineistä ja kouluttajasta. Jos tiedetään joku sopiva tehtaan patruuna niin se ei olekaan enää niin vaikeaa koska kummoisia muutoksia ei tarvita latauksen ollessa vain kyseisen tehdaspaukun paranneltu versio.

Onko muuten ihmisillä mielipiteitä noista LockBase -luodeista? Käsittääkseni se on tarkoitettu nimenomaan sotilaskäyttöön, koska Scenar:n käyttö riippuu kovasti kansainvälisen lain tulkinnasta. Ja läpäisy lienee täysvaippaisella parempi, joskaan ei merkittävä suojaliivejä vastaan.
Win. 308:lla 11g toimi paremmin kuin 9.72g. Parhaat olivat N540:lla kompressioladattuja joista sai vähän yli 900 m/s irti mutta nuo sitten kuluttavat piippua.
Ihan hyviä.
 
Win. 308:lla 11g toimi paremmin kuin 9.72g. Parhaat olivat N540:lla kompressioladattuja joista sai vähän yli 900 m/s irti mutta nuo sitten kuluttavat piippua.
Ihan hyviä.
11g en ole kokeillut, 10g on osoittautunut varsin hyväksi. Pitää ehkä kokeilla vielä sitä 11g ja katsoa syntyykö eroa.
 
Mulla on semmoinen kokemus .308:n jälleenlataamisesta, että nimenomaan ilmiömäisen tarkkuuspatruunan tekemisen helppous yllätti. Tosin, Sakolaisiin käypiä reseptejä löytyi paljolti, ei tarvinnut itse hakea kuin lähtönopeus. Vasarasarja parilla kympillä oli se porttihuume joka johdatti kaninkoloon.

Mun pitkän matkan latauksena on 10g Scenar kesänopeudessa 875m/s, laukauksen komponenteilla hintaa 74 senttiä. Vieläkin edullisemmin pääsee kun löytää ulkomailta Scenaria bulkkiluotina. Suomessa hinnat paisuneet.

Uudella 24" Tikalla paras 100m kasa 0.31MOA, wanhalla 26" TRG21:llä 0.66MOA. Suurin motivaatio lataamiseen on hinta, toinen on että saa kaliiberista hiukan venytettyä tehdaspaukun yli kun tietää mitä tekee.

Seuraava puuhaprojekti olisi laatia ja testata karttatyyppinen isompi taulukko, jonka kanssa ampua yhdellä kohdistuksella useampaa patruunaa tarpeen mukaan. Tähän mennessä selvillä on tuo oma ja vastaavuudet 10.85 tehdasscenulle ja jahtiin 11,7g Oryxille. NATO spec M80 ball on yksi mielenkiinnon kohde.

Mä kuvittelisin, että suurin hyöty omasta TA- harrastuneisuudestani olisi sirotteiden raivaamisessa. Näkisin että kohtaan niitä todennäköisemmin kuin muuta.
 
Mulla on semmoinen kokemus .308:n jälleenlataamisesta, että nimenomaan ilmiömäisen tarkkuuspatruunan tekemisen helppous yllätti. Tosin, Sakolaisiin käypiä reseptejä löytyi paljolti, ei tarvinnut itse hakea kuin lähtönopeus. Vasarasarja parilla kympillä oli se porttihuume joka johdatti kaninkoloon.

Mun pitkän matkan latauksena on 10g Scenar kesänopeudessa 875m/s, laukauksen komponenteilla hintaa 74 senttiä. Vieläkin edullisemmin pääsee kun löytää ulkomailta Scenaria bulkkiluotina. Suomessa hinnat paisuneet.

Uudella 24" Tikalla paras 100m kasa 0.31MOA, wanhalla 26" TRG21:llä 0.66MOA. Suurin motivaatio lataamiseen on hinta, toinen on että saa kaliiberista hiukan venytettyä tehdaspaukun yli kun tietää mitä tekee.

Seuraava puuhaprojekti olisi laatia ja testata karttatyyppinen isompi taulukko, jonka kanssa ampua yhdellä kohdistuksella useampaa patruunaa tarpeen mukaan. Tähän mennessä selvillä on tuo oma ja vastaavuudet 10.85 tehdasscenulle ja jahtiin 11,7g Oryxille. NATO spec M80 ball on yksi mielenkiinnon kohde.

Mä kuvittelisin, että suurin hyöty omasta TA- harrastuneisuudestani olisi sirotteiden raivaamisessa. Näkisin että kohtaan niitä todennäköisemmin kuin muuta.
Itse ladannut 10.8 scenaria ja sitten samanpainoista barnesin ttsx:sää. Nämä saa käymään riittävän tarkasti niin ettei tarvitse kohdistusta muutella kun vaihtaa radalta metsästykseen. Suosittelen koittamaan tuota komboa
 
Omaksi tarkkuusluodiksi valikoitunut 11,7g / 175gr Nosler RDF (reduced drag factor), G1 .536 ja G7 .270 (en tiedä suureiden eroa, verrannut aina G1 perusteella eri luoteja BC:n suhteen) lukee laatikon kyljessä sekä löytyy hyvin yhdestä vakikaupasta hyllystä + Strelok Pro softasta. Antanut kelvollista osumaa .300 win magin nuolena pitkäksi kuin suunnilleen stanumittoihin ladattuna. Vielä ei ole päässyt pidemmälle ampumaan mutta kesällä puoleen kilsaan olisi tarkoitus kokeilla radalla. Kyseinen luoti käy erittäin lähelle omassa aseessa 180gr E-Tipin vakilatauksen kanssa niin ei tarvetta metsälle koskea kohdistukseen. Samat nuolet käytössä 30-06:lle jonka käyttö tosin rajoittuu pelkästään metsälle.

Onko kellään .30 cal varmint luodeista vertailua tai kokemuksia, pitäisi ohutseinäinen hajoava luoti valkata vielä kolmanneksi RDF:n ja E-Tip:n kaveriksi? Ne tosin tuppaa olemaan 110gr joten saman kohdistuksen voi unohtaa ja 1:10 nousuiset piiputkin vissiin vähän rajoilla vakauden kera.
 
Viimeksi muokattu:
Tuplapostaus sähellys
 
10g/155gr scenar mullakin valikoitunut pitkän matkan paukuksi. Omalla lähiradalla satasen treenamiseen menee edelleen omasta TRG:stä sinänsä helkkarin hyvin käyvä Sakon 120A.

Vaikka hintavaa, niin tehdasladattuna saatavuus ainakin täällä erinomainen. Toinen syy oli Lapuan dopplerdata yhdistettynä melko hyvin tiedettyihin G7 BC:hin.


Noi Bryan Litzin G7- arvot strelokissa seuraa yksi yhteen Lapuan dataa samoilla lähtöarvoilla aina transsooniselle alueelle. Oikeastaan ainoaksi tuntemattomammaksi tekijäksi muodostuu lähtönopeus.

Melkein tekisi mieli riipaista lomarahoista LabRadar ja käydä radalla mittailemassa nopeudet eri lämpötiloihin. Noi Chronyt kun tuntuu olevan vähän niin ja näin.
 
Viimeksi muokattu:
29397
Löysin eilen testaamattomia koe-eriä, joten radalle mars. Tuo oli paras. Neljää ekaa oli 7mm kasassa, viides levitti 12mm:iin. 208gr A-Max ja 880m/s, 300 win mag.
175gr L-Scenar kulki (980-1000m/s) kovaa ilman mitään painemerkkejä, muttei käynyt (26mm). Haastavaa piipun kestolle, kun käynti tuossa löytyy yleensä vasta kun mennään kovaa :confused:
 
Onko kellään .30 cal varmint luodeista vertailua tai kokemuksia, pitäisi ohutseinäinen hajoava luoti valkata vielä kolmanneksi RDF:n ja E-Tip:n kaveriksi? Ne tosin tuppaa olemaan 110gr joten saman kohdistuksen voi unohtaa ja 1:10 nousuiset piiputkin vissiin vähän rajoilla vakauden kera.

Mä mietin samaan tarkoitukseen 175gr Tipped MatchKing'ia. Ainakin pienemmissä halkaisijoissa toimii kuin varmint-luoti ja helpompi ladata pitkäksi, mikä mun torrakolla on vaatimus tarkuudelle.
 
Mä mietin samaan tarkoitukseen 175gr Tipped MatchKing'ia. Ainakin pienemmissä halkaisijoissa toimii kuin varmint-luoti ja helpompi ladata pitkäksi, mikä mun torrakolla on vaatimus tarkuudelle.
Minun kokemus että on pienemmissäkin kalibereissa Tipped MK paksumpiseinäisempi kuin herkimmät varmintit eikä niin (super)herkkä aukeamaan kuten Varmint Grenade, V-Max, Varmageddon tai Ballistic Tip Varmint. Lähinnä hakisin kimmoketurvallisuutta, vaikutus maalissa esim supikoiraan on varmasti riittävä .300 win magista tuupatulla E-Tipilläkin. :D Toisaalta, ainahan sitä voi tieteen nimissä yhden luotirasian veivailla noistakin, jos ei muuta niin tulee ainakin tarkkaa ratapaukkua. :)
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Minun kokemus että on pienemmissäkin kalibereissa Tipped MK paksumpiseinäisempi kuin herkimmät varmintit eikä niin (super)herkkä aukeamaan kuten Varmint Grenade, V-Max, Varmageddon tai Ballistic Tip Varmint. Lähinnä hakisin kimmoketurvallisuutta, vaikutus maalissa esim supikoiraan on varmasti riittävä .300 win magista tuupatulla E-Tipilläkin. :D Toisaalta, ainahan sitä voi tieteen nimissä yhden luotirasian veivailla noistakin, jos ei muuta niin tulee ainakin tarkkaa ratapaukkua. :)

Juu, ahtaissa paikoissa toi kimmoketurvallisuus on hyvä pointti. Mulla se ei tule olemaan kovin tärkeää, niin sinänsä hivenen hitaampi aukeaminen olisi vaan hyvästä vähän maltillisemman maalivaikutuksen takia, varsinkin jos joutuu ampumaan pituussuuntaan ;)
 
Juu, ahtaissa paikoissa toi kimmoketurvallisuus on hyvä pointti. Mulla se ei tule olemaan kovin tärkeää, niin sinänsä hivenen hitaampi aukeaminen olisi vaan hyvästä vähän maltillisemman maalivaikutuksen takia, varsinkin jos joutuu ampumaan pituussuuntaan ;)
.30 cal luoti ja reilusti vauhtia + laajenemista: turkiseläin nylkee itsensä hyppäämällä turkistaan osumasta. ;)
 
Screen-Shot-2019-04-24-at-5.30.18-PM-660x419.png


Sitting here in my hotel room just a day ahead of the 2019 NRA Annual Meetings and Hornady just announced their new A-Tip Bullets.

When it comes to long-range precision shooting, one of the keys to success is consistency. The shooter that reloads his or her own cartridges tries to use the same lot number of powder, bullets, and primers in an effort to keep everything as consistent as they can from shot to shot. When the components match up, the impacts down range usually result in much smaller or tighter groups.

One of the issues with lack of consistency in bullets is that despite the manufacturers best efforts, their bullets sometimes vary slightly in weight, measurement, and ballistic coefficient. Hornady believes they may have finally solved this complex puzzle.
https://www.thefirearmblog.com/blog/2019/04/24/hornady-a-tip-bullets/
 
Puhumattakaan, että noilla ladatut mahtuisi edes useimpiin lippaisiin...
Ei näitä ole tarkoitettukaan ihan standardipeliin...niihin löytyy ne 150-180 grainin pötkylät. Nämä tulisi sivuttain ulos piipusta standardinousuilla (1:11-12) vaikka onnistuisit käsin pesittämään.

Voisi toimia mukavasti vaikka pitkällä lukolla+lippailla ja 1:8 tai 1:9 nousulla varustetussa custom .308ssa tai WSMssä.
 
Mulla on semmoinen kokemus .308:n jälleenlataamisesta, että nimenomaan ilmiömäisen tarkkuuspatruunan tekemisen helppous yllätti. Tosin, Sakolaisiin käypiä reseptejä löytyi paljolti, ei tarvinnut itse hakea kuin lähtönopeus. Vasarasarja parilla kympillä oli se porttihuume joka johdatti kaninkoloon.
Off topic mutta ei leikitellä porttihuumeella. (Jos haluaa kannattaa kannabista, sanoo sen suoraan. Jos ei, senkin saa sanoa.) Muita sanontoja hyville sakolaisille, pliis mieluummin.
 
Back
Top