Tekoäly ja kvanttilaskenta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loyd
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Suomessa edistystä kvanttilaskennan suhteen. Tuossa mainitaan myös mielestäni muutama ihan mielenkiintoinen suomalainen start-up.

Suomessa edistystä kvanttilaskennan suhteen. Tuossa mainitaan myös mielestäni muutama ihan mielenkiintoinen suomalainen start-up.
Uutinen parin viikon takaa: "IQM hakee 200M lisää rahoitusta"

Vitsi kun pistää hymyilyttään, että pienestä Suomesta kasvamassa oikeasti kova peluri tämän teknologian alalla. IQM vie kvanttikoneita EU:n lisäksi jo ainakin sellaisiin maihin kuin Taiwan, Etelä-Korea, Japani...

Kyllähän nuo rahoitushakemukset viittaa mielestäni siihen, että kyllä ne ihan kunnianhimoisesti hakee johtavia asemia tällä kasvavalla markkinalla. Ei himmailla eikä mamoilla vaan lisää pökköä pesään. Mielestäni Suomessa ei vielä yleisesti oikein ymmärretä miten kovia firmoja meillä on tällä alalla nousemassa. IQM:n lisäksi löytyy sitten näitä Blueforsseja yms.

Mitä tälle voi tehdä? Tähän pitää puuttua!
Voit aina ottaa lähteet chatgpt:ltä ja tarkistaa ketjun manuaalisesti. Voit myös käskyttää ai:n tekemään analyysin lähteistä. Voit myös käskeä poistamaan kaikki ryssänlähteisiin johtavat tietolähteet jo ennakkoon.

Hirveä klickbait otsikointi ollut tuostakin. Ei ai vastauksiin voi suoraan luottaa ikinä. Ne valehtelevat, hallisinoivat ja tulkitsevat väärin.

Voit aina ottaa lähteet chatgpt:ltä ja tarkistaa ketjun manuaalisesti. Voit myös käskyttää ai:n tekemään analyysin lähteistä. Voit myös käskeä poistamaan kaikki ryssänlähteisiin johtavat tietolähteet jo ennakkoon.

Hirveä klickbait otsikointi ollut tuostakin. Ei ai vastauksiin voi suoraan luottaa ikinä. Ne valehtelevat, hallisinoivat ja tulkitsevat väärin.
Itse en törmännyt AI:lta putler propagandaa, varmaan liittyy missä kontekstissa kysytään. Nythän ne tulevat muistamaan käytyjä keskusteluja, hän varmaan "tuntee" jo minua. Mutta kuka on onnistunut syöttämään putler-valheita sille, sitä on kysymys.
Ei kai hän itse keksi..

Itse en törmännyt AI:lta putler propagandaa, varmaan liittyy missä kontekstissa kysytään. Nythän ne tulevat muistamaan käytyjä keskusteluja, hän varmaan "tuntee" jo minua. Mutta kuka on onnistunut syöttämään putler-valheita sille, sitä on kysymys.
Ei kai hän itse keksi..
AI:n kouluttamisessa pyritään käyttämään aina vain suurempia tietoaineistoja: mitä enemmän tietoa tuuttiin kaadetaan, sitä parempi AI syntyy lopputuloksena, ainakin teoriassa. Ryssä tietysti tekee tässäkin asiassa parhaansa ja kippaa omaa paskaansa samasta tuutista sisään.

Asian voi nähdä myös toisesta kulmasta: ryssän vinkkelistä suosituimmat chättibotit ovat lännen hapatusta, joka on pahassa ristiriidassa kremliinien narratiivien kanssa. Ei siis olekaan ihme, että ryssälässä näiden käyttäminen on kiellettyä:

Tämä ei tietysti tarkoita sitä, etteikö ryssän omat trollitehtaat käyttäisi tekoälyä ryssämielisen propagandan suoltamiseen kaikille mahdollisille alustoille. Tässä uutisessa taitaa pohjimmiltaan olla kysymys juuri tästä: kun kaiken maailman foorumi-, facebookki-, yms. sisältöjä on alettu käyttää tekoälyjen kouluttamiseen, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä AI:t joutuvat syömään omaa paskaansa.

Back