Tarkka-ampujan peruskivääri

Just näin - ja kaupallista tarjontaakin löytyy ihan kivasti jos ei halua itse värkkäillä.
Muutenkin koko RK M1/2/3 on jotakin sellaista kuraa etten ikimaailmassa haluaisi mitään sellaista omiin käsiin jos siitä pitää lanttikin maksaa.
No se on, niin kuin monesti todettu, tekohengitystä, ei muuta. Sitä pitää vain toivoa, että ei kuvitella tuolla selvittävän vuosikymmeniä.
 
Ostin tuon kolmisen vuotta sitten ja mitä enemmän sillä ampuu, sitä paremmalta se tuntuu. Hinta ja mitä sillä saa on tuossa enemmän kuin kohdillaan. Jos nyt tuon ostaisin, niin 6,5 Creedmoor olisi kaliiberi. Kun omaani hankin niin tilaus oli aluksi 6,5 Creedmoor, mutta muutin sen .308:iin kun tuolloin oli patruunatarjonta olematonta eikä ollut tietoa muuttuuko tilanne. No, muuttuihan se, joten 6,5 Creedmoor kannattanee pistää harkintaan jos Tikkaa joskus joku on hankkimassa. .308:kin kyllä toimii hyvin, ei siinä mitään.
Jep, kyllä Tac A1 on parhaimmillaan 6,5 Creedmorena. Ja tuo ase on kyllä hinta/laatusuhteeltaan pirun kova suoritus. Suomessa tehty, taittonivel nuorrutusterästä nitrattuna, kuulapuhallettu alumiinirunko. Ja mikä olennaisinta, ase on tarkka. Tavalliselle harrastajalle oikein sopiva ase, ei tarvitse heti alkaa katselemaan TRG22 A1:sta tms.
Tosin pitää muistaa se, että eihän se ole metsästysase varsinaisesti, ominaisuudet on haettu eri käyttöön. Olen kokeillut tollaista pikkupakkasella ja onhan se aika kylmä kolho.
 
Ok, hyvä tietää.
Pohdinkin tätä kaliiperiasiaa, olen ymmärtänyt, että 6,5 Creedmore on tulossa/jo tullut lujaa suosioon. Voitko kertoa tarkemmin eduista ja eroista kolmenollakasiin verrattuna? Olinkin tätä kysymässä jossain vaiheessa.
Yksinkertaisuudessaan 6,5 Creedmoorin ballistiikka on parempi kuin .308:n. Ei sillä suurta merkitystä esim. hirvieläinmetsästyksessä ole, mutta lintumetsällä alkaa jo olemaan kun maali on pieni ja etäisyys voi olla jo jonkin verran pidempikin.
Tarkka-ammunnassa Creedmoor on helpompi hanskata pidemmille etäisyyksille kuin .308. Nopeampi luoti, helpompi lentorata ampujalle hallita - noin yksinkertaistaen.
 
Jep, kyllä Tac A1 on parhaimmillaan 6,5 Creedmorena. Ja tuo ase on kyllä hinta/laatusuhteeltaan pirun kova suoritus. Suomessa tehty, taittonivel nuorrutusterästä nitrattuna, kuulapuhallettu alumiinirunko. Ja mikä olennaisinta, ase on tarkka. Tavalliselle harrastajalle oikein sopiva ase, ei tarvitse heti alkaa katselemaan TRG22 A1:sta tms.
Tosin pitää muistaa se, että eihän se ole metsästysase varsinaisesti, ominaisuudet on haettu eri käyttöön. Olen kokeillut tollaista pikkupakkasella ja onhan se aika kylmä kolho.
Joo, se riippuu tietysti myös metsästystavasta. Kyttäämiseen varsin hyvä, liikkuvampaan metsästykseen löytyy vaikka Tikka-perheestäkin paremmin toimivia pelejä.
Sellaiseen metsästykseen missä "tuliaseman" voi huolella valmistella ja pääsee siten ampumaan hyvältä tuelta rauhassa on tuo Tac A1 ihan omiaan, nopeampia tilanteita sisältävään metsästykseen mieluusti joku muu.
Itse käytän Tikkaa peura- ja kauriskyttäykseen, joskus myös pienpetokyttäykseen ja joskus keskitalven täyskuulla myös jäniksen/rusakon kyttäämiseen ja TA-treeniin TRG42:n ohessa jotta saa kohtalaisen laukausmäärän vuosittain ammuttua.
Liikkuvampiin metsästysmuotoihin sitten eri työkalut.
 
Joo, se riippuu tietysti myös metsästystavasta. Kyttäämiseen varsin hyvä, liikkuvampaan metsästykseen löytyy vaikka Tikka-perheestäkin paremmin toimivia pelejä.
Sellaiseen metsästykseen missä "tuliaseman" voi huolella valmistella ja pääsee siten ampumaan hyvältä tuelta rauhassa on tuo Tac A1 ihan omiaan, nopeampia tilanteita sisältävään metsästykseen mieluusti joku muu.
Itse käytän Tikkaa peura- ja kauriskyttäykseen, joskus myös pienpetokyttäykseen ja joskus keskitalven täyskuulla myös jäniksen/rusakon kyttäämiseen ja TA-treeniin TRG42:n ohessa jotta saa kohtalaisen laukausmäärän vuosittain ammuttua.
Liikkuvampiin metsästysmuotoihin sitten eri työkalut.
Juu, kyttäysjahtiin tuo on kyllä ihan omiaan. Tahtoo tuo kyttäysjahti aina unohtua kun ei itse ole tullut kokeiltua eikä täälläpäin muutenkaan ole niin yleinen jahtimuoto.

Oletko kysynyt Sakolta, että saisko TRG42:een ostettu A1 raudat erikseen? Ei sillä etteikö se perinteinen komposiittitukkikaan huono olisi.
 
Oletko kysynyt Sakolta, että saisko TRG42:een ostettu A1 raudat erikseen? Ei sillä etteikö se perinteinen komposiittitukkikaan huono olisi.
Saisi varmaan, tuskin se ylipääsemätön ongelma olisi - mutta olisiko hintansa väärti, se onkin sitten eri juttu se. Kyllä tuo perinteinen 42:nen on ihan ok, vaikkei niin "taktisen" näköinen kuin uudemmat aseet. Taittoperä tietysti olisi joskus jollakin siirtymätaipaleella mukavuustekijä, mutta ei sekään iso kysymys ole.
.308 on sen puoleen hyvä harrastus- ja treenikaliiberi että siihen on hyvin laaja patruunatarjonta ja jo alle eurolla/laaki löytyy hyvin käyvää patruunaa treeniin max 300m matkoille.
 
jo alle eurolla/laaki löytyy hyvin käyvää patruunaa treeniin max 300m matkoille.
Mitäs näitä on?

Tarkoitus olisi myös alkaa itse latailemaan, osin kustannussyistä, osin että koska kaverit tekee sitä paljon niin siinä ohella, osin että voisi kustomoida jotain paukkua.
 
Sellainen kannattaa pitää mielessä että 6,5mm vehkeisiin ei oikein mitenkään perin onnistu lyijyvapaa hirvilaillinen lataus. Eli jos seurassa vaatimus tai itse tykkäät lyijyttömistä luodeista syötävään lihaan (itse tykkään), kannattaa tämä asia ottaa puntariin kanssa.
 
Mitäs näitä on?

Tarkoitus olisi myös alkaa itse latailemaan, osin kustannussyistä, osin että koska kaverit tekee sitä paljon niin siinä ohella, osin että voisi kustomoida jotain paukkua.
Yksi todella hyväksi osoittautunut patruuna on Norma Jaktmatch 9,7g FMJ. Noin euro/paukku. Toinen hyvä patruuna on ollut Sellier&Bellot FMJ. Sekä 8g että 9,55g on toiminut hyvin. 9,55g käy vähän ehkä vähän paremmin. Noilla on pystynyt treenit ampumaan ongelmitta 300m saakka siten että virhe on lähes aina ampujassa, eikä patruunan epätasalaatuisuudessa jne. Sitten kun amet kasvaa niin melkein olen vaihtanut johonkin tarkkuuspatruunaan niin ei tarvitse miettiä onko virhe ampujassa vai johtuuko patruunasta/luodista.
 
SA käytössä pitää myös muistaa terminaaliballistiikan osuus. Se ei riitä, että osuu kohteeseen, ellei ammu silmien väliin joka kerta.
308 löytyy myös paljon erikoispatruunoita, mitä muille kaliibereille ei löydy.
 

Olen mietiskellyt että FAL voisi toimia perusTA kiväärinä. Perusmalli on 2 - 3 MOA, mutta markkinoilta löytyy useita eri varustuksia, millä tarkkuutta voidaan parantaa.
 
Eikös FAL mene nykyään Aivan Saatanan Vaaralliseen luokkaan, koska automaatteja alunperin? Eli normipulliaiset ei tarvii haaveilla?
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Eikös FAL mene nykyään Aivan Saatanan Vaaralliseen luokkaan, koska automaatteja alunperin? Eli normipulliaiset ei tarvii haaveilla?

Taitavat olla pääasiassa Brittiläistä perua jotka eivät ole kai koskaan olleet täys automaatteja. Tiedä sitten merkitseekö se mitään.
 
Eikös FAL mene nykyään Aivan Saatanan Vaaralliseen luokkaan, koska automaatteja alunperin?

L1A1 on pelkästään itselataava. Itseajattelin koska siinä on sulavat suorat linjat, niin se toimisi perustukiammunnassa hyvin. Perusmalli vaatii tuunausta notta siihen saa optiikan päälle, ja laukaisukoneistoa vaihtamalla siitä tulisi puoliautomaatti kuitenkin. En tiedä kieltääkö laki ostamasta FALin osina ja sitten hakemasta lupaa sille lopulliselle tuotteelle.
 
L1A1 on pelkästään itselataava. Itseajattelin koska siinä on sulavat suorat linjat, niin se toimisi perustukiammunnassa hyvin. Perusmalli vaatii tuunausta notta siihen saa optiikan päälle, ja laukaisukoneistoa vaihtamalla siitä tulisi puoliautomaatti kuitenkin. En tiedä kieltääkö laki ostamasta FALin osina ja sitten hakemasta lupaa sille lopulliselle tuotteelle.
Tämä pitäisi mennä heittämällä kiinni:
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
AR10 alustalle tehty konsepti. Sopii myös alle tonnin kivääriksi.


1UfgUaN.jpg


Toimii paremmin kuin DesertTechin DMR
 
Back
Top